Gå til innhold

Ned i vekt uten trening, mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ned i vekt, 10-15 kg. Veier mer enn noen gang. Jeg har prolaps i ryggen og får bare beveget meg saaakte :-/ Har også to små barn. Hvordan kan jeg evnt gå ned uten trening?

Anonym poster: 4c118509f2467a2c4a0d7c9be7b5ce15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spise mindre kcal enn du trenger, da går man ned i vekt.

Anonym poster: ea41637cabcde8305d9408c2d1bb9aa5

Skrevet

Det går men det vil ta veldig lang tid og ikke er det så bra heller kan jeg tenke meg.

Tror du ikke en veileder på et treningssenter kan lage et opplegg tilpasset deg og prolapsen din? :)

Skrevet

Spise sunt, og spise mindre kcal. Du kan jo prøve deg litt frem. Se hva du spiser i dag, mål dette i kcal. Og skriv det ned. Prøv deretter å kutte 100-200 kcal i uken til du merker at du begynner å gå ned i vekt. Så snart du begynner å gå ned i vekt holder du fast på det kaloriinntaket til du er fornøyd.

Dernest øker du kcal igjen til du merker at du ikke går ned eller opp i vekt.

Grunnen til at jeg ikke vil gi noe bestemt tall er at ved f.eks 1900 kcal vil en venninne av meg gå opp i vekt, mens jeg går ned.

Kroppene våre er så forskjellig så mitt råd til deg er å prøve seg frem og finne det inntaket som passer din kropp.

Dessuten ved gradvis nedgang av matinntaket vil du ikke føle deg så forbasket sulten de første ukene.

Skrevet

Selvsagt går det. Trening har relativt lite å si for vektnedgang, kosthold betyr omtrent alt.

Spis mindre enn du forbrenner (normalforbrenningen din kommer an på høyde, vekt og metabolisme), så vil du gå ned i vekt.

Anonym poster: d1b47e44c29f756c3f4bac783a48d06f

Skrevet

Helt supert å begynne med maten. Det er tross alt bedre enn å ikke starte livsstilsforandring.

Men istedenfor å søke en treningsveileder eller personlig trener ville jeg oppsøkt en fysioterapeut!

Siden du har prolaps

Anonym poster: bd5a319d924511179929a9c8e139e51d

Skrevet

Gikk med 10 kg på 3 mnd uten å trene. Var mett hele tiden, men spiste veldig sunt. Nesten ikke karbohydrater.

Anonym poster: d3c5f28e569d0d0611159b9c911d7a44

Skrevet

Det er fullt mulig, med svært spesifisert kosthold, f.eks psmf eller ketolyse.

Skrevet

Takk for tips. Da kan jeg begynne med å kutte ned på karbohydrater?

HI

Skrevet

Siden vektnedgang er 60-80% kosthold og 40-20% trening så burde ikke det være noe problem :) jeg gikk ned 7-8 kg uten annet enn å endre kostholdet. Den eneste 'treningen' var løft og forflytning av eldre ;)

Gå ned på karbohydrater og spis rene matvarer. Ikke vær redd for fett - men du trenger heller ikke å dra inn ekstra fettkilder (bacon og smørshot til hvert måltid slik som mange tror lavkarbo er!). Prøv å få i deg 5-800gr grønnsaker om dagen, gjerne mer. Husk nok proteiner slik at du ikke mister så altfor mye muskelmasse.

Ingen hensikt i å leve magert for å gå i kcalunderskudd. Ved å spise såpass mye grønnsaker(og litt frukt) så kan resten av kcal komme av kjøtt, fisk, meieriprodukter. Du vil allikevel komme i underskudd og samtidig være mett lenger ;)

Mange tror at de som lever lavkarbo ikke bryr seg om kcalunderskudd, sannheten er at de fleste spiser så mye grønnsaker og rene matvarer som holder dem fornøyde lenger slik at totalen allikevel blir mindre enn 'normalt'.

Pass på å ikke bli for inaktiv, prolapsen trenger bevegelse! Pass også på å ikke overkompanser slik at musklene rundt prolapsen går i lås - da vil du kunne risikere å ha plagene leeeenge!

Anonym poster: a5f080ff2fb84aca36c1e2bb7d4fcfaf

Skrevet

Jeg trodde ikke man skulle spise så mye grønnsaker og frukt på lavkarbo?

Skrevet

Hva kan jeg spise som mellom måltid?

Skrevet

Jeg trodde ikke man skulle spise så mye grønnsaker og frukt på lavkarbo?

Grønnsaker (hovedsaklig de som vokser over jorden) er en viktig del av lavkarbo. Avhengig av hvor streng man er kan man også spise noe frukt og bær.

Anonym poster: a5f080ff2fb84aca36c1e2bb7d4fcfaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...