Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Her kommer et hjertesukk fra meg. Synes det er slitsomt at mannen jobber i et firma hvor det alltid er fri flyt av gratis alkohol på enhver sammenkomst. Nå er det ikke arbeidstaker sin skyld at min man ikke klarer stoppe drikke, men det blir helt klart et familieproblem at mannen alltid drikker seg sørpe dritings, ikke kommer hjem når han lover, og sover minst en hel dag etter de har hatt sammenkomster på jobben. Dette er en mann i 40-åra ... En liten bønn til dere som evt. driver firma her eller er arrangører av sammenkomster på jobben, tenk på de som ikke klarer begrense sitt eget inntak av alkohol .... eller tenk på familiene bak .... Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Så pga at noen mannfolk/damer ikke har kontroll over sin egen kropp så skal det gå utover resten av de som faktisk kan drikke alkohol med måte. En sjef kan da ikke gå rundt å spørre hvem som ikke kan drikke og de som kan. Vil heller si mannen din har et problem siden dette går utover familielivet. Enkel løsning. La han holde seg hjemme så blir det ikke noe problem. Hilsen ei som kan drikke med måte og kose seg uten å bli sørpe dritings på firmafester Anonym poster: ebc67ea3e4786ad4e0c255be0272a63c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Jeg er arrangør av firmafester på jobben min. Tidligere har detmvært fri flyt av alkohol. Det er det stopp på nå. Ikke fordi enkelte kollegaer blir møkk dritings, sover hele dagen etterpå og kona hans blir sur. Rett og slett fordi folk er så grådige at dem bestiller i hytt og pine fordi det er gratis. Sist gang var det massevis av halvtomme glass med drinker som sto igjen etter fyllefantene. Vanvittig dyrt ble det også. På neste fest blir det øl og vin og bonger. Anonym poster: fce20a89e7d0b4f1d44c0ec811e31078
Gjest Morn du Skrevet 11. april 2013 #4 Skrevet 11. april 2013 Hvorfor må det være alkohol i enhver sammenheng på slike jobbgreier? Er det ikke mulig å møtes etter 1600 uten?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 Så pga at noen mannfolk/damer ikke har kontroll over sin egen kropp så skal det gå utover resten av de som faktisk kan drikke alkohol med måte. En sjef kan da ikke gå rundt å spørre hvem som ikke kan drikke og de som kan. Vil heller si mannen din har et problem siden dette går utover familielivet. Enkel løsning. La han holde seg hjemme så blir det ikke noe problem. Hilsen ei som kan drikke med måte og kose seg uten å bli sørpe dritings på firmafester Anonym poster: ebc67ea3e4786ad4e0c255be0272a63c Siden du kan drikke med måte og kose deg uten å bli sørpe dritings, så tenker jeg at du neppe ville være særlig plaget hvis det ble satt en maksgrense på fx fire enheter? Da ser jeg virkelig ikke noe problem. Fire glass vin er for de fleste rikelig nok til å bli på en snurr, mens det samtidig ikke er mer enn at mesteparten av vettet fortsatt er i behold. :-) For øvrig enig med #3, når det er fri flyt ender det ofte opp med at folk setter fra seg glasset, glemmer det, glemmer det, bestiller mer enn de ville gjort hvis det var gratis etc, Unødvendig dyrt for firmaet. Lisagikktilskolen har også et poeng - MÅ det på død og liv være alkohol på alle sammenkomster? Er man avhengig av alkohol for å ha det hyggelig sammen? Anonym poster: 1e048cc69cf0d34b9442699c51d02c52
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #6 Skrevet 11. april 2013 Herregud er da ikke arbeid.giver eller bedriften som skal ta ansvar for at noen mennesker deriblant din mann ikke klarer å begrense sitt alkohol inntak på fest?! Mannen din er en voksen mann. Hadde dette vært snakk om din tenåringsønn som skulle på skoleball ja, men vet du hva. Her er det faktisk din manns ansvar ingen andre sitt. At han lar det går utover deg og sin familie sier jo bare litt om hvordan din mann er som person mener jeg! Anonym poster: ea3536472480151d707da82bd3c57a3c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #7 Skrevet 11. april 2013 Herregud er da ikke arbeid.giver eller bedriften som skal ta ansvar for at noen mennesker deriblant din mann ikke klarer å begrense sitt alkohol inntak på fest?! Mannen din er en voksen mann. Hadde dette vært snakk om din tenåringsønn som skulle på skoleball ja, men vet du hva. Her er det faktisk din manns ansvar ingen andre sitt. At han lar det går utover deg og sin familie sier jo bare litt om hvordan din mann er som person mener jeg! Anonym poster: ea3536472480151d707da82bd3c57a3c Ja, det er jeg jo helt enig i. Men hva hjelper det meg egentlig. Har selvfølgelig bedt han holde seg hjemme og å ikke drikke så mye, likevel havner han på fylla igjen og igjen, og alkoholen er like gratis og i bøttevis fest etter fest med jobben. Det var bare et hjertesukk fra meg, skjønner jo at det er han som er problemet. Men siden han ellers er en ok er det ikke bare å gå fra han på grunn av dette, eller er det der? Hadde vært lettere for oss om ikke gratis alkohol var så tilgjengelig ! Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #8 Skrevet 11. april 2013 Dette er faktisk din mann sitt problem. Det er IKKE greit at de andre ikke skal få kose seg bare fordi din mann ikke greier å kontrollere inntaket sitt! Da burde han heller holde seg hjemme. Sånne ting irriterer meg grenseløst, når en tullebukk skal ødelegge for alle!! Anonym poster: e271301559022bc2cfbc8f79416d9b08
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #9 Skrevet 11. april 2013 Dette er faktisk din mann sitt problem. Det er IKKE greit at de andre ikke skal få kose seg bare fordi din mann ikke greier å kontrollere inntaket sitt! Da burde han heller holde seg hjemme. Sånne ting irriterer meg grenseløst, når en tullebukk skal ødelegge for alle!! Anonym poster: e271301559022bc2cfbc8f79416d9b08 Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #10 Skrevet 11. april 2013 Herregud er da ikke arbeid.giver eller bedriften som skal ta ansvar for at noen mennesker deriblant din mann ikke klarer å begrense sitt alkohol inntak på fest?! Mannen din er en voksen mann. Hadde dette vært snakk om din tenåringsønn som skulle på skoleball ja, men vet du hva. Her er det faktisk din manns ansvar ingen andre sitt. At han lar det går utover deg og sin familie sier jo bare litt om hvordan din mann er som person mener jeg! Anonym poster: ea3536472480151d707da82bd3c57a3c Ja, det er jeg jo helt enig i. Men hva hjelper det meg egentlig. Har selvfølgelig bedt han holde seg hjemme og å ikke drikke så mye, likevel havner han på fylla igjen og igjen, og alkoholen er like gratis og i bøttevis fest etter fest med jobben. Det var bare et hjertesukk fra meg, skjønner jo at det er han som er problemet. Men siden han ellers er en ok er det ikke bare å gå fra han på grunn av dette, eller er det der? Hadde vært lettere for oss om ikke gratis alkohol var så tilgjengelig ! Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8 Jeg har også en mann med samme tendenser. Etter noen episoder lik de du beskriver hadde vi en skikkelig krangel. Jeg sa rett ut at han hadde valgt å få familie så fikk han slutte å være en uansvarlig egoist uten selvkontroll. Etter dette har han begynt å gi seg selv en maxgrense (pleier ikke spørre ham hvor mye, men f eks bestemmer han seg for å kun drikke øl, og max 5 halvlitere i løpet av hele kvelden) Dette funker, han kommer hjem stående på egne ben, i stand til å føre en fornuftig samtale, og han fungerer som pappa dagen etter, sikkert med litt vondt i hodet, men det er hans problem Anonym poster: 30a4dd706d639838b683a9207b560780
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 Helt enig, men hva kan jeg gjøre med en slik tullebukk, noen hjelp å få der? Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #12 Skrevet 11. april 2013 4 glass vin?? Må minst ha 2 flasker Anonym poster: 68fd5b8b42cfcc8c03d6d42f866e77ea
3 i april Skrevet 11. april 2013 #13 Skrevet 11. april 2013 Hva med og tvinge han til og fungere dagen etter på. Ikke la han sove til langt på dag, slipp inn ungene til han og ikke hysj på dem. Styr dagen din/deres slik som du pleier, ikke ta hensyn til han i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #14 Skrevet 11. april 2013 Herregud er da ikke arbeid.giver eller bedriften som skal ta ansvar for at noen mennesker deriblant din mann ikke klarer å begrense sitt alkohol inntak på fest?! Mannen din er en voksen mann. Hadde dette vært snakk om din tenåringsønn som skulle på skoleball ja, men vet du hva. Her er det faktisk din manns ansvar ingen andre sitt. At han lar det går utover deg og sin familie sier jo bare litt om hvordan din mann er som person mener jeg! Anonym poster: ea3536472480151d707da82bd3c57a3c Ja, det er jeg jo helt enig i. Men hva hjelper det meg egentlig. Har selvfølgelig bedt han holde seg hjemme og å ikke drikke så mye, likevel havner han på fylla igjen og igjen, og alkoholen er like gratis og i bøttevis fest etter fest med jobben. Det var bare et hjertesukk fra meg, skjønner jo at det er han som er problemet. Men siden han ellers er en ok er det ikke bare å gå fra han på grunn av dette, eller er det der? Hadde vært lettere for oss om ikke gratis alkohol var så tilgjengelig ! Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8 Jeg har også en mann med samme tendenser. Etter noen episoder lik de du beskriver hadde vi en skikkelig krangel. Jeg sa rett ut at han hadde valgt å få familie så fikk han slutte å være en uansvarlig egoist uten selvkontroll. Etter dette har han begynt å gi seg selv en maxgrense (pleier ikke spørre ham hvor mye, men f eks bestemmer han seg for å kun drikke øl, og max 5 halvlitere i løpet av hele kvelden) Dette funker, han kommer hjem stående på egne ben, i stand til å føre en fornuftig samtale, og han fungerer som pappa dagen etter, sikkert med litt vondt i hodet, men det er hans problem Anonym poster: 30a4dd706d639838b683a9207b560780 Vel om du skal gå fra han er noe du må føle på, men jeg tenker at hvis dette helt klart er et problem for familielivet som sliter på deg så ville jeg absolutt satt KRAV til mannen. Hvis han ikke skjerper seg så får det konsekvenser kan du si. For dette orker du ikke lengden. Ta en alvorsprat med han, hvis ikke dette funker så kanskje familieterapi med 3 person i bildet kan hjelpe. Ikke meningen å virke slem, men blir så irritert på voksne mennesker som på død og liv skal drikke seg mest mulig drita full fordi ting er gratis... Anonym poster: ea3536472480151d707da82bd3c57a3c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #15 Skrevet 11. april 2013 Har gjort det, da ligger han bare på sofaen til neste kveld, og han er så sliten og langt borte at barnet vårt kan hoppe oppå han uten at han bryr seg. Prøver å få han opp og "forlange" at han da skal være til stede med oss, men han bare glir inn i sin egen verden da - ikke mulig å få kontakt. Ikke bryr han seg heller. Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #16 Skrevet 11. april 2013 Joda det er mannen sitt problem. Men sosialt ansvarlige bedrifter har ikke fri flyt av alkohol for 1) å ikke friste de som evt har et problem (bedrifter skal generelt setg ikke støtte alkoholisme). 2) for å unngå at folk blir "møkk dritings" . De aller fleste bedrifter er vel også AKAN bedrifter? Jeg er enig, det er en uting at arbeidsgiver skal sponse fylla til arbeidstaker. (Bare så det er sagt, mannen min drikker seg ikke full på firmafester) Anonym poster: 34f47349df571e8a60fa020ba51ddfb1
3 i april Skrevet 11. april 2013 #17 Skrevet 11. april 2013 Om dette er et så pass stort problem at dleveret påvirker hele famillielivet deres så hadde jeg satt et ultimatum : Enten så drikker du med måte ellers så flytter DU. Det er helt uholdtbart og leve med en slik mann i lengden som lever ut partylivet på jobb. Og når dette i tillegg skjer ofte så hadde jeg ikke orket i lengden.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #18 Skrevet 11. april 2013 Jeg er enig med deg, HI, i at bedrifter ikke bør sponse fri flyt av alkohol på firmafester - å oppmuntre til overdrevet konsum er knapt så heldig for firmaets renommé tenker jeg. Når det så er sagt må dere ta tak i dette problemet, det er vel nesten å anse som en form for avhengighet eller dårlig impulskontroll? Du må stille krav, HI, du er ikke urimelig om dette er noe som skjer ofte! Ikke noe bra forbilde for barna sine heller. Anonym poster: d81ce6531af38f549f646d034bace786
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #19 Skrevet 11. april 2013 Jeg hadde truet med å ta opp drikkingen hans med sjefen jeg.. Alkoholservering i regi av arbeidsgiver er nemlig arbeidsgivers ansvar. Når arbeidsgiver har arbeidstakere som ikke greier å styre alkoholinntaket, har arbeidsgiver et ansvar. Nevnte jeg at det er arbeidsgivers ansvar? Det er nemlig det. Altså når det er i regi av jobb, kan det som arbeidstaker oppleves som vanskelig å si "nei". Mannen er en premiedust, som mååå drikke med begge henda, og SELVFØLGELIG burde han greie å sette egne grenser. Men det gjør han ikke, og pga drikkepresset han utsettes for på firma-tilstelningene, utsetter arbeidsgiveren hans dere som familie for risiko. Du skal ikke se bort ifra at det er flere arbeidstakere i samme bedrift som har det slik... Anonym poster: cd430615934fe4ab41d6027fa4d495bc
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #20 Skrevet 11. april 2013 Jeg hadde truet med å ta opp drikkingen hans med sjefen jeg.. Alkoholservering i regi av arbeidsgiver er nemlig arbeidsgivers ansvar. Når arbeidsgiver har arbeidstakere som ikke greier å styre alkoholinntaket, har arbeidsgiver et ansvar. Nevnte jeg at det er arbeidsgivers ansvar? Det er nemlig det. Altså når det er i regi av jobb, kan det som arbeidstaker oppleves som vanskelig å si "nei". Mannen er en premiedust, som mååå drikke med begge henda, og SELVFØLGELIG burde han greie å sette egne grenser. Men det gjør han ikke, og pga drikkepresset han utsettes for på firma-tilstelningene, utsetter arbeidsgiveren hans dere som familie for risiko. Du skal ikke se bort ifra at det er flere arbeidstakere i samme bedrift som har det slik... Anonym poster: cd430615934fe4ab41d6027fa4d495bc Takk for litt støtte i dette ! Jeg skjønner også at den største feilen her er det mannen selv som gjør, men ville likevel ytre et lite ønske om at fokuset på drikking på firmafester dempes av de som kan. For vår familie skaper dette nemlig store problemer, i allefall for meg og barnet. Mannen selv ser jo ikke problemet, hadde han gjort det ville jo ikke dette vært et problem for oss. Anonym poster: a1a9c474422daad64a6a41036228fce8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå