Anne-B. Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Klassisk hore og madonna? Eller er jeg bare fordomsfull?
Gjest sug lut Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Jeg har bare meldt meg ut. Jo før jeg kan flytte ut av samfunnet og bo på ei hytte langt innpå fjellet og gå til bygda en gang i måneden etter mat, jo bedre. Jeg gidder ikke observere - og da gidder jeg ikke lenger bli observert heller. Alt av trender og samtid byr meg imot. For ikke å snakke om menneskelig omgang, med svært få unntak.
Trimsi Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 Klassisk hore og madonna? Eller er jeg bare fordomsfull? Hehe, du er nok bare fordomsfull....
Anne-B. Skrevet 14. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2013 Jeg har bare meldt meg ut. Jo før jeg kan flytte ut av samfunnet og bo på ei hytte langt innpå fjellet og gå til bygda en gang i måneden etter mat, jo bedre. Jeg gidder ikke observere - og da gidder jeg ikke lenger bli observert heller. Alt av trender og samtid byr meg imot. For ikke å snakke om menneskelig omgang, med svært få unntak. Jeg har alltid observert og vært pinlig klar over at jeg selv blir observert. Så studerte jeg psykologi og ble fortalt at folk er ikke så opptatt av en selv som en tror de er. Da har de ikke vokst opp på samme sted som meg, tenker jeg.
Anne-B. Skrevet 14. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2013 Klassisk hore og madonna? Eller er jeg bare fordomsfull? Hehe, du er nok bare fordomsfull.... Ja, det kan nok hende. Jeg er sikkert sjalu og.
lilja70 Skrevet 14. april 2013 #6 Skrevet 14. april 2013 "Samtidshusmødre"? Er vi tilbake på femtitallet, har de slutta å være husmødre, eller refererer du til en roman jeg ikke har hørt om?
Iiiiik Skrevet 14. april 2013 #7 Skrevet 14. april 2013 "Samtidshusmødre"? Er vi tilbake på femtitallet, har de slutta å være husmødre, eller refererer du til en roman jeg ikke har hørt om? Godt vi er flere. Jeg skjønte nemlig heller ikke hvem det var snakk om.
lilja70 Skrevet 14. april 2013 #8 Skrevet 14. april 2013 "Samtidshusmødre"? Er vi tilbake på femtitallet, har de slutta å være husmødre, eller refererer du til en roman jeg ikke har hørt om? Godt vi er flere. Jeg skjønte nemlig heller ikke hvem det var snakk om. -I tillegg tok jeg en råsjangs på at hun snakka om femtitallet, ikke om litt over femti stykker...
Gjest amandine Skrevet 14. april 2013 #9 Skrevet 14. april 2013 Vrangedamer! Det er da ikke vanskelig å forstå hva Anne-B mener? Mulig det nesten er meg hun mener? Jeg har det iallefall ganske bra, og er ikke hore, ei heller madonna.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 14. april 2013 #10 Skrevet 14. april 2013 Jeg har prøvd å være sexy husmor fra 50-tallet for en dag. Det var bare slitsomt, det å bli sexy tok nesten hele dagen og resten (les: hår i sluken, matrester, skitne underbukser) var særdeles usexy. Jeg ble bare trøtt av hele greia....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 14. april 2013 #11 Skrevet 14. april 2013 http://nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.10977311
Gjest sug lut Skrevet 14. april 2013 #12 Skrevet 14. april 2013 http://nrk.no/nyhete...land/1.10977311 Fire unger og 23 år - er det ingen på Jæren som lærer å holde beina samla? Har de ingen framtidsvyer annet enn å pule og koke syltetøy?
Iiiiik Skrevet 14. april 2013 #13 Skrevet 14. april 2013 Vrangedamer! Det er da ikke vanskelig å forstå hva Anne-B mener? Mulig det nesten er meg hun mener? Jeg har det iallefall ganske bra, og er ikke hore, ei heller madonna. Vrang eller dum, det går kanskje for det samme? Var i hvert fall ikke meningen å være vrang. Jeg må innrømme at å være husmor som på 50-tallet verken slår meg som hore eller madonna. Bare litt kjedelig kanskje.
lilja70 Skrevet 14. april 2013 #14 Skrevet 14. april 2013 Vrangedamer! Det er da ikke vanskelig å forstå hva Anne-B mener? Mulig det nesten er meg hun mener? Jeg har det iallefall ganske bra, og er ikke hore, ei heller madonna. Vrang eller dum, det går kanskje for det samme? Var i hvert fall ikke meningen å være vrang. Jeg må innrømme at å være husmor som på 50-tallet verken slår meg som hore eller madonna. Bare litt kjedelig kanskje. Jeg mente å være vrang. -Men jeg hadde ikke lest artikkelen. Var det den hun refererte til? Den var skikkelig uinteressant. Dumme ungjenter som lar utdannelsen fare for å vugge unger i stoler som ikke er bra for ryggen. Rett og slett irriterende. Om jeg hadde vært mann, hadde jeg dumpa henne for ei smart ei. Dessverre ser det ikke ut til at mannfolk syns smart er sexy, så sånn får de fire unger på no time. Jaja. Hver sin smak. -Og heldigvis for det.
Iiiiik Skrevet 14. april 2013 #15 Skrevet 14. april 2013 Evt så synes menn som selv ikke er smarte at dum som et brød er sexy. Like barn leker best fant jeg revolusjonerende nok ut i hovedoppgaven min...
Anne-B. Skrevet 14. april 2013 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2013 Det var ikke akkurat den artikkelen jeg tenkte på, men trenden den omhandler. Syns artikkelen var interessant. Faen så fint for dem at de kunne klare seg på en lønning. Det gjør jaggu ikke vi.
Anne-B. Skrevet 14. april 2013 Forfatter #17 Skrevet 14. april 2013 Det var ikke akkurat den artikkelen jeg tenkte på, men trenden den omhandler. Syns artikkelen var interessant. Faen så fint for dem at de kunne klare seg på en lønning. Det gjør jaggu ikke vi. Med vi, mener jeg da min familie, om man skulle finne på å være så vrang.
Trimsi Skrevet 14. april 2013 #18 Skrevet 14. april 2013 (endret) Hmmm.. Dum fordi man får fire barn på rappen?? Dum fordi man setter økonomistudiene på vent for å føde, amme og tilbringe tid med ungene sine?? Jeg må sikkert ha en sabla dum mann som plukker bær fra hagen og lager syltetøy! Lager middagene gjør stakkaren også Føler meg ikke mere smart (og sexy) fordi vi ventet med å få barn, og fikk de med 3 og 4 års mellomrom. ps. synes egentlig artikkelen var ganske uintressant... Endret 14. april 2013 av Trimsi
Gjest amandine Skrevet 15. april 2013 #19 Skrevet 15. april 2013 Jeg kjenner rett og slett at jeg ikke orker å kave meg opp. Skrev et svar fra telefonen i går kveld rett før jeg var ferdig på jobb, men jeg slettet det for jeg tenkte jeg ikke hadde fått helt oversikten over tråden siden jeg leste den på tlf og var trøtt som en strømpe. Nå oppdager jeg at jeg egentlig hadde forstått det helt fint, og jeg er ganske overrasket over hvor flinke dere er til å dømme og trekke ung og dum-kortet frem bare fordi noen lever i en annen hverdag enn dere selv.
Iiiiik Skrevet 15. april 2013 #20 Skrevet 15. april 2013 Jeg er enig amandine - det er klart at det å velge annerledes enn meg ikke er ensbetydende med dum. Det er også like klart at de som faktisk er dumme har en tendens til å være sammen med en som også er dum. Hvis man allikevel skal være helt seriøs (det oppfatter jeg nemlig ikke at denne tråden var før du meldte deg på i siste innlegg), så tenker jeg at det er negativt at det skapes en ny "kvinnens-plass-er-i-hjemmet-bølge" og at det understrekes at kvinnen skal pynte seg til mannen kommer hjem. Jeg liker ikke det kvinneidealet i det hele tatt og liker ikke at det gjøres til en norm for hva som er god ivaretakelse av barna. Det er opp til hver enkelt å velge for seg, men de som er hjemme trenger ikke å understreke at man kun er god mor hvis man baker, lager all mat fra bunnen av og er hjemme med barna til de er minst tre år. På samme måte som at de som er ikke jobb ikke trenger å se ned på kvinner som velger å være hjemme. Det hadde vært greit hvis folk slapp å forsvare sine personlige valg. En grei leveregel å forutsette at alle velger det som er best for deres egen familie.
