Gå til innhold

Er jeg veldig fordomsfull nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 16 og venninnene hennes er ganske mye sammen med en fast guttegjeng på ca 3 gutter. En av guttene har adhd. Har hørt av andre foreldre at han ikke har så god påvirkning på andre ungdommer. Vi har fersket jentene i å drikke alkohol noen ganger også, men uten at de har vært fulle.

Jeg merker at jeg ikke liker så godt at de er sammen med denne ene gutten (de to andre kjenner jeg bedre, fordi de gikk sammen på barneskolen).

Er redd han skal "lokke" dem inn i mer alvorlige ting, selv om jentene ellers er greie og skoleflinke.

Men denne holdnngen er jo forferdelig fordomfull, det ser jeg jo! Jeg dømmer gutten bare pga rykter fra andre foreldre og at jeg vet at mer enn 40 % av ungdom med adhd kommer borti rus og kriminalitet. Det fins jo selvfølgelig masse kjekk ungdom MED adhd også!

Men man er bare så redd for sine egne barn! Enhver potenisell "trussel" blir veldig skremmende.

Kanskje noen her har adhd selv, eller har egne ungdommer - kanskje dere kan sette meg litt på plass?

Anonym poster: 49a5400e87d0c0357921bafa43f8e2b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

40% av unge med ADHD kommer ikke bort i rus eller kriminalitet. At det er en større andel enn i befolkningen ellers stemmer, men ikke så voldsomt. Følg litt ekstra med, men ikke bland deg borti vennskapet. Det er helt normalt at mye skjer i ungdomstiden- både med og uten venner med ADHD i bildet ;).

Anonym poster: fbe58db023709a73d8eac6289ae19a97

Skrevet

40% av unge med ADHD kommer ikke bort i rus eller kriminalitet. At det er en større andel enn i befolkningen ellers stemmer, men ikke så voldsomt. Følg litt ekstra med, men ikke bland deg borti vennskapet. Det er helt normalt at mye skjer i ungdomstiden- både med og uten venner med ADHD i bildet ;).

Anonym poster: fbe58db023709a73d8eac6289ae19a97

Det var kanskje ikke fullt så ille, men disse tallene her viser ihvertfall at adhd-ungdom har mye større rus- og kriminalitetsutfordringer enn annen ungdom.

Men takk for svar! :-)

HI.

http://www.lommelegen.no/artikkel/adhd-rus-og-kriminalitet

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Det er nok ikke så rart at man blir litt betenkt, ingen ønsker at barna skal "skli utpå". Men samtidig tror jeg du heller må gripe dette an på en annen måte.

Du må heller snakke med dattera di om farene med alkohol og dop, sex uten beskyttelse, viktigheten av skolen osv. Sørg for at hun har nok kunnskap slik at hun selv klarer å være trygg nok på seg selv til å ta sunne og gode valg. Hun må lære å ta valg for seg selv og ikke gi etter for press.

Men vær også klar over at 16åringen sikkert kunne funnet på å drikke uten denne gutten også. Vær forsiktig med å "skylle på" denne gutten hvis de andre tar dårlige valg. For vi er jo alle ansvarlige for egne valg.

Ønsker deg lykke til og merker jeg gruer med til de neste årene med min egen tenåring ;)

Skrevet

Å, herlig å få høre litt fornuft - jeg er jo klar over alt dette selv.

Det viktigste er å sørge for at hun selv gjør riktige valg. Drikkingen kunne skjedd også uten denne gutten (og kameratene hans). Kanskje det til og med var jentene som ledet gutta ut på galeien?

Det er MANGE bekymringer når man er tenåringsmor! Men også mange gleder - og jeg regner jo med at det går bra med henne (det gikk kjempefint med den eldste, han er nå flyttet hjemmefra og er et prakteksemplar :-) ), men de kan være ganske "sleipe" også i den alderen, og lure mammaene sine trill rundt.

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Å, herlig å få høre litt fornuft - jeg er jo klar over alt dette selv.

Det viktigste er å sørge for at hun selv gjør riktige valg. Drikkingen kunne skjedd også uten denne gutten (og kameratene hans). Kanskje det til og med var jentene som ledet gutta ut på galeien?

Det er MANGE bekymringer når man er tenåringsmor! Men også mange gleder - og jeg regner jo med at det går bra med henne (det gikk kjempefint med den eldste, han er nå flyttet hjemmefra og er et prakteksemplar :-) ), men de kan være ganske "sleipe" også i den alderen, og lure mammaene sine trill rundt.

