Gå til innhold

Samvær med stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har samvær med stebarn ("eks-stebarn")?

Saken er: Far og jeg ble skilt for litt siden. Ingen felles barn. Han har en datter på 8 år. Jeg har 2 barn på min side.

Hans datter savner meg og mor ringer meg: Er jeg interessert i å ha litt samvær med jenta? Jeg er interessert for både jeg og ungene savner henne veldig. Far vil ikke at jeg skal ha samvær (samværet skal være bare noen ettermiddager og kanskje en lørdag eller søndag - kall det gjerne "tid sammen" istedenfor samvær). Samværet skal være på mor sin tid.

Jeg vil si JA!, men kan jeg gå imot far? Noen som har erfaring å dele?

Anonym poster: bfd3d117885fad117e313c2c35b2ad70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det synes jeg om det er barnet som ønsker dette. Må være forferdelig og "miste" ett barn du har blitt glad i.

Anonym poster: a2dd5be1af3bc05cec62d19a7cb0d9fe

Skrevet

Tja, mor kan jo bruke den "barnevakten" hun vil.

Spørsmålet er jo hvorfor far ikke vil at dere skal møtes?

Anonym poster: e849f2f890aa6918deaad4b2d14a918a

Skrevet

Jeg syntes du skal si ja, det er i mors tid så far har egentlig ikke noe han skulle ha sagt på at du passer barnet. Du er en skikket barnepasser (det må vel far også si seg enig i) og mor har rett til å bruke den personen hun vil som barnepasser så lenge det ikke er en uskikket person.

Det er også en god ting for barnet at hun får fortsette kontakten med deg siden dere tydeligvis har hatt et positivt forhold til hverandre.

Men jeg ville droppet å kalle det samvær og heller si barnepass eller besøk. Så kan det hende far ikke steiler så mye heller.

Anonym poster: 2afc28ace0f24dc0d2b3d3a52262fc31

Skrevet

For barnet sin del ja helt klart, mulig det er sårt for far men du har tross alt blitt endel av livet til jenta noe hun tross alt har vist med å si hun savner dg å vil besøk deg, kall det heller besøk å lignende om det er det far reagerer på :)

Anonym poster: d095580e01e730a698deb92224bf64ec

Skrevet

Det er jo ikke hans sak egentlig om du har henne noen timer nå og da... så lenge det ikke går ut over hans samvær så har han ingenting han skulle sagt mener jeg.

Anonym poster: 885097aec62c10e02f869ba79a607b30

Skrevet

Helt ærlig så syns jeg du bare kan gjøre det :)

Så lenge du og hennes mor er enige om dette, og det virker som at hennes mor er trygg på dette så er det jo bare knall for din stedatter :) Du har tross alt vært en stor del av hennes liv :)

Min stefar hadde garantert ville hatt samvær med meg hvis min mor og han hadde gått fra hverandre...

Skrevet

Så heldig denne jenta er som har en mor som i det hele tatt ønsker å inkludere eks-stemor! Og så heldig hun har som har deg som savner henne og ønsker å tilbringe tid med henne og fortsette å være en del av hennes liv. Sier bare positivt om deg at i helst ville hatt klarsignal fra både mor og far, men her er far tydeligvis ego (bitter?), og da synes jeg du kan prioritere jentas ønsker og behov.

Anonym poster: b8e0472e6bbe21914b35a4d5d24eb624

Skrevet

Jeg lurer igjen på hvorfor far ikke liker dette.

Vi går utifra at HI er en bra parnepasser, men vet det jo ikke.

Kan det også være at far til barnet ser at det kan ta ekstra tid for barnet å skjønne at det er over mellom dere? Om han feks har fått seg ny kjæreste, sett at det er en stund siden dere gikk fra hverandre, så kan det også være at barnet ikke slipper taket på deg og ikke vil godta den nye.

Sånn var det til dels når jeg og min mann møttes. Han hadde vært sammen med en som barnet så veldig opp til, og som hun selvsagt ville at han fortsatt skulle være sammen med.

Anonym poster: e849f2f890aa6918deaad4b2d14a918a

Skrevet

Tusen takk for all støtte!

Far er sint på meg på grunn av bruddet. Ikke utroskap eller noe, men vi passet ikke sammen. Det burde ikke kommet som et sjokk på ham for vi har slitt lenge, men han mente det var bra som det var.

Derfor ønsker han NULL kontakt. Det er greit det. Jeg trenger ikke å ha kontakt med far.

Mor til jenta er et strålende menneske og vi har blitt godt kjent. Det hun sier, og som jeg skjønner veldig godt, er at datteren opplever å ha mistet en del av familien sin - meg og stesøsken. Det er en sorg og et tap for henne. Det skjønner jeg også for å ha mistet henne er et tap og en sorg for oss også. Ungene spør ofte etter henne og vi vil gjerne fortsette å ha henne i livet vårt.

Tror jeg skal ringe mor i morgen og invitere dem over på besøk. Så kan vi snakke mer da.

HI

Skrevet

Syns du skal gjøre det, trenger ikke å kalle det samvær, ska på overnatting til kjente, barnevakt eller noe slik

Skrevet

Syns du skal gjøre det, trenger ikke å kalle det samvær, ska på overnatting til kjente, barnevakt eller noe slik

Samvær var et dumt ord. Var mest for å illustrere at dette kan bli en fast ordning så lenge barnet ønsker det. Tid eller besøk er bedre å bruke

HI

Skrevet

Ja det syns jeg du skal gjøre :)

Min mann har vært en del av livet til datteren min siden før hun var 2 år, og nå er hun snart 9,5 år. Vi har også felles barn. Hadde det blitt slutt mellom oss, hadde det vært en selvfølge at han også hadde hatt "samvær" med henne da hun er som en datter for ham.

Skrevet

Tusen takk for all støtte!

Far er sint på meg på grunn av bruddet. Ikke utroskap eller noe, men vi passet ikke sammen. Det burde ikke kommet som et sjokk på ham for vi har slitt lenge, men han mente det var bra som det var.

Derfor ønsker han NULL kontakt. Det er greit det. Jeg trenger ikke å ha kontakt med far.

Mor til jenta er et strålende menneske og vi har blitt godt kjent. Det hun sier, og som jeg skjønner veldig godt, er at datteren opplever å ha mistet en del av familien sin - meg og stesøsken. Det er en sorg og et tap for henne. Det skjønner jeg også for å ha mistet henne er et tap og en sorg for oss også. Ungene spør ofte etter henne og vi vil gjerne fortsette å ha henne i livet vårt.

Tror jeg skal ringe mor i morgen og invitere dem over på besøk. Så kan vi snakke mer da.

HI

Fantastisk :-)

Jeg blir glad av å lese dette!

Skrevet

Så glad jeg ble når jeg endelig kan lese en positiv stemor tråd her inne. Med det mener jeg at en stemor faktisk liker stebarnet sitt :)

Anonym poster: a4b505ccc7b804416ccd5ce9a19ab346

Skrevet

Min mann har to ex-stebarn og de er støtt og stadig på besøk hos oss. Nå har de begge blitt myndige så nå er det jo litt anderledes, men for meg og min mann telles disse som endel av vår familie. De kaller mannen min fortsatt pappa.

Jeg hadde nok ikke kaldt det samvær i ditt tilfelle, men besøk.at barnet ønsker å tilbringe tid sammen med deg og dine barn hadde jeg tatt som en stor tillitserklæring og jeg hadde stilt opp på øyeblikket.

Om ikke du og din ex har noen barn sammen eller noe annet sammen lenger, så hadde jeg ikke brydd meg om han. Da er det en sak mellom deg, hans ex og hans barn. Så får han evt klage til sin ex.

Anonym poster: 532c05acaa05209185e564bf1c028699

Skrevet

Jeg skulle ønske min datter hadde en eksstemor som din! Faren og denne dama har vært gift siden min datter var nyfødt, det ble slutt med faren og meg etter at han og denne nye hadde kjørt dobbelt i noen måneder. Heldigvis viste det seg at det var seriøst, de giftet seg noen år etter og hennes tre barn og mitt barn har hatt samvær hele tiden. Så, etter 13 år gjør stemoren reprise. Hun forelsker seg og flytter fra mann og barn. Denne gangen er det fem barn som berøres. Hennes tre som nå er nokså store, min datter som er 13 og det felles barnet.

Min datter sier at hun har gått fra å ha seks søsken (tre stesøsken hos pappa, en halvsøster hos pappa og to halvsøsken hos meg) og fire foreldre til å ha tre søsken og tre foreldre. Denne dama har altså vært sammen med min datter 30% av tiden siden barnet var seks måneder og har nå på fem måneder etter bruddet ikke tatt kontakt med datteren min i det hele tatt. Det er sårt å få den bekreftelsen på at dama aldri egentlig har likt datteren min. Eksen min har mer kontakt med hennes barn enn det hun har selv, så det er ikke sånn at de har blitt enige om at det skal være et "clean break".

Sorry, langt og ikke relevant for deg egentlig. Poenget mitt var mest å heie på deg og si at jeg er glad det finnes voksne som klarer å sette barna i fokus etter et brudd.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Syns det høres hyggelig ut at dere holder kontakten.

Jeg savna faktisk mine stebarn da det gikk åt skogen med faren deres. Selv om mye av grunnen til konfliktene mellom ham og meg var knytta til utfordringer i "mosaikkfamilien".

Sønnen min savna dem også, og har hatt litt besøk av gutten. Og selv har jeg fått en klem hver gang vi har møttes tilfeldig, både av gutten og jenta. Jenta har vært her i bursdager og sånt, og det har vært kjempehyggelig - det føltes helt "rett".

Man kan jo ikke klippe over et forhold tvert, i alle fall ikke til et barn. Vi har bedt dem i konfirmasjon også, og jeg gleder meg til å se dem da.

Endret av Pashla
Skrevet

Jeg har også kontakt med mine eks stebarn. For meg hadde noe annet vært veldig rart. Jeg har vært i livet deres fra de var 3 og 1 år. Var sammen med faren i åtte år. Vi har ingen felles barn, men ser på de som "litt mine". Har hatt de 50% alle disse årene, og i perioder mer grunner morens studier. Hadde blitt helt knust om noen hadde nektet meg kontakt. Har fått egne barn og ny mann, men er fortsatt glad i disse ungene. Faren var litt vrang i begynnelsen, og igjen da jeg fikk kjæreste, men disse barna har en fantastisk mor som alltid har "lånt" ungene sine bort til meg. Håper alltid de vil være en del av livet mitt :)

Skrevet

I utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i at denne jenta besøker dere nå og da, men tenk nå over hva du sier ja til.

Når du får deg ny kjæreste; har dere fremdeles tid til dette? Om din nye kjæreste har barn og du får enda flere stebarn; er det fremdeles plass til denne jenta?

Som lærer ser jeg ofte barn som sliter veldig under samlivsbrudd. I noen av tilfellene gjelder det tap av steforelder og deres familie. Hat også kjennskap til ei jente som har samvær med xstefar og begge foreldrene har ny partner. Barnet har så mange å forholde seg til og sliter mer og mer med ting jeg ikke vil utdype her.

Skal du gå inn i dette så vit at du kan opprettholde kontakt så lenge barnet ønsker!!

Videre er det barnets beste som skal gå først, men jeg syns jo det er dumt at faren er imot dette? Var dere lenge sammen?

Anonym poster: ae09ef471fb9d7cfcba39ce4c634e56c

Skrevet

Ja, det synes jeg du kan.

Men far kan jo stikke kjepper i hjulene for dere hvis dette blir en fast ordning, og kreve at han får dette samværet i stedet. Om jeg hadde sett barna mine, si 50% av tiden, så ville jeg krevd å få ha barna mere om jeg visste at far sendte bort barna på fast samvær hos andre.

Det blir jo mye samvær på barna etterhvert da, om de skal ha samvær med stemor, stefar, eksstemor, eksstefar og kanskje eksstebesteforeldre...

Anonym poster: 5ec457194623c2adfa0c10e02c20eb82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...