Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Jeg er helt for at flinke elever skal få like god tilrettelegging på skolen som svake elever, slik at alle skal få utfordringer og alle føle mestring, men hvorfor er det bare i matte og norsk dette skal gjelde? I hvertfall på barneskolen (jeg har ikke eldre barn) er det tydligvis bare disse fagene som teller. Om du er eksepsjonelt flink eller dårlig i andre fag må du pent følge klassen. Norsk og matte er viktig, men ikke det eneste som betyr noe. Anonym poster: 231d6c4986ff506c696c923795c7eecd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Og engelsk. Det er vanlig å tilpasse nivå i engelsk også. Norsk, matte og engelsk er eksamensfag og i stor grad grunnlaget for å forstå de andre fagene (spesielt matte og norsk), derfor vektes disse mye mer enn de andre fagene også. Vi opererer med prosjekter som heter "lesing i alle fag" og "regning i alle fag" på ungdomsskolen. Det er kjempeviktig å differensiere i disse fagene fordi det er her du må bli god dersom du skal klare å være god i andre fag også. På sikt. Du må f.eks kunne forstå og lese av tabeller og diagrammer, følge tidslinjer osv i samfunnsfag på ungdomsskolen og vgs. Du må kunne regne relativt kompliserte regnestykker i naturfag etterhvert. Du må være en god leser og flink til å ordlegge deg dersom du skal vise RLE-læreren din at du har forstått det du har lest og er i stand til å trekke egne konklusjoner og vise refleksjon. Norsk og matte, og delvis engelsk, er altså grunnlaget og må vektlegges. I den drømmeskole skulle selvsagt alle fag blitt vektlagt, men slik skolen er nå så er det helt umulig å gjennomføre en tilpasning i alle fag i alle emner. Det er uhyre tidkrevende, og slett ikke noe den gjengse lærer har tid og mulighet til å gjennomføre med den skarve tiden som er igjen til planlegging når alt annet som er pålagt skal gjøres først. Anonym poster: 1d08c3c9802444ac69cfb2f7757410aa
Anonym bruker Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Det er nok gjerne basisfagene (norsk, engelsk og matte) som prioriteres, men om du snakker med skolen er det kanskje muligheter for at barnet kan få noen egne oppgaver, en egen bok i faget osv. også i noen andre fag? Anonym poster: 29e84cf315d9b51f8d5b6273857d4eaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå