Gå til innhold

"Barnevakt" for stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan "er" det når det gjelder pass av stebarna? Er det en selvfølge at man stiller opp om ikke mor eller far kan ha barnet? Jeg ser på det som en selvfølge at man passer når samboer/mannen er opptatt, men når far ikke har samværshelg e.l, "plikter" man å stille opp for moren også?

Anonym poster: 93e751e747c2b0a1522383fe2ecec7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen andre enn mor og far plikter å stille opp for egne barn. Som en del av far sin familie vil detkanskje være naturlig at du stiller opp når barnet er hos dere, men når barnet er hos mor så er barnet, og barnepass, mors ansvar.

Anonym poster: 519bfa2e949366f0ff41c757871c92c2

Gjest Sekretøsa
Skrevet

At du som stemor skal passe mannens barn i morens helger? Er jeg med da? Det syns jeg ikke er rett

Er min datter her og jeg skal bort så er det en selvfølge at mannen tar henne.

Skrevet

At jeg stiller opp når barnet er hos mor ja, det var det jeg mente. Beklager uklart innlegg:)

Jeg mener også at det er en selvfølge at jeg stiller opp, vi er en familie alle sammen. Men den resterende tiden, da barnet er hos mor, er det riktig å forvente at jeg stiller opp?

Anonym poster: b596387695a15cb13ec84fd200d7cfdd

Skrevet

Hehe, nei. Mulig jeg hadde gjort det for barnets del, men ikke fordi mor forlangte det.

Nå har det ikke, og kommer aldri til å skje i vår familie. Er det noen som evt skal passe så blir det far (og selvsagt da meg sammen med han)

Anonym poster: 64a600726a5a477b5e6d3da5184530f2

Gjest Sekretøsa
Skrevet

At jeg stiller opp når barnet er hos mor ja, det var det jeg mente. Beklager uklart innlegg:)

Jeg mener også at det er en selvfølge at jeg stiller opp, vi er en familie alle sammen. Men den resterende tiden, da barnet er hos mor, er det riktig å forvente at jeg stiller opp?

Nei, det syns jeg ikke. Med mindre det er veldig viktig da, type mor legges inn på sykehus og far er borte på jobb

Gjest Morn du
Skrevet

Nei, man skal ikke måtte stille opp for den andre forelderen. Det er denne sitt ansvar å finne annen barnevakt.

Skrevet

Stakkars barn..., håper ikke de(t) får meg seg at dette er en diskusjon rundt om du kan "passe" de? Ser du stebarna bare som en byrde?

Anonym poster: ee84b3f0c6b425b073279cb1bafd3163

Skrevet

Selvfølgelig forventes det ikke men hvis du har mulighet og dere kommer alle godt overens så ser jeg ikke noe galt i det

Anonym poster: d7238841fc8af11d50b373713fc652ee

Skrevet

Tja, er vel ikke noe plikt, men vi sier aldri nei til å ha barnet ekstra, uansett om far er hjemme eller ikke.

Skrevet

Stakkars barn..., håper ikke de(t) får meg seg at dette er en diskusjon rundt om du kan "passe" de? Ser du stebarna bare som en byrde?

Anonym poster: ee84b3f0c6b425b073279cb1bafd3163

Var ikke det som var poenget, surfis!

Det er ett godt og reelt spørsmål, hvor HI ønsker seriøse svar!

Har du ikke noe konstruktivt å komme med, ikke rør tastaturet...

Skrevet

Kjære vene, hadde helt klart stilt opp for bonusbarna mine :)

Skrevet

Stakkars barn? Hvorfor? Jeg har full jobb, er fulltisdstudent, vi har to felles barn. Dagene er hektiske, og med det stiller jeg spørsmål om hvor mye det forventes at jeg stiller opp utenom det samvær vi har for barna?

Det sier ingenting om at jeg er en forferdelig stemor. Det er kun et spørsmål.

Skrevet

Hi, tror du virkelig det eksisterer felles regler for sånt? At det står nedskrevet i et eller annet norsk lovverk at steforeldre plikter å være barnevakt for stebarna sine?

Som stemor har du null rettigheter ovenfor stebarna dine. Og null plikter. Utover det er det selvsagt helt opp til deg om du vil gjøre barnas foreldre en tjeneste eller ikke. Noen vil sikkert gjøre det, andre ikke. Trenger du virkelig andres meninger om dette for å fatte en avgjørelse?

Anonym poster: d9c3eb07aef7a14a160e81b832df569d

Skrevet

Nei jeg trenger ikke andres meninger for å fatte en avgjørelse. Det er et spørsmål for å få vite hvordan det er i andre famillier. Jeg stiller opp i alle anledninger jeg kan. Hvorfor stiller du et sånt spm på et fellesforum der det blir spurt om alt fra himmel og jord?

Jeg har heller ikke sagt at dette er en ny problemstilling( eller et problem i det hele tatt for den del)

Skrevet

Du er da ingen forferdelig stemor nødvendigvis, men er ikke mannen din sine barn litt "dine" også på et vis? Hadde du virkelig bedt eksen din om å skaffe barnevakt til deres felles barn i stedet for å ha dem selv?

Anonym poster: 994befb3d841e2b8d582796257538f57

Skrevet

Jeg mener at det overhode ikke er noe som stemor må gjøre. Etter reglene trenger jo ikke engang far å stille opp ekstra i forhold til samværet som er satt opp eller stille opp i hele tatt om han er samværsforeldre.

For min del hadde det kommet an på en del ting om jeg var villig til å stille opp.

Første er hvordan samarbeidet med mor er og hvordan barnet går overens med meg.

Andre er hvorfor det er behov for at jeg stiller opp ekstra. Og hvordan jeg blir spurt.

Om mor må inn på sykehus, har en dødene slektning eller skal i bryllup så ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skulle stille opp slik at hun fikk gjøre det så sant jeg ikke har noe viktig som hindrer meg i det. Allikevel ville jeg forlangt å bli spurt på en normal måte, om mor kom og forlanger hadde jeg buttet mot (men om grunnen var god nok hadde jeg stilt opp allikevel.)

Om mor bare vil ut en tur på byen, ut på date eller annet som hun fint kan gjøre når barnet har samværhelg og ikke trenger på noen måte gjøre når hun har ansvaret for barnet hadde jeg nok sagt nei.

Om hun har fri annen hver helg kan hun legge slike ting til de helgene og gi barnet av sin tid de helgene hun har barnet.

Om far derimot er hjemme og tar barnet sitt selv ville jeg aldri lagt meg opp i om han tok på seg ekstra samvær med sitt eget barn. Så sant ikke vi hadde viktige, store planer som da ikke kunne gjennomføres.

Hadde ikke blitt blid om vi skulle bort på weekendstur og måtte avlyse for at han ville ha barnet siden mor vil feste.....

Anonym poster: aa295b0d35776fb205c993bfd865d44e

Skrevet

Tusen takk for alle svar!:)

Vi fungerer veldig fint sammen, hele familien. Jeg stiller opp når jeg kan, og gjør der med glede.

Jeg er også helt enig med at viktige ting, som om mor er syk/må på sykehus osv, er en selvfølge at jeg stiller opp. Men i det siste er det snakk om, som du over sier, turer på byen, trening osv. Som en annen sa over; " selvfølgelig stiller man opp for bonusbarna", men når det er grunner som dette, er det ikke å stille opp for bonusbarna, det blir en tjeneste for mor.

Skrevet

Og her er det selvfølgelig snakk om når far selv ikke kan stille opp

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis barnas mor trenger noen til å gjøre henne tjenester, kommer jo svaret ditt til å avhenge av hvilket forhold DU har til henne. Er hun en grei venninne som du gjerne gjør en tjeneste for, sier du selvsagt ja så ofte du gidder eller har lyst. Er hun en person du ikke har et forhold til, bør hun ikke be deg om vennetjenester. Det bør hun be andre om. Jeg ville ikke ha påtatt meg sånt med mindre mannen min egentlig skulle ha dem og deretter ble forhindra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...