Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 Har en 2-åring som insisterer på å stå opp klokken 5. Hun babler og synger og roper at vi skal stå opp, og det nytter over hodet ikke å lære henne at det fortsatt er natt. Men når vi står opp så er hun fortsatt kjempetrøtt, og bare sutrer. Alt er galt. Hun vil ikke spise, vil ikke leke, lese, sitte på fanget eller noe. Det eneste hun vil er å gjøre ALT hun ikke har lov til (rote utover mamma sine ting, grave i potteplanter osv.), eller spise kjeks og se på "tubby" (Teletubbies). Jeg har sagt nei fordi det er hverdag og jeg vil ikke skape dårlige vaner (med kjeks i stedet for mat) samt at hun pleier å se Barne-TV om kvelden, og det er vel egentlig nok TV for en 2-åring... Hva skal jeg gjøre?? Er det tross alt det minste av to onder å gi henne kjeks og sette på film for å unngå at jeg blir sprø og eksploderer på henne til slutt? Det gjør det vel bare verre på sikt hvis jeg gir etter, men det er vel ikke bra for henne om jeg blir rasende heller? En av delene kommer nok dessverre til å skje snart. Ja, jeg vet jeg er en dårlig mor som ikke takler barnet mitt, å få dette bekreftet hjelper hverken meg eller henne akkurat nå. Fortell meg hva jeg skal gjøre i stedet, vær så snill. Hjelp! Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 Jeg tror jeg ville skaffet meg ørepropper. og selvom hun roper og synger at hun vil stå opp så nekter du. Før et gitt tidspunkt. Eller du tøyer det 5-10 min lengre hver dag. Det blir nok beinhardt. Men etterhvert vil hun nok lære at det nytter ikke så hun enten ligger rolig i senga og venter på at det er greit å stå opp eller forhåpentligvis sover litt lengre. Evt kompromissere. Du kan se på tv i et kvart, men du år ikke kjeks. Du kan velge mellom "alternativ 1" og alternativ 2. Og ørepropper mener jeg uansett. Det er fantastisk deilig å kunne stenge ut den verste av sutringen. Prøvd å ta henne over i senga deres at dere slumrer sammen en stund? Anonym poster: 5102640aff716e6d1b25ea09d33ae242
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Hadde ikke satt på tv og definitivt ikke gitt henne godteri (kjeks). Da bare belønner du hennes tidlige oppvåkning og trassete oppførsel. Siden hun er trøtt og sutrete så trenger hun jo mer søvn. Vær kjedelig på morgenen og la henne forstå at det skjer ingenting før f eks kl 06. Hvor lenge har hun villet stå opp så tidlig? Sover hun for lenge på dagtid, legges hun for tidlig/sent? Spiser hun dårlig for tida og våkner fordi hun er sulten? Anonym poster: 517725d090334bf59ddf6c93fdc21089
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 Ørepropper?? Når barnet ditt roper etter deg, så putter du ikke inn ørepropper. Hva om noe skulle skje? Dette var til #2, ikke til HI HI, jeg har også et barn som står opp veldig tidlig. Mellom 4 og 5 hver dag. Jeg tok kontakt med sovekarin.no og fikk utrolig god hjelp Ta en telefonkonsultasjon og få gode tips. Hun er riktig så dyktig Jeg skal innrømme at jeg har fått hjelp av film om morgenen hvis jeg er helt utslitt. Ingen kjeks eller andre usunnheter, men gjerne en film før jeg er klar til å aktivisere oss begge De har jo også slike perioder innimellom hvor døgnet blir litt endret på, og så faller de naturlig tilbake Lykke til!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Du er ikke noen dårlig mor fordi om du holder på å klikke av slik. Det tror jeg vi alle har opplevd iløpet av de første iallefall 5 leveårene. :-) Trass og tidlige morgener/ lite søvn kan til tider få oss til å ønske å filleriste disse små, men så lenge det bare blir med tanken, ev. riste en pute istedet, så er vi ikke dårlige foreldre. :-) Jeg har også måttet gå ut av rommet noen ganger for å samle meg. Men for all del, ikke gi etter, for da skjønner de at om de bare tøyer strikken langt nok så får de det som de vil. :-) Kanskje det rett og slett er fordi det har blitt lyst ute, at hun tror det er morgen. :-) Prøv å kjøp en lystett rullegardin, det hjalp iallefall her hos oss da vår var på den alderen. :-) Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #6 Skrevet 15. april 2013 Tusen takk for svar! Hvis jeg skal nekte henne å stå opp, bør jeg da være inne på rommet hennes, eller bare gå inn og si at det er natt og gå ut igjen? Er redd hun skal bli redd hvis hun må være alene, men samtidig virker det som hun blir mer våken om jeg er der... Hun har stått opp så tidlig siden hun begynte å sove natten gjennom ved 13 måneders alder. Sover 1,5 time på dagen, legges 19.30 og bruker ca 20 min på å sovne. Er stuptrøtt når hun legges både på dagen og kvelden... Har prøvd å legge henne tidligere, men da våknet hun bare enda tidligere. Hun har perioder der hun spiser dårlig, og perioder der hun spiser veldig godt. Våkner 5 uansett. Kan ikke fatte og begripe hvorfor det er sånn, det er så vanvittig fortvilende å tenke på hvor mye bedre dager vi kunne hatt hvis vi kunne vært uthvilt begge to. Hun begynner i bhg i august, og det er fælt å si, men jeg gleder meg til å kunne levere henne fra meg og få litt pause! Men hvordan blir det hvis hun er like sutrete og trøtt der, da ringer de vel og ber meg hente henne fordi hun ikke er i form? :S Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 15. april 2013 #7 Skrevet 15. april 2013 Gå ut igjen etter at du har snakket til henne, hvis ikke vil hun oppleve det som belønning tror jeg. For det er jo det hun vil, at du skal ha din fulle oppmerksomhet på henne. :-)
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #8 Skrevet 15. april 2013 Mitt barn begynte plutselig å sove en time lengre på nettene i fbm bhg-start, håper det blir det samme for dere :-) Sover hun noe lengre om hun får komme over i deres seng på morgenen? Anonym poster: 517725d090334bf59ddf6c93fdc21089
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #9 Skrevet 15. april 2013 Mitt barn begynte plutselig å sove en time lengre på nettene i fbm bhg-start, håper det blir det samme for dere :-) Sover hun noe lengre om hun får komme over i deres seng på morgenen? Anonym poster: 517725d090334bf59ddf6c93fdc21089 Nei, da bare herjer hun og klatrer på oss. Eneste gangene det funker er hvis hun våkner før 4. Men da våkner hun likevel igjen klokken 5. :/ HI Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #10 Skrevet 15. april 2013 Gå ut igjen etter at du har snakket til henne, hvis ikke vil hun oppleve det som belønning tror jeg. For det er jo det hun vil, at du skal ha din fulle oppmerksomhet på henne. :-) Hva gjør jeg hvis hun skriker når jeg går ut da? Går inn igjen med en gang, eller venter litt? Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #11 Skrevet 15. april 2013 Gå ut igjen etter at du har snakket til henne, hvis ikke vil hun oppleve det som belønning tror jeg. For det er jo det hun vil, at du skal ha din fulle oppmerksomhet på henne. :-) Hva gjør jeg hvis hun skriker når jeg går ut da? Går inn igjen med en gang, eller venter litt? Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a Da hadde jeg ventet i to minutter før jeg gikk inn igjen. Hvis hun blir redd så går du jo inn men hun er 2 år gammel og har en velutviklet objektkonstans. Hun vet at du eksisterer selv om du ikke er i rommet. Høres langt mer ut som om hun bare ønsker å kontrollere omgivelsene sine, noe som jo er veldig vanlig på den alderen. Tilby henne vann å drikke og si at det er natt. Trekk hvertfall tida ut litt før dere står opp. Og ingen tv før f eks kl 06, forklar for henne at det er ikke noe barnetv på natta så det er ingen vits i å stå opp. Barn kan forresten ofte spørre etter kjeks, is, rosiner når de egentlig er sultne, de bare uttrykker det de har aller mest lyst på. Hadde heller laget frokost. Anonym poster: 517725d090334bf59ddf6c93fdc21089
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #12 Skrevet 15. april 2013 Tusen takk for alle svar og tips. Hun hadde allerede fått frokost, men ville ikke ha noe særlig. Pleier ikke det om morgenen, tipper det er fordi hun er så trøtt. Nå sover hun. Jeg fant ut at hun fikk sove 2 ganger i dag selv om hun egentlig er for stor til det, så får hun heller legge seg litt senere i kveld. Mulig det er dumt, men jeg tror egentlig det er det beste for oss begge i dag. Jeg får vel bare prøve enda hardere å dra ut morgenen. Får legge meg samtidig som henne for å orke å gjennomføre det... kanskje sette på vekking en halvtime før så jeg er klar når hun våkner. Er jo lett for å velge enkleste løsning når man blir dratt opp i ørska. Før jeg la henne nå så bare sutret hun, og la seg ned i sofaen og på gulvet og hvilte innimellom. Gjespet i ett sett. Likevel brukte hun en halvtime på å sovne i vogna. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan hun fungerer... Jaja, jeg klarte i allefall å ikke eksplodere. Det hjalp litt å få det ut også. Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #13 Skrevet 15. april 2013 Ørepropper?? Når barnet ditt roper etter deg, så putter du ikke inn ørepropper. Hva om noe skulle skje? Dette var til #2, ikke til HI HI, jeg har også et barn som står opp veldig tidlig. Mellom 4 og 5 hver dag. Jeg tok kontakt med sovekarin.no og fikk utrolig god hjelp Ta en telefonkonsultasjon og få gode tips. Hun er riktig så dyktig Jeg skal innrømme at jeg har fått hjelp av film om morgenen hvis jeg er helt utslitt. Ingen kjeks eller andre usunnheter, men gjerne en film før jeg er klar til å aktivisere oss begge De har jo også slike perioder innimellom hvor døgnet blir litt endret på, og så faller de naturlig tilbake Lykke til! Vet ikke hvordan det er med deg men jeg sover ikke særlig godt når barnet mitt er våkent og står i senga og synger. Da hører jeg veldig godt hva som skjer inne på rommet til min datter. Med eller uten ørepropper. De bare stenger ut den verste lyden så man ikke blir sprø i hodet av sutringen......... Anonym poster: 5102640aff716e6d1b25ea09d33ae242
Anonym bruker Skrevet 15. april 2013 #14 Skrevet 15. april 2013 Jeg har det helt likt, og min er snart fire! Blir helt gal.. opp klokka 5 og oppfører seg som en jojo, maser om mat, barnetv. om å få gå ut å leke og er generellt helt hyper. Trøtt som en strømpe etter bhg, men jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg blir egentlig kjempeglad når jeg leser tråder som dette, føler meg ikke helt alene om kaoset da. Vi har jo rutiner og hele pakka, det bare fungerer veldig dårlig. Jeg har heller ikke vært flink å være streng, men det finnes grenser for hvor lenge man orker å følge så store barn tilbake til senga i løpet av natta bare fordi de er vrange. Sove i senga med oss resulterer som regel bare i rene sirkuset fordi han ikke vil ditt og skal datt, mase mase mase. Hopper og spretter. Jepp, blir gal. Anonym poster: 0e85ad6f55d6a0b9df9bf63902e05c65
Gjest yrild Skrevet 15. april 2013 #15 Skrevet 15. april 2013 Har en 2-åring som insisterer på å stå opp klokken 5. Hun babler og synger og roper at vi skal stå opp, og det nytter over hodet ikke å lære henne at det fortsatt er natt. Men når vi står opp så er hun fortsatt kjempetrøtt, og bare sutrer. Alt er galt. Hun vil ikke spise, vil ikke leke, lese, sitte på fanget eller noe. Det eneste hun vil er å gjøre ALT hun ikke har lov til (rote utover mamma sine ting, grave i potteplanter osv.), eller spise kjeks og se på "tubby" (Teletubbies). Jeg har sagt nei fordi det er hverdag og jeg vil ikke skape dårlige vaner (med kjeks i stedet for mat) samt at hun pleier å se Barne-TV om kvelden, og det er vel egentlig nok TV for en 2-åring... Hva skal jeg gjøre?? Er det tross alt det minste av to onder å gi henne kjeks og sette på film for å unngå at jeg blir sprø og eksploderer på henne til slutt? Det gjør det vel bare verre på sikt hvis jeg gir etter, men det er vel ikke bra for henne om jeg blir rasende heller? En av delene kommer nok dessverre til å skje snart. Ja, jeg vet jeg er en dårlig mor som ikke takler barnet mitt, å få dette bekreftet hjelper hverken meg eller henne akkurat nå. Fortell meg hva jeg skal gjøre i stedet, vær så snill. Hjelp! Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a Hold ut :-) Ikke gi etter med kjeks og tv, det blir som å tisse seg selv på foten for å varme den opp... Det går over :-)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Hei igjen Nå føler jeg at jeg ikke klarer mer! Kan det være noe som plager henne som gjør at hun våkner for tidlig? Bør vi ta en tur til legen? Hva kan jeg evt. be han undersøke, og vil han gjøre det kun på bakgrunn av at hun våkner for tidlig? Jeg kjeftet på henne ved frokosten i dag. Så at hun ble redd stakkar. Hun sølte gang på gang (med vilje), også kjeftet jeg og tørket av henne med brå bevegelser. Etterpå så hun skremt ut og spiste veldig forsiktig for å ikke søle... Vil hun bli utrygg på meg for alltid nå, eller er det mulig å gjøre det godt igjen? HI Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 Hei igjen Nå føler jeg at jeg ikke klarer mer! Kan det være noe som plager henne som gjør at hun våkner for tidlig? Bør vi ta en tur til legen? Hva kan jeg evt. be han undersøke, og vil han gjøre det kun på bakgrunn av at hun våkner for tidlig? Jeg kjeftet på henne ved frokosten i dag. Så at hun ble redd stakkar. Hun sølte gang på gang (med vilje), også kjeftet jeg og tørket av henne med brå bevegelser. Etterpå så hun skremt ut og spiste veldig forsiktig for å ikke søle... Vil hun bli utrygg på meg for alltid nå, eller er det mulig å gjøre det godt igjen? HI Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a Slapp av,barn glemmer fort! Og alle foreldre gjør slike små overtramp til tider. Vi får dårlig samvittighet og så går det i glemmeboka. Har en 3 åring som er fryktelig slitsom til tider, han skal borti alt, er ekkel med storebror, skal ødelegge etc så han har blitt skikkelig kjeftet på han også. Jeg får veldig dårlig samvittighet etterpå, men noen ganger er man ikke i stand til å tenke pedagogisk, det bare velter ut over alt... Anonym poster: 4bc62783052daf0e9914e357c78a839a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Når sovner hun på kvelden? Mange barn har ikke behov for mer enn 10, max 11 timer søvn. Så om hun legges kl 19 så kan fu egentlig ikke forvente at hun skal sove til langt utpå morgenen. 10 t i strekk er faktisk helt normalt! Det at du lurer på om ungen "blir utrygg på deg for alltid" fordi du irettesetter henne er ganske spesielt. Men vær flink til å gi henne to tydelige advarsler først slik at hun får mulighet til å skjerpe seg før du gjennomfører straffen, som bør være å avslutte måltidet. Anonym poster: 517725d090334bf59ddf6c93fdc21089
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #19 Skrevet 17. april 2013 Hei igjen Nå føler jeg at jeg ikke klarer mer! Kan det være noe som plager henne som gjør at hun våkner for tidlig? Bør vi ta en tur til legen? Hva kan jeg evt. be han undersøke, og vil han gjøre det kun på bakgrunn av at hun våkner for tidlig? Jeg kjeftet på henne ved frokosten i dag. Så at hun ble redd stakkar. Hun sølte gang på gang (med vilje), også kjeftet jeg og tørket av henne med brå bevegelser. Etterpå så hun skremt ut og spiste veldig forsiktig for å ikke søle... Vil hun bli utrygg på meg for alltid nå, eller er det mulig å gjøre det godt igjen? HI Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a Slapp av,barn glemmer fort! Og alle foreldre gjør slike små overtramp til tider. Vi får dårlig samvittighet og så går det i glemmeboka. Har en 3 åring som er fryktelig slitsom til tider, han skal borti alt, er ekkel med storebror, skal ødelegge etc så han har blitt skikkelig kjeftet på han også. Jeg får veldig dårlig samvittighet etterpå, men noen ganger er man ikke i stand til å tenke pedagogisk, det bare velter ut over alt... Anonym poster: 4bc62783052daf0e9914e357c78a839a Takk... det var godt å høre! Når sovner hun på kvelden? Mange barn har ikke behov for mer enn 10, max 11 timer søvn. Så om hun legges kl 19 så kan fu egentlig ikke forvente at hun skal sove til langt utpå morgenen. 10 t i strekk er faktisk helt normalt! Det at du lurer på om ungen "blir utrygg på deg for alltid" fordi du irettesetter henne er ganske spesielt. Men vær flink til å gi henne to tydelige advarsler først slik at hun får mulighet til å skjerpe seg før du gjennomfører straffen, som bør være å avslutte måltidet. Anonym poster: 517725d090334bf59ddf6c93fdc21089 Hun sovner ca 20, og våkner enda tidligere hvis jeg legger henne tidligere. Så det blir som regel bare 9 timer søvn. Ved noen få anledninger har hun sovet 10 timer, og da har hun vært en helt annen unge! Strålende blid og fornøyd og en fryd å stå opp med. Så det er tydelig at det er ca 10 timer hun trenger, men 9 blir for lite. Mulig det er spesielt det jeg lurer på, men man hører og leser så mye om den riktige måten å gjøre ting på, og at man kan ødelegge barnas psyke ved å gjøre feil. Og jeg har jo skjønt såpass at det jeg gjorde i dag ikke var den riktige måten... derfor blir jeg litt redd for hvor stor skade jeg kan ha gjort. Det er ikke det at jeg irettesatte henne som plaget meg, men måten jeg gjorde det på, og at hun ble redd. Hun hadde fått beskjed mange ganger, men brydde seg ikke, det var vel derfor det rant over for meg. Jeg skulle nok ha avsluttet måltidet tidligere, men hun hadde bare spist et par skjeer, og hun blir i enda dårligere humør om hun ikke spiser, så det blir liksom straff til meg selv også. Derfor var jeg lite lysten på å avslutte før hun hadde spist noe særlig... Anonym poster: a15cf65ec8df53c55e7c9b501c97a35a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2013 #20 Skrevet 17. april 2013 En jeg kjenner hadde det sånn. Jenten deres nektet å sove uansett hvor trøtt hun var. Hun hadde melkeallergi. Anonym poster: 58f063ea02ed53c6b2d443b916537f11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå