Gå til innhold

Barn med utendlandsk far og språk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker barnefaren morsmålet sitt med barna? Snakker barna dette språket? Når begynte de med dette?

Her snakker barnefar kun morsmålet sitt med barna, selv om han snakker utmerket norsk selv og med meg. Barnet på 3år ser ut til å forstå de daglige tingene som går igjen, og lager et par setninger på to ord. Snakker veldig bra norsk for alderen.

Kan vi håpe at hun begynner å snakke hans morsmål med årene? Erfaringer rundt dette?

Takk for svar!

Anonym poster: 325091703be76f62f5080c1206d16e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han forsøker men har bodd her for lenge tror jeg, glemmer seg hele tiden. Ungene forstår mye av hans språk. Filmer uten dubbing eller teksting går for eksempel helt fint, men de snakker ikke selv med mindre de må, og da bare enkle setninger og ord.

Anonym poster: bc1af71cbee1dc1a436ad7df58c42c7d

Skrevet

Far er britisk, så her kommer engelsken inn med morsmelken, siden engelsk er svært viktig å kunne uansett. Hadde ikke vært så nøye på det om det var et annet språk, men å lære engelsk tidlig vil bare gi fordeler på skolen senere.

Anonym poster: 01577478716ed18af83f4c106b79f0de

Skrevet

Jeg er gift med en mann som også snakker kun egnelsk til sine barn, og den største på nå 6 år snakker flytende engelsk til pappan og flytende norsk til meg, selv om jeg hører at han selvsagt er hakket flinkere i norsk enn egnelsk.

lillebror på 3 år forstår alt pappan sier og sier noen ord,men snakker mest norsk.han blander litt i språket sitt, men jeg håper han blir like flink som storebror.

Jeg tror det er viktig at man er konsekvent når det kommer til språk, slik at barna ikke blir forvirret.

Anonym poster: 44b8ccb57e17db95273d82e792e569cf

Skrevet

Her er det jeg som har fremmedspråket;) Vi snakker fransk hjemme, men jeg snakker konsekvent norsk til gutten min, og har også kjøpt inn en del dvder og bøker på norsk, så han får inn en del der også. Han forstår alt, og snakker litt norsk til meg, men det går mest i fransk for han vet at jeg forstår det. Men når vi er i Norge snakker han en del norsk med slekta der, så tror nok han kan om han vil.

Uansett tror jeg også at det er viktig å være konsekvent.

Anonym poster: 118b193862bc140954105fbfaa052f02

Skrevet

Mannen min snakker kun engelsk med barna våre. De forstår alt han sier men svarer tilbake på norsk, eller kun yes, no, thank you osv

Anonym poster: 0f2061af3158c73fafa7965fa3341234

Skrevet

Dere som har engelsk har klart en stor fordel, både i innlæring og nødvendigheten senere. Her er det snakk om et lite slavisk språk, for å kunne snakke med hans side av familien og det å lære seg et annen språk i seg selv. Far snakker 4 språk og lærer språk veldig fort. Han er veldig konsekvent og vi bruker dvder og bøker i tillegg.

Vedig nysgjerrig på om barna kommer til å snakke det etterhvert.

HI

Anonym poster: 325091703be76f62f5080c1206d16e30

Skrevet

Mine franske nieser forsto tidlig norsk, men de snakket det ikke mye selv. Hele familien kunne jo fransk. Var nesten bare meg som ikke kunne fransk, men de ble etterhvert mer og mer presset til å snakke norsk da de var i Norge. Hun eldste ble flinkest fordi hun yngste brukte henne som tolk, men nå er de gode begge to. (De begynte vel å kunne si mye i 8-9 års-alderen) Hun som er best i språk på skolen har minst fransk aksent på norsken sin, men det er ikke så lett når selv deres norske far snakker norsk med fransk aksent.

Jeg driver forøvrig å undervise hele min svigerfamilie i norsk for de er ikke så nøye med hvilke ord de bruker. Har stadig et ord på fransk, engelsk eller nynorsk innimellom hvis det er det første de kommer på, franske endelser på norske ord osv.

Anonym poster: 6daafe09e59bf489357c4c83febb90c1

Skrevet

Min franske mann snakker bare fransk med barna. Eldstemann er 4 år og forstår alt, men snakker ikke så mye fransk ennå. Mannen min forstår norsk så hun svarer han på norsk foreløpig. Jeg regner med at hun kommer til å snakke mer og mer fransk etterhvert som hun blir større. Synes det er veldig viktig at begge barna lærer seg fransk fra starten av så de kan kommunisere med familien i Frankrike.

Anonym poster: 127ea9dccc55fb21e0d1ae0b5d85f7d7

Skrevet

Min mann snakker engelsk med snuppa, og jeg snakker litt blanding. Og i bhg får hun jo norsk hele dagen. Hun er bare 18 mnd så har få ord foreløpig, men hun forstår godt hva vi sier på begge språk.

Skrevet

Far snakker norsk med barna. Men han bor ikke lenger i dette landet så de er ikke særlig utsatt for hans språk. Hadde han bodd her med barna så hadde han nok snakket sitt lands språk til dem.

Anonym poster: 70b417dc0437f300bb61b98bd8b6f5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...