Gå til innhold

ville dere gjort dette? Ferie og termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere reist på ferie 6 timer fra sykehuset? Skal reise tre uker før termin og planlegger hjemreise en uke før termin. Tar ca 6timer å kjøre. Så må man jo stoppe litt underveis. Har med både hund og barn i bilen. Hvis fødselen starter er det jo lang vei hjem. Pluss at vi må innom noen å levere storesøster og hunden før vi drar på sykehuset.

Hadde dere tatt sjansen?

Viktig for meg å føde på sykehuset jeg hører til pga fødselsangst. Laget fødeplan der. Har kopi hvis jeg må stoppe et sted på vei hjem, men da kan ikke mannen bli med pga storesøster og hunden i bilen. Lite aktuelt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhenger gjerne litt av hvor fort forrige fødsel gikk? Selv hadde jeg ikke tatt sjansen, for her tok det ikke lange stunden før småtten kom. Dersom det er veldig viktig for deg å føde på akkurat det sykehuset synes jeg du skal være. "Termin" er jo termindato +/- 2 uker, så du er jo på en måte på ferie på termin da...

Gjest Thunder Road
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, for jeg har født før termin alle tre gangene (7-21 dager før). Dessuten var det bare akkurat vi rakk å komme til sykehuset 1 time unna. Hvordan var første fødselen da? Husk at det ofte går raskere andre gang.

Skrevet

Første fødsel ble jeg igangsatt 2uker over termin. Tok 4,5 time fra de satte igang til ungen var ute. Men fikk veeeeldig mye drypp så kan ikke sammenliknes. Hadde jeg hatt en normalt startet fødsel hadde det vært lettere....

Skrevet

Jeg reiste til Danmark 2-3 uker før termin. Vi hadde jo andre sykehus i nærheten, ellers hadde jeg ikke reist.

Anonym poster: 6091016b581af9b7b2f39e931515bcab

Skrevet

Hadde jeg nok ikke hatt noen betenkeligheter med. Det finnes vel andre sykehus også som er i nærheten hvis det skulle starte før.

Kan jo ikke sitte hjemme ved utgangsdøra med bagen klar i ukesvis, det ordner seg :)

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke turt, skulle vi kjørt 6 timer til sykehus sist så hadde vi ikke rukket fram. Er ikke så lysten på å føde i bilen.

Anonym poster: b41d8aab3fe4b08cbb74e9132647404a

Skrevet

Du fødte relativt raskt sist gang, men du er jo tilbake 1 uke før termin og da ville jeg gjort det :) Særlig siden du ble satt igang etter termin sist gang.

Noe annet om du hadde født 3 uker før termin sist.

Lykke til og god ferie :)

Skrevet

Her dro jeg ikke engang til foreldrene mine som bor 1,5 time unna fra jeg var 35 uker. Nr 1 er født på termin og tok 4 timer, nr 2 er født 1 mnd for tidlig og tok 2,5 time, så ingen regna med at jeg skulle gå til termin med nr 3. Men hun kom en uke på overtid, men vi rakk nesten ikke sykehuset som ligger 5-10 min unna her... Tror ikke jeg hadde tatt sjansen uansett, om dere drar med en gang du evt kjenner noe så er ikke akkurat 6 timer i bil med rier spesielt behagelig.

Skrevet

Jeg hadde ikke reist. Barn nr 2 kom 3 uker før termin. Første fødsel tok totalt 20 timer, andre fødsel tok totalt 5 timer. Så jeg er glad jeg ikke hadde lang reiseveg til sykehuset.

Anonym poster: 0459b18ceaed4586b3e6dd5d13f23f69

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men det er fordi jeg bare hadde blitt stressa av det. Hvis du har med nødvendige papirer, er i nærheten av et sykehus og ikke synes det gjør noe å føde et annet sted så er det ikke noe problem. Men du kan ikke belage deg på å rekke å levere hund, barn og å kjøre til ditt eget sykehus. Siden du ble satt igang sist er det umulig å si om fødselen vil gå fort eller ikke. Jeg ble også satt i gang sist og det gikk fort.

