Gå til innhold

Lærere med termin tidlig høst! Se hit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin tidlig i oktober. Skulle egentlig tatt en ny klasse sammen med en annen pedagog, men skal nå ha barn. Vikar er funnet og alt i orden.

MEN; hva gjør dere ved en slik anledning, når det så og si er ved begynnelse av skolestart? Det naturligste er jo at hun som skal være vikar og lærer i den klassen hele det året, er der fra starten av, og ikke skal komme etter noen uker, hvor barna da har forbundet seg med meg som sin lærer!

Vet selv at det kan være kjipt å komme inn i en klasse midt i et år, når barna egentlig ser på en annen som sin "ordentlige" lærer.

Dette var rektor enig i, at det beste er om vikaren kommer inn fra begynnelsen.

Så sa han: dette må vi snakke om, men det blir jo isåfall et økonomisk tap for deg.

Hæ? Skolen og jeg må jo isåfall finne noe annet jeg kan gjøre de usle ukene før permisjonen min starter, jeg har da ikke råd til en måned uten lønn!

Rektor kan være litt ubetenksom, så hadde nok ikke tenkt så mye annet enn at det var praktisk ift vikaren, og at skolen da slapp dobbel lønning en måned.. Men da må jeg jo isåfall si nei til at vikaren begynner fra starten av, for det har vi ikke råd til.

Ikke har de vel lov en gang?

For alt jeg vet kan det være jeg blir sykemeldt den siste tiden uansett, vært mye dårlig, og fikk bekkenvondt forrige svangerskap. Og da vil de jo uansett trenge vikar.

Anonym poster: 564a98fac188b96e1caf1bd74805b330

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal du få stå i stillingen din til du går ut i permisjon. Noe annet har de ikke lov til.

Anonym poster: 1aeedb4258ead6ce8596173cd10936d1

Skrevet

Selvsagt skal du få stå i stillingen din til du går ut i permisjon. Noe annet har de ikke lov til.

Nettopp. Enig. Men hvordan ville du løst situasjonen rent praktisk? Iom at det er så tidlig på året?

Skrevet

Det greieste er vell om du fungerer som vikar eller ekstralærer disse ukene, men da mister du muligens noen tillegg som klasseforstander (eller hva det nå heter nå). Du tror ikke det er det Rektor mente?

Anonym poster: be3222c163d2d6bf0987bd322a53156f

Skrevet

Kan jo forstå at rektor ikke vil sette inn en vikarlærer før han trenger en (altså når du går ut i permisjon), for det blir jo et økonomisk tap for skolen å lønne 2 personer til å gjøre en jobb. Forutsatt at du ikke er sykemeldt da :)

Synes det er en utrolig god tanke fra din side, og sikkert veldig bra for barna, men skolene har jo meget stramme budsjetter, så tipper det kan bli vanskelig å gjennomføre med mindre du går ut i permisjon tidligere (altså tar noe av permisjonen før fødsel) eller ulønnet permisjon :)

Anonym poster: 0c323404e4f0bcd1a3002b88474f267f

Skrevet

Nettopp. Enig. Men hvordan ville du løst situasjonen rent praktisk? Iom at det er så tidlig på året?

Det blir jo forsåvidt opp til skolens ledelse, men jeg ville gjort som du foreslår. Så spørs det da om skolen er villig til å leie inn vikar mens du fortsatt er der.

Skrevet

Det blir jo ikke mange ukene du skal være der siden du har termin tilig i oktober og permisjon starter 3 uke før, å ser heilt klart poenge ditt om elevene, men di har vel ikke råd til to lærere i samme stilling på samme tid, men uansett det e din stilling å det skal ikke du tape økonomisk på.

Anonym poster: 4350d7b63edc4a6ca263d68e961d5efb

Skrevet

Hmm. Jeg har ikke råd til ulønnet perm eller å gå ned i lønn, tjener ikke akkurat gull som det er uansett.

Men syns jo vikaren bør få ha klassen fra begynnelsen av..

Og syns nesten skolen bør "spandere" på seg denne løsningen(altså dobbel lønn en måned), fordi de vil tjene på det på sikt, altså at hun som skal ha barna er den som er der, tar i mot de spente barna og foreldrene..

Så får jeg heller si at jeg nesten garantert blir sykemeldt, fordi jeg frykter at ryggen kommer til å si klikk. Kan kjenne det allerede, etter en arb.dag er jeg kaputt.

Skrevet

Det er rektors problem, ikke ditt. Rent praktisk ville jeg hatt en vikar fra starten av også fikk du gå på toppen.

Kontaktlærertillegg skal du ha uansett, i permisjonen også. Du har krav på "normal lønn". Og hvis normal lønn ville inkludert et slik tillegg, skal det følge deg.

Og du, du har lov til å sette deg selv litt først nå og ikke elevene. Om du må starte skoleåret med dem, så ikke tenk så mye på det. En ny lærer vil komme inn i september, og det blir ikke så store omstillingen. :-)

Skrevet

Skolen begynner midt i august, og permisjonen din begynner midt i september?

Da ville jeg spurt rektor igjen, om det ikke er mulig å sette deg inn et annet sted på skolen i de fire ukene. Det er jo ganske hektisk å starte det nye året, så det ville i hvert fall ikke vært noen ulempe.

Men er det ikke rom for å lønne dobbelt de fire ukene så får bare eleven bli tapere her da, og bytte lærer en mnd ut i skoleåret.

Sjansen for at du er helt eller delvis sykemeldt på det tidspunktet er jo uansett tilstede, så kanskje vikaren din uansett vil jobbe f eks 50% av din stilling den første mnd. Da bør det gå greit for elevene også.

Anonym poster: d5f4fc7fd8716ee1b592aacaa6378dd1

Skrevet

Er det ikke mange lærere som ikke er hovedlærere for en bestemt klasse men i steden er tillegslærer, tar vikartimer ol? Det er det i hvertfall på vår skole. På trinne til min datter er det for eksempel fast 3 klassekontakter, men i tillegg er det en som er "ekstra" og går på omgang i klassene slik at det i noen timer er to lærere. Hver fredag har de også fast vikar da en lører har fast fri da. De har egne lærere som underviser bare i enkelte fag. Det må da være mange muligheter for å jobbe som lærer selv om du ikke er kontaktlærer.

Anonym poster: be3222c163d2d6bf0987bd322a53156f

Skrevet

Det er det jeg tenker, at jeg kan ikke si ja til ulønnet perm. Da får isafall elevene og nye lærer tape på det... Veldig synd.

Jeg mener bare som mange her, at det alltids er noe annet de kunne satt meg til de usle ukene! Det er mange elever med spesielle behov osv.

Også god ide med uansett 50% på nye lærer, og evt mer om jeg blir sykemeldt.

Skrevet

Husk at du kan gå ut i lønnet perm hele 12 uker før så du kan jo telle litt uker og se om det passer at du da kommer tilbake feks før sommerferien. Da får du sommeren som jobb hvor du uansett har fri.

Skrevet

Husk at du kan gå ut i lønnet perm hele 12 uker før så du kan jo telle litt uker og se om det passer at du da kommer tilbake feks før sommerferien. Da får du sommeren som jobb hvor du uansett har fri.

Hehe.. Kanskje ikke dumt det heller nei.

Skrevet

Hei. Har ikke lest de andre svarene, men har ett forslag som kanskje kan gå.

Jeg er kontaktlærer for en krevende klasse (ble sykemeldt og deretter delvis sykemeldt av flere årsaker, men dette var en del av det), og krevde at jeg skulle ha en annen (ufaglært) lærer sammen med meg framover for at det skulle funke, at jeg skulle holde ut, liksom. Rektor sa det har de ikke råd til, men de skulle søke nav om penger siden de er IA-bedrift, og da betaler de ihvertfall deler av lønna til hun jeg jobber med. Fått bekrefta at hun skal være sammen med meg fram til sommeren. Går det an å få de til å søke nav så dere kan være begge to i klassen? Sikkert greit å være to på begynnelsen av året, mye som skal gjøres og sånt :)

Lykke til både på jobb og med baby!

Anonym poster: da183fe643446a3cec487aa6d3b9ab39

Skrevet

Jeg gikk ut i perm i oktober, og sa derfor at jeg kunne være faglærer istedenfor kontaktlærer. For være minst mulig til bry.

Det gjør at jeg får mindre utbetalt nå og i hele permisjonstiden, da kontaktlærertillegget ble borte. Jeg angrer litt på det nå, blir det flere barn skal ikke det gå ut over lønnsutviklingen. Da er det kontaktlærertillegget hele veien. Mulig rektor tenkte på kontaktlærertillegget.

Anonym poster: 1cbbea43ceb9fc81fc12d21bab78bff5

Skrevet

Da er det kontaktlærer hele veien skulle det stå.

Anonym poster: 1cbbea43ceb9fc81fc12d21bab78bff5

Skrevet

Han mener nok kontaktlærertillegget. Det bør du sørge for å beholde. Jeg har opplevd å være faglærer meg kontaktlærerlønn i 2 mnd før jeg skulle i permisjon. Dette fordi det ikke er lov til å sette noen ned i lønn før permisjonsstart.

Anonym poster: aa6747ed14cb92740830170e21a154c4

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for noen år tilbake, fødte i begynnelsen av oktober. Hadde vel 4 uker på jobb før perm startet, det løste hun ved at jeg hadde lesekurs med enkeltelever fordi vikaren hadde gått inn i min stilling fra skolestart

Skrevet

Mulig at han mente at du ikke får kontaktlærertillegget,og det er jo ikke så mye... Du har rett på din vanlige lønn ellers, og jeg tenker du blir støttelærer der det trengs ekstra. Det er en vanlig løsning når dette inntreffer. Gratulerer med baby på vei, og ikke bekymre deg for dette. Det ordner seg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...