Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Jenten vår på snart tre evner ikke å leke seg med leker... Ute går fint, men ikke inne, hjemme. Her er det kun to ting som duger: tv og ipad... Hvis jeg skrur av tven og sier hun kan gå inn på rommet sitt å finne noe å leke med blir det ramaskrik! Hun hyler og slår rundt seg.. Henne holder det ende i 15-20 min før hun gir seg, roter utover ALT før hun hyler igjenn.. Vi har prøvd det meste føler vi.. Ha leker på stua, ha leker på rommet, ordne en skikkelig leke/kosekrok med puter, bøker og det som sist var favorittlekene hennes.. Henne vil ikke leke alene, ikke sammen med oss og ikke med andre barn... Så når vi er inne er det enten tv eller rote på stua.. Rive ned duker, tømme ut av skuffer, rive ned rene klær fra tørkestativet, knuse glass som står på bord, generelt kaste ting i gulvet og rive ned mest mulig. En annen hobby inne er å løpe fra ene enden av stuen til den andre samtidig som henner roper indianerhyl... Nå vet ikke vi vår arme råd lenger.. Vi er ute med henne mest mulig, men vi har litt vi må gjøre inne og med oppussing, husarb ol... Og jo, vi gir henne masse oppmerksomhet hver eneste dag. Ingen søsken eller dyr, så det er ikke sjalusi.. En annen ting er at henne hører aldri etter før vi roper til henne.... Er det noen som har tips?? Vi er desperate!!! Anonym poster: 18ae36b7b198204214424a2e79b7d912
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Har dere sjekket hørselen hennes? Hvordan er hun i barnehagen da, leker hun der?Har hun noen hun leker sammen med, noen favorittleker etc? Anonym poster: d472cf83f80da14a82e314eeff3a5c0f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Hun trenger å være kreativ virker det som. La henne grise med maling, modellvoks, trolldeig eller noe sånt. Bak med henne eller klippe/ lime leker. Legg iPad helt vekk og dra ut kontakten til TV. Som regel skal man bare sette dem igang, så leker dem selv etter det. Anonym poster: 9699b44ce70ab9c3aacb511ff1e2c015
overrumplet Skrevet 11. april 2013 #4 Skrevet 11. april 2013 Høres ut som jenta vår. Hun har nesten aldri lekt med lekene sine. Da hun var liten, holdt vi på å bli helt sprø, for hun lekte aldri alene, verken ute eller inne. Hun skulle bare være sammen med oss. Vi prøvde mange ganger å "tvinge" henne til å leke ved å overse hylingen og sutringen hennes i lange perioder, men det hjalp aldri. Nå er hun 6 år, og setter veldig fint ord på hvordan hun selv er: "Jeg liker ikke å leke for meg selv, jeg er bare skapt sånn. Det kan jeg ikke noe for. Jeg liker å leke med andre barn, eller snakke med dere voksne." Nå har det blitt lettere å si at hun må finne på noe selv. Hun hyler og skriker jo ikke lenger. Nå setter hun seg enten og tegner eller perler, eller så legger hun seg på sofaen og bare kjeder seg. Hun leker fortsatt ikke med leker vi kjøper til henne (som sminkedokke, barbie osv). Altså: Noen barn er bare sånn. Og det er veldig slitsomt, men det blir bedre. Vi har fått en lillebror, og han er helt annerledes. Kan leke lenge med bilene sine. Og vi har ikke gjort noe annerledes med han enn med henne. Han var sånn fra han var helt liten.
♥Madam Mim♥ Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 Virker som hun trenger klare grenser. Her får jenta en advarsel og hører hun ikke da så er det rett i trappa som vi kaller det. Da sitter hun på nederste trinn i trappa i 3 min før vi kommer å snakker med henne og hun må si unskyld. Det kan nok ta litt tid før barnet lærer seg at det må sitte der, men når dette er innøvd så går det veldig bra. Lærte det fra "nanny911" og det fungerer faktisk!, Blir en del tv her også til tider, men vi passer på at det ikke blir for mye. Ipad får hun sitte på av og til men vi gir aldri etter dersom hun spør og vi sier nei. Da kan hun hyle og rase uten at vi gir oss. Siden barnet deres reagerer så mye på tv ville jeg i en periode å ha det avslått hele tiden mens hun er våken, bare kanskje få lov å se siste 30 min før leggetid. Lykke til, barn i trassalder er ikke alltid like gøy og sjarmerende :-)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #6 Skrevet 11. april 2013 Huff så slitsomt å lese det folk som bruker "henne" om "hun" hele tiden, har skrevet. Høres utrolig lite intelektuelt ut. Det er så man henger seg opp i det, heller enn det som ble spurt om! Anonym poster: fca95d3e810a5a6e269248c690dc110d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #7 Skrevet 11. april 2013 Jeg antar med at hun får oppmerksomhet når hun raserer noe, i form av konsekvenser, kjeft eller at dere finner på noe sammen med henne. Hvis det var tilfelle ville jeg ha gitt beskjed om at nå må du leke med lekene dine i 15 min, mens jeg skal ....... etterpå skal vi gjøre sånn og sånn i 30 min før vi spiser kveldsmat legger oss osv, hvis du roter, ødelegger noe må vi rydde opp det før vi kan gjøre det som vi har planlagt og da blir det mindre tid til å gjøre sånn. . De 15 min hadde jeg gjort hva jeg sa jeg skulle gjøre uansett, alt som blir rasert i mellomtiden hadde jeg ikke brydd meg om. Etter de femten minuttene ville jeg da ha ryddet opp uten å si noe annet enn spurt om hun ville være med å rydde. Så forklart at nå har vi igjen så så mye tid til å gjøre det dere har planlagt før vi eks spise kveldsmat, bade. Her er det viktig at det ikke gies noe oppmerksomhet til utbruddene, men at det roses veldig hvis hun klarer å leke alene. Når det går greit å leke i 15 min alene ville jeg gradvis ha økt tiden. Det tar ikke så lang tid å "trene opp" igjen barnet, men det krever at du og faren er på samme side og kjører helt samme linje. Anonym poster: b01c3cf0cd547aceb2f0faf3b15c6dbd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #8 Skrevet 11. april 2013 Huff så slitsomt å lese det folk som bruker "henne" om "hun" hele tiden, har skrevet. Høres utrolig lite intelektuelt ut. Det er så man henger seg opp i det, heller enn det som ble spurt om! Anonym poster: fca95d3e810a5a6e269248c690dc110d Nei ,"man" henger seg ikke opp i det, bare du! Jeg klarte fint å lese hele innlegget og svare jeg. heldigvis er jeg ikke så pirkete som deg Anonym poster: d472cf83f80da14a82e314eeff3a5c0f
♥Madam Mim♥ Skrevet 11. april 2013 #9 Skrevet 11. april 2013 Huff så slitsomt å lese det folk som bruker "henne" om "hun" hele tiden, har skrevet. Høres utrolig lite intelektuelt ut. Det er så man henger seg opp i det, heller enn det som ble spurt om! Anonym poster: fca95d3e810a5a6e269248c690dc110d Haha, leste du hele teksten for så etterpå å bruke tid på å skrive det svaret?? Du kunne ikke heller gått ut av innlegget igjen eller faktisk svart på hva hi spurte om???
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #10 Skrevet 11. april 2013 Tusen takk for mange gode svar. Godt å se at dib damer faktisk kan være hjelpsomme!:-) For å svare på direkte spm lenger opp her: Jeg tror ikke det er noe galt med hørselen hennes da vi kan ha en vanlig samtale der hun svarer skikkelig. Hhar aldri hørt noe negativt med lekingen i bhg så regner med det går bra der. Henne har og et par barn hun leker med der når de er ute, menikke inne som jeg har forstått det... Jeg prøver ofte å male, tegne, perle, holde på med trolldeig ol med henne, men tolmodigheten varer bare i ca 5 min før hun går lei av det... Vi mener selv vi er ganske "strenge" mår det gjelder grensene vi har satt.. Vi har to måter vi gjør det på. 1 kan du slutteå sparke mamma? Ingen respons. Nå slutter du å sparke mamma, ellers må du sitte i stolen din i 3 min. Ingen respons. Setter henne i stolen og setter på en timer. Når den piper går vi bort å snakker om hvorholr hun ble satt i stolen. 2 kan du slutte å sparke mamma? Ingen respons. Hvis du ikke slutter å sparke teller jeg til 3. Ingen respons. Hører henne ikke etter innen vi har talt til tre setter hun i stolen i tre min. Samme prosedyre som nr 1... Huff.. Blir så sliten... Hi Anonym poster: 18ae36b7b198204214424a2e79b7d912
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 Kan være en diagnose også. ADHD/ADD. Litt tidlig å si, men greit å sjekke ut etterhvert. Anonym poster: 086182d24d6d26b06e847f862be8c717
T**** mamma:) Skrevet 11. april 2013 #12 Skrevet 11. april 2013 Huff så slitsomt å lese det folk som bruker "henne" om "hun" hele tiden, har skrevet. Høres utrolig lite intelektuelt ut. Det er så man henger seg opp i det, heller enn det som ble spurt om! Anonym poster: fca95d3e810a5a6e269248c690dc110d Hehe. Mente du intellektuelt?
MissZanta Skrevet 11. april 2013 #13 Skrevet 11. april 2013 Virker som hun er en bortskjemt drittunge som trenger klare grenservog foreldre som er konsekvente. Hun holder på sånn fordi hun får lov av dere
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #14 Skrevet 11. april 2013 Enig med anonym lenger opp. Henne - hun, er det virkelig så vanskelig? Anonym poster: 9e072de13625947cd24c8345e9cc2e57
Gjest Julia1984 Skrevet 11. april 2013 #15 Skrevet 11. april 2013 Virker som hun er en bortskjemt drittunge som trenger klare grenservog foreldre som er konsekvente. Hun holder på sånn fordi hun får lov av dere Sjarmerende....
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #16 Skrevet 11. april 2013 Når dere bruker slike straffemetoder er det ikke så rart at hun er som hun er. Dere krenker jo integriteten hennes fullstendig. Spill på lag med henne, ikke mot henne. Anonym poster: b31e3d3a8044e0ec0926ccefb4fa24d0
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 11. april 2013 #17 Skrevet 11. april 2013 Høres ut som om dere har kommet inn i en vond sirkel med et barn som har MYE ubrukt energi som hun ikke klarer (har blitt lært opp til eller fått repsons på?) å kanalisere på riktig måte. Hun klarer ikke å aktivisere seg på andre måter enn å utagere og så opplever hun at det er det hun får mest oppmerksomhet for. I hennes verden fungerer dette perfekt. Her må dere prøve å være i forkant. Tar hun sleiva eller en bok for å kaste den. Kom henne i forkjøpet med "skal vi lekebake?" eller "skal vi lese"? Det er en jobb, men det kan fungere. Ikke gi oppmerksomhet for uønsket adferd, men ros den gode. Bruk tiden på å være i forkant, å avlede og å hjelpe henne til å finne det kreative, fantasien og det å aktivisere seg. Gjør hun noe dumt så ikke snakk så mye om det. Det å snakke om det gjør at hun fortsetter å få oppmerksomhet og oppmerksomheten vedvarer. Vri det om, snakk om andre ting og finn på noe. Om så: Sett henne i badekaret med en boks såpebobler
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #18 Skrevet 11. april 2013 Sønnen vår kunne også sett på tv/ipad/ds/wii døgnet rundt dersom han fikk lov. Her har vi klare grenser. Kun spilling i helgene etter kl 17 og kun tv etter kl 18 på hverdagene. Vi rokker oss ikke ett minutt på dette og han har lært det. Ingen vits i å mase. Unntak ved sykdom selvsagt. Anonym poster: d6f9bd47635db1509844371b7b6824d0
Guttaboys Skrevet 11. april 2013 #19 Skrevet 11. april 2013 Huff så slitsomt å lese det folk som bruker "henne" om "hun" hele tiden, har skrevet. Høres utrolig lite intelektuelt ut. Det er så man henger seg opp i det, heller enn det som ble spurt om! Anonym poster: fca95d3e810a5a6e269248c690dc110d Enig! Fantastisk slitsomt...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #20 Skrevet 11. april 2013 Kan være en diagnose også. ADHD/ADD. Litt tidlig å si, men greit å sjekke ut etterhvert. Anonym poster: 086182d24d6d26b06e847f862be8c717 Og DER kom første diagnose .... Anonym poster: ba324140a689f82091bffee8982c24e6
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #21 Skrevet 11. april 2013 Får hun se mye på tv og ipad? Mitt barn tåler nesten ikke se tv før hun blir helt umulig å ha med å gjøre. Hvis vi ikke har helt faste grenser i forhold tim tv så blir hun rabiat hver gang vi skrur av. Går og spør hele dagen om hun kan se tv snart. Raserianfall når hun får nei. Tv tar over livet hennes. Nekter å finne på noe. Vi har tatt konsekvensen av dette og har null tv før og rett etter barnehage. Kun litt før liggetid. Har en mye mer blid, kreativ og harmonisk jente på fire år. Foreslår at du ikke straffer oppførselen,men starter med null tv og data i noen dager. Så kan dere prøve dere frem med å la henne se litt og ha helt klare avtaler. Anonym poster: 4c788d7288ec00b248de043b22d913b4
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #22 Skrevet 11. april 2013 Hva med å melde henne på en fritidsaktivitet der hun kan få utløp for litt energi? Vet det er tidlig når man bare er 3 år,men barn er jo forskjellige... kanskje kan dere finne ut sammen hva hun kan gjøre, hvilke interesser hun har? Oså tror jeg du kan ha en samtale med ped.leder i barnehagen, du kan få masse nyttige tips der, evt fra spes.ped i barnehagen! Anonym poster: d472cf83f80da14a82e314eeff3a5c0f
MissZanta Skrevet 11. april 2013 #23 Skrevet 11. april 2013 Virker som hun er en bortskjemt drittunge som trenger klare grenservog foreldre som er konsekvente. Hun holder på sånn fordi hun får lov av dere Sjarmerende.... Er vel hardt å høre sannheten. Men overskriften stemmer, de har feilet som foreldre i den forstand at ungen er på blåbærtur g styrer og tuter frem som hun selv vil i steden for at foreldrene har klare grenser og er konsekvente. Ungen er 3 år nå, tar de ikke tak blir det et rent helvete når ungen kommer i tenårene. Sannheten kan svi og noen må si den
MissZanta Skrevet 11. april 2013 #24 Skrevet 11. april 2013 Kan være en diagnose også. ADHD/ADD. Litt tidlig å si, men greit å sjekke ut etterhvert. Anonym poster: 086182d24d6d26b06e847f862be8c717 Hvorfor er det alltid ADHD som blir slengt ut? Hvorfor ikke autisme, asbergers, atferdsvansker osv? Ikke alle barn som er utav kontroll har en diagnose eller oppfyller kravet om en diagnose, mange barn har rett og slett veldig dårlig oppvekst med mangel på rutiner, grenser og foreldre som har tid og ser de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå