mamma_i_2009 Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Syns jeg leser innlegg så og si hver dag om de kan sende barnet i bhg. Selv om barnet her vært sykt på natten.
Elsker livet Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Jeg har ikke det som en regel. Jeg ser an allmenntilstanden. Hvor mye barnet har sovet, hvor aktivt det er, om det er smittsomt, om det har spist og drukket godt osv.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #4 Skrevet 11. april 2013 Jo, jeg praktiserer feberfri dag hjemme. Eller eldste som nå er 12 år får velge selv, har han hatt lett feber dagen før men føler seg god nok til å gå på skolen igjen får han det. Barnahagebarna får ikke velge selv, de må være hjemme en feberfri dag før de går i barnehagen igjen. Anonym poster: 6588115a4c810d71bca3506c7d6b8fc8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #5 Skrevet 11. april 2013 Jo! Er veldig konsekvent på dette, og har store diskusjoner med far som ikke mener det er så nøye. Så unødvendig å sende dem for tidlig, da blir de jo som regel syke igjen. Anonym poster: b8c53e22c349681591378f014dc9b927
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #6 Skrevet 11. april 2013 Jeg praktiserer sunn fornuft samt å se barnets allmenntilstand an, og hvorvidt barnet har sovet godt/dårlig på natten. Følger ikke noen slavisk regel i forhold til en feberfri dag hjemme! Anonym poster: caa4da496b5935957c716d2f0aad7e8d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #7 Skrevet 11. april 2013 De fleste jeg kjenner holder ikke barna hjemme når de har feber heller. En gang fikk vi til og med besøk av et barn som hadde diarre. Anonym poster: e7bee5ac159da0a01df31752ccef5cbd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #8 Skrevet 11. april 2013 Jeg praktiserte dette til minsta kom til. Ett skikkelig feber barn, meg og barnehagen rev oss i håret. Hadde jeg holdt henne hjemme en dag ekstra ette er gang hun hadde hatt feber hadde hun nok vært i barnehagen ti dager i året. Hun fikk plutselig 40i feber, helt utslått. Og etter litt avslappning hjemme var formen bra igjen og feberen borte. Så barnehagen fant ut at de skulle la henne få sove litt på en sofa de hadde, og så se ann formen for å se om den gikk tilbake til normalen. Gjorden den ikke det ble jeg ringt etter. Og jeg sendte i barnehagen dagen etter om formen var grei. Hadde ikke kunnet jobbe om jeg måtte ha henne så mye hjemme. Nå har vi funnet ut hvorfor hun hadde og har så mye feber. Hun har en sjelden form for migrene, og før migreneanfallet kommer så raser formen og feberen kommer for fult, men er hun rask nok med å ta en høneblund så er hun tilbake i form etter en times tid. Så nå vet vi at hun har ikke feber, men hun får feber pga noe annet som ikke er smittsomt. Når hun var liten klarte hun ikke å si noe annet enn at hun hadde vondt og var dårlig, nå klarer hun å si så mye at vi skjønner forskjellgen på migrene og febersyk. Men nå er vel mitt barns tilfelle ganske spesielt, men har fått mange reaksjoner på at jeg sender i barnehagen selv om jeg måtte hente ett barn med 40 i feber som ikke klarte å gå selv. Men hadde de sett barnet en time etter, som hadde hoppet på rampoline og var helt normal igjen så hadde det nok stilt seg anderledes. Men har ungene her i huset hatt feber, dålige og sover dårlig er de hjemme en ekstra dag for å komme seg på. Fort at de ikke kommer seg helt tilbake til normalen om de ikke lar kroppen få slappe av og komme seg skikkelig før de er tilbake for fult. Vi voksne merker dette og vet at vi må ta det med ro, barn skjønner ikke dette. Ser de andre leker og har det gøy og de vet egentlig at de burde ta det med ro klarer de ikke å la være. For de vil gjøre som alle andre. Anonym poster: 71093a76dfefc0a85c77bdb4685ed04e
Raych Skrevet 11. april 2013 #9 Skrevet 11. april 2013 Nå er barna våre veldig sjelden syke (bank i bordet), så vi står ikke overfor denne problemstillingen så ofte. Pleier å se an formen til barnet. Hvis de ikke virker helt som seg selv blir det en ekstra dag hjemme.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #10 Skrevet 11. april 2013 I barnehagen praktiserer vi det, men ikke på skolen. Der er det bare dagsformen som gjelder og det holder ikke å være litt småslapp for å få være hjemme. Anonym poster: 7281dc9387913f5e821faa58281894ce
Gjest Antarctica Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 Praktiserer det ikke som en regel bare for regelens del. Men ser an barnet samme dag, og vurderer det opp mot hvor sykt det var dagen før. Feber samme natt betyr hjemmedag når morgenen kommer. Feber dagen før: vurderingsspørsmål.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #12 Skrevet 11. april 2013 Her praktiseres sunn fornuft. Dersom noen av barna har vært syke om natta har jeg aldri sendt i bhg. Både mannen og jeg har mulighet til hjemmekontor, så det er uproblematisk for oss å være hjemme med syke barn. MEN: barnehagen har ingen strikse regler på sykdom, de ønsker at man bruker sunn fornuft og det er jeg helt enig i! Anonym poster: a7bca986973dabc7873d9889ac0f6844
Singelmamma og banden Skrevet 11. april 2013 #13 Skrevet 11. april 2013 Har de hatt feber kun om morgenen sender jeg de i bhg dagen etter, men har de feber utover dagen er det hjemmedag dagen etter også som regel. Men selvsagt ser man an formen også. Jeg har ett barn som har vært så mye syk i vinter at jeg snart har brukt opp kvoten min på jobb med rett på sykedager for 4 barn alene!!! Det er først de siste ukene at jeg har arbeidet fulle uker dette skoleåret. Slitsomt, men det er sånn det er for enkelte det første året i bhg...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #14 Skrevet 11. april 2013 Barnehagen ønsker det, så vi prøver på det. Men jeg ser litt an...har hun hatt feger på morgen/formiddag og at det gikk over da, så er det ikke en HEL feberfri dag, men iallfall en hel feberfri ettermiddag. Litt i underkant av 24 timer feberfri før ny dag i barnehage. Men har hun feber på kveld/natt, så drar vi ikke i barnehage dagen etter, nei. Feberen stiger som regel utover dagen så greit å vite at hun faktisk er frisk først. Anonym poster: b1e68496bd03dd7f056c1d22bc96790f
*SommerFrisk* Skrevet 11. april 2013 #15 Skrevet 11. april 2013 Hvis barnet mitt har vært syk på natten, så er det såklart hjemme dagen etter. Stakkars, såklart:)
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #16 Skrevet 11. april 2013 SKULLE ØNSKE ALLE KUNNE FØLGE REGLER OM EN FEBERFRI DAG, ELLER 36 TIMER UTEN OPPKAST/DIARÉ!!! Tenk på andre enn dere selv, fornuften sier kanskje at formen er "grei" men tenk på at barnet kan bli lettere smittet, kan ha noe smitte i seg uten at du vet det og rundballen er i gang... Det er både ansatte og andre barn som fort blir smittet Anonym poster: 829bbe1582f4400274e86558717a827f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #17 Skrevet 11. april 2013 Er ikke 36 timer, men 48 i vår kommune etter oppkast/diare. Dette gjelder også på min arbeidsplass selv om jeg ikke jobber med barn. Anonym poster: 5767eb36938f3b8b5c0d7d219bdad320
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #18 Skrevet 11. april 2013 Bhg vår har ikke noen regel om feberfri dag hjemme, så det er ikke like regler over hele landet på dette. De følger anbefalingene fra leger om å se an allmenntilstanden til barnet. Bhg praktiserer 24 timers regel etter oppkast/diare. Anonym poster: 70315a3bf7099f7fc87c6721778f5a78
Gjest Antarctica Skrevet 11. april 2013 #19 Skrevet 11. april 2013 Er ikke 36 timer, men 48 i vår kommune etter oppkast/diare. Dette gjelder også på min arbeidsplass selv om jeg ikke jobber med barn. Anonym poster: 5767eb36938f3b8b5c0d7d219bdad320 Det er faktisk 48 i vår bhg også, og det er velsignet. Har hatt noen sesonger da hvert familiemedlem fikk flere runder av samme virus....
