Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 I en alder av 34 har jeg for første gang fått vondt i en tann og antagelig hull. Mistet en bit av en jeksel for 1 år siden. Var hos tannlegen da men hun mentr det ikke var noe å gjøre. Nå kjenner jeg hull i tannen og der er mørk farge i jekselen. Hatt så vondt den siste uken at holder på å gråte når det er som verst. Klarer ikke spise kaldt eller varmt, da starter en forferdelig smerte og ising. Må ringe tannlege mandag. Jeg er ikke hoven eller noe. Kan det være at jeg må rotfylle? Jeg er dritnervøs selv for vanlig hull. Stor pyse når det gjelder slikt. Anonym poster: 821d51c8887ab452f195ca167da74f43
<3 2G <3 Skrevet 14. april 2013 #2 Skrevet 14. april 2013 Vet ikke hva du må gjøre, det er opp til tannlegen. Men, om du må rotfylle så er regningen verst. Synes det er rart tannlegen ikke gjorde noe for å hindre skade.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Å rotfylle er faktisk ikke vondt, det vondeste er å sette bedøvelsessprøyta. Og jeg har hatt tannlegeskrekk i alle år, helt til jeg traff tannlegen i mitt liv. Anonym poster: 40add6f112d45493afe8269866b595f4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #4 Skrevet 14. april 2013 Var gjennom rotfylling for ikke så lenge siden å da var det 10 år siden jeg hadde vært hos tannlegen på grunn av tannlege skrekk. Jeg var livredd. Gråt og skalv og var rett og slett fra meg av engstelse. Jeg hadde sagt ifra på forhånd om min tannlegeskrekk og fikk den mest erfarne tannlegen på kontoret selv om hun egentlig har fullt opp med pasienter. Hun var veldig flink. Tok seg god tid med bedøvelsen for at jeg skulle få minst mulig vondt og bedøvde virkelig godt. Jeg må tilbake å gjøre meg ferdig for de kunne ikle gjøre alt på en gang, men denne første timen overlevde jeg selvom jeg ikke hadde det minste trua på at jeg skulle komme ut fra det levende. Så det går faktisk bra. Jeg trodde forresten også at jeg viste hvilken tann det gjaldt fordi jeg har en tann hvor jeg tydelig kan kjenne ett hull. Dette som jeg trodde var ett hull var bare en skade på tannen og det var tannen ved siden av som måtte rotfylles. Det hadde da vært ett lite hull som jeg ikke kunne se som hadde fått betennelse på nærven. Det var så ille at tannlegen sa jeg ikke kunne ventet en dag lenger med timen. Jeg gråt også hver dag på grunn av smerter, jeg klarte ikke å spise varmt eller kaldt og jeg ble nummen i ansiktet. Det var utrolig deilig å våkne opp dagen etter tannlegetimen og ikke ha noen form for smerter i det hele tatt. Det gjorde alt verdt det selv om jeg var så redd som jeg var. Anonym poster: be8f625ae38ab775ebb1dba86e5762b4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #5 Skrevet 14. april 2013 Det kan hende du må rotfylle. Det kommer an på om hullet går inn til nerven, eller om du har en betennelse på roten, det vil kun et bilde avsløre. Veldig mange er redd for rotfylling. Men min erfaring er at veldig mange blir veldig lettet etter behandling, for det er ikke vondt. Jeg har ikke gjort det selv, men jobber med en spesialist på dette. Så jeg har snakket med mange pasienter (er der inne under hele behandlingen). Men si i fra til tannlegen. Spør evt. de kan henvise deg til en spesialist som gjør det hele på ett besøk. Vanlige tannleger gjør ikke det. Prisen er ca. den samme, hvertfall hos oss. Lett å si, men viktigst av alt, pust godt med magen, å tenk på noe fint. Det går så bra. Det vondeste er nok bedøvelsen. Er det skikkelig ille kan du be om premedisinering, kanskje det er lettere å slappe av da. Lykke til! Anonym poster: 7a848566987d91768f777999fcd7cfbb
aanonym Skrevet 14. april 2013 #6 Skrevet 14. april 2013 Jeg har rotfylt to ganger, uten bedøvelse. Begge ganger var tanke/nervene døde, og det gjorde ikke vondt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #7 Skrevet 14. april 2013 Hvis det er den innerste tannen kan du bare trekke den, mye billigere. Du kan få beroligende hvis du er veldig redd, men da kan du ikke kjøre selv. Anonym poster: 85cc9c471084690ed7908fdb9a783ed6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå