Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Fireåringen ønsker seg så veldig. Anonym poster: 579465532fe02fe5f1a64e8f0b20d905
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Vi fikk oss kanin i desember, og syntes ikke det er mye arbeid med hun . Anonym poster: 94466c9aff858894a9d07d593d739cdd
Trimsi Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Ja, det er i grunnen det. En kanin må selvfølgelig ha riktig mat, ferskt vann ogr ensing av bur, men trenger også å få strukket på bena daglig. Man kan ikke ha en kanin sittende i et bur hele dagen. Unntaket er hvis man har et stort utebur med plass til løping og hopp og sprett Konsekvensene av for lite bevegelse hos kaninen kan være stygge misforminger i sjelettet, leddgikt, slitasje og risiko for sår på kroppen som fort kan bli infisert. Kaniner er heldigvis renslige dyr og liker å ha et "toalett" i et hjørnet av buret. Kaniner er flokkdyr så man bør helst ha minst to, men er den mye sammen med mennesker vil dette sikkert gå fint. Hvis dere foreldre er villige til å ta jobben det er med kanin (de er jo morsomme personligheter) synes jeg dere skal gå får det. Barn har så godt av å vokse opp med dyr, og lærer mye om omsorg og ansvar
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 Mer arbeid enn med en katt, mindre enn med en hund. Kaniner skal ikke bo i bur, de er ikke gnagere. De bør løpe fritt store deler av døgnet, og man må passe på så de ikke tygger på skadelige ting. Lager du utendørs bur så pass på at det er gitter i bunn og topp også, så rovdyr ikke kan komme inn. Man må også lese seg opp på hva kaniner kan og ikke kan spise. Anonym poster: f5e7cb1c6610fe1663abc155e4989e0a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #5 Skrevet 10. april 2013 Jo, det vil jeg påstå at det er. Kaniner blir fort 10 år gamle og de trenger daglig tilsyn og stell. Alle kaniner skal ut av buret sitt hver eneste dag og helst skal de gå fritt så mye som mulig. Synes synd på kaniner som blir sittende i buret hele dagen. De trenger mat og frisk vann hver dag, kos, burskift etter behov, men minst et par ggr per uke. I tillegg burde man sette seg inn i kosthold, helse, kloklipp... Dere må også ta med i beregningen at kaninen er 100% foreldrenes ansvar og at barna kan gå lei etter to dager. Alle burde tenke nøye gjennom alt dette før man skaffer seg dyr. Altfor mange dyr ender opp i en krok så fort poden er gått lei, det omplasseres og avlives friske dyr i hopetall fordi det plutselig ikke "passet å ha dyr allikevel". Sier ikke at dette gjelder dere, men dette er en sak jeg brenner veldig for. Masse lykke til dersom dere går til anskaffelse av en kanin, de gir masse glede:) Anonym poster: a28bbb617e382fecdbb0aea95507b90e
Young&coolmama;) Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 Har og har hatt mange dyr igjennom tidene, så har endel erfarin. En kanin er ikke mye jobb, men den trenger endel stimuli, stell og kjærlighet som alle andre levende skapninger, evt noe penger ifb dyrlege osv. En fireåring skal definitivt ikke ha aleneansvaret for en kanin, det er det foreldrene som må ha;). Bruke litt tid på tilvenning/temming og lære barnet å behandle den pent er viktig, så blir den en koselig venn<3 Forskjellig hvor lenge de lever, hva det enkelte individ krever osv. Les og lær på forhånd or viktig-en god bok om kaniner og la barnet ta del i dette, slik at det vet hva dyret trenger. Og ps, ikke sture den bort på barnerommet om baret evt går lei;) Hehe er i dag 24 år og har bla to tarenteller jeg fikk som barn (har passet, reist med de og stelt de så lenge jeg kan huske)
Young&coolmama;) Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Kan foressten anbefale rotte! De er nesten bedre kjæledyr enn kanin (snille, selskapssyke og morsomme)<3
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #8 Skrevet 10. april 2013 Første anonyme her. Det er jo ett dyr, så selvfølgelig trenger det riktig mat, stell av bur og å løpe fritt, men mye arbeid? Min kanin går kun på do i dokassen sin, så det eneste som trengs å skiftes ofte på er doen hennes, det tar ett par minutter, og buret hennes står åpent hele dagen når vi er hjemme, så da løper hun fritt der hun vil, har dekket til der ledningene er, så jeg syntes ikke det er mye jobb. Men det er mye kos Anonym poster: 94466c9aff858894a9d07d593d739cdd
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Kaniner er IKKE flokkdyr, men svært territorielle kolonidyr. Det er derfor ikke en selvfølge at to individer går godt sammen, og det kreves en del forarbeid for at det skal lykkes å sette to kaniner sammen. Anonym poster: c7102e6bd565b458b29876fe86815ef2
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #10 Skrevet 10. april 2013 Jeg hadde to kaniner da jeg var i ungdomsårene, og de sprutet tiss! Dvs de hoppet opp i luften og tisset samtidig så det sprutet utover gulvet. Jeg syntes det var mye jobb med daglig vasking da vi hadde kaninene innendørs. I tillegg trengte de å springe løs daglig, og ellers ordne med mat, vann osv.... Skal aldri mer ha dyr som skal bo i bur. Anonym poster: 468b7015f3cf107878ae75e072fac8b5
Trimsi Skrevet 10. april 2013 #11 Skrevet 10. april 2013 Kaniner er IKKE flokkdyr, men svært territorielle kolonidyr. Det er derfor ikke en selvfølge at to individer går godt sammen, og det kreves en del forarbeid for at det skal lykkes å sette to kaniner sammen. Anonym poster: c7102e6bd565b458b29876fe86815ef2 Stemmer! Skal man ha flere bør man også sterelisere de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå