Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Kom ei lia jente bort til meg i dag da vi satt hele familien på kafè. Hun tok hånda mi og ville visst ha kaka mi Psykisk utviklingshemmet. Faren kom like etter og hentet henne, men før han var utenfor rekkevidde sier min 4-åring: "Hva var galt med henne, mamma?" Huff. Jeg sa bare hysj, visste ikke helt hvordan jeg skulle si det på en ok måte så han skulle forstå. Hva sier dere? Anonym poster: ae2ecf04028b22e02eafccd0e406032e
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Forklarer det med at alle er ikke like, at det er normalt å være ulik, men at alle kan være venner likevel. Jenta mi blir snart 3 år så det blir enkle forklaringer:)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 tror jeg ville ha sagt at noen er annerledes enn andre, og at hun mangler et kromosom som gjør at hun blir litt annerledes enn andre. Men at hun helt sikkert er en herlig jente! Anonym poster: 768c777d587658232242123f2aa5e29b
Fae Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Jeg vet ikke hva man sier. I min sønns barnehage var det en gutt med Downs Syndrom, og barnehagen snakket med alle barne om dette i fellesskap. Noe som har gjort at barna (min sønn også) har fått en forståelse for at enkelte barn kan være født med enkelte sykdommer. Det var fantastisk å se hvordan avdelingen, både voksne og barn godtok og tilpasset seg denne nydelige gutten med helt spesiell personlighet. Det er ingenting galt med noen med Downs Syndrom, de er bare litt annerledes, og likefullt fantastiske mennesker.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 tror jeg ville ha sagt at noen er annerledes enn andre, og at hun mangler et kromosom som gjør at hun blir litt annerledes enn andre. Men at hun helt sikkert er en herlig jente! Anonym poster: 768c777d587658232242123f2aa5e29b Hehe, det er du som mangler et kromosom i forhold til henne, hun har et ekstra hun;-) Jeg har forklart mine at noen mennesker trenger lenger tid til å lære, og at jobben min er å lære de ting. Når de spurte hvorfor ei jente rakk tunge så svarte jeg at hun hadde større tunge og mindre munn enn oss, og at hun ikke rakk tunge. Den bare fikk ikke så god plass.
DaTuMa Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 Jeg har forklart min jente at de har en sykdom i hodet sitt. Det er ikke alltid det syns at man har den sykdommen, men man kan gjøre ting som andre syns er rart. Har sagt at psykisk utviklingshemmede mennesker ikke er farlige, men at de ikke alltid forstår hva de gjør.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 En på avdelingen i barnehagen til eldstemann har Downs Syndrom. Vi har bare sagt at noen barn er litt andreledet enn andre barn, og at han ikke skjønner ting på samme måte som andre barn, men det betyr ikke at du ikke kan leke like mye med han som de andre. Anonym poster: 17af2d585ff139bd2a6df807493418f7
hit og dit Skrevet 13. april 2013 #8 Skrevet 13. april 2013 Jeg vet ikke hvordan jeg kommer til å formulere meg. Den gangen det skjer får jeg ta det litt på sparket. Jeg har en funksjonshemmet tante;hun foretrekker dette ordet. Hun har en fødselsskade som har gått utover mental utvikling, men har ingen diagnose. Vi som har vert barn i familien hennes har ca ved 6 årsalder reagert på at hun er "barnslig", det ordet har vi som barn brukt når vi har spurt hvorfor hun er som hun er. Vi har da blitt fortalt at hun er anerledes og trenger ekstra hjelp, og at hun ikke blir voksen på samme måte som andre. Vi har som regel godtatt denne forklaringen. Jeg tror jeg kommer til å gå for en slik generell forklaring, og ikke gå så i detaljer om bakgrunn (som kromsomer, hypoksi eller annet)
Gjest yrild Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 At vi alle er ulike og noen er litt mer forskjellige enn andre... Traff en mann i rullestol i går med bittelite hode, dette fascinerte sønnen min noe voldsomt og vi hadde lange samtaler om de som ser anderledes ut og de som er anderledes inne i hodet sitt (har truffet endel psykisk syke iom at vi ikke bor så langt fra en psykiatrisk klinikk. Barn synes jo alt dette er enkelt å "forstå", men sønnen min synes det er veldig skremmende med voksne psykisk syke, eller psykisk utviklingshemmede fordi de kan være uberegnelige.
fiolregn Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Hadde sagt at det ikke er noe som helst galt med henne. Hun har et syndrom, ikke en sykdom. Dette syndromet gjør at hun ser litt annerledes ut og at det tar litt lengre tid for henne å lære seg ting og hun vil kanskje trenge litt mer hjelp enn det barn uten det syndromet har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå