Gå til innhold

De ti bud for alle DIB/BIM-mammaer

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Skjotta - takk for at du serverer med teskjeer det som de aller fleste nå har fått med seg! (Jeg var i ferd med å gi opp...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

............ og dersom du bryter noen av disse budene er du rett og slett bare ikke SÅ glad i / dedikert til / barna dine som det andre, ansvarsfulle voksne med normalt foreldreinstinkt er....

Og dersom man ser andre som ikke er så perfekt som deg (dvs bryter budene) må man melde barnevernet.

Anonym poster: c6f5eb281307b0d816bf1548bae54558

ÅÅÅÅ dere glemte min absolutte favoritt... at dersom man bryter budene burde man "aldri fått barn, ha ansvar for barn" Eller kronen på verket "stakkars barna dine..."

Endret av nerdybirdy
Gjest Antarctica
Skrevet

Særlig når du mener tenke sjæl=bryte alle anbefalninger.

Anonym poster: d45797f4cf1efadae65f16c3c5753b1b

Ja, for det var jo NØYAKTIG det jeg mente.

Når barn blir ca 10 år begynner de å forstå ironi. Det er å si noe motsatt av det man mener.

Eksempelvis: "Ja, du vet jo alt om fjellklatring, du som er dansk!"

Litt seinere begynner man å skjønne satire, som også er en raffinert øvelse. Den består i å sette ting på spissen, som i hovedinnlegget "alle barn bør sitte bakovervendt til myndighetsdagen". (Vi vet selvsagt at 18 år er for lenge. Men vi setter det på spissen.)

Å parodiere er også en måte å lage humor på. Herbjørg Kråkevik spiller en glimrende Kari Bremnes ved å gjøre stemmen enda dypere, og budskapet enda mer astralt.

HI prøver å lage noe morsomt ut av det å være på DiB, fordi hun, som flere av oss, ser at uansett hva vi gjør kan det bli galt, vi ammer (som er bra), men vi gjør det i offentlighet (som ikke er bra) og vi slutter når barnet er ett år (som er for seint/for tidlig, avhengig av hvem du spør). Og så videre.

Her på DiB sitter også "det er en sak for barnevernet!" ganske løst, hvis en mor sier at hun gikk inn til naboen i 5 minutter mens babyen sov, eller hvis hun røyker, eller noe annet som noen syns er dårlig. HI prøver å harselere litt med det også (ropingen etter barnevern); og det går fint an å tøyse med, SELV OM man ikke syns røyking er bra eller selv om man syns barn burde slippe å ligge aleine.

Klarere nå???

Skrevet

Hoho.. Fantastisk bra:)

Anonym poster: bfc68b639e3a2c659096d21596edfc5a

Skrevet

Skjotta - takk for at du serverer med teskjeer det som de aller fleste nå har fått med seg! (Jeg var i ferd med å gi opp...)

Ingen årsak du... er det ikke rart at de som prøver å opprettholde en gyllen middelvei der gråsoner finnes blir klassifisert som "fjortisser" mens ekstremistene "bryr seg om barna sine" ?

Skrevet

Er det virkelig mulig? Hi skriver et IRONISK innlegg også kommer kakklene (les fanatiske dibbere) og blir sure?! Jaja.. Dib blir ikke det samme uten kvervulantene heller;-)

Anonym poster: 91a148336934a640551ba0de77f0dfe3

Gjest Antarctica
Skrevet

Ingen årsak du... er det ikke rart at de som prøver å opprettholde en gyllen middelvei der gråsoner finnes blir klassifisert som "fjortisser" mens ekstremistene "bryr seg om barna sine" ?

Det fins bare en riktig måte vøtt.

... og så jeg som er førtis til og med.

Skrevet

Førtis -fjortiss... vi for ta det som ett komplement kanskje?

Gjest Antarctica
Skrevet

Førtis -fjortiss... vi for ta det som ett komplement kanskje?

"Hun er ung til sinns!"

Skrevet

For ikke å glemme: hvis du røyker i svangerskapet ønsker du bare det beste for barna dine, for legen har fortalte deg at det er mye farligere for barnet at du blir stressa av å slutte.....

Anonym poster: 2aa89a041c4b71355fe908af6f507733

Skrevet

Er du med i unge mødre du kanskje? Høres slik ut...

...for det er man jo hvis man nekter å la ren frykt styre ens valg i barneoppdragelse og familieliv!

Ren frykt?? Du mener det at man velger å sikre barnet sitt riktig i bil er ren frykt (eller du mener jo hysteri ikke sant)? Man vil jo helst at barnet skal overleve i tilfelle det skjer noe når man kjører, ikke sant? Og da sikrer man riktig. Værre er det ikke. Jeg skjønner virkelig ikke at det går ann å ha så skylapper jeg, du skal gjøre akkurat som DU vil du, koste hva det koste vil. Til helvete med anbefalninger og sunn fornuft. Bli voksen da, dette blir for dumt!

Eh, ja... for det var jo DET jeg skrev? At jeg syns barn skal sitte usikret i bil?

Skjønner ikke hvor du henter provokasjonen fra, det kan neppe være fra min kommentar her inne.

Nå er ikke jeg samme anonym som har komentert tidligere her.

Men jeg synes jo du Pashla og dere andre fremstår som ganske uansvarlig og dumme når dere harselerer med bakovervendt sikring i bil.

Anonym poster: 96d2286ac9cb9e4a4772bcaf79eee00a

Vi harselerer IKKE med bakovervendt sikring.

Vi harselerer med det "tett-opptil-religiøse" forholdet enkelte har til det å gjøre alt rett.

Med alderen kommer det nemlig en trygghet og modenhet som gjør at man ser at det er gråsoner her og der, at en skive med salami ikke er synonymt med fosterdød og at amming er OK akkurat så lenge som du selv får til, men at det fins annen mat hvis man ikke orker eller greier mer, at det er ingen barn til nå som har dødd av luftmangel utendørs i vogn, men at man likevel kan sørge for lett tøy når det er varmt... du vet, sånne ting. Tenke sjæl og mene. Måtte stå for det man sa. Ikke si som andre, ikke være likeglad.

Uff. DER viste du den virkelige deg. Og det var ikke pent. Det er vel nettopp mangel på modenhet som gjør at folk kan ha slike holdninger som deg. Særlig når du mener tenke sjæl=bryte alle anbefalninger.

Vi som ER godt voksne og modne, har fått med oss såpass visdom her i livet at vi skjønner at de rådene som sendes ut er der for å hjelpe oss, ikke for å ta ifra oss vår fri vilje. Man kan selvsagt velge å ikke følge rådene, men er det så lurt? Er det virkelig et så stort offer å høre på andre der det finnes anbefalninger?

For hver anbefaling som finnes er der en annen anbefaling for det motsatte.

Det handler om å kunne se at selv om noen velger eller mener noe annet enn det som er førende på bim forumet så betyr ikke det at de er mindre glade i barna sine, mindre bevisst på sikkerhet og trygghet eller mindre intelligente enn andre...

Så du mener faktisk at det er noen fagpersoner som anbefaler framovervendte bilstoler, og anbefaler tepper over vogner. Det er IKKE sant at for hver anbefaling er det noen anbefaling motsatt, det er jo nettopp poenget. At disse anbefalingene ER det som er det beste. Og hvorfor da ikke høre på det?

Skrevet

En kvinnes alder har ingen betydning. Det som teller, er hvor lenge hun har vært i den alderen.

Anonym poster: 360b2bb505da4e29cd78a292028d25d3

Skrevet

Når barn blir ca 10 år begynner de å forstå ironi. Det er å si noe motsatt av det man mener.

Litt seinere begynner man å skjønne satire, som også er en raffinert øvelse. Den består i å sette ting på spissen, som i hovedinnlegget "alle barn bør sitte bakovervendt til myndighetsdagen". (Vi vet selvsagt at 18 år er for lenge. Men vi setter det på spissen.)

Å parodiere er også en måte å lage humor på. Herbjørg Kråkevik spiller en glimrende Kari Bremnes ved å gjøre stemmen enda dypere, og budskapet enda mer astralt.

HI prøver å lage noe morsomt ut av det å være på DiB, fordi hun, som flere av oss, ser at uansett hva vi gjør kan det bli galt, vi ammer (som er bra), men vi gjør det i offentlighet (som ikke er bra) og vi slutter når barnet er ett år (som er for seint/for tidlig, avhengig av hvem du spør). Og så videre.

Her på DiB sitter også "det er en sak for barnevernet!" ganske løst, hvis en mor sier at hun gikk inn til naboen i 5 minutter mens babyen sov, eller hvis hun røyker, eller noe annet som noen syns er dårlig. HI prøver å harselere litt med det også (ropingen etter barnevern); og det går fint an å tøyse med, SELV OM man ikke syns røyking er bra eller selv om man syns barn burde slippe å ligge aleine.

Klarere nå???

Det er jo nettopp det at alle disse punktene er ironi som er så skummelt, for det viser jo at HI mener at mange av disse rådene er dumme.

Vi skjønner jo at HI tuller, men hun tuller jo MOT det som er klokt, ikke mot de tullete rådene.

Skrevet

Ikke glem at gode mødre reiser ikke fra barna over natta ihvertfall ikke før de når ungdomsalder. Kjærlighetsweekend med mannen er helt unødig, romantikken kan tas på kveldstid når barna er i seng

Anonym poster: 875c29126aafd7316a96d487e75cfe81

Skrevet

Oppsummerer det med : Alle foreldre vet hvordan man skal oppdra naboens barn.

Iallfall er det det som ofte slår meg når jeg leser her inne :-)

Skrevet

Er du med i unge mødre du kanskje? Høres slik ut...

...for det er man jo hvis man nekter å la ren frykt styre ens valg i barneoppdragelse og familieliv!

Ren frykt?? Du mener det at man velger å sikre barnet sitt riktig i bil er ren frykt (eller du mener jo hysteri ikke sant)? Man vil jo helst at barnet skal overleve i tilfelle det skjer noe når man kjører, ikke sant? Og da sikrer man riktig. Værre er det ikke. Jeg skjønner virkelig ikke at det går ann å ha så skylapper jeg, du skal gjøre akkurat som DU vil du, koste hva det koste vil. Til helvete med anbefalninger og sunn fornuft. Bli voksen da, dette blir for dumt!

Eh, ja... for det var jo DET jeg skrev? At jeg syns barn skal sitte usikret i bil?

Skjønner ikke hvor du henter provokasjonen fra, det kan neppe være fra min kommentar her inne.

Nå er ikke jeg samme anonym som har komentert tidligere her.

Men jeg synes jo du Pashla og dere andre fremstår som ganske uansvarlig og dumme når dere harselerer med bakovervendt sikring i bil.

Anonym poster: 96d2286ac9cb9e4a4772bcaf79eee00a

Vi harselerer IKKE med bakovervendt sikring.

Vi harselerer med det "tett-opptil-religiøse" forholdet enkelte har til det å gjøre alt rett.

Med alderen kommer det nemlig en trygghet og modenhet som gjør at man ser at det er gråsoner her og der, at en skive med salami ikke er synonymt med fosterdød og at amming er OK akkurat så lenge som du selv får til, men at det fins annen mat hvis man ikke orker eller greier mer, at det er ingen barn til nå som har dødd av luftmangel utendørs i vogn, men at man likevel kan sørge for lett tøy når det er varmt... du vet, sånne ting. Tenke sjæl og mene. Måtte stå for det man sa. Ikke si som andre, ikke være likeglad.

Uff. DER viste du den virkelige deg. Og det var ikke pent. Det er vel nettopp mangel på modenhet som gjør at folk kan ha slike holdninger som deg. Særlig når du mener tenke sjæl=bryte alle anbefalninger.

Vi som ER godt voksne og modne, har fått med oss såpass visdom her i livet at vi skjønner at de rådene som sendes ut er der for å hjelpe oss, ikke for å ta ifra oss vår fri vilje. Man kan selvsagt velge å ikke følge rådene, men er det så lurt? Er det virkelig et så stort offer å høre på andre der det finnes anbefalninger?

For hver anbefaling som finnes er der en annen anbefaling for det motsatte.

Det handler om å kunne se at selv om noen velger eller mener noe annet enn det som er førende på bim forumet så betyr ikke det at de er mindre glade i barna sine, mindre bevisst på sikkerhet og trygghet eller mindre intelligente enn andre...

Så du mener faktisk at det er noen fagpersoner som anbefaler framovervendte bilstoler, og anbefaler tepper over vogner. Det er IKKE sant at for hver anbefaling er det noen anbefaling motsatt, det er jo nettopp poenget. At disse anbefalingene ER det som er det beste. Og hvorfor da ikke høre på det?

Vet ikke helt hvorfor jeg gidder, men men....

Det har med ekstremitet å gjøre. Nei, ingen annbefaler ett tett fleece teppe som dekker heeeeele åpningen i en barnevogn uten lufting, men du må jo se forskjellen på dette og at noen henger ett helseteppe over øvre del av åpningen i en godt ventilert vogn for å skygge for sola?

Og seriøst? Har du tenkt å ha ungene bakovervendt til de er myndige? Noen barn blir voldsomt bilsyke i bakovervendt sete og snues kanskje i 3 års alderen i stedet for 4 år... andre er lange i beina og får rett og slett ikke plass. Noen har hofteproblemer som ikke løses av stolene som visstnok er laget for dette problemet. ...

Gråsoner er poenget her. Det harseleres med ekstremitet, ikke gjennomsnittet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Klarere nå???

Det er jo nettopp det at alle disse punktene er ironi som er så skummelt, for det viser jo at HI mener at mange av disse rådene er dumme.

Vi skjønner jo at HI tuller, men hun tuller jo MOT det som er klokt, ikke mot de tullete rådene.

Nå skal jeg ta det enda langsommere:

Det kalles S A T I R E når man O V E R D R I V E R et poeng så langt at det blir E K S T R E M T.

For eksempel når man anbefaler bakovervendt sete, ikke til

T O Å R I N G E R, men til A T T E N Å R I N G E R.

D A er det å gå for langt, og A L L E skjønner at selv om man vil gjøre det R I K T I G E, kan man slutte F Ø R attenårsdagen.

Skrevet

Stakkars deg Pashla. Stå på, heia heia. :P

Anonym poster: 432d3415bdbcc5ae2f6849adc85276b1

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, jeg prøver! Har du noen pedagogiske tricks jeg kan bruke??? Flanellograf? Powerpoint? Hjelp...!

Skrevet

For ikke å glemme...

- Jobber du 100% tenker du bare karriere og driter i barna dine

- Reiser du fra barnet mer enn et par minutter burde du ikke hatt barn.

- Sovner ikke barnet ditt uten tull og bråk har du bare ikke vært konsekvent nok.

- Klarer dere ikke å holde forholdet vedlike uten å noensinne gjøre noe uten barna er ikke forholdet deres livlaga uansett..

:)

Er forresten mektig imponert over at noen her ikke ser det som obvious at dette er ironi...;)

Skrevet

For ikke å glemme...

- Jobber du 100% tenker du bare karriere og driter i barna dine

- Reiser du fra barnet mer enn et par minutter burde du ikke hatt barn.

- Sovner ikke barnet ditt uten tull og bråk har du bare ikke vært konsekvent nok.

- Klarer dere ikke å holde forholdet vedlike uten å noensinne gjøre noe uten barna er ikke forholdet deres livlaga uansett..

smile.png

Er forresten mektig imponert over at noen her ikke ser det som obvious at dette er ironi...wink.png

Ja det er helt fantastisk.. Lurer på hvordan "disse" er i virkeligheten:P

Anonym poster: bfc68b639e3a2c659096d21596edfc5a

Skrevet

Ja, jeg prøver! Har du noen pedagogiske tricks jeg kan bruke??? Flanellograf? Powerpoint? Hjelp...!

Kjære vene, litt av en innsats! Skulle gjene hjulpet deg, men jeg kjenner blodtrykket stige for hver gang forsøkene dine feiler, jeg tror ikke jeg bør involvere meg. Du er tapper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...