Gjest sug lut Skrevet 15. april 2013 #21 Skrevet 15. april 2013 Det iiiik sa. Bortsett fra leveregelen hennes. For den legitimerer uendelig masse grums.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. april 2013 #22 Skrevet 15. april 2013 (endret) Jeg kjenner rett og slett at jeg ikke orker å kave meg opp. Skrev et svar fra telefonen i går kveld rett før jeg var ferdig på jobb, men jeg slettet det for jeg tenkte jeg ikke hadde fått helt oversikten over tråden siden jeg leste den på tlf og var trøtt som en strømpe. Nå oppdager jeg at jeg egentlig hadde forstått det helt fint, og jeg er ganske overrasket over hvor flinke dere er til å dømme og trekke ung og dum-kortet frem bare fordi noen lever i en annen hverdag enn dere selv. Been there - done that. Nemlig. Jeg kan dømme, fordi jeg har prøvd. Fikk unger mens jeg var mentalt fjortiss med en mann som neppe er stort mer i dag heller. Kasta husmordrømmen på hylla da jeg var 22 (da hadde jeg to tette, fordi det er jo sååå fint) skilte meg fra mannen og studerte. Da siste kråka kom var jeg 30, hun var født 12 uker før tiden og jeg hadde 20 uker permisjon. Jeg kan lage mat, ganske flink til det også. Og jeg sylter, baker og har kjøkkenhage. Og full jobb, samt en liten jobb ved siden av som treningsinnstruktør. Og jeg er jævli mye mer sexy nå enn da jeg var 21 og hjemmeværende husmor med 2åring og baby. Hell yeah. Endret 15. april 2013 av Lektor Doppler med tillegg
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. april 2013 #23 Skrevet 15. april 2013 Og forøvrig synes jeg roabloggere som blogger om hvor fint det er å være hjemmeværende med unger burde skytes. De ungene er jo aldri trassete, snørrete eller møkkete. Fordi det matcher ikke rosa. Og mødrene er aldri sinte, trøtte og oppgitte over tenåringsgutter som lukter dynge og roter som om de får betalt for det. De spiser jo aldri ferdigpizza, fordi det er jo ikke sunt. De fremmer et ideal som ikke finnes og en falsk verden. Og jenter på 17 som ikke vet bedre kan komme til å forveksle det med sannheten.
Gjest amandine Skrevet 15. april 2013 #24 Skrevet 15. april 2013 Jeg oppfatter ikke at det er noen særlig trend annet enn at det står litt i media. Kan ikke tenke meg at det er eller vil bli main stream å stå på kjøkkenet med snuppeforkle hver dag. Det som derimot kanskje er tilfelle, som du sier, er at folk mener de sitter på fasiten for det riktige og lykkelige livet, og enkleste måten å forsvare sine egne valg på er å rakke ned på de som velger annerledes. De som er hjemme rakker ned på "dårlige" mammaer med lange barnehagedager og de som er i jobb trekker dumme-kortet. Begge deler synes jeg avslører liten evne til å se ut over sin egen nesetipp, lett gjennomskuelige hersketeknikker i begge tilfeller.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. april 2013 #25 Skrevet 15. april 2013 Kjære vene om du vil være hjemmeværende så for all del. Men jeg kjenner faktisk INGEN som har forblitt hjemmeværende. Og veldig mange av de hjemmeværende blir ekstremt kjedelige, fordi de ikke lever utenfor boblen. Og "hjemmeværendemammarosablogg" er et fenomen som øker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå