Gå til innhold

I Norge legges barna så tidlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men ikke alle begynner så tidlig på jobb at de må stå opp klokken seks. Her står vi opp mellom åtte og ni, og ser ingen grunn til å legge ungen så sinnsykt tidlig da. Men tør jo omtrent ikke fortelle folk det, da ringes vel barnevernet. Alt som ikke er A4 er jo feil og fy.

Anonym poster: 19b7514870828ba399e7ca3b0db8a9ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan legge min 18,19,20,21. Veit du hva? Han sover til halv åtte uannsett. Det har han gjort i to år nå. Vi prøver å legge han noe likt, men vi tar heller hensyn til at han faktisk er trøtt enn å følge klokka.

Anonym poster: bad0f4565c72f3808595268f4045fcd3

Gjest sussie77
Skrevet

Legger mine kl.19. Det er fordi de står opp ved 7 tiden (gjerne før) uansett når jeg legger de. Og da blir de bare trøtte om de har lagt seg for sent.

Gjest Frøken Regine
Skrevet

"Mange foreldre har nok tenkt at om barnet legger seg litt senere om kvelden, vil det sove lenger morgenen etter. Men ofte fungerer det ikke slik. Å legge barnet senere enn vanlig, kan føre til:

• At barnet får problemer med å sovne. Når barnet passerer den tiden han eller hun vanligvis sovner, kan kroppen produsere kortisol og adrenalin (hormoner som stimulerer kroppen).
  • At barnet våkner om natta. Om barna går til sengs for sent, blir ikke søvnen like god, og de kan ofte våkne i løpet av natten. Kortisol fører til dårlig søvnkvalitet.
  • At barnet våkner tidlig om morgenen. Det virker bakvendt, men hvis barna våkner veldig tidlig på morgenen, er det ofte den sene leggetiden som har skylden.
  • At barnet får mindre søvn totalt. Forskning har vist at barn som legger seg sent, får mindre søvn enn barn som har tidligere leggetid. De tar ikke igjen tapt søvn ved å ta en høneblund om dagen, og heller ikke ved å sove lenger om morgenen."

http://nhi.no/forside/nar-skal-barnet-legge-seg-39612.html

Å legge barnet senere har ofte lite for seg. Barnet vil fortsatt våkne til samme tidspunkt uansett.

Skrevet

Mini legger seg mellom 18 og 19 fordi det er da ho er trøtt og å legge ho seinere blir bare tull. Ho er 1, 5.

Du Hi må gjerne komme og fortelle meg at d er for tidlig å legge ho da, men ho har selv regulert dette med søvn siden ho var nyfødt og kunne da være like lenge oppe som oss.

Du kan like gjerne våkne opp og innse at unger er forskjellige og at noen trenger mer søvn enn andre.

Skrevet

Kjekt at ungene er utsovet når de skal opp igjen på morgenen, sånn i 6-7-tida, så da er det greit at de får starte nattesøvnen ved 18-19-tida også.

Det er forholdsvis normalt her til lands at man skal på jobb, og det er også normalt at arbeidsdagen starter en gang mellom 07 og 09. Velkommen til virkeligheten.

Anonym poster: 31c3deb2fe73f7979847f5dbadfcf8c3

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Men ikke alle begynner så tidlig på jobb at de må stå opp klokken seks. Her står vi opp mellom åtte og ni, og ser ingen grunn til å legge ungen så sinnsykt tidlig da. Men tør jo omtrent ikke fortelle folk det, da ringes vel barnevernet. Alt som ikke er A4 er jo feil og fy.

Anonym poster: 19b7514870828ba399e7ca3b0db8a9ea

Her var det da i rettferdighetens navn HI som roper fy til de som ikke velger som henne.

Barn er forskjellige og hverdagen til folk er forskjellig, sånn er det bare. Og om noen heller vil legge barna litt tidlig for å ha rolige kvelder for så å stå tidlig opp med de må vel det være ok også?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Da hun var baby sov hun gjerne til kl.09 og kl.10. Nå våkner hun rundt 06 - 06:30 og vet du hva? Jeg legger henne heller tidligere (kl.19) og står opp tidligere enn å legge henne sent og så ha på vekkeklokke.

Jeg NYTER å ha litt egentid på kveldene og jeg NYTER å ha god tid om morgen så vi slipper å stresse :)

Skrevet

Legger jentungen i 5-6 tiden i ukedagene og i 6-7 tiden i helga. I ukene står hun opp kvart på 6 (jeg vekker henne) mens i helgene står i opp mellom 9 og 11 :)

Hun er sovedyr :P

Gjest thricane
Skrevet

Jeg er på jobb en time før du står opp, så det sier seg selv at din døgnrytme ikke akkurat passer inn her.

Skrevet

Skulle gjerne lagt gutten min senere for å få sove lenger om morgenen. Han legger seg 19 og står opp 5. Legger jeg ham 20 står han også opp 5, om ikke før. Legger jeg ham enda senere våkner han mange ganger om natten i tillegg til å stå opp senest 5...

Anonym poster: f9377af803a274207f4f809feb9f6f31

Skrevet

Her legges storebror på tre år kl 19.00 og minsten på 5 mnd ammes på soverommet 18.30 og sovner etter det. Personlig står jeg heller opp tidlig og har kvelden sammen med min kjære:) Godt at vi kan være forskjellige!

Anonym poster: 0d313b87c192a2c270ec0d01debfc386

Skrevet

Du har ikke tenkt tanken at det ikke er alle som kan ligge og dra seg til kl 9 hver dag?

Selv om det er umenneskelig for deg å stå opp kl 6 er det hverdagen for mange som må starte dagen tidlig.

Er det ikke bra at vi kan gjøre det som passer oss best uten å bry oss om hva andre mener om det?

I love u!

Skrevet

Hvorfor i all verden legges barna kl 18!? Lysvåkne på morgenen kl 06!

Jeg legger min gutt på 8 mnd kl 20 og han sover til 09 - DEILIG! Ser ikke vitsen med å legge han kl 18 forså å må opp kl 06- ikke menneskelig spør du meg å stå opp såååå tidlig!

Tror det er mange som legger ungene bare for de selv vil slenge seg på sofaen med pcen i fanget og skrive nye innlegg på Facebook!

Anonym poster: 276664c114a184fba9c78059f989c38b

Det kommer vel an på når foreldrene må opp ja?

I permisjonstiden er jeg enig, da er det ikke så stort poeng. Men når resten av familien skal påjobb og må opp kl seks, da er det jo nødvendig. I slike situasjoner føler jeg heller at mange legger barna litt sent.. Altså når de MÅ opp tidlig.

Anonym poster: 47cb34f6cf1875045b32b2d1e50d1a58

Skrevet

Jeg tenker som så at man må legge barna slik at de kan våkne av seg selv til det tidspunktet man normalt må stå opp.

Dvs at hvis man må stå opp 6.30 på hverdager for å få levert i barnehagen, rekke jobb etc etc så må barna i seng slik at de da er uthvilte.

Selv legges barna her slik at de sovner mellom 19.30 og 20.00. De kan da våkne av seg selv rundt 7. Vi må aldri ut døra før 8, så da rekker vi alt uten stress.

Kjenner mange barn som trenger mer enn 12 timers søvn om natten og da må man beregne det inn.

På den annen side er jeg enig med deg i at endel må slutte å klage på at ungene står opp kl 5 når de legges 18... ;-)

Skrevet

Min legges mellom 19-7.30, og våkner klokka 6. Ser ikke problemet, han våkner like tidlig samme når han legges, og når han som fireåring spør om å få sove hvis det blir for seint har ikke jeg hjerte til å tvinge ham til å være oppe altså.

Fei for din egen dør.

Anonym poster: 7972b06c7e579c9ce35880bc7cea8992

Skrevet

Herremin, altså det er sikkert noen som legger barna sine kl 18 men da er det sikkert enn grunn til det. Min gutt legger seg kl 19 i kverdager og mellom 19 og 20 i helger, grunnen til det er fordi han er i barnehagen allerede kl 06.30 og trenger da de timene med søvn siden jeg må på havet så tidlig. Ja jeg er jente og jobber som røkter på havet og da trenger man å legge seg tidlig når man står opp tidlig. Hender til og med at han holder på å sovne på ettermiddagen.

Anonym poster: a4715eb19a2b1be72474e32a5818c488

Skrevet

Du er vel i permisjon men hva når du skal begynne og jobbe igjen og barnet ditt må tidlig i barnehge/dagmamma ? Jeg legger mitt yngste barn på 3 år kl 18, da er han faktisk trett og han trenger mye søvn for og kunne komme seg opp om morgenen. Han skal være i barnehagen til kl 0700 så han må senest stå opp kl 0630 og da er det altfor sent for han og legge seg kl 20.

Når han legger seg kl 18 så må jeg fremdeles vekke han når kl er 0630 og jeg tipper at helt fint kunne ha sovet litt til :) Mne han er en liten tretting som elsker og sove.

Skrevet

Da storebror startet i barnehage måtte vi faktisk legge ham kl 18.. Han var helt skutt. Et rotterace uten like og vi så knapt gutten. Etter noen mnd kunne vi utsette legging til 1830 og etterhvert 19- fantastisk!

Skrevet

Lille snupp legger seg kl 18.00. Det er ikke fordi jeg vil på pc eller bare ligge i sofaen. Det er fordi ho er trøtt da og jeg ser ikke noen grunn til å holde ho lenger våken. De gangene vi har vært borte og vært hjemme i 19/19.30 tiden så har ho ikke sovet noe lenger fordet, kun vært mer grinete på dagen pga mangel på søvn. Ho er i barnehagen alt fra 06.30 - 09.00 å da er det greit at ho får sine 11 - 12 timer søvn om natten som ho trenger.

Anonym poster: a384031b7e2fb8fca814b20be6a5f012

Skrevet

Jeg legger min gutt på 8 mnd kl 20 og han sover til 09 - DEILIG! Ser ikke vitsen med å legge han kl 18 forså å må opp kl 06- ikke menneskelig spør du meg å stå opp såååå tidlig!

Tror det er mange som legger ungene bare for de selv vil slenge seg på sofaen med pcen i fanget og skrive nye innlegg på Facebook!

Min 3 åring legger seg kl 18-19 og sover til 830:)

Anonym poster: 8755667bba8d13a3e56ea6e782a77b60

Skrevet

I Norge driver vi heller ikke med "nap-time" i barnehage og skole frem til barna er 6-7år, og ikke kjenner jeg folk som drar med seg små barn på restaurant for å spise middag i 19-20tiden på kvelden.

Kulturforskjeller.

Som mange påpeker må de fleste av oss opp i 06-07tiden og da er det greit med uthvilte barn.

Barnet ditt er tross alt bare 8mnd, det sier lite om når han kommer til å våkne om et års tid.

Skrevet

Barna slutter tidlig med lur i Norge, det forklarer delvisntidlig legging. Junior på 4 går på fransk skole, og her har de fremdeles lur etter (varm) lunsj og storefri. Og han trenger tydeligvis det, for selv med lur legger han seg mellom 19.00-20.00. Han står opp mellom 06.30-07.00, tidsnok til å komme på skolen til 08.30.

Om helgene og ila ferien tar han gjerne lengre lurer, og får lagt seg til senere. Han står opp nokså nøyaktig like tidlig 365 dager i året.

Jeg synes det er greit, for jeg ville hatet å måtte vekke han om morgenen, jeg synes barn skal få lov til å sove til de er uthvilt.

Anonym poster: 2fff34dfd7b008cbeec9c3576e2a4699

Skrevet

Mine barn legge seg rundt åtte. Men hvorfor legge seg opp i når andre legger sine barn? Spiller vel ingen rolle om noen legger de tidlig fordi de ønsker egentid på kvelden? Eller om du legger de seinere fordi du ønsker å purke å sove lenge på morgenen.

Anonym poster: 3663beda7420d46e28dcd9843af28cbb

Skrevet

Guttungen her har selv valgt tiden, han er stup trøtt klokken 1800 og havner ikke hodet hans på puten innen 1830 så sovner han hvor som helst. Synes det er helt greit jeg, for to foreldre som ikke kan få pass til å ha litt egen-tid utenfor huset, så får vi heller mer tid til hverandre om kvelden, og enda mer greit er det når han begynner i barnehagen rett etter sommeren og allerede har klokkeslettene inne.

Her har vi ikke tvunget noe som helst på gutten, alle tider er bestemt selv, vi har bare lagt til rutinene før klokkeslettene. Og nå våkner han ikke klokken 0600, men 0730 - helt i orden.

Anonym poster: 89c5abba8f73449c9ab8d71409bc5835

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...