Gå til innhold

Husleie oppsigelse, anket til tingretten


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en liten utleie del som vi trenger til eget bruk. Skal ha barn snart og familien kommer på besøk fra andre land og blir for lengre perioder.

 

Saken (oppsigelsen) har vært gjennom HTU og vi fikk medhold og at leietaker måtte flytte ut. Men leietaker har anket saken til tingretten, han har fått fri rettshjelp selv om han har tapt saken i HTU og hadde allerede da brukt fri rettshjelp.

Vi føler oss hjelpeløse og urettferdig behandlet. Leietakere sier han er psykisk syk men han har klart å skaffe seg alle midler og har ført saken til tingretten. Hvorfor får han bo i leiligheten vår når vi trenger det selv så strekt? hvorfor fri rettshjelp og en advokat kan bruke midlene på denne måten? Det er lang ventetid på behandling av sakene og han får bli boende og får gratis hjelp mens han er hjemme hele tiden og bruker all sin kraft for å skaffe seg hjelp og midler. Vi der imot jobber begge 100% og må betale for advokat, i tillegg til å bruke fritiden og kraften etter jobb til å kjempe mot. Hva slags rettferdig system er dette???? er det noen som har opplevd noe tilsvarende? Hva kan vi gjøre for å fremskynde saken?

 

Anonym poster: ff4a371d788a0cdca2f1712f857ac1a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å herreminhatt, stakkars dere!!! Nesten så man skulle vurdert å iscenesatt en vannskade eller noe i leiligheten, høres billigere ut det. Han må flytte ut fordi dere må utbedre skaden. Noe i den duren...

 

Har ingen erfaring med liknende, men det er jo ufattelig dårlig gjort av han da.

 

Anonym poster: 1b5241386644a51ebb0ebc8af5b5fc9d

Skrevet

Må ikke han betale deres advokat og rettsutgiftene når han taper?

 

Anonym poster: b6e1e9557efaabb5de33f1dc3b31ed8e

Skrevet

Ser ikke problemet...? Oppsigelsestiden er som regel på 1-3 mnd. Han kan vel ikke bli lengre enn det? Hvordan er kontrakten deres og hva sier den da ..? Er han syk, så må han ta kontakt med kommunen som kan fikse han et sted å bo.

 

Anonym poster: 57483f8f57ce71db86b4f090908a026d

Skrevet

Forstår ikke hvorfor han får advokathjelp. Advokaten burde fortalt for lenge siden at han ikke har noen sak.

Drar han dere for retten er det vel han som skal betale deres utgifter.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

Skrevet

Selvom den som taper må betale, får vi ikke noe hvis han ikke har råd til å betale. Så fra hans side er det ingenting å tape, han vinner bare tid med å hale ut saken til tingretten. Det tar minst 6 mnd. og han får bo i leiligheten. Om han taper er det heller ikke farlig fordi han har fått gratis hjelp og trenger heller ikke å betale våre kostnader, dette er helt vannvitig at noen kan misbruke systemet på denne måte... og en advokat er med på dette selv om han skjønner hva slgs spill dette er....

Skrevet

Det er en ubestemt tid leiekontrakt. Leieboeren og kontrakten fikk vi med på kjøpet da vi kjøpte leiligheten, så det er ikke vi som har skrevet kontrakten men tidligere eier. Vi viste ikke om forholdene og fikk bare beskjed på at leietaker kan sies opp med 3 mnd oppsigelsestid. Etter at vi sendte første oppsigelse fikk vi beskjed på at leietakeren er syk og forrige eier viste om det og ikke hadde informert oss om det.

Skrevet

Det er en ubestemt tid leiekontrakt. Leieboeren og kontrakten fikk vi med på kjøpet da vi kjøpte leiligheten, så det er ikke vi som har skrevet kontrakten men tidligere eier. Vi viste ikke om forholdene og fikk bare beskjed på at leietaker kan sies opp med 3 mnd oppsigelsestid. Etter at vi sendte første oppsigelse fikk vi beskjed på at leietakeren er syk og forrige eier viste om det og ikke hadde informert oss om det.

Om han er syk eller ikke har ingen ting å si.

Dere kan også kreve å skrive ny kontrakt når dere tar over leietaker.

Der kan dere selv bestemme leieprisen dere vil ha siden forrige kontrakt ikke gjelder lengre.

 

 

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

Skrevet

Det er sykt hvis dere må holde dere til en kontrakt dere ikke har underskrevet.

 

Kan dere kreve gammel huseier for kompensasjon for disse utgiftene siden dere ikke ble innformert om kontrakten, for han kunne vel si den opp når han skulle selge huset.

 

Anonym poster: b6e1e9557efaabb5de33f1dc3b31ed8e

Skrevet

Herrejemini! Stakkars dere... Er det noen grunn til at dere ikke kan søke utkastelse gjennom namsmannen? Hva skjer om dere skifter lås og setter tingene hans på lager? Dere har vel en dom eller? At det skal fungere slik er helt håpløst!!!

Skrevet

Jeg håper inderlig at dere får hjelp til å bli kvitt ham. Er dere medlem k Huseiernes Landsforbund? De har advokater som er eksperter på denne typen saker.