Hehe.. Jeg kjenner til det, de prøver seg på noen triks innimellom, ja ;)

Men uheldigvis for dattera mi så var mora hennes en mester innen dette og kan de fleste triksa. Been there, done that, got the t-shirt.. Hehe.. Så jeg gjennomskuer henne fort. Men tidene forandrer seg og de finner nye måter å lure oss på, så man må virkelig holde øyne og ører åpne :P

Skrevet

Hos oss løste mamma og pappa slike ting ved å bli kjent med de jeg var mest med.De laget til kjellerstuen med et biljardbord, pingpong bord og dart, koselig sofa gruppe og der fikk vi være alle sammen. De var flink etil å ta kontakt med vennene mine på en diskret måte slik at det ble helt naturlig for dem å prate litt med foreldrene mine og de følte seg trygg på dem og på å snakke med dem om det var noe.

Slik holder de på fremdeles med mine yngre søsken og jeg tenker at slik vil jeg prdne til for mine barn også. Når vi skulle på klasseturer og cuper hvor vi mått eha med foreldre ville alltid de andre ha med mamma ;) Helt greit for meg siden hun var dem av foreldrene alle var avslappet med.

Mine foreldre er ikke rike eller noe, men de valgte å prioritere akkurat dette da den eldste broren min kom på skrå planet med dårlig selskap tidlig i tenårene.

Kanskje du er litt fordomsfull, men man skal passe godt på ungdommene sine for.det er så mange farer som lurer for dem.

Anonym poster: 70c751d009dbc15f40ffeea88e0285e5

Skrevet

Huff det svirr i hjerte til en mor av en herlig og skjønn gutt med ADHD når det blir hans "skyld"...som sagt over her det kan like gjerne være jentene som drar med guttene.

Skrevet

Det svei i hjertet mitt. Det har ingen ting med adhd at et barn havner på skråplanet. Det skal mange faktorer til for at det skal skje. Dine barn/ungdom kan havne like fult på skråplanet sammenlignet med denne gutten.

Hvorfor legger du all skyld på han? Regner med dine kan ta egne valg og veit hva som er riktig og galt? Ville heller bekymret meg for egne barn siden de tydeligvis ikke klarer å ta egne valg.

Jeg var ei jente i en gjeng på 20 stykker som ikke røyket, tok dop eller drakk på den alderen og syns at dine burde kunne sette ned foten, men de er som alle ungdom og de vil prøve ut ting. Denne gutten trenger da ikke å ha noe med dette å gjøre!

Anonym poster: fd3a1161d5586fd33f5c56dd7a5ed51f

Skrevet

Dere som sier det svir i hjertet: Unnskyld!! Det er egentlig sånt jeg fortjener å høre også - barn/ungdommer skal ikke bli syndebukker bare fordi de har adhd - de bør såklart møtes på lik linje med hvem som helst. Jeg er helt klart ikke uten fordommer, men mener jo at fordommer bør bekjempes.

Huff, for en idiot jeg egentlig er! Jeg skal virkelig skjerpe meg og forsøke å bli bedre kjent med denne gutten! Og for øvrig konsentrere meg mest om min egen jente - at HUN gjør det rette og er sterk nok til ikke å "gli ut".

HI

Skrevet

Jeg syns du er fordomsfull - og naiv!

Jeg var selv i "verdens snilleste" gjeng på u.skolen. Skikkelige, snille personer fra ressurssterke familier. Men vi testet da fortsatt ut grenser og ting! Det pussige er at to av de roligste, hadde en ADHD og en alene mor som forsørger. De to man kanskje ville sett på de mest utsatte, satte mest grenser for seg selv.

Jeg gjorde lite/ikke opprør hjemme, gode karakterer på skolen, ble sett på som flink og oppegående. Jeg gjorde ting jeg syns er forferdelige i dag. Ravende dritings rundt i byen, ute av stand til å ta vare på meg selv. Heldigvis hadde jeg venner som gjorde det...Ingen av foreldrene ville drømt om at vi holdt på slik.

Å skylde på et uromement/person har lite for seg. Drill tenåringer i å ringe hjem om noe skjer, bli trygge på seg selv og tørre å være seg selv. Føle deg gode nok. Da har man ihvertfall bygd en solid grunnmur.

Tipset over her om å bli kjent med vennene og la de komme inn tror jeg er kjempeviktig!!!

Anonym poster: d4b993c4fee8fbce93abf9c90fa0fb82

Skrevet

Jeg syns du virker som en flott mamma!

Det et dritvanskelig å vite hva som er rett her.

Du får gode svar over her og to av mine beste kompiser har ADHD, Gud så mye gøy vi hadde det!

Men ADHD eller ikke hvis gutten ikke er bra for jenta di, så vil mammaen bli bekymret.

Enn selvfølgelig og være tydelig på hva som er greit og ikke.

16 åringer drikker, det gjorde vi og foreldrene våre før oss igjen.

Det som er vanskelig er å slippe taket å stole på at de klarer å ta de rette valgene. Bare stå ved siden av og støtte og vise vei:)

Hvis du er utrygg fordi du ikke kjenner ham, så inviter de hjem til dere og bli kjent med de.

De er utrolig skjønne disse tenåringsguttene ;)

Skrevet

Er selv ei jente, noen få år eldre enn jenta di, som har ADHD. Fordomsfult eller ikke, du må uansett huske på at det er mye som skjer i ungdomstiden, og at de fleste vil nok utforske mye av det foreldrene mener er "alvorlig", som det å smake på alkohol. Men det at en venn av henne har ADHD synes jeg ikke du burde bekymre deg for så alt for fort! Jeg har alltid vært den i vennegjengen med ADHD, og har alltid vært den som foreldrene til vennene mine har vært skeptisk til. Jeg var veldig utagerende på ungdomsskolen. Jeg var med i den gjengen som smakte på alkohol tidlig, men jeg var ikke den som kom med flaska og spurte om de ville smake. Har selv en kompis med ADHD, og tro meg, han er utrolig morsom å være med! Vi med ADHD kan bli fort sint, vi kan være veldig spontane og gjøre ting uten å tenke oss to ganger om. Men man må også huske på at vi er også veldig snille mennesker, selv om vi kanskje blir fortere sint når noen maser eller i diskusjoner. Datteren din er ansvarlig for det hun gjør selv, og man kan ikke legge skylden på den ene med en sykdom man har hørt mye rart om. Jeg fikk ofte skylden, da jeg bare "var med". Idag er jeg den i klassen med de høyeste karakterene, samtidig som jeg har en deltidsjobb og jeg har mange herlige venner! Når man er 16 år er man også hormonell, ting kommer til å forandre seg etter hvert som man lærer. Synes ikke du bør legge deg så mye vennskapet deres, men heller spørre på en positiv måte hvordan vennen hennes er! Hilsen meg :-)

Anonym poster: bccb72fd69bf42fc2ae22862552be79e

Skrevet

Er selv ei jente, noen få år eldre enn jenta di, som har ADHD. Fordomsfult eller ikke, du må uansett huske på at det er mye som skjer i ungdomstiden, og at de fleste vil nok utforske mye av det foreldrene mener er "alvorlig", som det å smake på alkohol. Men det at en venn av henne har ADHD synes jeg ikke du burde bekymre deg for så alt for fort! Jeg har alltid vært den i vennegjengen med ADHD, og har alltid vært den som foreldrene til vennene mine har vært skeptisk til. Jeg var veldig utagerende på ungdomsskolen. Jeg var med i den gjengen som smakte på alkohol tidlig, men jeg var ikke den som kom med flaska og spurte om de ville smake. Har selv en kompis med ADHD, og tro meg, han er utrolig morsom å være med! Vi med ADHD kan bli fort sint, vi kan være veldig spontane og gjøre ting uten å tenke oss to ganger om. Men man må også huske på at vi er også veldig snille mennesker, selv om vi kanskje blir fortere sint når noen maser eller i diskusjoner. Datteren din er ansvarlig for det hun gjør selv, og man kan ikke legge skylden på den ene med en sykdom man har hørt mye rart om. Jeg fikk ofte skylden, da jeg bare "var med". Idag er jeg den i klassen med de høyeste karakterene, samtidig som jeg har en deltidsjobb og jeg har mange herlige venner! Når man er 16 år er man også hormonell, ting kommer til å forandre seg etter hvert som man lærer. Synes ikke du bør legge deg så mye vennskapet deres, men heller spørre på en positiv måte hvordan vennen hennes er! Hilsen meg :-)

Anonym poster: bccb72fd69bf42fc2ae22862552be79e

For et supert svar - tusen takk! Herlig å få høre fra en som er ung og som selv har adhd - og veldig opplysende. Jeg har jo truffet denne gutten flere ganger, de er ofte i TV-stuen vår, selv om han oftest bare hilser fort og går inn dit (i likhet med de andre kompisene uten adhd). Så vidt jeg kan se er han en søt og grei gutt, og jentene forteller at han fort blir sint (som du også sier) og har vansker med å holde seg i ro lenge om gangen), men at han er morsom :-)

Gjest Julia1984
Skrevet

Har ikke lest svarene dine, men ja - du er fordomsfull!!

Du må jo jobbe med ditt barns holdninger og verdier på hjemmebane. Tilbud om ting vil de møte uansett hvem de henger med, ikke skyld på enkeltpersoner.

Som sagt, holdningene bygger du opp.

Som en rektor sa til en gjeng foreldre på foreldremøtet før de startet ungdomsskolen; elevene må gjøre seg opp en mening om alkohol, drugs FØR de får tilbud om det. Fordi uavhengig av hvem barna dine henger sammen med vil det være fristelser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...