Gå til innhold

Har funnet kul i brystet :( Er kjemperedd og alene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld fant jeg en kul i brystet og ble helt satt ut. Jeg skal dra til legen om en halvtime og jeg er kjemperedd. Har lyst til å ringe mammaen min å gråte, men hun er i himmelen. Er singel og har ikke lyst til å skremme noen unødvendig egentlig.

Bare måtte få ut her, for jeg er kjemperedd :((

Anonym poster: 885581ef613118641c616544ee4a61aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til hos legen. Sender gode tanker og en stor klem din vei :)

Anonym poster: 405871948200abfdf528a350188f5031

Skrevet

Takk 07:33, jeg håper at det finnes alternativer som ikke er farlige. Var så dum at jeg begynte å lese om det i går..

HI

Anonym poster: 9814a877a7592f0af855d3b535d9e0a0

Skrevet

Så bra at du fikk time raskt! Lykke til med legitimen. Stor klem til deg.

Skrevet

Kjære deg! Jeg oppdaget også for noen år siden en kul i brystet mitt. Dro til legen for å sjekke det, og han henviste meg til ultralyd og mammografi. (Sannsynligvis vil legen din også bare henvise deg videre, uten å kunne gi deg noe mer svar idag - forbered deg på det...!) Det tok nok kanskje to-tre uker før jeg fikk time. Der fikk jeg både tatt mammografibilder og ultralyd. Så vidt jeg husker fikk jeg svar mens jeg var der. De sa at de ikke kunne finne noe som de mente var farlig. Jeg var inne til kontroll et par ganger til der etterpå (med ca et halvt år mellom hver), og etter det har jeg ikke vært til flere kontroller. De kom fram til at det bare var en kjertel. De sa også at det var det vanligste svaret de gav pasientene som var hos dem. Det er langt mer vanlig at kuler en oppdager ibrystet er kjertler enn kreft! Men veldig viktig og bra at du får sjekka det likevel:)

Forstår du er bekymra, men ikke ta noen sorger på forskudd!! Og vær forberedt på at det kan ta nnoen uker før du får svar på hva dette kan være...

Lykke til!

Anonym poster: 81dba10e1dbe87d07586d6d235b89629

Skrevet

Kjære deg! Jeg oppdaget også for noen år siden en kul i brystet mitt. Dro til legen for å sjekke det, og han henviste meg til ultralyd og mammografi. (Sannsynligvis vil legen din også bare henvise deg videre, uten å kunne gi deg noe mer svar idag - forbered deg på det...!) Det tok nok kanskje to-tre uker før jeg fikk time. Der fikk jeg både tatt mammografibilder og ultralyd. Så vidt jeg husker fikk jeg svar mens jeg var der. De sa at de ikke kunne finne noe som de mente var farlig. Jeg var inne til kontroll et par ganger til der etterpå (med ca et halvt år mellom hver), og etter det har jeg ikke vært til flere kontroller. De kom fram til at det bare var en kjertel. De sa også at det var det vanligste svaret de gav pasientene som var hos dem. Det er langt mer vanlig at kuler en oppdager ibrystet er kjertler enn kreft! Men veldig viktig og bra at du får sjekka det likevel:)

Forstår du er bekymra, men ikke ta noen sorger på forskudd!! Og vær forberedt på at det kan ta nnoen uker før du får svar på hva dette kan være...

Lykke til!

Anonym poster: 81dba10e1dbe87d07586d6d235b89629

Signerer denne. De aller fleste kuler en oppdager i brystet er ikke kreft, men godt at du får sjekket det.

Anonym poster: ab1a2aea3ad2170ab5cbf12d00ac2997

Skrevet

Tusen takk 07:38, kjenner ingen som har vært borti det så jeg aner jo ikke hvor vanlig det er at det er farlig/ufarlig. Håper inderlig at det er ufarlig. Tenkte meg vel egentlig at det kunne ta litt tid- uff :P Mistet mammaen min til kreft selv så jeg får litt ekstra noia.

Takk <3

Skrevet

Mest sannsynlig ingenting. Jeg har hatt flere kuler, første gang da jeg var 23. Den var såpass stor at jeg kjente den gjennom BH. Men det var ikke noe den gang. Joda, var en kul, tydelig og se, men ikke noe galt.

