Gå til innhold

Kolikk barn og fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår hadde kolikk de to første mnd og det er tydelig at han har sensitiv mage. Nå er han 4 mnd og jeg fullammer, men han blir ikke mett og på kvelden fra kl 16 til han legger seg som er 18-19.30 kan han spise hele tiden :( slik har det vært siden han ble født og jeg har prøvd med mme, men han fikk så vondt i magen og problemer med å gå på do at jeg droppet det. Men nå tenkte jeg å begynne med grøt på kvelden.

Så er jeg jo da bekymret for magen hans da.......noen tips og er det vanlig at kolikk barn får problemer med fast føde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kolikk eller ikke, alle kan i begynnelsen reagere litt på grøt/mat generelt. Min yngste hadde kolikk første tre+ mnd, mens min eldste ikke hadde kolikk - jeg syns ikke det var noe forskjell mtp tilvenning av mat på de. Det er sikkert mange ulike erfaringer angående dette.

Begynn forsiktig med velling, blandet med mm?

Skrevet

Gi mme med laktulose.

Skrevet

Gi mme med laktulose.

Hvilke typer/merke er det, og får en kjøpt det i vanlig dagligvare?

Skrevet

Min datter reagerte veldig på grøt og fast føde.

Gav henne sinlac-grøt fra hun var 5,5 mnd, men hun fikk skikkelig diare selv av smaksprøver. Prøvde igjen hver tredje til fjerde dag, annenhver uke o.l. og først når hun var 7 mnd kunne hun ha det uten å reagere på det. Ble MYE amming i perioden fra 5 til 7 måneder for å si det sånn, men det var bare nå vi ammet hele døgnet og ikke gav noe annet at hun var fin i magen. Veldig umoden tarm og sensitiv...

Skrevet

Prøv med velling. Ev litt most frukt (en og en sort av gangen). Avslutt måltidet med amming.

Skrevet (endret)

Gjør det noe om du er ammestasjon i 2-3 timer på ettermiddagen da? :-) Når han legger seg kl 18-19 er det mye igjen av kvelden til voksentid likevel. Trur ikke jeg hadde turt å gi et tidligere kolikkbarn med sensitiv mage grøt allerede ved 4 mnd, det bør vel forbeholdes til babyer som går ned i vekt eller som vokser veldig fort og må ammes døgnet rundt. Bare 50 % av babyene sover bedre etter innføring av grøt, like mange får mageplager (bare å google grøt dårligere nattesøvn). Frukt er uansett mer lettfordøyelig enn grøt.

Om du vil begynne med smaksprøver allerede så gjør det på morgen/formiddag for å unngå evt magesmerter på natta. Introduser én matvare av gangen, f eks kokt blomkål tilsatt morsmelk. Babyene må som regel smake flere ganger før de liker det.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Gjør det noe om du er ammestasjon i 2-3 timer på ettermiddagen da? :-) Når han legger seg kl 18-19 er det mye igjen av kvelden til voksentid likevel. Trur ikke jeg hadde turt å gi et tidligere kolikkbarn med sensitiv mage grøt allerede ved 4 mnd, det bør vel forbeholdes til babyer som går ned i vekt eller som vokser veldig fort og må ammes døgnet rundt. Bare 50 % av babyene sover bedre etter innføring av grøt, like mange får mageplager (bare å google grøt dårligere nattesøvn). Frukt er uansett mer lettfordøyelig enn grøt.

Om du vil begynne med smaksprøver allerede så gjør det på morgen/formiddag for å unngå evt magesmerter på natta. Introduser én matvare av gangen, f eks kokt blomkål tilsatt morsmelk. Babyene må som regel smake flere ganger før de liker det.

Hei :)

Jeg har vel vært ammestasjon i 4 mnd nå.......noen dager er jeg heldig og han ammes hver 3 time på dagen, men om natten er det hver 1-2t og puppene begynner å bli tomme, jeg har alltid et sår på en av puppene :( jeg skulle begynne med mme, men han fikk vondt i magen (han var 3mnd) og da bestemte jeg meg for å vente og gi grøt heller ved 4 mnd. Jeg gjør jo dette for at han skal blir mett, han drar og sliter i puppene og virker frustrert til tider på at det ikke metter nok. Når han sover på dagen sover han 30min intervaller og må så ha mat for å sove videre...... Skulle mer enn gjerne ammet slik jeg gjorde med eldste jenta, men er tydelig at etter 4 mnd så går ikke det :(

Skrevet

Hvis han har tegn på sensitiv mage ville jeg ventet i det lengste med grøt. Tilvenn heller med andre ting, så magen blir vant til annet enn melk før den får grøt.

Mine har ikke vist så veldig tegn til sensitiv mage før de har begynt å få fast føde. Men når de begynte med grøt ble begge veldig plaget med magen og da langvarig plaget.

Med yngste begynte jeg med frukt og grønnsaker før grøt og hun var fin i magen helt til hun fikk grøt, da slo det om og hun ble mye plaget.

Skrevet (endret)

Virker som om han bruker deg mye som smokk? Klarer han å finne søvnen selv, dvs sovne uten brystet i munnen? Hvis ikke så er det ikke rart at han må ammes hver gang han våkner, for da trur han jo at han er nødt til å die for å klare å sovne.. 30 minutters grensa er ganske magisk, det er da babyene kommer opp i et lettere søvnstadie. Da synker de enten dypere ned i søvn, ellers må de ha "soveredskapet" sitt for å klare å sove videre.

Jeg hadde "puppoman" i 3-4 mnd som kun klarte å sovne ved brystet eller oppå meg så jeg kjenner veldig godt til problemet... Gutten min gikk opp 3-400 gram i uka de første 3 månedene så det var tydelig at jeg tydde til brystet altfor ofte når jeg heller burde ha funnet andre metoder å roe og trøste på. Ammet ham sikkert 10-12 timer i døgnet de første månedene fordi han gråt så mye og sov så lite :P Her ble kiropraktor redningen da gutten hadde stiv og overstimulert nakke.

Kanskje dere rett og slett har havnet i et litt dårlig mønster fordi han var kolikkbaby som krevde særs mye nærhet og trøst de første månedene? Kanskje det som trengs er tilvenning av koseklut og/eller smokk for at han skal finne trøst og nærhet i annet enn amming? Hvordan er vektoppgangen hans, er du sikker på at han får i seg for lite næring?

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Jeg hadde ikke kolikkbarn, men min gutts magetrøbbel tok slutt da vi begynte med grøt. Da fikk han i seg mindre luft fra amminga, og en roligere mage. Så jeg ville prøvd med grøt, jeg. Går det dårlig, så kan du jo heller vente en stund igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...