Gå til innhold

Barnebursdag..igjen;/ Det med å be kun jenter eller gutter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt i 2.klasse. Han like mange jentevenner som guttevenner. Nå har barndomsvenninna, som også er nærmeste nabo bursdag neste uke og de går i samme klasse. Hun ønsker be han men får bare be jentene. Det er ikke lov å utelate noen så han blir ikke bedt. Moren har sagt at de har ikke plass til hele klassen så da blir det sånn, men hun sa også at hun heller ville hatt gutten min og kuttet ut noen av jentene.

Barna leker sammen daglig og har gjort det siden før skolestart, de gikk også i bhg sammen. Vi passer ofte jenta siden foreldrene jobber skift. Gutten min er veldig lei seg. 7 åringen ser dette medf urettferdighet om noen holdes utenfor, men som han sier: det er urettferdig at hun ber mange som hun ikke leker sammen med, men ikke den hun leker mest med.

Når gutten har hatt bursdag har vi bestandig bedt hele klassen eller hele avdelingen i bhg. Han mener dette med kjønn er bare tull og at han må få be dem han leker med.

Nesten så jeg vil påstå at denne eskluderingen basert kun på kjønn ikke samsvarer med den likestillingsagendaen som foregår på andre områder;) Jada, jeg vet er å trekke det langt men blir lei meg på gutten sine vegne.

Siden vi bor vegg i vegg har jeg avtalt at vi ska dra på badeland når bursdagen feires. Han har også inviteret 2 kompiser og denne jenta kvelden før på pizza og film, og nå ønsker han ikke ha henne her.

Ikke bare bare være barn på de voksne sine rettferdighetsprinsipper!

Hvordan løser dere andre slikt? Vi har bedt alle tidligere, men ingen av jentene ber gutter lenger. og mange av dem er jo hans beste venner. Ene søskenbarnet er også jente og går i klassen. Er det ikke "lov" be henne heller?

Anonym poster: 34011b842cf348dec917deb65e5a58c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om dere alltid har bdt hele klassen, så kan dere ikek forvente at alle andre gjør det. da synes jeg å dele eller kjønn er en helt grei ordning.

Hvis de er så gode venner, så ville det kanskje være naturlig at disse foreldrene ba gutten over på kake eller liknende en annen ettermiddag?

Selvfølgelig er det sårt å ikke bli bedt og han synes sikkert det er dumt at hun ikke får be alle i klassen (og jeg kan forsåvidt være enig med han). Men lite man får gjort med det igrunn!

Anonym poster: 2e984d8fc2197942920599b73e33d172

Skrevet

Hos oss gjorde vi det slik at vi bad alle guttene og så bad vi i tillegg de to jentene i klassen som gutten min leker med. Når vi bare bad to av jentene, var det jo ikke slik at kun noen få ble utelatt (de er 30 jenter og 30 gutter).

I tillegg bad vi flere som ikke går på skolen hans, deriblant også noen jenter, så det ble da noen få jenter der, selv om det var flest gutter.

Slik har også flere i klassen gjort, og jeg ser ikke på det som urettferdig.

Skrevet

Selv om dere alltid har bdt hele klassen, så kan dere ikek forvente at alle andre gjør det. da synes jeg å dele eller kjønn er en helt grei ordning.

Hvis de er så gode venner, så ville det kanskje være naturlig at disse foreldrene ba gutten over på kake eller liknende en annen ettermiddag?

Selvfølgelig er det sårt å ikke bli bedt og han synes sikkert det er dumt at hun ikke får be alle i klassen (og jeg kan forsåvidt være enig med han). Men lite man får gjort med det igrunn!

Anonym poster: 2e984d8fc2197942920599b73e33d172

Nei, jeg forventer ikke at alle skal gjøre som oss. Da misforsto du. Jeg mente heller at det må være rom for å gjøre slik som hun under deg beskriver(husker ikke nicket- sorry). Desverre er det noen foreldre her som mener det også er urettferdig så derfor er det ikke "lov".

Barna er ofte hos hverandre, men familiebursdagen feiret de hos bestemore i annen kommune siden hun er dårlig.

Skrevet

Jeg ser problemet men mener det at ingen av en gruppe blir utelatt er veldig viktig, viktigere enn at en fra en annen gruppe ikke blir bedt. Vi har hatt samme "problem" noen ganger og har løst det på to forskjellige måter. Den ene gangen ba vi en gutt sammen med jentene. Det var ok, men settingen kan fort bli litt rar og vansklig å takle for den eneste gutten blant 12 jenter. Ellers har vi invitert 1-3 nære venner på resteparty dagen etter. Da har vi spist resten av kaker, gele og hva vi har hatt, sett film og hygget oss uten at det har vært "selskap". Det har vært veldig vellykket og noe ungene setter nesten like mye pris på som selve bursdagsselskapet.

Anonym poster: 538f4bab59412c8d52b35bba16b06ae1

Skrevet

Det syns jeg er å dra den litt langt, klart man kan be noen få av det andre kjønn så lenge det er under halvparten.

Jeg ber alle jentene, pluss 2 gutter som bor rett i nabolaget og jenta mi er mye sammen med. Det er mange gutter som ikke blir bedt så dette blir ikke utestenging.

Anonym poster: deb8b9816b701b64a045ff79370cdd6f

Skrevet

Her er regelen at hvis invitasjoner gis på skole/i barnehage skal alle av en gruppe bes. Ikke alle har plass til alle og jeg ser ingen annen logisk inndeling enn kjønn. Finnes det andre inndelinger er det selvfølgelig like greit synes jeg. Har aldri tenkt på at det betyr at det ikke er lov til å invitere noen i tillegg. Vi har alltid pleid å be alle jentene pluss ca 3 ekstra; kusine og et par gode venner fra barnehage som ikke lenger går i klassen. Jeg synes heller ikke minibursdag med tre jenter fra klassen, to utenfor klassen og et par gutter blir feil. Det som blir feil er hvis nesten alle bes mens noen utelates.

Anonym poster: 96db27d5760606cf4bb2b8903a5b8ebf

Skrevet

Har en gutt i 2.klasse. Han like mange jentevenner som guttevenner. Nå har barndomsvenninna, som også er nærmeste nabo bursdag neste uke og de går i samme klasse. Hun ønsker be han men får bare be jentene. Det er ikke lov å utelate noen så han blir ikke bedt. Moren har sagt at de har ikke plass til hele klassen så da blir det sånn, men hun sa også at hun heller ville hatt gutten min og kuttet ut noen av jentene.

Barna leker sammen daglig og har gjort det siden før skolestart, de gikk også i bhg sammen. Vi passer ofte jenta siden foreldrene jobber skift. Gutten min er veldig lei seg. 7 åringen ser dette medf urettferdighet om noen holdes utenfor, men som han sier: det er urettferdig at hun ber mange som hun ikke leker sammen med, men ikke den hun leker mest med.

Når gutten har hatt bursdag har vi bestandig bedt hele klassen eller hele avdelingen i bhg. Han mener dette med kjønn er bare tull og at han må få be dem han leker med.

Nesten så jeg vil påstå at denne eskluderingen basert kun på kjønn ikke samsvarer med den likestillingsagendaen som foregår på andre områder;) Jada, jeg vet er å trekke det langt men blir lei meg på gutten sine vegne.

Siden vi bor vegg i vegg har jeg avtalt at vi ska dra på badeland når bursdagen feires. Han har også inviteret 2 kompiser og denne jenta kvelden før på pizza og film, og nå ønsker han ikke ha henne her.

Ikke bare bare være barn på de voksne sine rettferdighetsprinsipper!

Hvordan løser dere andre slikt? Vi har bedt alle tidligere, men ingen av jentene ber gutter lenger. og mange av dem er jo hans beste venner. Ene søskenbarnet er også jente og går i klassen. Er det ikke "lov" be henne heller?

Det er jo "lov" å be gjester av det motsatte kjønn! Det som ikke er "lov" er å utelate en eller noen få i en naturlig gruppe (samme kjønn, samme årskull på avd i bhg osv.), men det er IKKE et problem om hun ber alle jentene i klassen, og din gutt i tillegg. Eventuelt med en kamerat så han ikke skal bli eneste gutt...

Men hvis hun dropper under halvparten av jentene er det ikke "lov"/greit, uavhengig av om din gutt blir bedt eller ikke.

Anonym poster: cb5fdc17c245a87d4f0823c7a48c16e6

Skrevet

Har tenkt det samme som hi flere ganger. Jenta mi går i en klasse med 18 gutter og 4 jenter. Blir ikke mange bursdager på henne for å si det sånn... Alle hennes beste venner er gutter og hun er ofte lei seg når hun blir utelatt ene og alene fordi hun er jente.

Skrevet

Synes alle eller kunn gutter/ jenter er en fin deling. Det er en naturlig deling. Her kjører vi rene klassebursdager med kunn gutter eller jenter og i tillegg har vi en familie/venner bursdag. Ingen blir utelatt eller såret...

Anonym poster: 04bed3cadc0bfc8c80f9e6b1f7d97be2

Skrevet

Selvfølgelig er dette litt sårt for gutten din. Men det er jo en grei sak å forklare. Regelen er slik og det gjelder alle. Grunnen til at han ikke blir bed er ikke fordi hun ikke vil ha han der, men fordi kun jentene skal dit. Du skriver at moren hennes skrev at hun heller ville hatt gutten din enn noen av jentene. Ville du synes det var greit om denne jenten fikk trekke ut de jentene og guttene hun leker med og liker? Hvordan tror du det vil føles for de som ikke blir bed? De vet de ikke blir bed fordi de ikke er ønsket. Dersom alle kjører den linjen er det stor sjans for at noen barn aldri blir bed i noens bursdag.

Anonym poster: 4419344df6b4c3ec0e690a4531836b0c

Skrevet

Synes alle eller kunn gutter/ jenter er en fin deling. Det er en naturlig deling. Her kjører vi rene klassebursdager med kunn gutter eller jenter og i tillegg har vi en familie/venner bursdag. Ingen blir utelatt eller såret...

Men her blir jo noen utelatt og såret? Er det viktigere dele etter kjønn enn å be de en leker med?

Som sagt- selv ber vi alle men dem dagen vi slutter med det kommer barnet til å gå be dem han leker med og ikke kun basert på kjønn.

Skrevet

Selvfølgelig er dette litt sårt for gutten din. Men det er jo en grei sak å forklare. Regelen er slik og det gjelder alle. Grunnen til at han ikke blir bed er ikke fordi hun ikke vil ha han der, men fordi kun jentene skal dit. Du skriver at moren hennes skrev at hun heller ville hatt gutten din enn noen av jentene. Ville du synes det var greit om denne jenten fikk trekke ut de jentene og guttene hun leker med og liker? Hvordan tror du det vil føles for de som ikke blir bed? De vet de ikke blir bed fordi de ikke er ønsket. Dersom alle kjører den linjen er det stor sjans for at noen barn aldri blir bed i noens bursdag.

Er det virkelig å utelate noen om en ber noen få fra motsatt kjønn og ikke alle sammen?

Skrevet

Men her blir jo noen utelatt og såret? Er det viktigere dele etter kjønn enn å be de en leker med?

Som sagt- selv ber vi alle men dem dagen vi slutter med det kommer barnet til å gå be dem han leker med og ikke kun basert på kjønn.

Hvordan jeg tror de ville reagere? Ville tro det er mer naturlig å ikke bli bedt i en bursdag til noen en ikke leker med, enn å ikke bli bedt til de en leker med. Det å dele etter kjønn er noe vi voksne setter standard på, ikke en naturlig forklaring for barna.

Mener du også da at gutten min ikke bør be søskenbarnekteskap sitt i bursdag om han ber kun guttene i klassen? Søskenbarnekteskap er jente og går i klasse med gutten min.

Skrevet

søskenbarnekteskap? :)

Skrevet

søskenbarnekteskap? smile.png

Hahaha. Uff, nei har ingen slike planer for han. Uff- hørtes fælt ut:) Ikke bare bare å skrive fra tlf;)

Skrevet

Det vi gjorde her når jenten min hadde bursdag var at jeg inviterte alle jentene via skolen.Hun fikk invitasjoner med seg som læreren delte ut. Han ene nabo gutten som hun ville inviterte inviterte jeg på sms. :)

Anonym poster: c351c17fbe0cb61087f05526cd4f563d

Skrevet

Det vi gjorde her når jenten min hadde bursdag var at jeg inviterte alle jentene via skolen.Hun fikk invitasjoner med seg som læreren delte ut. Han ene nabo gutten som hun ville inviterte inviterte jeg på sms. :)

Anonym poster: c351c17fbe0cb61087f05526cd4f563d

Det høres ut som en grei måte å gjøre det på. Takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...