Dessverre har jeg hørt om tilfeller der leietaker tilkjennes retten til å bli boende fordi han/hun ifølge retten hadde større behov for boenheten enn utleier. Tror dette spesielt er mulig når leietaker har barn.

 

Krysser fingrene for at det løser seg for dere!

Skrevet

Kanskje et lite tips til media om denne typen sak? Vi venter barn og har bruk for mer plass og ønsker å si opp en kontrakt vi ikke selv har skrevet under på...? Er det mulig sier jeg bare!

 

Forresten er vel oppsigelse når man selv har bruk for plassen helt lovlig.

 

Anonym poster: bdae544f3c94ac2896694e17108022e3

Gjest meg&mini
Skrevet

Stakkars dere!

Dette er drøye greier. Dere burde skru opp leien.. Så har han ikke råd lenger.

Håper dere får han ut i en fei:) masse lykke til!

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

 

Ja, du høres jammen ut som du har peiling!

 

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

 

Ja, du høres jammen ut som du har peiling!

 

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

De har faktisk lov til å kreve ny kontrakt og der kan de velge den husleie de mener er rett. De trenger ikke å forholde seg til hva forrige huseier tok i leie.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

 

Ja, du høres jammen ut som du har peiling!

 

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

De har faktisk lov til å kreve ny kontrakt og der kan de velge den husleie de mener er rett. De trenger ikke å forholde seg til hva forrige huseier tok i leie.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

 

Jo, det må de!

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

Skrevet

Nei, det må de faktisk IKKE. Og sjekker du husleieloven har HI her all rett på sin side når de skal bruke leiligheten selv.

 

Dersom ikke annet er skrevet ned er oppsigelsestiden 3 mnd.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

Skrevet

Da jeg leide hos forrige huseier og de solgte, så skrev jeg og nye huseier ny kontrakt.

Vet om fler som velger å si opp leietaker før de selger huset.

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

 

Ja, du høres jammen ut som du har peiling!

 

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

De har faktisk lov til å kreve ny kontrakt og der kan de velge den husleie de mener er rett. De trenger ikke å forholde seg til hva forrige huseier tok i leie.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

 

Jo, det må de!

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

Igjen Nei det må de IKKE

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

 

Ja, du høres jammen ut som du har peiling!

 

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

De har faktisk lov til å kreve ny kontrakt og der kan de velge den husleie de mener er rett. De trenger ikke å forholde seg til hva forrige huseier tok i leie.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

 

Jo, det må de!

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

Igjen Nei det må de IKKE

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

 

gamle kontrakten gjelder så lenge leietaker ikke går med på å skrive ny, og husleie kan kun settes opp etter reglene som gjelder altså en liten prosent en gang i året eller til gjengs leie om leietaker har bodd i over 3 år og leien er lavere en på andre tilsvarende utleieobjekter i området.

At det blir nye eiere gir ingen rett til å sette opp husleie eller sette opp en mengde nye regler.

 

Jeg har selv akkurat vært gjennom et huseier bytte og sjekket opp reglene for å vite hva jeg kunne nekte på og hva jeg måtte godta. (heldigvis fikk jeg en flott ny huseier så det var ikke noe problem)

 

Men jeg syntes det er veldig rart at det at han er psykisk syk skal ha noe å si i forhold til at han skal få bo videre. Det er huseier som har saken på sin side her og det er trist at det han lovlig kan utsette flyttingen på denne måten når han alt har tapt saken en gang.........

 

Anonym poster: c4413226976900c2efa46bc009bd70cb

Skrevet

Skru opp leien noe sinnsykt og skriv ny kontrakt og lever denne på døra. Burde få ham ut fort som bare juling.

 

Anonym poster: 4310012685bcbb2d6f9997cdd8cb370f

 

Ja, du høres jammen ut som du har peiling!

 

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

De har faktisk lov til å kreve ny kontrakt og der kan de velge den husleie de mener er rett. De trenger ikke å forholde seg til hva forrige huseier tok i leie.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

 

Jo, det må de!

 

Anonym poster: 41fc3c5903a61bbe60b903ffc00abfdb

Igjen Nei det må de IKKE

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

 

gamle kontrakten gjelder så lenge leietaker ikke går med på å skrive ny, og husleie kan kun settes opp etter reglene som gjelder altså en liten prosent en gang i året eller til gjengs leie om leietaker har bodd i over 3 år og leien er lavere en på andre tilsvarende utleieobjekter i området.

At det blir nye eiere gir ingen rett til å sette opp husleie eller sette opp en mengde nye regler.

 

Jeg har selv akkurat vært gjennom et huseier bytte og sjekket opp reglene for å vite hva jeg kunne nekte på og hva jeg måtte godta. (heldigvis fikk jeg en flott ny huseier så det var ikke noe problem)

 

Men jeg syntes det er veldig rart at det at han er psykisk syk skal ha noe å si i forhold til at han skal få bo videre. Det er huseier som har saken på sin side her og det er trist at det han lovlig kan utsette flyttingen på denne måten når han alt har tapt saken en gang.........

 

Anonym poster: c4413226976900c2efa46bc009bd70cb

Leietaker kan ikke nekte å skrive under på ny kontrakt når det er nye eiere av huset.

Leietaker må enten skrive under eller flytte.

 

Anonym poster: be52c04eed9e6f0feb7de625b795b10a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...