SÅ var jeg ivei i fjor igjen. Samme puppen har i løpet av de siste 3-4 år blitt betydelig mindre enn den andre, (den var størst før), den er liksom blitt "tømt" for alt på en annen måte enn den andre,- kjente mange små kuler samt at det på oversiden av brystet var tydelig "cellulitter"......Legen kjente og så alle disse forandringene, mammografi viste mange små kuler,- men de kunne med 99% sikkerhet si at det ikke er noe.."cellulittene" er såkalt "popcornforkalkninger";- og kulene er kjertelkuler..Grunnen til at popcornforkalkning er synlige og kulene faktisk kjenner, er at puppen er så "tømt"..ELler, man kan ikke si 100% før man tar prøver, men de er så små, det er så mange at sjansen for og treffe en kul er såpass liten at OM det er noe galt, vil det uansett ikke bli funnet ut...MEn de kjentes ut som godartede kuler, og det er visstnok ganske stor forskjell på"konsistens" på godartede og ondartede kuler og hvordan de beveger seg/ikke bevegere seg om det er det ene eller andre. Og ultralyden viste vel også tydelige tegn på at de var godartet..

Så har du en kul, vil du få mammografi/ultralyd, og ser de der en kul som ikke tydelig ufarlig, vil du få tilbud om og ta fiberprøve av kulen, mulig du må velge selv hvis de på sykehuset er ganske sikre på at den er ufarlig, også får de det 100% fastslått. VIl anbefale at du velger og ta den prøven uansett,- for jeg se nei første gang jeg oppdaget kulen, og da jeg opplevde forandringer i samme pupp andre gang, så angret jeg VELDIG på det..Tenkte,- enn om!!! Det var jo 10 år siden jeg oppdaget kulen første gang,- hva om.....For det var jo ikke 100% sikkert at den var godartet.....

Men altså, er du under 40/50 år og fikk barn i 20 åra så er sjansen veldig liten. Og har lest en del om at veldig mange ikke oppdager kreft som kul, men de ser andre forandringer/kjenner andre forandringer først.....SÅ har du ikke andre synlige eller følbare endringer er det ensten garantert ingenting..

Ble langt svar, men håper du blir beroliget av dette :)

Anonym poster: ff5147fd6f0c7d87bd4743d70d656166

Skrevet

Jeg blir 24 og fikk barn da var jeg var 21.

Tusen takk 07:43 (klokka her inne er forøvrig ikke stilt ) for veldig utdypende svar. Håper at det bare er sånn med meg også.

HI

Skrevet

Dette fant jeg også en gang. Var hos legen men det var bare en kjertel eller noe. Legen sa at kreftkuler skal man liksom kunne ta tak rundt og den kan man flytte rundt inni der (??) men hvis den står stille hvis man prøver å røre på den og man ikke får tak i den, er det ikke farlig

Anonym poster: 635f104ac2e275b0ee09a7b99c14afa6

Skrevet

Så bra at du får sjekket det ut :) Veldig ofte er det jo ingenting. Har flere venninner som har vert i samme situasjon, men så har det vert "godartet".

Søsteren min fant en kul da hun var noen og 20. Fikk beskjed at det sikkert ikke var noe, men hos henne var det faktisk kreft. Så veldig viktig å få sjekket det opp. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde også kul i brystet, var kun 17 år.

Hos meg var det en stor cyste som ikke var farlig, men fikk tatt mange tester på sykehuset.

Sender deg mange klemmer, vet hvor redd man kan bli. Moren din kommer nok ikke til å synes du er hysterisk eller dum som ringer, snarere tvert imot. Hun kommer nok til å stille opp og trøste deg i denne perioden :)

Lykke til hos doktoren idag :)

Anonym poster: 16dc8a4accb4dec21de307de57dbc378

Skrevet

Dette fant jeg også en gang. Var hos legen men det var bare en kjertel eller noe. Legen sa at kreftkuler skal man liksom kunne ta tak rundt og den kan man flytte rundt inni der (??) men hvis den står stille hvis man prøver å røre på den og man ikke får tak i den, er det ikke farlig

Det stemmer nok ikke, for jeg oppdaget en kul i armhulen ifjor og var inne til ultralyder og mammografi, ingenting galt. Kulen er flyttbar og går an å ta tak rundt og både legen og kirurgene/legene på sykehuset sa at det var bra. Ujevne kuler som vokser og som ikke er bevegelige derimot er ofte de farlige. På meg antok de at det var en forstørret lymfeknute (alltid hatt noen slike fra jeg var baby) og at det ikke var noe annet å gjøre enn å følge med på eventuelle endringer. Lymfeknuter er jo forøvrig glatte og flyttbare.

Anonym poster: 1cdd09de1fa0e8fcc475a648ecc9a399

Gjest amandine
Skrevet

Det er ganske vanlig med kuler i brystet, og heldigvis i de fleste tilfellene er det ikke noe å frykte. Hvis du vil unngå ventetid på mammografi/ultralyd ber du legen din om å få henvisningen i hånden, og så kjører du selv med den til privat rtg/mammograf.(Tror jeg betalte 1500 kr eller noe sånt) Her hos oss er det Capio som gjør sånt, så om du bor et sted av litt størrelse får du deg en time med en gang. Ellers går henvisninger med vanlig post, og det kan ta tid. Lykke til!

Skrevet

det er omvendt;)
Skrevet

Jeg hadde også det en gang da jeg var 18 år. Livredd selvfølgelig.

På kontroll var ingenting galt, men fikk bskjed om at jeg har en eller annen tilstand. Husker ikke navnet, men det går ut på at brystene mine består av mange klumper som man kjenner godt. Disse kan både flytte på seg og øke/minske i størrelse.

Lykke til hos legen, vi er mange som har opplevd det samme som deg og har kunnet gå 20 kg lettere ut av kontoret igjen etter kontroll :-)

Skrevet

Hei igjen. HI her. Var en som kommenterte at jeg kunne ringe moren min? Hun lever ikke, så det blir vanskelig.

Men uansett. Var hos legen og han fant også kulen. Han prøvde å betrygge meg med hvor liten risiko det er for min alder o.l. Men han sendte meg videre til mammografi/ultralyd for han kunne ikke si hva det var helt. Sa egentlig ikke så innmari mye annet enn å prøve å betrygge meg. Så nå er det bare å vente i spenning da. Tusen tusen takk for all støtte!

Velger å skrive uanonymt nå, dette er jo ikke noe å skamme seg over..

Skrevet

Hei igjen. HI her. Var en som kommenterte at jeg kunne ringe moren min? Hun lever ikke, så det blir vanskelig.

Men uansett. Var hos legen og han fant også kulen. Han prøvde å betrygge meg med hvor liten risiko det er for min alder o.l. Men han sendte meg videre til mammografi/ultralyd for han kunne ikke si hva det var helt. Sa egentlig ikke så innmari mye annet enn å prøve å betrygge meg. Så nå er det bare å vente i spenning da. Tusen tusen takk for all støtte!

Velger å skrive uanonymt nå, dette er jo ikke noe å skamme seg over..

Beklager så mye, det var jeg som skrev det. Så ikke at det sto hun er i himmelen. Føler meg skikkelig dum nå :/

Lykke til, sender deg enda en klem og krysser fingrene for at det går bra :)

Anonym poster: 16dc8a4accb4dec21de307de57dbc378

Skrevet

Lykke til med videre undersøkelser! Jeg oppdaget en kul i ene brystet da jeg var 21 år, og mener å huske at jeg fikk beskjed om at det var mindre fare for kreft når jeg var så ung. Gode sjanser for at det bare er en cyste av et eller annet slag!

I mitt tilfelle viste det seg å være en godartet svulst, men denne ble fort ble operert ut, uten mer om og menn og behandlinger. Sitter her fortsatt frisk og fin, 15 år senere:-)

Anonym poster: 18e12eeca93acff86e5ffd53de379a0a

• 4 år senere...
Skrevet

Er så redd har vært på mammografi på tirsdag, fikk brev på fredag at jeg måtte på videre undersøking, da mammografiundersøkelse ikke ga ett tilfredsstillende svar, var hos fast legen min, han kjente 4-5 små kuler ca 1 mm sa han, han sa det kunne være kreft eller fettkuler eller silikon eller noe, noen som har vært i samme situasjon? Er 52 år så risikoen for kreft er jo større 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...