Gå til innhold

Min jente på 9 år irriterer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg høres så barntslig ut her. Men jeg holder på å tilte. Hun er så respektløs og ufordragelig og utspekulert det er helt uforståelig for meg.

Hun har vokst opp i ett hjem med kjærlighet og omsorg. Hun har fått alt hun trenger opp i gjennom (kanskje heller litt for mye når det kommer til det materielle). Vi prøver å veilede henne, irettesette henne på en god måte, men til ingen nytte. Hun gir rett og slett faen!

Er det personligheten hennes........ vet ikke mine armer og råd hva jeg skal gjøre.

Må nevne hun har masse gode venner. Utrolig nok mener jeg, når jeg ser hvordan hun behandler enkelte av dem....

Anonym poster: 253db95c5a8fc9a31c4a54dd38e0b7ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok et tegn på at det ikke alltid er foreldrenes skyld at barna oppfører seg idiotisk.

Tror det er gjort noe forskning på at nå er barna som begynner på skolen mer respektløse enn da vi vokste opp. Grunnen skal muligens være veldig mange voksne å forholde seg til i de yngste barneårene (barnehage, to foreldrepar...). De får ikke sabilitet og de voksne rekker ikke vinne respekt før det er nye voksne som overtar...

Dette er ting jeg bare har hørt, men har tro på og jeg aner absolutt ikke hvordan det er med datteren din, men barn lar seg veldig påvirke av andre barn og sikkert de eldre på skolen...

Anonym poster: 22dcaa1a793f04622e5b32a7ba7347a9

Skrevet

Hvordan er hun på skolen da? Merker selv at tålmodigheten min blir satt på prøve nesten hver eneste dag med min 8 åring. Hun er nå kommet i alderen hvor hun er stor i hennes egne øyner, og hun tror hun kan bestemme like mye som oss voksne , blir sur for hver minste ting og skal alltid ha siste ordet i en diskusjon! Utrolig frustrerende, men ellers er hun en veldig snill og omtenksom jente, så vi prøver å overse noen av reaksjonene samtidig som vi er ganske strenge på grensene, og når hun begynner å skape seg, så blir goder tatt vekk.

Anonym poster: 30d0e2d3ad76329b23a31ae460de7e32

Skrevet

Tja, tenker litt tilbake på da jeg var ni selv og hvor mange rare ting jeg kunne gjøre og si. Sykt umodent. Fordi jeg var ni.....

Ser at datteren min på ni også er umoden og tenker og gjør litt umodne ting innimellom. Fordi hun er ni år.....

Tror vi må bite i oss kommentarene innimellom og heller huske at kua har vært kalv - og heller veilede så godt vi kan.

Må selvsagt ikke forveksles med frekke kommentarer og likende, det er det bare å plukke av de med en gang!

Skrevet

"Irrettesette" henne på en god måte sier du. Av og til må man være "hard" og vise barna hvem som er sjefen. Høres ut som dere har latt henne få overtaket.

Skrevet

Hvordan er hun på skolen da? Merker selv at tålmodigheten min blir satt på prøve nesten hver eneste dag med min 8 åring. Hun er nå kommet i alderen hvor hun er stor i hennes egne øyner, og hun tror hun kan bestemme like mye som oss voksne , blir sur for hver minste ting og skal alltid ha siste ordet i en diskusjon! Utrolig frustrerende, men ellers er hun en veldig snill og omtenksom jente, så vi prøver å overse noen av reaksjonene samtidig som vi er ganske strenge på grensene, og når hun begynner å skape seg, så blir goder tatt vekk.

HI her: Hun er "englebarn" på skolen. Hun er flink og oppfører seg ekspemplarisk i timene. Hun har veldig respekt for læreren sin. Læreren er helt fantastisk! Hun er flink på sine fritidsaktiviteter også. Men hun virker av og til litt som hun ikke helt har sosiale antenner med venner... (?).Uff, nå er jeg stygg :( men, det er noe både jeg og faren ser. Hun bryr seg liksom ikke, jeg prøver pirke av og til litt forsiktig i samvittigheten hennes, men hun er utrolig egoistisk :( Jeg bruker tid på henne, går turer med henne og vi snakker godt i sammen når vi er alene, men når det kommer til "stykket" så driter hun i alt hun har lovet, og virker upåvirket av at vi blir sinte/skuffet over henne.

Håper det bare er alderen. Hun er jo godjenta vår! Jeg føler bare jeg mister kontrollen over den søte gode jenta mi, hvor forsvant hun for 6 mnd siden?

Skrevet

Slå opp prepubertet :)

Skrevet

"Irrettesette" henne på en god måte sier du. Av og til må man være "hard" og vise barna hvem som er sjefen. Høres ut som dere har latt henne få overtaket.

HI her: Hun får mer ros og belønning. Straff fungere rett og slett ikke på henne... Straff som kjeft, eks ikke få dessert, legge seg tidligere, ikke få gå til venner etter lekser osv osv. Hun bryr seg ikke! Jeg prøver rose henne for det gode hun gjør, men det er rett og slett så lite for tiden at det er bare fortvilende :(

Skrevet

HI her: Hun er "englebarn" på skolen. Hun er flink og oppfører seg ekspemplarisk i timene. Hun har veldig respekt for læreren sin. Læreren er helt fantastisk! Hun er flink på sine fritidsaktiviteter også. Men hun virker av og til litt som hun ikke helt har sosiale antenner med venner... (?).Uff, nå er jeg stygg :( men, det er noe både jeg og faren ser. Hun bryr seg liksom ikke, jeg prøver pirke av og til litt forsiktig i samvittigheten hennes, men hun er utrolig egoistisk :( Jeg bruker tid på henne, går turer med henne og vi snakker godt i sammen når vi er alene, men når det kommer til "stykket" så driter hun i alt hun har lovet, og virker upåvirket av at vi blir sinte/skuffet over henne.

Håper det bare er alderen. Hun er jo godjenta vår! Jeg føler bare jeg mister kontrollen over den søte gode jenta mi, hvor forsvant hun for 6 mnd siden?

tror det har med alderen å gjøre. Min har holdt på noen mnd sånn. Lyver innimellom gjør hun og, og hvis hun vil noe vi sier nei til, så gjør hun det kanskje likevel. Men da får hun feks ikke lov til å gå ut resten av dagen eller dagen etter, eller hvis det feks er på spilledagen hennes, så mister hun den goden (har spille dag to timer en dag i uken, så slapp vi mer diskusjoner om å få spille hver eneste dag)!

De vokser det nok av seg igjen hvis vi fortsetter med klare grenser :)

Skrevet

HI her: Pubertet? Hun er jo bare 9 år...? Ja, du sier noe... hun har allerede fått noen kviser. Dette var jo veldig tidlig da, om det er det som er i ferd med å skje, eller har skjedd.....

Skrevet

Kansje hun er i en ung fjortis-alder? En periode der alt dere legger ned av arbeid i henne og oppmerksomheten dere gir henne nå vil gjøre at hun kommer veldig sterkt tilbake og bli verdens beste tenåring å ha i huset:) Er jo lov å håpe.

Anonym poster: 22dcaa1a793f04622e5b32a7ba7347a9

Skrevet

Jeg leste faktisk seinest idag at puberteten starter i 8-9 årsalderen !

HI her: Pubertet? Hun er jo bare 9 år...? Ja, du sier noe... hun har allerede fått noen kviser. Dette var jo veldig tidlig da, om det er det som er i ferd med å skje, eller har skjedd.....

Skrevet

HI her: Hun er "englebarn" på skolen. Hun er flink og oppfører seg ekspemplarisk i timene. Hun har veldig respekt for læreren sin. Læreren er helt fantastisk! Hun er flink på sine fritidsaktiviteter også. Men hun virker av og til litt som hun ikke helt har sosiale antenner med venner... (?).Uff, nå er jeg stygg sad.png men, det er noe både jeg og faren ser. Hun bryr seg liksom ikke, jeg prøver pirke av og til litt forsiktig i samvittigheten hennes, men hun er utrolig egoistisk sad.png Jeg bruker tid på henne, går turer med henne og vi snakker godt i sammen når vi er alene, men når det kommer til "stykket" så driter hun i alt hun har lovet, og virker upåvirket av at vi blir sinte/skuffet over henne.

tror det har med alderen å gjøre. Min har holdt på noen mnd sånn. Lyver innimellom gjør hun og, og hvis hun vil noe vi sier nei til, så gjør hun det kanskje likevel. Men da får hun feks ikke lov til å gå ut resten av dagen eller dagen etter, eller hvis det feks er på spilledagen hennes, så mister hun den goden (har spille dag to timer en dag i uken, så slapp vi mer diskusjoner om å få spille hver eneste dag)!

De vokser det nok av seg igjen hvis vi fortsetter med klare grenser smile.png

HI her igjen: Hun får være på internett 30 minutter hver dag. Dette er den værste straffen hun får - om vi sier hun ikke får lov til det. Hun er inne på Movie star planet. Men i det siste så sier hun bare på en utroooolig provoserende måte og ett treff på skuldrene: Greit for meg...

Men, ja, kanskje bare alderen. Nytt for meg dette her...

Skrevet

Prepubertet er et slags forstadie til puberteten og det er helt vanlig i niårsalderen. Den har inntatt dette huset også og min flinke, snille, ni år gamle datter kan fort finne på å gi f... i hva jeg sier :P

Skrevet

Jepp - kalles også for "lille puberteten". Ikke veldig sjarmerende.

Skrevet

Vi har to tantebarn som begge er 9 år, og får høre fra foreldrene at det er som om de er i puberteten allerede.

Tror det er veldig vanlig!

Anonym poster: d3936562333bb57f26230e2c869558fc

Skrevet

PMTO kan være hjelpsomt :)

Anonym poster: f367d461a02e49a40e3bfa495246de63

Skrevet

Høres veldig ut som "prepubertet" dette her ja....

Har et tantebarn på 9 år som passer veldig til beskrivelsen du kommer med. Og ja, det har nok mye med medfødt personlighet å gjøre dette.

Tantebarnet kan være ganske så utspekulerende, frekk og kravstor, har behov for å være litt manipulerende med vennene og mangler rett og slett litt samvittighet. Hun kan også finne på å lyve deg rett i ansiktet og har nok dårlig utviklet empati, noe som kanskje er kjernen i problemet.

Samtidig er denne jenta utadvent, mye glad, kreativ og morsom. Vi er alle veldig glad i henne men hun har dessverre sider ved seg som spesielt foreldrene synes er utfordrende å takle.

Heldigvis, empati er noe man fint kan utvikle, og med alderen kommer faktisk fornuft og tanker som gjør det lettere å diskutere og forklare hvorfor dere ikke liker hennes væremåte.

Fortsett bare å gjør ting riktig, så langt dere kan. Dere må i hvert fall prøve å ikke bebreide dere selv.

Anonym poster: 4125cf1c4f4145daed23a5ecd9158e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...