Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #26 Skrevet 12. april 2013 Her avvikles samtalene utenom undervisningen (som er fra 08.30 - 14.30), vanligvis fra kl 14.30 - 18. Vi får krysse av på et skjema hvilke 3-4 tidspunkt som kan passe for oss, så setter læreren opp alle etter det. Noen lærere avvikler alle samtalene i løpet av en uke, mens andre drar dem ut over en periode på 3-4 uker. For vår datters klasse vil det si 26 elever delt på 2 lærere. Anonym poster: 9f3cadb0a7bcc7df35a70631f1d904bd Lærerne har forresten arbeidstid fra 08-16 her, så vanskelig å få lagt alle samtalene til etter arbeidstiden.... Anonym poster: 9f3cadb0a7bcc7df35a70631f1d904bd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #27 Skrevet 12. april 2013 Å enn del av jobben til lærerne er jo faktisk å ha foreldre samtaler og noe av jobben di skal gjøre for å jobbe inn all avspaseringen ved ferier så om di i 2-3 uke må ha lenger dager så blir det bare slik, å ja jeg jobber på skole selv Anonym poster: 072f3763f954bc60fc3a84815a21005e Håper ikke du jobber som lærer med alle de skrivefeilene du har i innlegget ditt.. Anonym poster: b857375461c31657d9df15b1afc00476
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 12. april 2013 #28 Skrevet 12. april 2013 Hos oss får vi en liste med forskjellige dager og tidspunkt og så skriver bi oss opp der det passer. Siden jeg er hjemme i permisjon, satt jeg meg opp på dagtid sånn at de kan bruke ettermiddag/kveld på de som trenger det. En super løsning.
Tyra79 Skrevet 12. april 2013 #29 Skrevet 12. april 2013 Vet det er ulik praksis ved ulike skoler. Selv har jeg samtaler fra etter undervisning (14:00) til ca17/18:00. Jeg har samtalene over3-4 dager i to uker. Noen i foreldregruppen ønsker andre tider, da tar de kontakt. Diss vil i hovedsak ha på morgenen fra 7:30. Min erfaring er at foreldre heller ikke ønsker å komme FOR SEINT på kvelden. Føler at ordningen jeg/vi har kommet frem til er en slags vinnvinn setting: foreldrene er fornøyd og jeg er hjemme før leggetid:)! Vil tro at læreren forstår problemstillingen din! Ta kontakt, så får du nok ei ny tid:). Foreslå en morgen!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #30 Skrevet 12. april 2013 Her taes samtalene i skoletid, før skolen starter eller etter skoletid før lærerens arbeidsdag er over. Altså i lærerens arbeidstid. Helt utmerket. Er så morsomt å se foreldrene komme på skolen å se hvordan det egentlig er der. Anonym poster: 72e90beb8cabb9c8ccc3a816fdcef579
Mor Stratos Skrevet 12. april 2013 #31 Skrevet 12. april 2013 Jeg er lærer og vi er også pålagt å avvikle samtalene før kl 17. Arbeid (på skolen/arbeidsplassen, ikke retting, planlegging hjemme e.l) etter det utløser tillegg i lønn, noe kommunen ikke er interessert i. Jeg setter opp tidspunkt selv, prøver å ta hensyn til de foreldrene jeg vet har verre med å komme fra jobb. De må bytte innbyrdes, men det er ikke noe problem å spørre meg om et annet tidspunkt. Til TS: Tenk etter om ikke noen foreldre jobber turnus, er i permisjon e.l. Prøv å bytte tid med dem. Hvis det ikke går spør du læreren om et nytt tidspunkt. Problem løst.
aanonym Skrevet 13. april 2013 #32 Skrevet 13. april 2013 Det er nok ganske vanlig å ha samtaler midt på dagen. Det er alltids noen som kan bytte, f.eks. Hjemmeværende, turnusarbeidere o.l. Gjør et ordentlig forsøk på å bytte tid, og om det virkelig ikke går så kan du snakke med læreren og si at du ikke får det til. Det ordner seg helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #33 Skrevet 13. april 2013 Her taes samtalene i skoletid, før skolen starter eller etter skoletid før lærerens arbeidsdag er over. Altså i lærerens arbeidstid. Helt utmerket. Er så morsomt å se foreldrene komme på skolen å se hvordan det egentlig er der. Hva er morsomt med det ? Vi er stadig innom ifm henting, påskefrokost etc. Skjønner ikke hva vi ikke ser da dom du mener vi får med oss midt på dagen. Anonym poster: 72e90beb8cabb9c8ccc3a816fdcef579 Anonym poster: c68fdd5bf8f0957b7a530804349d323f
3 i april Skrevet 13. april 2013 #34 Skrevet 13. april 2013 Prøv og bytt med noen av de andre foreldrene først. Kanskje noen har fri, er i permisjon er sykemeldt ol som det fint kan passe for og ha samtalen så pass tidlig på dagen. Om du allikevel ikke finner noen du kan bytte med så snakker du med læreren om saken, kanskje du kan ta det over telefon om det virkelig er vanskelig for deg og ta fri fra jobb denne dagen.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #35 Skrevet 13. april 2013 I kommunen jeg jobber er vi pliktet til å være ferdig med samtalene innen kl. 17. Det er fordi om vi er på jobb utover det, skal vi ha tillegg i lønn, noe som kommunen ikke har råd til å betale. Samtalene strekker seg over flere uker slik at vi får alle samtalene vi skal ha før kl. 17. Om du har blitt satt opp på et tidspunkt domkirke passer, og ikke får byttet med noen, tar du kontakt med læreren og får en tid som passer for deg. Om du skal ha et møte på jobben din, har ikke du det da innen arbeidstiden din? Og om du må ha det før eller etter arbeidstid, får du ikke da ekstra betalt? Dere finner nok en løsning. Anonym poster: 372ce2a5600dcb9a1763a56cdefd5544
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #36 Skrevet 13. april 2013 I kommunen jeg jobber er vi pliktet til å være ferdig med samtalene innen kl. 17. Det er fordi om vi er på jobb utover det, skal vi ha tillegg i lønn, noe som kommunen ikke har råd til å betale. Samtalene strekker seg over flere uker slik at vi får alle samtalene vi skal ha før kl. 17. Om du har blitt satt opp på et tidspunkt domkirke passer, og ikke får byttet med noen, tar du kontakt med læreren og får en tid som passer for deg. Om du skal ha et møte på jobben din, har ikke du det da innen arbeidstiden din? Og om du må ha det før eller etter arbeidstid, får du ikke da ekstra betalt? Dere finner nok en løsning. Anonym poster: 372ce2a5600dcb9a1763a56cdefd5544 Nei, jeg har fastlønn og får ikke ekstra betalt om jeg jobber sent noen dager. Men det er jo noe som heter avspassering, også for lærere. De gangene det er arrangement på skolen på kveldstid er gjerne lærerne med også,og da regner jeg med de tar avspassering i ettertid. På oversikten jeg har fått fra læreren om samtalene på vår skole, holdes disse helt til klokken halv seks så det ser ikke ut til å være noe problem for henne ihvertfall. På de fire andre skoledagene slutter elevene litt seinere, og da kan jeg gjerne komme rett etter undervisning. Men den ene dagen elevene slutter kl 12 blir det klønete å stille så tidlig. Hadde jeg jobbet ved siden av skolen hadde det vært ok, men det er både hjemmeværende og turnusarbeidende mødre og fedre i klassen og disse kan nok komme så tidlig. Jeg har prøvd å bytte, uten hell. HI Anonym poster: c68fdd5bf8f0957b7a530804349d323f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #37 Skrevet 13. april 2013 I kommunen jeg jobber er vi pliktet til å være ferdig med samtalene innen kl. 17. Det er fordi om vi er på jobb utover det, skal vi ha tillegg i lønn, noe som kommunen ikke har råd til å betale. Samtalene strekker seg over flere uker slik at vi får alle samtalene vi skal ha før kl. 17. Om du har blitt satt opp på et tidspunkt domkirke passer, og ikke får byttet med noen, tar du kontakt med læreren og får en tid som passer for deg. Om du skal ha et møte på jobben din, har ikke du det da innen arbeidstiden din? Og om du må ha det før eller etter arbeidstid, får du ikke da ekstra betalt? Dere finner nok en løsning. Anonym poster: 372ce2a5600dcb9a1763a56cdefd5544 Nei, jeg har fastlønn og får ikke ekstra betalt om jeg jobber sent noen dager. Men det er jo noe som heter avspassering, også for lærere. De gangene det er arrangement på skolen på kveldstid er gjerne lærerne med også,og da regner jeg med de tar avspassering i ettertid. På oversikten jeg har fått fra læreren om samtalene på vår skole, holdes disse helt til klokken halv seks så det ser ikke ut til å være noe problem for henne ihvertfall. På de fire andre skoledagene slutter elevene litt seinere, og da kan jeg gjerne komme rett etter undervisning. Men den ene dagen elevene slutter kl 12 blir det klønete å stille så tidlig. Hadde jeg jobbet ved siden av skolen hadde det vært ok, men det er både hjemmeværende og turnusarbeidende mødre og fedre i klassen og disse kan nok komme så tidlig. Jeg har prøvd å bytte, uten hell. HI Anonym poster: c68fdd5bf8f0957b7a530804349d323f Da tar du kontakt med læreren og ber om å få en annen tid. Det skal ikkevære noe problem. Slik er avspasseringsordningen for lærerne i vår kommune: Vi har 33 timer bindingstid i uken. Det betyr at vi må være tilstede på skolen. Av disse er det 26 timer undervisning, 2 timer til felles samarbeid for alle lærerne og 2 timer til samarbeid med de andre på trinnet. Utover dette har vi 10 timer ubundet tid, altså kan vi velge å være på skolen og jobbe eller jobbe hjemmefra. Det er tilsaman 43 timers arbeidsuke, altså 5 timer mer enn vanlig arbeidsuke. Vi får ikke dette ut i lønn, men i avspassering. Vi avspasserer i alle skoleferier. Om sommeren har vi ferie i juli, og resten er avspassering. Det betyr at vi ikke kan ta ut avspassering på andre tider. Når vi ha samtaler, får vi bruke 4 timer av felles samarbeidstid, på to uker, til samtaler. Resten av samtaletiden må vi ta av planleggingstiden vår. Det betyr at vi må planlegge etter at samtalene er gjennomført. Men jeg må si at det er veldig merkelig om ikke læreren gir deg en tid som passer for begge. Det trenger jo ikke å være akkurat den dagen du er satt opp nå. Anonym poster: 372ce2a5600dcb9a1763a56cdefd5544
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #38 Skrevet 13. april 2013 Hos oss er det ingen foreldresamtaler før eller etter skoletid og ingen mulighet til å komme med ønsker om tidspunkt. Passer ikke det oppgitte tidspunktet må vi selv finne noen å bytte med. Det er ikke enkelt ettersom vi heller ikke vet hvem av de andre som har time når. I praksis betyr det at mer eller mindre alle foreldrene må ta minst 2-3 timer fri for hver konferansetime på 20 min. Med 20 barn i klassen betyr det at knapt 7 timer konferansetid fører til foreldrefravær fra jobb på over 40 timer. Samfunnsøkonomisk er jo det helt på tryne, men greit for lærerene. Anonym poster: 8ec108288611402594f086db17df78e4
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #39 Skrevet 13. april 2013 Hos oss er det ingen foreldresamtaler før eller etter skoletid og ingen mulighet til å komme med ønsker om tidspunkt. Passer ikke det oppgitte tidspunktet må vi selv finne noen å bytte med. Det er ikke enkelt ettersom vi heller ikke vet hvem av de andre som har time når. I praksis betyr det at mer eller mindre alle foreldrene må ta minst 2-3 timer fri for hver konferansetime på 20 min. Med 20 barn i klassen betyr det at knapt 7 timer konferansetid fører til foreldrefravær fra jobb på over 40 timer. Samfunnsøkonomisk er jo det helt på tryne, men greit for lærerene. Anonym poster: 8ec108288611402594f086db17df78e4 Kan også nevne at læreren har 30 minutter telefontid i uka, mandag fra 13.30 til 14.00 og ellers henviser til skriftlig kontakt via meldingsboka. Hun har også fast fri hver fredag slik at hun bare ser på meldingsbøkene de fire første dagene i uka og alle konferansetimer avholdes på tirsdager. Komunikasjonen er ikke enkel! Anonym poster: 8ec108288611402594f086db17df78e4
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #40 Skrevet 13. april 2013 Her avvikles samtalene utenom undervisningen (som er fra 08.30 - 14.30), vanligvis fra kl 14.30 - 18. Vi får krysse av på et skjema hvilke 3-4 tidspunkt som kan passe for oss, så setter læreren opp alle etter det. Noen lærere avvikler alle samtalene i løpet av en uke, mens andre drar dem ut over en periode på 3-4 uker. For vår datters klasse vil det si 26 elever delt på 2 lærere. Anonym poster: 9f3cadb0a7bcc7df35a70631f1d904bd Lærerne har forresten arbeidstid fra 08-16 her, så vanskelig å få lagt alle samtalene til etter arbeidstiden.... Anonym poster: 9f3cadb0a7bcc7df35a70631f1d904bd Hvis lærerene bare jobber fra 08.00 til 16.00 jobber de ikke full uke. En normaluke for lærere skal være på 43,5 t. Om lærerene da jobber fra 08.00 til 16.00, 5 dager i uka, med betalt spisepause, har de forstatt 3,5 timer igjen å fylle på kveldstid eller i helgen før de kommer opp i en normaluke. Hvorfor kan ikke de timene brukes på foreldresamtaler? Jeg bor også slik til at jeg ser rett ned på lærerenes parkleringsplass fra jobben. Når klokka er 15.30 er det svært få biler igjen der for å si det sånn. På fredagene er det så godt som tomt kl. 13.40. Anonym poster: 8ec108288611402594f086db17df78e4
Anonym bruker Skrevet 13. april 2013 #41 Skrevet 13. april 2013 Jeg er lærer i ungdomsskolen og gjør som et par andre her - jeg sender ut en liste over alle dager/tidspunkter jeg kan, og så melder foreldrene tilbake to-tre passende dager/tider som de VET at de kan stille. Prøver å legge flest mulig timer før og i skoletiden, for som flere sier - jeg har også familie! Men jeg setter av to dager i uka (over to uker) hvor jeg har mulighet frem til ca 17, og det pleier å være nok. Når alle har meldt tilbake legger jeg kabalen og sender ut dag/tid. Resultat: Alle blir fornøyde. Etter noen år med foreldresamtaler har jeg bedre erfaring med den metoden enn å sende ut et tilfeldig tidspunkt og satse på at foreldrene kommer da. De lærerne som driver med det opplever ofte at foreldre ikke møter opp og at de må bruke tid på å sette opp nye timer. Den tiden jeg bruker på å legge kabalen min har jeg imidlertid spart inn for lenge siden ved at alle mine foreldre faktisk møter opp når de skal Anonym poster: 607f479766f4b8920d54d38030912be3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå