Gå til innhold

Er det greit at steforeldre påtar seg verv i

Anbefalte innlegg

Gjest FinogFjong
Skrevet

fritidsaktiviteter til stebarnet?

I klassen til mitt barn er det et barn som bor 50/50 hos mor og far+"stemor". Denne "stemoren" står nå oppført på kontaktinfo til idrettslaget og har (svært plutselig) begynnt å engasjere seg noe voldsomt i den aktuelle idretten.

Jeg er kjent med at det er et svært betent forhold mellom foreldrene (og ste-foreldren) og far/"stemor" har aldri engasjert seg før mor meldte seg som "frivillig" i idrettslaget.

Det er en veldig offentlig konflikt mellom foreldrene, og jeg er veldig overrasket over at "stemoren" melder seg. Det handler (kanskje litt, håper jeg, for barnet) om engasjement for barnet og idretten, men trolig mest om å "tyne" mor.

Jeg er egentlig litt overrasket over at idrettslaget aksepterer "steforeldre" inn i posisjoner, all den tid det er foreldre som stiller opp på det samme. "Steforeldre" har jo f.eks ikke innsyn i informasjon vedr. barnet opp imot skole etc, og jeg finner det merkelig at de skal kunne inneha denne posisjonen i idrett/fritidsaktiviteter.

Ser for meg at det er "umulig" for mor i hennes situasjon å protestere. Lederne i idrettslaget er forøvrig godt kjent med konfliktsituasjonen rundt barnet, og burde vel ha takket "nei" til vedkommende?

Noen tanker/innspill? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da min mann ble lagleder for min sønns fotballag sa ikke faren et kløyva ord om det. Heller ikke de gangene min mann stilte opp på dugnader for fotballen sa han et ord om det.

Ser så absolutt ikke noe galt i det at steforelder engasjerer seg i stebarnet sitt. MEN det skal da være for barnets skyld og ikke for å tråkke på barnets andre foreldre.

Min sønn sa han hadde 4 foreldre, noe andre reagerte litt på. Vi stilte opp for han alle 4 på hver vår måte.

Anonym poster: 43e9b02d0759d8ad6b79de4d4e22168e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her har ikke faren stilt opp på en dritt. De på fotballen reagerer ikke på at min mann bryr seg, de reagerer på at faren ikke gjør det

Skrevet

Selvfølgelig er det greit.

Det er tåpelig av forelder/steforelder i et tilfelle hvor det er konfliktfremmende, men det forhindrer jo ikke at veldig mange steforeldre er ressurser for sine stebarn og en stor del av livet deres. Om de vil engasjere seg i fritidsaktiviteter er det selvfølgelig flott. Om de skal ha tilgang på taushetsbelagt informasjon må det gis samtykke fra forelder.

Anonym poster: cbef0cd092ca04c17c48c280999994ca

Gjest FinogFjong
Skrevet

Men syns dere det er greit også når den andre foreldren (her mor) allerede ER engasjert i den aktuelle idretten?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Om misjonen med dette er å gjøre livet surt for mor så kan det ende opp med at også fritidsarenaen til barnet blir forsurnet av denne konflikten. Om det du skriver er tilfelle så burde stemor, og en eventuell stefar, tre litt tilbake

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ikke hvis hun gjør det for å provosere mor, nei. Gjør hun det for barnet, så ja

Skrevet

Det er ikke mye taushetsbelakt informasjon frivillige i idretten får vite. Stemor får jo her ikke vite mer om stebarnet enn hun fårvite om de andre i laget. Det kan vell ikke gjøe noe? Veldig bra med folk som er villige til å gjøre en innsats, uansett om de er foreldre steforeldre eller andre.

Anonym poster: 09f9165b284ff51e9838ebb1ee207e6d

Skrevet

Jeg syns det er fint at steforeldrenene og stiller opp for barnet.

Anonym poster: 4349ee3cbf4526a1eb12156f4e2ab756

Skrevet

Synes det må være opp til hver enkelt familie å avgjøre dette, og ikke idrettslaget sin oppgave å legge seg opp i. Mange steforeldre er en fantastisk ressurs.

Anonym poster: 30b1661ff2e94f4c0a2a2956699a651b

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det trengs engasjerte stå-på-mennesker i alle idrettslag og korps. Om det er biologiske foreldre, steforeldre eller andre som står barnet nært, spiller da virkelig ingen rolle.

Det kan selvsagt spille en rolle for barnet om barnet opplever at fritidsaktiviteten bidrar til konflikt.

Da har man et problem.

Skrevet

Om hun gjør det for å gjøre livet surt for mor så er det selvfølgelig synd spesielt fordi det da antageligvis går utover barnet.

Men det kan jo være så enkelt at hun liker denne aktiviteten, har selv drevet med den som ung og nå siden stebarnet driver med den har hun funnet sin vei tilbake til miljøet pga dette.

Mulig jeg har feil men trodde ikke man egentlig trengte å ha tilknytning til noen av barna i hele tatt for å sitte i styrer og slikt når det gjaldt fritidsaktiviteter.

Min svoger sitter nå i styret på fotballen her og barna hans har for lengst sluttet å spille.

Ikke får man vite så veldig mye info heller selv om man er med på å leder slike ting, og med tanke på at stemor bor med barnet 50% av tiden skal det vel litt til om det info om barnet som hun ikke har.

Anonym poster: 8afbc6ccecf93040152bcfdaf168ded0

Gjest FinogFjong
Skrevet

Er ytterligere konflikt jeg er bekymret for, foreldrene har enda ikke greid å ha et sivilisert samarbeid (klær etc til hver flytting, "byttes" i skolegarderoben)...

Far og "stemor" har en "aggresiv" og litt "brautende" stil, de legger seg ut med hvem det skal være. Jeg er igrunnen bekymret for at dette kun er et "stunt" for å vise seg frem, ikke fordi de er genuint intressert i ungen.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er jo så vanvittig enkelt å få folk til å stille opp i frivillig organisasjoner for tiden, så ...

Så flott at stemor også vil engasjere seg, mener jeg, men selvfølgelig, har hun gjort det for å ergre mor, så er det en annen sak.

Skrevet

Om barnet ønsker det så er det flott st st-mor still opp, om ikke barnet ønsker det bør hun holde seg unna.

Her stiller ste-far til mine barn opp i hytt og gevær. Barnet mitt har gitt opp å forklare at det ikke er faren hennes, det er få som har sett faren hennes og nå gidder hun ikke å forklare at det ikke er faren. Han er den som er en far i dagliglivet og han som tar del i livets gleder og sorger.

Men verv og slike ting ønsker han ikke, men stille opp i hytt og pine gjør han. Han er den som kjører en skokk med korpsunger som skal spille i barnehager før 17mai. Hjelper til med å få på uniformer, pusser instrumenter, tar bilder og leverer ungene hjem til døren deres når de er ferdige. Uten slike foreldre og ste-foreldre hadde ikke slike ting vært mulig. Far til mine barn aner såvidt hva de driver med, han kan se på når de har store konserter og stevner, men må komme til "dekket bord". Her er det jeg og ste-far som bruker mangfoldige timer på dugnadsarbeid, kjører og bringer. Men det er på barnas premisser. Det ene barnet ønsker ikke lenger at far skal ta noe del i hennes fritidsaktiviteter, han får ikke lenger komme på konserter osv. Igår var det ste-far som klappet på konserten hennes, jeg har jobbet hele helgen for å hjelpe til i kulissene.

Anonym poster: 538ebcb5d906e0bf7b5e8c594250fcdd

Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din, HI. Akkurat i dette tilfellet. Det er selvsagt fryktelig synd dersom du har rett og stemor gjør dette kun for å være ekkel mot mor. Jeg synes det som er ille her, er at voksne mennesker ikke greier å ta seg sammen og oppføre seg sivilisert mot sitt eget barns forelder. Altså, problemet ligger ikke i at idretten godtar at stedfortreder stiller opp. Problemet er at far og stemor på den ene siden og mor på den andre ikke evner å løfte blikket ut over sin egen konflikt og se at de skader sitt eget barn ved å holde på slik.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Takk for fine innspill.

Jeg har sett problemstillingen opp mot disse voksne, og da "glemmer" en litt alle de voksne (som jo ER de fleste) som faktisk greier å yte til det beste for ungene sine :)

Da skal de få holde på til de blir lei...

Skrevet

Så lenge det er for barnet ser jeg ikke problem i at steforeldre tar på seg verv... Er det kun for å skape problemer og kvalme for konflikten synes jeg ikke det et greit.

Skrevet

Glad i """"""" tegn eller????!!!

Anonym poster: b6641046e85eaa9cfc44c5c5dfb88e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...