Gå til innhold

Jobbsøking.... har en utfordring ifht referanser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at min forrige sjef vil gi meg en dårlig referanse så er ganske fortvilet. Det er store problemer på denne arbeidsplassen og fagforeningen er veldig på denne arbeidsgiveren... Grunnen til dårlig referanse er at jeg ble gravid veldig tidlig og det ble DÅRLIG mottatt gitt. Nå har jeg oppgitt min forrige sjef som referanse, men ser for meg at det vil bli spm om de kan kontakte denne sjefen også. Spm er hva er klokest å gjøre her? Føler dette er et dillemma hvor jeg kommer dårlig ut uansett hva jeg velger å gjøre.... Er så fortvilet.

Anonym poster: 56fbe7c22a12d23ee2e92b23f4bb011a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært ærlig hvis de spør. SI at du ble gravid tidlig i arbeidsforholdet og at dette ikke ble godt mottatt og at fagforeningen er inne i bildet. Du ønsket heller å oppgi en mer nøytral referanse.

Ville ikke sagt noe hvis de ikke spør.

Skrevet

Fagforeningen er ikke på min sak da jeg ikke koblet de inn. Men vet at de er på mange andre saker...

Anonym poster: 56fbe7c22a12d23ee2e92b23f4bb011a

Skrevet

Det er ikke bare en sjef som kan være referanse. Andre kollegaer? Jeg har selv vært referanse for en tidligere sjef faktisk.

Hvorfor skal de begynne å spørre om sjefen din? Det er du og ikke dem som avgjør hvem du oppgir som referanser. Hvis de likevel skulle spørre om sjefen din og ønske å snakke med vedkommede, er det vel ikke noe i veien for å nevne problemene ifh diskrimineringen mtp graviditeten + fagforeningen er inni bildet. Han kan jo ikke gi deg dårlig attest pga du ble gravid vel.

Anonym poster: cda39ce320578b0adc7b7a6f8e133a82

Skrevet

Er det kun pga. graviditeten den sjefen er misfornøyd med deg, eller er det andre årsaker også?

Du kan jo f.eks. oppgi kollegaer som referanse i stedet, f.eks. en som har jobbet nært med deg faglig? Hvis du fortsatt jobber på dette stedet, er det jo ikke unaturlig å ikke oppgi sjefen som referanse i første omgang (fordi man ikke vil si at man søker andre jobber med mindre man har noe man vet man kan få).

Skrevet

De fleste er ganske erlige når de gir referanser uansett om de har vært sure på en person eller ikke. Om du har gjort en god jobb tror jeg ikke det er så farlig om denne sjefen din uttaler seg. Det er sjelden noen lyver når de er referanse.

Anonym poster: 56fd8d0dc9979395ed193db2dce3339b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...