Gå til innhold

Du har 100 000,- på sparekonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle mine sparepenger (200 000) går til husbygging :-)

Anonym poster: 1f9655b74acf3d1840cf689eb7dc1643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg måtte brukt dem så hadde jeg kjøpt bil. :) Kunne nok fått en som var en god del bedre enn den vi har nå som kostet 25.000. :P

Anonym poster: 248088e140e6896cc22d1de64742b41f

Skrevet

Har eget firma som ikke går så bra for tiden. Så måtte dessverre bruke alle sparepengene, 100 000, til å betale regninger. Ekstra surt, siden jeg tenkte å legge dette i egenkapital til eldstebarnets leilighet om noen år. Men mat og strøm er jo helt klart viktigere ;)

Anonym poster: 49b049a6a6155898c801cab6e20f810b

Skrevet

Hadde tatt lappen og kjøpt en rimelig bil. Resten hadde gått til smågodt :D Neida, joda... neida... joda... neida!

Skrevet

Mange fornuftige svar, men bufferkonto og nedbetale gjeld er litt kjedelig å drømme om ;)

Jeg kunne tenkt meg ny spisestue, men sitter med små planer om å pusse opp den vi har... Drømmer også om å utvide og pusse opp badet, men der hadde nok ikke 100 000 holdt!

Lurer på hva vi kunne fått gjort med uteområdet her for 100 000...

Ellers må jeg si at smågodt ikke høres så dumt ut!

Skrevet

Ferie ti Mauritius eller Seyschellene... Drømme...

Nei, i realiteten går sparepengene våre til oppgradering av leiligheten og slike "spennende" ting.

3 mnd lønninger på sparekonto er ideelt, men de færreste småbarnsfamilier har vel faktisk råd til det...

Anonym poster: 0375cc616b4a398c2ca8f69db4e734eb

Skrevet

Det hadde vi for en tid siden, og de brukte vi til å gifte oss.. Nå har vi det halve som skal brukes til en knall ferietur i Danmark til sommeren med vår nye campingvogn.

Hadde vi ikke kjøpt helt ny bil i fjor og helt ny campingvogn i år så hadde vi nok hatt godt over 100.000,- på bok nå også, har lagt en del i egenkapital på de to tingene, men dette er da hva vi liker å bruke penger på. Litt hverdagsluksus.. Flott bil og flott campingvogn. :-) og ferieturer som barna skal minnes i laaaaang tid. :-)

Skrevet

Massasje, leid en skikkelig flink shoppeassistent (klær), personlig trener, vaskehjelp...mmmm, skulle kost meg mye med de pengene:)

Skrevet

har 100 00 på konto :P men de går med til nye prøverørsforsøk... å bli mamma er min største drøm...

Skrevet

Har rett over 100.000,- på sparekonto og de går denne sommeren til ny kloakk..

Må bryte opp gulvet i kjelleren, bytte koblingen mellom huset og røret videre, grave opp røret fra huset frem til kommunal bolig og bytte det. Blir svindyrt siden det er en bratt skråning ned mot en vei så vi kan ikke bare leie en minigraver og grave selv, vi må leie inn fagfolk med stor gravemaskin. Helvetes betongrør som smuldrer opp så det ikke går an å legge rør-i-rør, fryktelig kjedelig å bruke mellom 50 og 100.000,- på dritt, bokstavelig talt ;)

Hadde jeg hatt 100.000 kr å sløse vekk ville jeg planlagt den ene ferien som ungene får mens de bor hjemme hvor ingenting er spart på, USA kanskje? Brukt alle pengene på en minnerik reise for hele familien.

Anonym poster: 3249e4b286d6e93c97ef93d1c47db3e0

Skrevet

Har rett over 100.000,- på sparekonto og de går denne sommeren til ny kloakk..

Må bryte opp gulvet i kjelleren, bytte koblingen mellom huset og røret videre, grave opp røret fra huset frem til kommunal bolig og bytte det. Blir svindyrt siden det er en bratt skråning ned mot en vei så vi kan ikke bare leie en minigraver og grave selv, vi må leie inn fagfolk med stor gravemaskin. Helvetes betongrør som smuldrer opp så det ikke går an å legge rør-i-rør, fryktelig kjedelig å bruke mellom 50 og 100.000,- på dritt, bokstavelig talt ;)

Hadde jeg hatt 100.000 kr å sløse vekk ville jeg planlagt den ene ferien som ungene får mens de bor hjemme hvor ingenting er spart på, USA kanskje? Brukt alle pengene på en minnerik reise for hele familien.

røret fra huset og til kommunal kloakk selvfølgelig...

Skrevet

Vi sparer hele tiden på sparekonto for å ha noe hvis vi trenger penger til noe spesielt. De pengene står der hvis vaskemaskin går i stykker el, vi bruker noe av dem til ferie og vi bruker dem til ting vi trenger til huset. Det siste vi kjøpte oss var en ny sofa.

Hvis vi hadde hatt 100 000 kr vi kunne brukt uten om alt annet nå, så hadde vi nok bestilt oss en ordentlig ferie til sommeren (det er det mulig vi gjør også) og så har jeg veldig lyst på en ny spisestue.

Anonym poster: f685e2e8f95fee4b43b9ac1df35851d5

Skrevet

Å vips, så ble også denne tråden omgjort til en skrytetråd om hvor mye man har på sparekonto, og enda en formaning om hvor idiot man er dersom man ikke har klart å spare opp noen månedslønner i buffer...

Anonym poster: 8d37267f884cc857aac78826d44d9953

hmm, jeg har ikke lest en eneste plass her at man er idiot om man ikke har penger på sparekonto/bufferkonto. Er vel bare du som føler deg truffet fordi du kansje ikke har?

Anonym poster: 094c2f34b950d6db1c0ed633d0bdea2d

Da har du ikke lest mye her inne. For har man ikke minst hundre tusen på buffer konto bør man meldes til barnevernet.

Anonym poster: ecb1bcb0e816fa5c4fcc2eea6ad0ec51

Skrevet

Vi har til enhver tid 100 000 kr på sparekonto. Syns det er en enorm trygghet når man har små barn. Syns det er direkte uforsvarlig med folk som er nødt til å ty til kredittkortet dersom vaskemaskina ryker, om det kommer en baksmell på 20 000 eller som må leve med fuktskade i kjelleren fordi de har kjøpt for dyrt hus og dermed lever over evne.

Anonym poster: 5c377fda9d271b02762551beb7fb157c

Skrevet

Å vips, så ble også denne tråden omgjort til en skrytetråd om hvor mye man har på sparekonto, og enda en formaning om hvor idiot man er dersom man ikke har klart å spare opp noen månedslønner i buffer...

hmm, jeg har ikke lest en eneste plass her at man er idiot om man ikke har penger på sparekonto/bufferkonto. Er vel bare du som føler deg truffet fordi du kansje ikke har?

Da har du ikke lest mye her inne. For har man ikke minst hundre tusen på buffer konto bør man meldes til barnevernet.

Man bør ikke meldes til BV. Men dersom man lever fra hånd til munn hver bidige måned når man har barn så bør man virkelig vurdere å nedgradere hus, bil og/eller privat forbruk. Det er ganske skremmende at voksne folk må ringe egne foreldre eller ty til forbrukslån og kreditt dersom det dukker opp en betydelig uforutsett utgift. 100 000 kr er en stor sum, men hvertfall 20 000 kr bør enhver familie ha i bakhånd. Blir fort 5000 kr om vaskemaskinen ryker, blir fort 10-15 000 om noen bulker i bilen din og stikker av, blir fort 10 000 kr hos tannlegen om det må til en rotfylling og krone eller to.

Skrevet

Så kjip er jeg at jeg ville spart halvparten og brukt resten på å betale ned på lån. At ingen store drømmer å bruke det på ;)

Skrevet

Ville gått til bolig i likhet med det som allereie står der.

Skrevet

Forsatt å spare de til de virkelig kom til nytte, en vet aldri om ens økonomi snur.

En bør alltid ha minimum 3 mnd lønner på konto.

kunne ikke vært mer enig. Må ha bufferkonto. Ingenting er verre en kreditkortgjeld

Uff ja, klippet x-en sine for han hadde ikke kontroll og "glemte" å fortelle meg at han hadde brukt dem slik at vi ble gjeldet.

Kredittkort kan være bra feks. har MasterCard utrolig gode vilkår når en bestiller reise og betaler med det, men da bør en overføre samme sum til regningskontoen og betale inn før det en har brukt på kortet forrenter seg.

Skrevet

Man bør ikke meldes til BV. Men dersom man lever fra hånd til munn hver bidige måned når man har barn så bør man virkelig vurdere å nedgradere hus, bil og/eller privat forbruk. Det er ganske skremmende at voksne folk må ringe egne foreldre eller ty til forbrukslån og kreditt dersom det dukker opp en betydelig uforutsett utgift. 100 000 kr er en stor sum, men hvertfall 20 000 kr bør enhver familie ha i bakhånd. Blir fort 5000 kr om vaskemaskinen ryker, blir fort 10-15 000 om noen bulker i bilen din og stikker av, blir fort 10 000 kr hos tannlegen om det må til en rotfylling og krone eller to.

Her er jeg helt enig, en bør legge unna litt hver mnd.

Er endel familier som lever på kreditt dessverre, endel later til å måtte ha en fasade som kan knekke sammen som ett korthus.

Men forstår det og med det jaget på status som og finnes her i landet noe som gjør at endel føler at de må ha en viss fasade i forhold til sine omgivelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...