Anonym poster: af7bdd3bc5308fec645c9ed88aa92465

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du må nesten bare gå noen runder med deg selv og med mannen din og tenke gjennom hvordan ting blir i praksis.

Hva tenker du om å føde på et annen sykehus enn planlagt? Jeg ser selvfølgelig hva du skriver, men bare du kan vurdere hvor viktig det er for deg med sykehuset.

De fleste vil jo fint rekke sykehuset på 6 timer om man drar med en gang man kjenner at fødselen kan være på vei. Men det er også en mulighet for at man ikke rekker det. Da er det jo viktig å ta med i beregningen hvor fødselen kan skje underveis, hvordan er sykehus-tettheten der man kjører.

Og en ting til, hvordan blir en sekstimers kjøretur med rier, barn og hund i bilen. For noen går det helt greit, for andre kan det bli et mareritt.

Hva skjer hvis du føder på / havner på et sykehus på feriestedet eller på veien hjem? Hvor skal far og barn i såtilfelle oppholde seg mens du er på sykehuset? For meg hadde det ikke vært noe problem om jeg fødte på hjemplassen til mine foreldre eller svigerforeldre, da kunne resten av familien bodd der og til og med jeg og det nye barnet kunne vært der noen dager etter fødselen om det var nødvendig.

Hvordan blir det å reise 6 timer i bil hjem med en nyfødt? Hva sier reiseforsikringen om dekning av eventuelle kostnader til hjemtransport av deg eller barnet om det skulle være nødvendig?

Nå høres jeg sikkert negativ ut, men det er jeg ikke. Det kan godt hende at jeg hadde dratt på ferie så tett opp til termin, men det måtte vært nøye tenkt gjennom og analysert på forhånd. På alle områder.

Skrevet

Hvis det er viktig for deg å føde på akkurat det sykhuset, ikke planer! Om det er et annet sykhus som er greot for deg å føde på og mulighet for barnepass i nærheten dit dere skal så OK, selv om tanken på å måtte bruke 6 timer på å kjøre hjem med en nyfødt baby som helst ikke skal sitte mer enn 20 minutter av gangen i setet høres grusom ut. Selv brukte jeg over 48 timer, godt over termin på første fødsel. Nr 2 gikk på under 3 timer fra første varsel ca en uke før termin.

Anonym poster: d265adc7859e80e70972e6f7f560911b

Skrevet

Det er sykehus i nærheten av der i skal være, under en times kjøring. Vi skal bo hos familie som kan passe hvis ting skulle skjedd veldig fort.

Jordmoren jeg går til sa at jeg kunne ta en tur innom sykehuset der vi er, og la de vurdere om jeg kom til å rekke hjem.

Jeg vil helst føde på sykehuset hjemme, men går det ikke så går det ikke. Jeg kan jo plutselig føde en mnd før termin også. Sånt vet man aldri.

Babystolen er allerede kjøpt inn og vi tar den med oss i bilen. Skulle jeg føde der kan jeg fint ta flyet hjem med baby og mannen kjøre. Vi har også mulighet til å evt bli lenger, jeg har jo permisjon og mannen har krav på fri etter fødsel.

Takk for mange svar :)

Skrevet

Mulig det bare er meg, men lysten til å vere på ferie så høygravid er lik null.....

Skrevet

Så lenge det er sykehus i nærheten av dere er hadde jeg gjort det.

Min første fødsel var også igangsatt to uker over termin og tok bare fem timer. Fødsel nr to startet ni dager over termin og tok ti timer fra vi ankom sykehuset. Var hjemme i tre-fire timer først.

Men jeg er veldig avslappet når det gjelder fødsel da! Du kan jo ta med et fødebrev i tilfelle du må føde på et annet sykehus hvor du skriver om angsten og hva som er viktig for deg. Lettere å ha skrevet det ned på forhånd enn å forsøke å forklare når du står midt oppi det.

Anonym poster: 87d2640fe636e3c9ba9acbfe47f70f54

Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Anonym poster: 9a5cd65965db9822c67bb36e0ded26d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...