Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får mer og mer lyst til å utdanne meg til sykepleier, men er litt redd for å ta det skrittet å si opp min faste jobb for å sette meg på skolebenken igjen. Må undersøke grundig først. Nå går svangerskapet mot slutten og etter det har jeg permisjon og skal bruke tiden godt for å tenke over hva jeg vil.

Her er noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på;

Er pensum veldig vanskelig? Jeg er utdannet helsesekretær fra før...

Er lønnen god nok til at det lønner seg å ts opp lån osv til utdanningen?

Er det enkelt å få full jobb? Er redd det bare er deltidsstillinger og jeg må ha full.

Er det mulig å ta noe som kveldsskole/deltidsstudie?

Hvor mye ca koster utdanningen?

Hvordan tok dere almennfaglig påbygging? Dette er den delen jeg er mest skeptisk til, flink i helserelaterte fag, men matte er derimot helt håpløst :-D

Ble mange spørsmål dette, men håper noen vil svare :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pensum er ikke alt for vanskelig

Du kan gå deltid eller heltid. Jeg går andre år deltid, og jobber hundre prosent ved siden av;). Vi er på skolen en uke i måneden,

Ikke noe problem å få full jobb etter studiene,,, eller i studiene, fast stilling kommer etterhvert...

Koster kun studieavgift, på 1200 eller no. Bøker kjøper du på finn eller av meg;)... Også kan du låne på skolebibloteket eller vanlig bibliotek.

Det er emner som du går igjennom, trenger nesten ikke kjøpe bøker.. Har noen , som vi bruker alle åra, de har jeg kjøpt.

Jeg søkte med realkompetansevurdering, trengte ikke allmenn. Om du har jobbet noen år, eller har erfaring fra helsevesen, kan det gå alikevel. Du har jo en helseutdannelse, sjekk det opp. Du trenger nok ikke mange fag isåfall

Det er så artig, begynn begynn;)

Skrevet

Takk for svar :-)

Har utdannelsen, men dessverre er skolen like inærheten med 12-15 nye helsesekretærer hvert år så helt håpløst å få jobb. Har derfor ingen erfaring, jobber i butikk hvor jeg ikke trives nå...

Du går bare på skolen en uke i måneden, men hvor mange år tar du da utdannelsen over??

Har veldig, veldig lyst! Angrer skikkelig på at jeg ikke gjorde det før jeg fikk barn og forpliktelser, men var skolelei! Tenkte at det aaldri ble noe av etter jeg fikk barn, men håper jeg får det til nå :-)

Skrevet

Ta det på fulltid. Vær superstrukturert-om du har forelesningsfri så bruk tiden til å lese mellom 08-16. Jobb hver 3. helg og prøv å jobb 6 av 8 ukers sommerferie samt ta på deg røde dager (feks nattvakt på sykehjem i jul, pinse, 17/5 etc. Ingen barn lider av at mor jobber helligdager). Lag middagslister, spis sunt, handle en gang i uka med liste, kjøp alle gaver på salg og kutt ut ferie de tre årene det tar. Å dra på hytta til farmor kan være like givende som charterferie. De mest hektiske periodene er praksisperiodene med vakter 4 av 5 dager. Bruk da studiedagen til å lese til eksamen/skrive oppgaver. Lykke til! Jeg er selv sykepleier, tok utdanning fra jeg var 19-22 og videreutdanning fra jeg var 27-28 men Guri så lite strukturert jeg var. Skulle jeg gjort det på nytt, ville jeg fulgt eksemplene til de som hadde familie-for de måtte jobbe hver dag og ikke tulle rundt etter skippertaksmetoden slik vi jeg gjorde.

Skrevet

Jeg er snart ferdig med første året, og jeg syns det er tungt. Jeg går fulltid da...vi har et emne før vi begynner på nytt, og det gjør at vi må lese konstant fordi vi bare har noen uker på oss før det er eksamen. Jeg vet at det er forskjellig opplegg på skolene her som jeg bor, så det er ikke sikkert det blir sånn som vi har det. Men du vil nok ha en liten fordel av at du er utdannet innen helse :) jeg har ingen erfaring fra tidligere, og det er det som har gjort det tøft for meg.

Semesteravgiften er på 2300,- mener jeg, den steg dette semesteret her, så jeg husker ikke nøyaktig.

Pensumlisten vår for et år, er på 6000,-, men det er ikke alle bøkene du trenger å kjøpe. Det går an å låne fra bibliotek, og mange av foreleserne våre har laget eget kompendium på det vi må kunne til eksamen.

Det virker i hvert fall ikke som om det skal være noe problem i det hele tatt å få jobb etter studiene :)

Jeg er også dårlig i matte, men legemiddelregningen vi hadde nå i første året var kjempe lett! :)

Jeg tok allmennfag påbygg på vgs, men det kan jo være du går innenfor 23/5 regelen, eller hva det het :)

Det er veeeeldig kjekt på sykepleien! :)

Skrevet

Den går over 4 år.. Den er nettstøttet, men vi bruker sjelden nettet. Det betyr at når vi har gruppeinnleveringer møter gruppen på nettet å diskuterer. Dette blir lite brukt i min gruppe. Men man må være strukturert,. Jeg jobber mye kveld, og gjør da lekser på dagen,, jege er halvveis... Johoooooo

Skrevet

Hei!

Selv startet jeg sykepleien tidlig, og har allerede skremmende 16 års erfaring... Regner med at du vil ha et ærlig svar her? Pensum er nok ikke så aller verst, dersom du har interesse for det, og leser flittig!

MEN, det er vanskelig å få fast 100% stilling når du er ferdig. Mye vikariater, i mindre stillings%. Ikke håpløst å jobbe ekstra til 100%, men det gjør hverdagen lite forutsigbar når man har familie. Kjedelig feks. å alltid jobbe ekstra helgevakter etc.

Pluss at man kan jobbe inne forskjellige områder. Jeg har forelsket meg i akutt medisin... Men, det er noe dritt å jobbe i tredelt turnus når du har familie. Vondt i magen før høytider... får jeg være sammen med familien i år? Tungt med helgejobbing, når man vil være sammen med mann og barn. Greit med fridag etter helg. Men da er man jo alene...

Lønna svarer overhodet ikke til ansvaret. Det er stadig vekk nedskjæringer på alle områder. Du må løpe fortere, og har stadig vekk dårlig samvittighet fordi du VET at du kunne gjort en bedre jobb dersom du hadde hatt tid til det. Det du så fint lærer om OMSORG på sykepleien, er i en ideel verden med ubegrensede ressurser!

Når du først er sykepleier, er det vanskelig å få jobb på dagtid. De få som er, forsvinner meget raskt! Alle vil ha disse...Det forventes at du skal jobbe som sykepleier, da det er mangelvare. Å jobbe på sykehjem er forresten et mareritt, og jeg beundrer alle de som klarer det.

Kunne fortsatt lenge her... Det er jo du som skal leve med jobben, og alle er jo forskjellige.

MEN, kan med hånden på hjertet si deg; hadde jeg stått der med søknadskjema i dag, så hadde jeg uten tvil valgt noe annet...

Anonym poster: ab92d44bc7afd646b61498f884a5599b

Skrevet

Vil du slippe lån, tar du deltid.... Vil du ha lån går du fulltid... Som sagt, jeg jobber fullt ved siden av;)

Skrevet

Takk for svar alle sammen :-)

Som sagt så skal jeg tenke veldig grundig over hva jeg vil her. Har jo også familen å tenke på.

Det eneste jeg er helt 100% sikker på her og nå er at min nåværende jobb skal jeg bort fra så fort jeg kan. Jobber i kiosk og er ekstremt lei av å lage mat. Må jobbe masse kvelder og annenhver helg og får fastlønn som er helt elendig iforhold til arbeidstider. Men, her kriges det om alle stillinger som utlyses så kunne rett og slett ikke takke nei når dette er 100% fast stilling.

Skrevet

Hei.

Jeg har vært spl i 12 år. 8 av de på sengepost. Trivdes kjempegodt. Jeg er veldig glad i jobben min og vil absolutt anbefale det. Det er litt ansvar, men ikke uoverkommelig. Jeg har videreutdannet meg og jobber nå som anestesispl. Syns lønna der er for dårlig ifht ansvaret. Vi er stort sett alene og tar mange beslutninger selv. Ang helg/helligdag så kan jo det bære ett pes, men ofte er det veldig hyggelig på jobb slike dager og noe roligere enn vanlig. Go for it girl :-). Masse lykke til

Anonym poster: cb277b36357aed9dbb5c7eb607add448

Skrevet

Jeg er relativt nyutdannet og angrer på at jeg tok sykepleien. Likte skolen veldig godt og undervisningen og oppgavene, men arbeidet etterpå synes jeg ikke er noe. Det har nok noe med at jeg jobber i hjemmesykepleien på natt pga det passer best for meg med små barn. Drømmen er jo å være på sykehus, i mottagelsen eller der det skjer litt akutte ting. Jeg jobber best under press :-)

Lønna er dårlig i forhold til utdannelsen og ansvaret, men om du trives med det så har det jo ikke noe å bety.

Jeg begynte på utdannelsen med en på 9 mnd og da jeg begynte på 2. året fødte jeg to uker før skolestart, men fortsatte likevel og fullførte bacheloren. Så det er ikke noe vanskelig utdannelse så lenge du er glad i å skrive oppgaver :-) Veldig lurt å gå på de fleste forelesninger også.

Lykke til!

Anonym poster: 622ea02a1a3e2d2697c98182c1b9e672

Skrevet

Hei!

Selv startet jeg sykepleien tidlig, og har allerede skremmende 16 års erfaring... Regner med at du vil ha et ærlig svar her? Pensum er nok ikke så aller verst, dersom du har interesse for det, og leser flittig!

MEN, det er vanskelig å få fast 100% stilling når du er ferdig. Mye vikariater, i mindre stillings%. Ikke håpløst å jobbe ekstra til 100%, men det gjør hverdagen lite forutsigbar når man har familie. Kjedelig feks. å alltid jobbe ekstra helgevakter etc.

Pluss at man kan jobbe inne forskjellige områder. Jeg har forelsket meg i akutt medisin... Men, det er noe dritt å jobbe i tredelt turnus når du har familie. Vondt i magen før høytider... får jeg være sammen med familien i år? Tungt med helgejobbing, når man vil være sammen med mann og barn. Greit med fridag etter helg. Men da er man jo alene...

Lønna svarer overhodet ikke til ansvaret. Det er stadig vekk nedskjæringer på alle områder. Du må løpe fortere, og har stadig vekk dårlig samvittighet fordi du VET at du kunne gjort en bedre jobb dersom du hadde hatt tid til det. Det du så fint lærer om OMSORG på sykepleien, er i en ideel verden med ubegrensede ressurser!

Når du først er sykepleier, er det vanskelig å få jobb på dagtid. De få som er, forsvinner meget raskt! Alle vil ha disse...Det forventes at du skal jobbe som sykepleier, da det er mangelvare. Å jobbe på sykehjem er forresten et mareritt, og jeg beundrer alle de som klarer det.

Kunne fortsatt lenge her... Det er jo du som skal leve med jobben, og alle er jo forskjellige.

MEN, kan med hånden på hjertet si deg; hadde jeg stått der med søknadskjema i dag, så hadde jeg uten tvil valgt noe annet...

Anonym poster: ab92d44bc7afd646b61498f884a5599b

Er enig med alt du sier i innlegget ditt, bortsett fra det med sykehjem. Jeg jobber på sykehjem og trives kjempegodt....Men sikkert ikke likedan alle plasser. Har inntrykk at forholdene på sykehjem har kommet seg de siste åra. Det som gjør at jeg ville valgt annerledes er Helge- og høytidsjobbing. Det å jobbe når andre har fri blir tøffere med antall barn og antall år....:(

Anonym poster: b4874b1f120813f57372d8b23dadd72e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...