frøkenfrekk Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Hei! Moren til stesønnen min har en kompis som vi har fått høre at ikke er helt "god" for barn. Vi har hørt at han er pedofil. Dette er flere år siden. Den gangen konfronterte mannen min moren til gutten, og etter litt mye frem og tilbake innså hun nok at det var noe i det, og hun kuttet kontakten med denne karen. Deretter flyttet de langt avgårde, og gutten ble boende hos oss. Ting har vært stille siden da, og vi har ikke sett noe til denne karen - inntil i sommer. Da oppdaget vi at hun fortsatt er venn med han. Og da er jo også min stesønn venn med han, for han forstår jo ikke hvorfor han ikke kan være venn med en som er venn med mamma´n hans. Min stesønn vet at jeg og pappa´n hans ikke liker at han chatter med han og spiller online playstation med han etc, og han spør av og til hvorfor. Hender også at han prøver å skjule at han har chattet med denne karen og spilt med han etc. Men det er klart - vi sjekker jo alt, alle logger, har passord til alt han driver med, så det er nok ikke noe han klarer å skjule for oss. Men hvordan forklarer vi en 10-åring om pedofile? Det hadde vært greit om vi bare skulle forklare han generelt om hva det vil si å være pedofil, at man ikke skal bli med fremmede folk etc, men når det er snakk om en konkret person som gutten mener er snill og grei, så blir det veldig vanskelig. Vi har heller ikke noe konkret på denne karen. Han har aldri blitt anmeldt, fordi ingen har turt. Men vi vet at politiet vet hvem han er, og vi har andre sikre kilder på hvordan han har oppført seg mot andre mindreårige gutter. Vi vet ikke hvor langt han evt. har gått, men har fått inntrykk av at han har hatt "forhold" til mindreårige. Nei, han har aldri gjort noe galt mot min stesønn, men vi vet at han er av den "snikende" typen, som først blir venn, for deretter å ta det videre. Han er veldig fælt til å kontakte min stesønn. Dette ser vi ut ifra chatting etc. Det er ikke normalt at en voksen mann på over 20 år kontakter en 10 år gammel gutt på denne måten. Hvordan forklarer vi dette for gutten? Det er veldig vanskelig når vi ikke har noe på han, noe vi kan anmelde han for. I tillegg er tydeligvis ikke moren interessert i å kutte kontakten med denne karen. Heldigvis bor hun langt unna, men hva med de gangene gutten skal til moren sin, og denne karen plutselig dukker opp (han bor heldigvis også langt unna moren)? Jeg er fullstendig klar over at vi kanskje burde gå til barnevernet, eller at vi bør snakke med politiet kanskje. Men når denne karen aldri har gått over streken med 10-åringen vår, hva har vi å ta han på da? Og hvordan få gutten til å forstå? Og moren? Skal vil bare vente til karen går over streken liksom? Ja, vi bør også slette karen fra alt som 10-åringen har tilgang til at chatting, spill etc, men jeg syns han fortjener en forklaring på hvorfor. Han skjønner jo ikke hva som er grunnen til at vi ikke liker dette. For 4-5 år siden da denne karen dukket opp for første gang og mannen min konfronterte han, så forklarte vi gutten at de ikke kom til å være venner med denne karen lenger, fordi han hadde vært slem mot barn før. Og så gikk det jo mange år før han dukket opp igjen. Men hva gjør vi nå? Og vær så snill, ikke noe kritikk! Vi vet hva vi bør gjøre egentlig, men jeg trenger tips og råd på hvordan forklare dette til gutten!
ms.Pond Skrevet 14. april 2013 #2 Skrevet 14. april 2013 Kan det være en mulighet og gå veien via mannen? Med hjelp av guttens mamma fortelle han at dere ikke ønsker at han skal ha kontakt med sønnen deres? Trenger ikke komme med noen anklager eller forklaringer på at dere tror han er pedofil, men rett og slett si rett ut at dere ikke ønsker at han skal være venn med en 10 år gammel gutt når han selv er over 20. Forklaring til gutten er et vrient og sårbart tema. Kunne det være en mulighet å involvere enten helsesøster eller fastlege, kun for å få en forklaring til gutten på hva pedofili er, hvor man skal sette grenser som barn og å være herre over egen kropp? Det er lett å trå feil og bli sittende med svarteper, særlig dersom gutten ser på denne mannen som en god venn. Men for å ha sagt det - hadde en jeg mistenkte for å være pedofil gjort seg til venn med min lille gutt hadde jeg ikke nølt med å kontakte bv og politi med min bekymring - særlig dersom han allerede er en kjenning! Bedre føre var, og alltid sikkerheten til barna først!
Ikkesåallerværst Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Huff, vanskelig! Hva med å si til gutten at barn skal være venner med barn, og spille og chatte med barn, ikke voksne. De voksne man evnt kan chatte og spille med er foreldre, evnt besteforeldre/onkler. Også må dere jo snakke generelt med han om at ingen andre enn han selv skal ta han på tissen eller rumpa, at det er det bare han som skal, og at dersom noen andre gjør det, eller gjør noe annet han ikke liker, skal han løpe hjem til dere, eller ringe dere. Og omvendt med andres tisser. Overgripere finnes på de tryggeste steder, og som du sier, hva når han er hos moren? Ungene må lære seg å passe på seg selv og grensene sine i tillegg til at vi passer på dem. Overgripere prøver seg først og fremst på barn som yter lite motstand og som de lett kan få til å tie stille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå