Dagfrid Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Min mann og jeg diskuterer/krangler ofte om barneoppdragelsen. Jeg mener han bruker ordet nei altfor ofte. Jeg mener at vi heller bør prøve å vinkle det litt positivt. På ein måte snakke om noe annet, f.eks viss de hopper i sofaen sier han: Nei, ikke hopp i sofaen, gå ned". Mens jeg tenker at det er ett tegn på "se meg" og sier "Hva har du lyst å leke med". Men klart jeg mener at vi skal si nei, f.eks "nei, du har ikke lov å slå for da får jeg vondt". Men ikke i tide og utide, Noen som har lyst å dele noen tanker ang. oppdragelse og valg av ord?
Gjest Antarctica Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Nei, ikke hopp i sofaen. Å besvare sånt med "hva vil du leke" er å forsterke negativ atferd.
Gjest Frøken Regine Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 Vil man ikke at ungene skal hoppe i sofaen så må man gi klar beskjed om at man ikke skal hoppe i sofaen. "Nei, ikke hopp i sofaen" eller "Jeg vil ikke at du hopper i sofaen" er gode og klare beskjeder.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Klare konsise beskjeder til barn, de blir bare forvirret om en skal pakke det inn i positiv rosa tråd.. Er møkklei foreldre som aldri har hatt baller nok til å oppdra ungene sine og ender med de største drittungene i gaten. Positiv tilbakemelding på positiv oppførsel og klare beskjeder og rettelser ved dårlig oppførsel. Anonym poster: a4780f421ab9ffdbd347eb3196535171
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Ulikt syn her i huset også. Jeg sier nei tidt og ofte....mannen min brøler! Blir faktisk eitrende forbanna på unger på ett og tre år... Lurer faktisk på om mannen min er helt tilregnelig... Anonym poster: 8552371a796709a09b58219444578184
Major HotLips Houlihan Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 Mener man nei, så sier man nei! Å pakke beskjeden inn i bomull hjelper ikke, man skal være tydelig ovenfor barn.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 Det er best for ungene at de får tydelige beskjeder så de vet hva de har å forholde seg til. Unger som ikke lærer seg hvordan du vil ha det vil bli usikre på hvor de har deg. Anonym poster: cb8264c516d53136a7a7dbf7d08e6ba6
Gjest Antarctica Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 NB; du og far trenger ikke være like. Dere trenger ikke engang være enige. Bare ungene slipper å se og høre at dere debatterer oppdragelse. Da får de tvetydige signaler. Og som en her over skisserer, det er stor forskjell på å være tydelig/si nei på en skikkelig måte, og det å bli utilregnelig forbanna.Det ene blir man trygg av, det andre utrygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå