Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Så at de hadde testet hvor mye BPA (hormonforstyrrende stoff) d var i hermetisk mat. Funnene var visst IKKE bra. Her i huset spiser vi en del hermetisk mat som mais og bogskinke ca 2-3x i uken. Ble plutselig veldig skeptisk. Heldigvis er de hermetiske tomatene jeg kjøper i papp.... Andre som tenker på dette? Anonym poster: f7b7dd8d2f58646a0c4d8273d96ed2d0
Appelsindyret Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Hei Ja har visst om dette en stund og så vidt jeg har forstått det så kommer nivået med BPA ann på fettinnholdet i selve innholdet på boksen. (Du kan selv lese om dette på testfakta.se) de fant f.eks skyhøye nivåer med BPA i kokosmelk, mens ingenting i cola altså, jo mere fett, jo mere BPA... Så akkurat tomaten og maisen du har på boks tror jeg du trygt kan spise, men jeg har også selv gått over til å kjøpe på kartong
November-spire-79 Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Vi har kuttet ut hermetikk vi også. Brukte ikke så mye av det uansett, men synes det er greit å velge andre alternativer
kjersti83 Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 Takk for tipset:) kjøper ferdige retter som lapskaus etc. Vil anta at de har et høyt innhold av BPA pga høyt fettinnhold. Kjøper i hovedsak råvarer så d var godt å høre at d var tryggere!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #5 Skrevet 10. april 2013 Hei Ja har visst om dette en stund og så vidt jeg har forstått det så kommer nivået med BPA ann på fettinnholdet i selve innholdet på boksen. (Du kan selv lese om dette på testfakta.se) de fant f.eks skyhøye nivåer med BPA i kokosmelk, mens ingenting i cola altså, jo mere fett, jo mere BPA... Så akkurat tomaten og maisen du har på boks tror jeg du trygt kan spise, men jeg har også selv gått over til å kjøpe på kartong Har hørt at tomat ikke er bra, ihvertfall ikke åpnet! Pga syren eller noe, som da frigir BPA-stoffet.. Anonym poster: eed28ad8cacb82ec7afa3825eebe0ae6
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 Men hakkede tomater ol.,og bønner og linser også, finner jo også i pappbokser de fleste butikker! Det må jo være bedre. Anonym poster: eed28ad8cacb82ec7afa3825eebe0ae6
Appelsindyret Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Hei Ja har visst om dette en stund og så vidt jeg har forstått det så kommer nivået med BPA ann på fettinnholdet i selve innholdet på boksen. (Du kan selv lese om dette på testfakta.se) de fant f.eks skyhøye nivåer med BPA i kokosmelk, mens ingenting i cola altså, jo mere fett, jo mere BPA... Så akkurat tomaten og maisen du har på boks tror jeg du trygt kan spise, men jeg har også selv gått over til å kjøpe på kartong Har hørt at tomat ikke er bra, ihvertfall ikke åpnet! Pga syren eller noe, som da frigir BPA-stoffet.. Anonym poster: eed28ad8cacb82ec7afa3825eebe0ae6 Ja det er nok ikke umulig! ikke lett dette her... Men skrev en Mail til 'ren mat' her er den: Hei! Leste for en stund tilbake om bpa i hermetikske produkter. Forstod det slik som at mengden bpa kom ann på fettinholdet i selve innholdet i hermetikkboksen... Men hvis det er tilfellet... Hvordan er det da f.eks for produkter i slike "hermetiske"-tuber (vet ikke helt hva man kan kalle disse tubene ) tenker på feite kremer på tube som diverse bleiekremer osv. Er det slik at disse er proppfulle av bpa? De svarer: Ren Mat Dette kan vi ikke gi et fullstendig og godt svar på, men nå er "katta ut av sekken" så følg med når Mattilsynet og myndighetene forhåpentligvis gjør jobben sin. Dette er egentlig "gammelt nytt", men som alltid tar det litt tid før Norge våkner. Som alltid; økologiske produkter har som regel en bedre kontroll med alt tuber og bokser, så vil du være på den sikre siden bruk slike produkter og spis økologisk mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå