Gå til innhold

Er ikke ungen til et vennepar av oss veldig liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er 10 mnd og veier bare 6, 7 kg og er knapt 67 cm. Jeg er redd for at ungen ikke får nok mat, men de sier hele tiden at barnet bare er småspist og at det følger kurven. Det nekter jeg å tro. Jeg tror de vil ha en tynn baby.

Anonym poster: b5cde83cd691fed106e0fc010df7fc4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen er 10 mnd og veier bare 6, 7 kg og er knapt 67 cm. Jeg er redd for at ungen ikke får nok mat, men de sier hele tiden at barnet bare er småspist og at det følger kurven. Det nekter jeg å tro. Jeg tror de vil ha en tynn baby.

Anonym poster: b5cde83cd691fed106e0fc010df7fc4d

Var liten ja..

Hvis du seriøst mener de gir den for lite mat for p holde den tynn må du si fra til BV. Høres merkelig ut, men du kjenner dem og bør kunne vurdere om dette er bekymringsverdig.

Anonym poster: 3db52db85b2f58a7d426b7846e9c8223

Skrevet

Du tror helt seriøst at et vennepar av deg sulteforer babyen sin? Hva med å ringe helsestasjon og/eller barnevern for å få skaffet hjelp til babyen? Snarest!

Skrevet

min var 67,5 cm og veide 8700 kg når han var 10 mnd, han er en kort gutt, men følger kurven sin. dette barnet veier da 2 kg mindre enn min. og på så få cm utgjør nok det veldig stor forskjell. det kan jo såklart hende det ikke er "muffens", men det er jo skummelt å ta sjansen dersom de faktisk sulter barnet. jeg vil jo tro hs merker det etterhvert. men du kan jo evnt ta en tlf og be de følge godt med på barnet. det er lov å være bekymret og prøve å hjelpe.

Anonym poster: 9a0f50c9b12f1addd5360e3690991bb8

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mine har også alltid vært små, men fulgt kurven. Tro det eller ei :) De veide vel knaptnok 8 kg når de var et år, begge to

Skrevet

Kan legge til at ungen veide 2400 gram da den ble født til termin.

Hi

Anonym poster: f88aef64507c749c3fd4d39ae2938eed

Gjest Thunder Road
Skrevet

Det var veldig lite ja! Babyen min er 6,4 kg og er bare 2,5 mnd :o (men så er han kanskje stor for alderen da?)

Er barnet tilfreds og aktivt da?

Skrevet

Det var veldig lite ja! Babyen min er 6,4 kg og er bare 2,5 mnd :o (men så er han kanskje stor for alderen da?)

Ja, smiler hele tiden og er høyt og lavt.

Hi

Skrevet

Kan legge til at ungen veide 2400 gram da den ble født til termin.

Hi

Du tror moren sultet ungen mens hun var gravid også da?

Høres ut som barnet bare er naturlig lite...

Anonym poster: e713708fb988e8d112a227741458e327

Skrevet

Barnevernet? Hva feiler det dere? Mange syke damer her inne !! Var selb bittelita når jeg var 12 mnd uten at mamma sultet meg. Tantebarnet mitt er 10 mnd og 6,8 kg.

De som roper barnevern tipper jeg er de feiteste kjærringene på dib!

Anonym poster: 81adbc3fc57c06ecfdfb65197760acda

Skrevet

Ja, smiler hele tiden og er høyt og lavt.

Hi

Hørtes fælt ut. Skaff deg et liv hi!

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Det første året blir man så tet fulgt av helsestasjonen at jeg tror at det ville blitt plukket opp der om barnet var unormalt lite. Siden barnet var såpass lite ved fullgått svangerskap og i tillegg er fornøyd og aktiv så er det nok en naturlig forklaring på størresen.

Men det er du som kjenner disse menneskene og hvis du har en magefølelse på at det er noe galt, syns jeg du skal ta en telefon til helsesøster.

Jeg må si at jeg syns det er litt rart at du etterhvert kommer med tilleggsopplysninger som motsier det du skriver i første innlegg. Det er klart at fødselsvekt og trivselen til barnet er gode indikasjoner på hva som er normal størrelse?

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Barnevernet? Hva feiler det dere? Mange syke damer her inne !! Var selb bittelita når jeg var 12 mnd uten at mamma sultet meg. Tantebarnet mitt er 10 mnd og 6,8 kg.

'

Der mista du meg litt, gitt! Hva har vekten til de som syns dette er bekymringsverdig å gjøre?

Tror du at vettet renner ut etterhvert som kiloene kommer på eller?

Skrevet

Jeg har også et lite barn som veide rundt åtte kg når det var ett år. Barnet var lite da det ble født, og er fortsatt lite...men innenfor kurven. Jeg har jobbet mye med å få i barnet mat (barnet er småspist).

Dersom noen hadde ringt barnevernet pga dette hadde jeg blitt skikkelig irritert.....er det virkelig så vanskelig å godta at folk er forskjellige (også barn), selv om ditt barn er langt og tungt er ikke dette nødvendigvis normen for resten.

Blir forøvrig svett av hvor lav toleransegrense det er her inne for å ringe barnevernet.

Anonym poster: ecdda8f9b1ea093192f4b623e9f0a296

Skrevet

Du tar feil. Jeg er den feiteste kjerringa på dib, og jeg skrev innlegg nr 9.

Om det skal være noen sammenheng mellom vekt og meninger, så er det vel heller sånn at vi som er i den ene eller andre ytterkanten har større forståelse for at folk er forskjellige...

Anonym poster: e713708fb988e8d112a227741458e327

Skrevet

Vår baby er snart 8 mnd og veier 6,9kg og er 69 cm. Vi mater og mater men hun følger sin kurve fint. Vi Har hatt "problemer" med vekta hele veien i forhold til "normalen" alle babyer er forskjellige.

Skrevet

Veide ungen lite ved fødsel, så vil den ikke veie som alle andre unger. Den vil følge sin egen kurve og det høres helt normalt ut.

Regner med foreldrene har med ungen på helsestajon HI?

Anonym poster: f912b46243b7a3b1fa7ba93339557900

Gjest sussie77
Skrevet

Han er veldig liten, men siden han følger kurven sin er det vel ingen problem. Noen er små og noen er store. Sånn er det bare. Og å ringe barnevernet er vel litt drastisk..

Skrevet

Har selv en liten gutt, nå 2,5 år og 10,5kg.

Vi brukte 1 år på å få han opp 2 kg og hadde noen ringt barnevernet på oss og beskyldt oss for å sulte barnet hadde jeg blitt kjempelei meg.

Kanskje de får hjelp, men ikke forteller dere det?

Vi fortalte heller ikke alle at sønnen vår slet med vekta, at barnelege og ernæringsfysiolog og hs hjalp oss mye. For oss var det en privat sak frem til vi fant ut hva som tok næringen til han.

Anonym poster: c0b560056ffda2cb53407e10a678c31b

Skrevet

Om de sulteforer barnet eller ikke er det umulig for meg å si noe om, men det er faktisk mulig at barnet er så lite når det er 10 måneder.

Min datter veide 2900 gram når hun ble født og var 51 cm lang. I lengden har hun hele tiden vært på normalen, men vektmessig har hun hele tiden ligget under nedre kurve på vekstkurven, men hun har fulgt sin egen kurve. Når hun var ti måneder så veide hun 6,6 kg (husker ikke helt lengden, men normal lengde) og nå som hun er 27 måneder er hun 94 cm lang og veier bare 9,3 kg. Hun har hele tiden vært veldig tynn, men spiser som en hest og jeg har til dags dato ikke opplevd at det er noe hun ikke liker. En vanlig matdag for henne nå er to skiver til frokost, yoghurt og en grønnsak til mellommåltid, varm lunsj i barnehagen hvor hun nesten alltid er den som spiser mest i gruppen, frukt og grønnsaker i barnehagen ved tre tiden og middag hjemme ved fem tiden (her kan hun gjerne spise to poteter, grønnsaker og et fiskestykke) og så ei brødskive til kveldsmat. Jeg har mer eller mindre vært bekymret for at hun er så tynn hele tiden og vært i hyppig kontakt med lege og helsestasjon for å følge opp vekten hennes, men som legene sier noen barn er naturlig tynne og så lenge hun er frisk og i full aktivitet så er ikke det noen problem. Nå skal det også sies at jeg var veldig tynn som liten og når jeg begynte i første klasse veide jeg litt over femten kg og var normal i lengden. Det samme gjaldt for faren (han er også veldig høy og har en forbrenning som er helt utrolig) så hos jenta vår spiller nok genene inn. Det jeg ber deg om er å ikke male fanden må veggen med engang da det er fullt mulig at det foreldreparet sier er sant (og hvis det er det så er det nok veldig sårt og bekymringsfullt for foreldrene at barnet ikke legger så mye på seg), men hvis det er god grunn til dine mistanker så skal du selvfølgelig rapportere det.

Anonym poster: ab7d67734d7691eb9538d51e64e2ca20

Skrevet

Mitt barn veide 2500 da det ble født. Alt var som det skulle. Jeg spiste som normalt, og som jeg pleier når jeg gikk gravid.

H*n er 10 mnd nå. 8 kilo og og 74 cm. H*n har det helt flott!

Jeg synes ikke du skal rapportere det, så sant ikke du ikke VET at det skjer noe muffins!

Anonym poster: 17e8df7379d021b5ef98133b59ab5b3e

Skrevet

Mitt barn var også slik. Hun er bare liten.

Jeg syns det er frekt av deg å tro at fordi barnet er lite så er det fordi de sulter barnet sitt. Barn er forskjellige. Mitt barn har hele tiden fulgt kurven sin selv om hun er mindre.

Anonym poster: aa5b6c3014257ed2e51c8389ea26d89f

Skrevet

Søk opp et percentilskjema. Barnet er normalt. I nedre del av normalområdet, men tanken om gjennomsnitt er ikke at alle skal være like. Man må liksom ha avvik dersom det skal være noe poeng i å se på snitt...Var hun 2500 ved fødsel, har hun fulgt kurven fint. Jeg har selv to tynne gutter, og er selv tynn. Håper ikke folk går rundt å tenker at jeg sulteforer dem fordi jeg liker tynne mennesker. Og en annen ting: er du bekymret, så spør. Det er litt mer sympatisk å vise at man bryr seg enn å sitte å finne på historier.

Skrevet

Søk opp et percentilskjema. Barnet er normalt. I nedre del av normalområdet, men tanken om gjennomsnitt er ikke at alle skal være like. Man må liksom ha avvik dersom det skal være noe poeng i å se på snitt...Var hun 2500 ved fødsel, har hun fulgt kurven fint. Jeg har selv to tynne gutter, og er selv tynn. Håper ikke folk går rundt å tenker at jeg sulteforer dem fordi jeg liker tynne mennesker. Og en annen ting: er du bekymret, så spør. Det er litt mer sympatisk å vise at man bryr seg enn å sitte å finne på historier.

Hun sier at de hele tiden sier at barnet er normalt. Da må hun ha spurt flere ganger. Hun sier at hun ikke tror dem, men tror at de vil ha en tynn baby. Hvis det ligger noe bak som gir god grunn til å tro slike ting om gode venner, må hun vite mer enn hun sier her.

Anonym poster: 13a394ef181b105e8923485f3af7550f

Skrevet

Barnet mitt.er 1 år og rett under 7 kg. Frisk som en fisk, glad i mat og spiser normalt. Vært liten siden fødselen. Fyller seg selv helt perfekt;).

Anonym poster: 42a2653d2ae7d29739081f2a9d8f5fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...