Gå til innhold

Feire 17. mai med nyfødt baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en venninne har termin med få dagers mellomrom, i månedsskiftet april/mai. Jeg har automatisk sett for meg at årets 17.mai-feiring for vår del vil foregå i rolige omgivelser hjemme hos mine foreldre, for å skåne babyen for så mye lyder, mennesker osv som det er i sentrum denne dagen. Min venninne derimot, har allerede kjøpt "nyfødt-bunad" til babyen sin, og er innstilt på å feire dagen som normalt med vogn i barnetoget (hun har en eldre sønn som skal gå i toget) og deretter være med på opplegg på sønnens skole osv.

Alt dette vil jo foregå kun 2 uker etter fødsel - og går hun noen dager over termin er jo babyen bare en uke gammel... Jeg mener det høres helt tullete ut. Ser ikke for meg hvordan det skal løse seg med tanke på amming osv, og det kan da umulig være bra for en nyfødt med så mye lyd?

Er det jeg som er hysterisk førstegangsmor, eller er det hun som er en smule ambisiøs i forhold til hvordan dagen skal tilbringes med et nyfødt barn?

Anonym poster: 50a972f17d96abc63a062c370cae9394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt supert å ha ungen med i byen - vi gjorde det og ungen sov gjennom tre timer tog, ble ammet til Kampen Janitsjar og sovna igjen. Mye verre med ettåring.

Anonym poster: b1f73386c324df79a7f764a9a848731b

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle? Det er ingen av delene som er hverken rett eller galt, dere må begge gjøre det som føles riktig for dere.

Hvorfor dette behovet med å sette noen i bås? Ser virkelig ikke problemet med at du blir hjemme mens hun feirer med sønnen og en nyfødt. Alle er forskjellige og tenker på forskjellige måter, men at du skal måtte vite hvem som gjør ting riktig eller galt, er helt på trynet spør du meg.

Hva om alle svarer deg her at venninnen er ambisiøs? Skal du ringe henne og fortelle at hun velger feil da? Eller om alle sier at ja, du er hysterisk, skal du da gå i tog selv om det føles feil for deg, bare fordi det er "riktig"?

Anonym poster: 825a4420aeb92e6ea0e2b7d9d10059e9

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Går så fint! Var i byen to dager etter fødsel vi. Hun har jo barn i toget, så ikke rart hun vil delta

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Og husk, det er din første. Hun har gjort dette før ;)

Skrevet

Mitt forslag: Dere gjør som dere vil og venninna di gjør som hun vil ;)

All ære til de som orker å gå i tog og delta i arrangementer like etter fødsel, men jeg tror ikke jeg hadde orket det :P Jeg hadde termin rundt 17.mai sist gang (dvs. det var min termin, mens UL-termin var noen uker senere), så vi forberedte oss på vanlig 17.mai-feiring ute. Riktignok hadde vi ikke noe skolebarn som skulle gå i tog da :) Og vesla ble heller ikke født før 19.mai :P

Skrevet

Takk for svar :)

#3: Jeg har ikke behov for å sette noen i bås, jeg er rett og slett bare nysgjerrig. Selvfølgelig får hun gjøre som hun vil, jeg har ikke tenkt å fortelle henne noe annet, men jeg har aldri hatt barn før, så jeg aner ingenting om hvor mye en nyfødt tåler og ikke tåler.

Jeg har ikke noe problem med å bli hjemme, samtidig som det selvfølgelig hadde vært hyggelig å være litt sosial denne dagen, da mine foreldre reiser til byen for å overvære barnetoget (jeg har en bror som er vesentlig yngre enn meg). Derfor lurte jeg på hva som egentlig er best for et nyfødt barn.

Anonym poster: 50a972f17d96abc63a062c370cae9394

Skrevet

Det hadde jeg også tenkt med førstemann. Har termin samme tid, og vi skal feire som vanlig hvis jeg orker det. Storebror skal få se togene, da kan jeg heller holde meg litt i bakgrunnen. Trenger jo ikke så helt inntil der korpsene går. De sover så godt når de er så små :)

Anonym poster: f1a1b88869a435c35c78c309de57f7d1

Skrevet

HI.

Spurte om dette på sykehuset og legen da sa at en liten unge faktisk kan sove seg gjennom et musikkannlegg på full lyd og sitte tre meter unna.

De små tåler mer enn du trur :)

Anonym poster: 0a78ee1596ae469e3557522091838339

Skrevet

Jeg hadde nyfødt baby på 17. mai for to år siden. Hadde en på litt over 2 år fra før. Det pøsregnet, men vi bestemte oss allikevel å reise for å se på toget om ikke annet.

Så traff vi noen kjente og det ble til at vi ble med de på arrangement på skolen. Der var vi i over 2 timer, var borte i over 3 timer tilsammen og babyen sov hele tiden. Så det var ikke mye stress akkurat.

Anonym poster: 3616edf93d278857c62e9a686420e6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...