Kathrine. Skrevet 11. april 2013 #20 Skrevet 11. april 2013 Vi praktiserer ikkje det. Har spurt i barnehagen også, men de sier bare at så lenge allmenntilstanden er bra kan de komme i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #21 Skrevet 11. april 2013 Syns jeg leser innlegg så og si hver dag om de kan sende barnet i bhg. Selv om barnet her vært sykt på natten. Da kommer vi tilbake til disse late foreldrene. De gidder ikke være hjemme en dag med sin egen unge engang. Sikkert de samme som stapper inn smokk i tide og utide osv. Såklart skal ungen ha en feberfri dag hjemme. Det er jo ikke bare for at ungen skal ha det bra å komme seg, men også med tanke på smitte til andre unger. Jeg lurer ofte på hvorfor enkelte får barn når de ikke gidder ta seg av dem... Anonym poster: 1b0f86d30d4bac0d3fbabc25d322321b
appelsin Skrevet 11. april 2013 #22 Skrevet 11. april 2013 Feber er ingen målestokk på hvor sykt barnet er. Det kan ha feber uten å være det minste påvirket og det kan være sykt uten å ha feber. Det er allmenntilstand, inntak av mat og drikke og søvn som er viktig å følge med på. Selv om dette for mange er sunn fornuft, er det også flere fagfolk som mener det er misvisende å bruke feber som indikator på hvor sykt barnet er: http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Nar-er-barnet-for-sykt-til-a-vare-i-barnehagen-7153804.html#.UWZ1dhlzlYY hva med de som er slappe og har nedsatt almenntilstand, men som ikke har feber - er det bedre å sende disse barna i barnehagen enn en som er i fin form og godt humør, men hadde feber dagen før??
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #23 Skrevet 11. april 2013 Har det vært sengeliggende og skikkelig syk, kanskej over flere dager, så venter jeg en feberfri dag... Men om barnet er litt småforkjøla, kanskje blir hentet på skolen eller er hjemme fordi man er i tvil, også viser det seg og være i ok form, så sender jeg barnet neste dag om det da er feberfritt og formen er fin. Allemnntilstanden er veldig vikitg, og jeg tror ikke mine barn er noe unntak, når jeg sier at temperatursvingninger ikke alltid betyr feber/sykdom. De kan bli varma, slappe og virke syke om de har tatt seg helt ut en dag også. Men det er foskjell på den "feberen" og den de får ved sykdom, da er allmenntilstanden mer redusert enn "litt slapp" for og si det sånn. Ingen regel uten unntak. Her har man også innført 24t etter oppkast/diare på barnehagens avdelinger fra 3 år og oppover. Og det har hjulpet MASSE på mtp smitte av dette. Tror alle som opplever oppkast på natta nå, lar barnet være hjemme dagen etter. Selv om de tror det kan være noe "ikke-smitsomt"...Med 48t regel, så valgte mange og sende barnet i barnehagen dagen etter i slike tilfeller, fordi man ved og holde det hjemme "avslørte" oppkast,- og måtte holde barnet hjemme to dager. Til tross for at man var rimelig sikker på at det ikke var omgangssyke.. Jeg tror uansett de fleste foreldre vil barna sine det beste, og gjør det meste i beste mening Tross alt. Anonym poster: 329a5518c79560b96ad963b9a91e75bf
Gjest amandine Skrevet 11. april 2013 #24 Skrevet 11. april 2013 Feber er ingen målestokk på hvor sykt barnet er. Det kan ha feber uten å være det minste påvirket og det kan være sykt uten å ha feber. Det er allmenntilstand, inntak av mat og drikke og søvn som er viktig å følge med på. Selv om dette for mange er sunn fornuft, er det også flere fagfolk som mener det er misvisende å bruke feber som indikator på hvor sykt barnet er: http://www.aftenpost...ml#.UWZ1dhlzlYY hva med de som er slappe og har nedsatt almenntilstand, men som ikke har feber - er det bedre å sende disse barna i barnehagen enn en som er i fin form og godt humør, men hadde feber dagen før?? Selvfølgelig ikke! Du bruker sunn fornuft og sender selvsagt ikke barnet i barnehagen om det ikke er friskt! Og som oftest er det sånn at barn med feber ikke er friske, de er heller ikke friske med et trylleslag om feberen er vekk.Folk som har så viktige jobber at de ikke kan holde ungene sine hjemme når de er syke, men må kverulere på timer og temperatur får jeg helt hetta av! Hold ungen din hjemme når den er syk, så slipper min unge å bli unødvendig smittet. For min jobb er like viktig som din! Denne var ikke til deg, altså, appelsin, men til alle de som irriterer vettet av meg med korte resonnementer og skrudd oppfattelse av egen viktighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå