Gå til innhold

Bør man be om epidural eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere som har født bare med eller uten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte uten fordi åpningsprosessen skjedde så fort at jeg ikke rakk å få det. Vil så absolutt anbefale å få epidural. Kommer garantert til å ønske dette neste gang selv i hvertfall (snart to år siden fødsel, så det er ikke sånn jeg tenkte bare rett etter fødselen).

Tror nok du underveis vil kunne vurdere lettere selv også. For meg så ser jeg ikke poenget i å skulle ha en så naturlig fødsel som mulig, så det kommer jo an på dine holdninger til dette.

Skrevet

Jeg har en fødsel uten, og en med epidural, men så har jeg også måtte ha drypp begge gangene. Da valgte jeg epidural før de satte i gang dryppet sist ;-) Åpner meg da så rasende fort at det kjennes ut som om en bombe eksploderer i kroppen :-S

Det er veldig individuelt hvor smertefullt og langvarig en fødsel er og dermed blir det, og skal det være, en individuell vurdering om man trenger epidural eller ikke.

... Og dersom forløpet denne tredje gangen blir som de to foregående, så blir det epidural en gang til ;-)

Skrevet

Jeg tenker at man kan ikke planlegge noe, når det kommer til fødsel. Ting skjer som de skjer.

Jeg ville helst føde uten, og da vi kom til føden rakk vi ikke noe heller. Hadde nesten full åpning. Føler at det gikk greit, ikek redd fro å føde igjen. Fikk også drypp mot slutten.

Men man kan heller ikke sammenligne fødsler, selv samme dame og 2-3fødseler er ikek like. Så jeg synes man heller skal bestemme seg under veis.

Være åpen på at alt kan skje, man vet aldri hvordan fødselen blir eller hvordan man reagerer.

Ta det som det kommer.

Jeg skal føde igjen nå i mai, og tenker fortsatt at jeg kan ikke planlegge hva som skjer. Mye mulig at jeg MÅ ha epidural eller noen annen form for smertelindring. Vet aldri.

Skrevet

E gravid m nr 2 og tar ting som de kommer. Fikk epidural m første på bare 2 cm pga rier m 1 min mellomrom på 2 døgnet. Var som å komme til himmelen! Åpnet meg også raskt etter epidural. Vil helst unngå dette nå 2x pga vanskeligheter m å sette epidural pga forkalkinger. Måtte 11 forsøk til og ryggen var vond dagen etterpå.

Ta ting som de kommer. Ingen fødsel er lil og alle opplever smerte forskjellig:)

Skrevet

Godt poeng! Ta det som det kommer:)

Ingenting som kan planlegges kun sette et ønske hvis mulig!

Jeg valgte ikke epidural nå, fordi jeg fikk så mye komplikasjoner med spinal etter forrige fødsel . Måtte inn til operasjon etter fødselen.

Det var en veldig vondt opplevelse å føde uten noe. Men det gikk jo bra og var mye raskere på beina igjen!:)

Skrevet

Har født en gang uten og hadde det grusomt og umenneskelig vondt. Rakk ikke å få epidural. Er høygravid med nr 2 nå og har etter fødselsangst-samtale fått journalført at jeg skal få komme tidlig inn i forløpet og få en tidlig epidural. Søstra mi har født en gang med epifural og en gang uten. Hennes beskrivelse er at epidural er himmel og uten er helvete. Men alle kvinner og fødsler er ulike. Noen har nesten ingen fødesmerter mens andre kaster opp, får vill panikk eller besvimer. Jeg gjør ingenting av moderate smerter men langvarige, intense og voldsomme smerter i timevis uten stans gir meg panikk og flykt-instinktet kicker inn. For meg er altså epidural rett :-)

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tengt til å ta epidural men underveis i fødselen følte jeg at jeg trengte en "pause" så valgte å ta det alikevell. Jenta mi kom som stjernekikker så ting tok litt lengere tid!

Anestesilegen(som flere leger skrøyt av) kom å skulle sette den, klarte å bomme hele TO ganger. Sååå ingen smertelindring under fødsel. Endte opp med spinalhodepine(noe helt J*VLIG vondt) og sengeliggende etter fødsel( fikk ikke gjort noe med babyen min, bortsett fra amming og kos). To blodpatch for å "tette" hullene etter bommingen(samme prosedyre som epidural) og ikke nok med det fikk jeg livmorsbetennelse etter liggingen etter epiduralhodepinen.

Såååå jeg kommer nok ikke til å gjøre det igjen nei:/

Skrevet

Jeg fødte uten...fødselen gikk så fort at jeg ikke rakk det. Men når det er sagt synest jeg det gikk helt fint uten. Var jo selvsagt vondt, men overlevbart ;) Blir neste fødsel noenlunde lik vil jeg ikke ha epidural selv om jeg har valget.. Synest det virker så ekkelt med den nålen i ryggen.. Og innbiller meg at jeg kom meg veldig raskt etter fødselen siden jeg ikke hadde hatt epidural, men det vet jeg jo ikke ;-)

Når det er sagt tror jeg det er lurt å ha en litt åpen instilling. Fødsler er så ulike og man vet ikke hvordan den blir eller hvordan man reagerer på smerte, hvor lang tid det tar osv...

Skrevet

Er helt enig i at man bør ha et åpent sinn og vente og se hvordan fødselen går. Kanskje rekker man ikke, selv om man vil. Kanskje finner man ut at man ikke trenger det. Og kanskje finner man ut at det er helt nødvendig, selv om man i utgangspunktet ikke ville ha. Fødsler er ikke like - ikke alle fødsler tar like lang tid, og ikke alle fødsler gjør like vondt!

Jeg har også erfaring med spinalhodepine etter epidural/spinal (fikk begge deler, fødselen endte i akutt ks), og det var et smertehelvete, rett og slett. En ukes mareritt. :( Fikk ingen blood patch, heller. :(

Skrevet

Akkurat slike ting bør man jo bare ta som det kommer. Være åpen for det dersom man føler det er rett:)

Selv kunne jeg aldri tenkt meg epidural, ettersom jeg har litt skrekken for den sprøyta (jepp, modig her...) men må man så må man. Hadde nok mannet meg opp til det dersom jeg måtte ta KS, for ville jo ikke vært ifull narkose og ikke fått sett babyen med en gang.

Heldigvis føder jeg lett, så har aldri hatt behov for smertestillende, så sånn sett har jeg sluppet å ta stilling til det under fødsel.

Skrevet

jeg hadde en helt grusom (men "ukomplisert" i følge jordmoren etc..) fødsel sist, uten noe smertestillende, så det er derfor jeg lurer...:-) Fødte 3,5 timer etter jeg kom inn på sykehuset og har helt angst for neste fødsel, det var så umenskelig vondt og jeg var overhode ikke tilstede, husker nesten ingenting pga smertene. Men problemet er at jeg også er liveredd sprøyter og synes epidural virker utrolig skummelt. Forrige gang hadde jeg så store smerter at jeg gjerne ville ha det likevell i smertehelvete, men da var det for sent (ba om det først på 8 cm).. derfor jeg lurer veldig nå, for jeg må "ha en plan" og bestemme meg i forkan for om jeg skal be om det eller ikke, siden det trolig går minst like fort som sist, og at jeg da ikke vil rekke be om det hvis jeg ikke drar inn så fort jeg kjenner noe og sier jeg vil ha...

Skrevet

Jeg fikk epidural med førstemann og d gikk kjempebra selv om jeg har mega sprøyteskrekk og var bestemt på at d skulle jeg ikke ha da jeg kom inn.

Når jeg nå venter på at nr to skal finne ut at ho vil ut må jeg innrømme at min sprøyteskrekk er blitt til dels kurert:-)

Enig med de over som sier at det er bedre å komme med et åpent sinn og se hva du trenger og ønsker når du er oppi fødselen:-) lykke til:-)

Skrevet

Se på hjemmesiden til fødesykehuset ditt og se hva slags smertelindring de tilbyr under fødselen? Kanskje har de noen gode alternativ som ikke innebærer sprøyter?

Skrevet

Jeg fikk ingen smertelindring, ikke en gang lystgass pga for få føderom. Men de prøvde å gjøre det mindre vondt der nede ved å bruke klut med varmt vann. Dette hjalp mye mer enn man skulle tro, så om jeg ikke får eller rekker epidural neste gang så blir det badekar for meg

Skrevet

Men jeg "kan" jo ikke være åpen denne gangen, jeg har jo helt angst fra sist! Må derfor ha en plan og bestemme meg. Siden det gikk så fort sist kommer jeg ikke til å rekke å få epidural om jeg nøler, jeg må derfor bestemme dette i forkant og si jeg vil ha det med en gang jeg kommer inn, jeg synes jo de værste smertene kom typ etter 7 cm, og da er det som kjent for sent å få epidural.. varme kluter hjalp ikke noe synes jeg, lystgass var fint, men det har de slutta med på Ullevål så det får jeg jo ikke.. har vært der på samtale siden jeg har angst, og kommet frem til at det ikke er noe annet som "frister" av smertelindring... Men har jo helt sprøyteskrekk, så hvis jeg bestemmer meg for å gå for epidural kommer jeg til å grue meg mer til det enn til selve fødselen..

Skrevet (endret)

Men jeg "kan" jo ikke være åpen denne gangen, jeg har jo helt angst fra sist! Må derfor ha en plan og bestemme meg. Siden det gikk så fort sist kommer jeg ikke til å rekke å få epidural om jeg nøler, jeg må derfor bestemme dette i forkant og si jeg vil ha det med en gang jeg kommer inn, jeg synes jo de værste smertene kom typ etter 7 cm, og da er det som kjent for sent å få epidural.. varme kluter hjalp ikke noe synes jeg, lystgass var fint, men det har de slutta med på Ullevål så det får jeg jo ikke.. har vært der på samtale siden jeg har angst, og kommet frem til at det ikke er noe annet som "frister" av smertelindring... Men har jo helt sprøyteskrekk, så hvis jeg bestemmer meg for å gå for epidural kommer jeg til å grue meg mer til det enn til selve fødselen..

Du kan ikke "bestille" epidural over telefon og få det med èn gang du kommer inn, først må du undersøkes på føden mtp hvor stor åpning du har og hvis fødselen ikke er skikkelig i gang så må du som regel vente :( Har du fått journalført at du skal få komme tidlig inn i fødselsforløpet? En annen mulighet enn epidural kan være paracervikalblokkade (PCB) som settes av vanlig gynekolog direkte på livmorhalsen og gir bedøvelse i ca 2 timer.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Du kan ikke "bestille" epidural over telefon og få det med èn gang du kommer inn, først må du undersøkes på føden mtp hvor stor åpning du har og hvis fødselen ikke er skikkelig i gang så må du som regel vente :( Har du fått journalført at du skal få komme tidlig inn i fødselsforløpet? En annen mulighet enn epidural kan være paracervikalblokkade (PCB) som settes av vanlig gynekolog direkte på livmorhalsen og gir bedøvelse i ca 2 timer.

jeg vet jo det, men om du leser over, så har jeg både vært til samtale med gaia jordmor på sykehuset (og dermed fått det journalført og anbefalt av henne at jeg må "kreve" det umiddelbart når jeg kommer inn for å rekke å få det) og, min forrige fødsel gikk på 3 timer, så dermed har jeg trolig ikke et problem denne gangen med å ikke ha kommet langt nok i forløpet - heller tvert i mot. Det er derfor jeg stresser litt med at jeg må be om det så fort jeg kommer på sykehuset. Da jeg kom sist hadde jeg 7 cm åpning allerede og da var det for sent sa jordmoren...

Skrevet

Hm, ang

Hm, ang denne paracervikalblokkaden, er det den som settes for å bedøve under pressefasen? Hun gaia-jordmoren kom frem til at hun mente epidural var tingen for meg.. Men jeg vet jo ikke, har overhode ikke lyst på den sprøyta i ryggen...:-)

Skrevet

Nei den til utdrivingsfasen heter pudendalblokkade og settes direkte i skjedeveggene av jordmor :-) PCB er i likhet med epidural og fødespinal til for å lindre under åpningsfasen. Men PCB kan altså settes av vanlig gynekolog, du trenger ikke anestesilege til det.

Skjønner dilemmaet ditt. For meg som har opplevd en veldig lignende fødsel er valget enkelt siden jeg ikke har sprøyteskrekk. Vil aldri, aldri havne i en slik situasjon igjen så jeg vil ha ALT :P Skjønner dilemmaet ditt..

Skrevet

Jeg føda uten første gang. Var nok hjelpemidler ved å ligge i badekar og få aromamassasje. Har lyst til å prøve uten denne gangen også.

Skrevet

Nei den til utdrivingsfasen heter pudendalblokkade og settes direkte i skjedeveggene av jordmor :-) PCB er i likhet med epidural og fødespinal til for å lindre under åpningsfasen. Men PCB kan altså settes av vanlig gynekolog, du trenger ikke anestesilege til det.

Skjønner dilemmaet ditt. For meg som har opplevd en veldig lignende fødsel er valget enkelt siden jeg ikke har sprøyteskrekk. Vil aldri, aldri havne i en slik situasjon igjen så jeg vil ha ALT :P Skjønner dilemmaet ditt..

Ok, hm. Men synes du det var vondt å få satt selve epiduralen? Det er jo det jeg er mest redd for.. Også er jeg redd for det skal gjøre at riene stopper opp. Hun gaiajordmoren mente imidlertid det ikke var noe fare for at det ville skje med meg, siden jeg hadde så rask/intens fødsel sist.. og da heller jeg veldig mot å ta epidural, må bare manne meg opp og forbrede meg max mentalt på at jeg skal/vil ha den sprøyta... Er jo seff også redd for alle de andre bivirkningene man hører om som denne hodepinen, at de ikke treffer første gang men bare stikker og stikker etc...

Skrevet (endret)

Jeg har aldri fått epidural selv men har sett veldig, veldig mange andre få det i fbm operasjon (jeg er operasjonssykepleier). Ser svært udramatisk ut, man ligger eller sitter med ryggen mot anestesilegen. Man blir vasket litt med sprit, får bedøvelsessprøyte og så legges kateteret inn. De fleste uttrykker et ganske mildt ubehag. De få gangene anestesilegen sliter med å treffe er som regel i rygger som er fulle av revmatiske lidelser osv; unge spreke rygger er sjelden noe problem.

Jeg gruer meg overhodet ikke til et stikk eller to i ryggen nå med nr 2 når jeg tenker tilbake på de vanvittige fødesmertene jeg hadde med nr 1. Søstra mi fikk epidural med førstemann, hun gikk rundt under hele fødselsforløpet og tisset på do rett etter at babyen var ute. Hun presset ut babyen ila 3 pressrier tilkoplet epidural mens jeg brukte 1, 5 t på utdrivingen uten epidural :P

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke epiduralen var vond. Riene er jo vonde når man vil ha epidural, så den nåla merka ikke jeg oppi riesmertene. Var planlagt epidural forrige fødsel pga svangerskapsforgiftning og høyt bt, ble satt igang med drypp. Nå med to uker til termin og ingen tegn på sf har jeg ikke bestemt meg på forhånd. Vil prøve å ligge i badekar, så får jeg se hvordan det er når jeg (forhåpentligvis) føder på egen hånd.

Endret av Pus med støvler venter # 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...