Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Tenker dere ikke over hvor mye kunnskap som forsvinner om de ulike produktene vinmonopolet selger? Da blir det umulig å få informasjon om hvilken vin som passer til maten, hva som er godt å drikke en varm sommerdag eller hva som er bra å gi bort i gave. Jeg vil beholde vinmonopolet, men gjerne med utvidet åpningstid Anonym poster: ebfe8be172e24275245e396055c9a5ba
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Finner slikt på nett jeg... Anonym poster: a7e9cad1786dc22992585c876aed4aa8
Gjest Nerdens'mus Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 Tenker mer på hvordan utvalget ville bli da. Ser for meg at det ville blitt mye billig vin av lav kvalittet. Vinmonopolet er trossalt kresen på vinen. Rema ville tatt inn den vinen man får kjøt i syden til en euro. Selv med alkoholavgifta ville den vært skambillig, men ikke verdt å drikke.
Gjest Frøken Regine Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Kan ikke si at jeg har opplevd å få så mye kvalitetshjelp på vinmonopolet. Finner det jeg skal på nett. Blir det vin i matbutikkene så blir det sikkert også nisjebutikker med kun vin og kanskje da vil man kunne få god hjelp av ansatte som vet hva de snakker om. Inntill da bruker jeg nettet til å lete etter gode viner.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Jeg håper vi får beholde polet. I dag har vi i Norge bedre utvalg av vin enn de aller fleste andre land. Det vil raskt forsvinne. I tillegg synes jeg det er en grei markering av at det er et rusmiddel vi snakker om som man skal være forsiktig med. For min del kunne vi gjerne fått øll også på polet. Anonym poster: 74ab008a54837270f35b78e4daedd023
Himmel og hav Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 Må det være enten- eller? For min del så tror jeg fint at det kunne fungert med et enkelt utvalg av vin i matbutikkene, og at vinmonopolet (burde antagelig bytte navn ) kunne eksistere med et bredere utvalg, litt dyrere viner, sprit, sterkøl og annet flytende. Det hadde vært helt greit for meg å finne en aldri så liten Merlot i hylla ved siden av kjeksen, og måtte dra til nærmeste pol for å få konjakk.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 Må det være enten- eller? For min del så tror jeg fint at det kunne fungert med et enkelt utvalg av vin i matbutikkene, og at vinmonopolet (burde antagelig bytte navn ) kunne eksistere med et bredere utvalg, litt dyrere viner, sprit, sterkøl og annet flytende. Det hadde vært helt greit for meg å finne en aldri så liten Merlot i hylla ved siden av kjeksen, og måtte dra til nærmeste pol for å få konjakk. Signerer denne:) Litt "ja takk, begge deler", trenger ikke å være enten eller nei. Anonym poster: 88ec586031022b47a1833b862d7b8f85
gale damen Skrevet 13. april 2013 #8 Skrevet 13. april 2013 Hvorfor skulle vi ikke kunne ha vinbutikker? Grei matlagingsvin i butikken, og en flaske med både rødt og hvitt til dem som ikke er så nøye på det. Det er faktisk ikke alle som bryr seg om, eller for den del smaker forskjell på en billigvin og en kvalitetsvin. God vin kunne man vel likevel kjøpt i vinbutikken, på samme måte som at man går til slakteren for å få ordentlig kjøtt..
Elina Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Det er mye positivt med å få vin i vanlige butikker. Deliktesse forretninger kan da importere enkelte spesielle viner fra små vingårder som aldri vil kunne produsere nok for å komme inn på polet. Eller de kan ta inn øl fra den lille lokale produsenten som ikke har klart å komme med foten innenfor hos butikkene. Jeg drikker ikke alkohol men jeg ser ikke ulempen ved å få det inn i matbutikker og delikatesser slik dem har i alle andre land.
Light of my life Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Hvis man åpner for et fritt alkoholmarked vil det jo både finnes billig vin på rema, både billige og dyre viner på meny, og et utvalg for spesiellt interesserte i nisjebutikker. Etterspørselen vil styre tilbudet. Ser ikke noe negativt med det. Det Norske polsystemet er håpløst utdatert.
Mona_Sol Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Tenker dere ikke over hvor mye kunnskap som forsvinner om de ulike produktene vinmonopolet selger? Da blir det umulig å få informasjon om hvilken vin som passer til maten, hva som er godt å drikke en varm sommerdag eller hva som er bra å gi bort i gave. Jeg vil beholde vinmonopolet, men gjerne med utvidet åpningstid Anonym poster: ebfe8be172e24275245e396055c9a5ba Må vin i dagligvarebutikkene bety at den BARE skal selges i dagligvarebutikkene? Hvorfor kan man ikke i tillegg ha spesialforretninger for vin hvor man også finner ekspertisen og det gode utvalget? Kanskje man til og med kunne få spesialforretninger som spesialiserte seg på noe helt spesielt, f.eks. vin fra bestemte land eller regioner, som importerer selv og har en ekspertise og et utvalg på akkurat dette området som til og med overgår det du finner på polet i dag? Mange ansatte på polet er veldig flinke, men det må da være en begrensning at de skal ta seg av absolutt alt av alkoholholdige drikkevarer, fra bokkøl til avanserte viner, fra peach canei og tyrkisk pepper-shot til dyr konjakk?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 Problemet med å ha vin både på polet og i dagligvarebutikker er at folk i praksis ville velge den mest letvindte løsningen i 95% av tilfellene. Da blir det veldig lite igjen til spessialbutikkene. Skal du handle vin i for eksempel Tyskland eller Spania som har det slik er utvalget veldig mye dårligere enn i Norge. Skal du ha noe litt spessielt må du oppsøke produsenten eller importere selv. Selv spessialbutikkene har mye dårligere utvalg enn de har på polet. Sjeldne viner som det ikke går så mye av ville forsvinne fra utvalget. Det ville bli for mye arbeid for små importører å kjøpe inn ting det kansje går to flasker av i månden. Anonym poster: 74ab008a54837270f35b78e4daedd023
beibilykke Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 Er det ikke snakk om at polet fortsatt skal eksistere og at drt blit et lite utvalg i butikker og da spesielt i utkant området etc, der de ikke har tilgang til vinmonopol! Mener det var det jeg hørte
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #14 Skrevet 13. april 2013 Skal du handle vin i for eksempel Tyskland eller Spania som har det slik er utvalget veldig mye dårligere enn i Norge. Skal du ha noe litt spessielt må du oppsøke produsenten eller importere selv. Selv spessialbutikkene har mye dårligere utvalg enn de har på polet. Du har tydeligvis ikke noen gang levd i Tyskland. Helt feil påstand. Det er nok riktig at høyprisete viner ikke finnes hos Aldi, men du trenger ikke lete lengre i en god sortert dagligvarebuktikk. Kjenner i min lille hjemby 2 butikker som er spesialisert på vin og der får du absolut alt hjertet begjærer. Uten at du er avhengig av hva Vinmonopolet mener du burde kunne kjøpe, men faktisk det du selv vil. For meg er hele system med Vinmonopol utrolig provoserende. Dere etniske Nordmenn må virkelig ha barnepike for livet deres, dere er jo håpløs uten. Anonym poster: b61adb161373d8aa99593e4c49d45b6d
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 Tenker mer på hvordan utvalget ville bli da. Ser for meg at det ville blitt mye billig vin av lav kvalittet. Vinmonopolet er trossalt kresen på vinen. Rema ville tatt inn den vinen man får kjøt i syden til en euro. Selv med alkoholavgifta ville den vært skambillig, men ikke verdt å drikke. Hehe. Har du sett ølutvalget på Rema? Ikke at jeg er uenig. Utvalg og kunnskap vil nok bli dårligere. Med Rema har noe annet det beste utvalget og kvaliteten så å bruke den som eksempel blir feil;) Anonym poster: 3453b3a5bed74e2c3c5f08084f7029ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå