Gå til innhold

Hjelp, de har blitt fosterforeldre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag vite at foreldrene til min barndomsvenninne har blitt fosterforeldre til et lite barn. Denne venninna mi levde i et helvete da hun var barn, med seksuelle overgrep og grov mishandling. Hun har i dag flyttet langt vekk, og har null kontakt med foreldrene sine, og har ikke hatt det på mang mange år. Jeg har selv ikke kontakt med henne lenger.

Det er jo slettes ikke min sak dette, men kjenner meg svært skeptisk til at dette paret skal få prøve seg et nytt forsvarsløst barn.

Bør jeg gjøre noe? Og i så fall hva?

Jeg tror ikke det min barndomsvenninne opplevde ble anmeldt eller registrert noe sted (men vet ikke sikkert), men vet hun har slitt psykisk, vært innlagt osv. grunnet barndommen.

Anonym poster: 189f0c1ed6a0684eb39d7913b2e3fef4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vet dette med sikkerhet så må du selvfølgelig si ifra til noen!

Start med politi, barnevern ,familikontor ,sosialkontor ...et eller annet!

Anonym poster: 6dd8f972c4347b858a8cde54fdb20fd7

Skrevet

Når barn mishandles, eller står i fare for å mishandles, så er det ALLES sak!

Selvsagt må du melde fra!

Skrevet

Så fordi hun ble voldtatt og slått i oppveksten så må hun være dårlig mor??

Anonym poster: 65c10f9238361a2444779ddfcb52d1a4

Skrevet

Hvis du vet dette med sikkerhet så må du selvfølgelig si ifra til noen!

Start med politi, barnevern ,familikontor ,sosialkontor ...et eller annet!

Anonym poster: 6dd8f972c4347b858a8cde54fdb20fd7

Jeg vet jo ikke annet enn det hun har fortalt. Men har i alle fall aldri tvilt på henne.

Skrevet

Oi sorry leste feil

Anonym poster: 65c10f9238361a2444779ddfcb52d1a4

Skrevet

Ja, det var litt klønete sagt, det var ikke sånn ment. Jeg mente bare at jeg ikke kjenner dem, ikke vet noe om barnet og situasjonen nå osv. Er det barnevernet som skal meldes til? Eller de som "deler ut" fosterbarn?

Skrevet

Da må du ringe barneverntjenesten. Om du vet hvilken barneverntjeneste barnet tilhører, ringer du dem, hvis ikke ring ditt lokale kontor, så vil de kunne ta kontakt med riktig kontor. Det er som nevnt over her ALLES plikt å melde fra om de vet, eller har mistanke om at barn ikke har det godt hos sine omsorgspersoner

Anonym poster: 7db612589572b99161c531a85022c9a4

Skrevet

Det offentlige viser liten vilje til å ta affære overfor overgrep i fosterfamilier.

Nylig ble det vedtatt i en rettssal at en fosterdatter på 17 år, hadde tatt fosterfarens sæd fra badeværelset og puttet den inn i skjeden sin, for deretter å kunne anklage ham for voldtekt.

Man tenkte ikke på at hun kunne ha blitt voldtatt av fosterfaren.

Anonym poster: 926dfbfdd713c4d45326aeeefb8c2c3d

Skrevet

Ja, det var litt klønete sagt, det var ikke sånn ment. Jeg mente bare at jeg ikke kjenner dem, ikke vet noe om barnet og situasjonen nå osv. Er det barnevernet som skal meldes til? Eller de som "deler ut" fosterbarn?

Du må uansett melde fra om det du vet, slik at avgjørelser kan tas i forhold til dette.

Det er ikke så mye mer du får gjort, men du plikter uansett å si ifra så lenge du vet om dette. Melder man ikke i fra om slike ting, mener jeg at man til en viss grad er medskyldig.

Meld fra til barnevernstjenesten, som hun over her nevner, gjerne i den kommunen de bor i.

Kanskje du også kan ta en prat med din venninne om dette?

Skrevet

Jeg ville nok gitt beskjed til flere instanser i tilfelle den ene instansen man melder til "svikter", enten på den ene eller andre måten. Dette er kjempealvorlig!

Skrevet

Men hva skal jeg si da. Kan jeg si type "Jeg kjente barnet til dette paret og hun fortalte.... " osv? Og så kanskje informere om hva barndomsvenninna mi heter, sånn at de kan prøve å kontakte henne?

Forsøkte å finne nr. til barndomsvenninna mi tidligere i dag, men finner det ikke (det er ganske mange år siden hun flyttet, godt mulig hun har byttet navn eller noe.) Sendte også en epost til henne, men var en gammel epostadresse så aner ikke om hun fortsatt bruker den. Vi hadde litt kontakt etter at hun flyttet, men så ble det bare stille fra henne. Hun er ikke på fb, det jeg vet.

Skrevet

Hvorfor skal du ikke ringe? Du taper ingenting på det.

Du har faktisk makten til å ihvertfall prøve å redde et stakkars barn!

Håper du ringer!

Skrevet

Håper du ringer i morgen den dag. Ingen barn skal utsettes for slikt.

Skrevet

Det er så absolutt din sak! At du i det hele tatt nøler med å ta kontakt skremmer meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...