Gå til innhold

har rektor lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før påske var det 6 gutter på 9 år som gjekk bort til bedehuset i skoletida og knuste ruter, desse guttane har vært hoss rektor og bedt om ynnskyldning og hoss dei som styrer bedehuset.

Nå fekk foreldra regning på 2500 kvar nye ruter ,arbeidspenger og opprydning.

Er det ikkje skolen som må stå til annsvar for dette, det skjedde i skuletida og skolen bør jo ha forsikring på slikt noe??

Anonym poster: 51892fbf0a85425d8f2cd08bcb6f3c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke regelverket til skolen, men det er foreldrene som er ansvarlige når ungene gjør hærverk, så jeg synes det er naturlig at de må betale for de skadene ungene deres har gjort. "Unnskyld" fikser ikke knust glass.

Skrevet

Ja tror det. Husker en gutt i klassen knuste et vindu med vilje på skolen og det måtte foreldrene hans betale. Uhel dekker skolen, men herverk må foreldrene betale for selv.

Mener du virkelig at skattebetalernes penger skal dekke herverket din sønn gjorde??? Fellesskapets penger!?

Anonym poster: 15f9a4a639f8fda2b51768fb93972f2a

Skrevet

En unnskyldning reparerer ikke knuste ruter. Jeg synes forøvrig at guttene burde ha betalt selv, enten ved at lommepenger inndras, at de må bruke av sparepengene sine, må utføre arbeidsoppgaver for å tjene pengene, selge spill/sportsutstyr eller liknende. De lærer jo ingenting hvis foreldrene ordner opp, eller? Hærverk er alvorlig og det bør få konsekvenser som "svir" litt.

Anonym poster: 24d0cd803653f5e3efaf44ee4eb42a80

Skrevet

En unnskyldning reparerer ikke knuste ruter. Jeg synes forøvrig at guttene burde ha betalt selv, enten ved at lommepenger inndras, at de må bruke av sparepengene sine, må utføre arbeidsoppgaver for å tjene pengene, selge spill/sportsutstyr eller liknende. De lærer jo ingenting hvis foreldrene ordner opp, eller? Hærverk er alvorlig og det bør få konsekvenser som "svir" litt.

Anonym poster: 24d0cd803653f5e3efaf44ee4eb42a80

Skrevet

Det hadde vert det samma om di knuste rutene på skolen det er barna som må betale eller foreldrene jo skolen har forsikring men koffer skal den bli brukt, likt e det om nabo ungen kaster stein på bilen å lager bulker å riper då er det også foreldrene som må dekke ny lakkering keffor sga bileigar miste bonus med å bruke forsikringen unødvendigt,

Å kæ lære ongane vis de ikke måtte betalt, at alt ordner seg så lenge jeg sier unskjuld, å 9 åringer som du skrev om her burde vite betre :)

Anonym poster: 2db3f429ddebdc16aabc99bd68738da7

Skrevet

Ja, skolen har lov til dette. Som det skrives over her dekker forsikring hendelige uhell, ikke hærverk. Å erstatte skaden er på sin plass!

Anonym poster: dbd6222881a5d7a234a8bd13b5047c41

Skrevet

Det er kanskje annerledes på skolen... Husker en sak i bhg i fjor der 3 gutter knuste ei rute. Det ble bhg som måtte betale, det er tross alt jobben deres å passe på ungene

Anonym poster: a321dc4897856cbc843d17fadc9a3903

Skrevet

Det er jeg usikker på.

Minste her lagde riper i lakken på en ny bil. Jeg ringte forsikringen og hørte om vi kunne ta det der, men hun sa at han var altfor liten til at vi hadde ansvar (4 1/2 år). Hun sa at vi kunne nekte å betale og henvise til dem. Eller hvis vi hadde lyst å ordne opp burde bileier ta det på sin forsikring og så kunne vi dele utgiftene.

Vi betalte selvfølgelig alt.

Hun på forsikringsselskapet fortalte også at de hadde hatt en tidligere sak der 2 gutter på 8-10 årsalderen hadde hoppet på en bil og ødelagt den. Foreldrene hadde ikke erstatningsplikt og vant frem pga guttene var for små til å forstå konsekvensene av sine handlinger.

Skrevet

Jeg knuste en rute på barneskolen og det måtte jeg/foreldra mine fint betale. Det er da ungen/ungene som gjør dette så syns at regninga går til den skyldige. Lærer å ta ansvar for sine egne feil og hvertfall når ungene gjør det med vilje!

Bare fordi dette skjer i skoletiden så har da foreldrene ansvar for å lære ungene sine at sånt gjør man ikke.

Anonym poster: e2fde3a9ef0efffd5d6996d44ca30ab6

Skrevet

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/hvilke-rettigheter-har-foreldre-overfor-skolen/#skaderogerstatningsplikttilskolen

Skader og erstatningsplikt til skolen

Hvis en elev forårsaker skade på skolen eller forårsaker skader under en skoletur, er foreldrene pliktig å betale inntil 5000 kroner pr. skade. Hvis foreldrene kan klandres, for eksempel fordi de ikke har grepet inn, kan de være pliktig å betale hele erstatningsbeløpet. Her kan det oppstå konflikter hvis foreldre og skole er uenige om hvorvidt skolen har oppfylt sin tilsynsplikt, eller hvis det er tvil om hvem som faktisk har ansvaret for skaden.

Anonym poster: 8d8f57f8b2787c40f60c9735980a7cc1

Skrevet

Håper ikke du er mor til en på ni år. Å forvente at skolen har superforsikring som dekker ren vandalisme er så blåøyd man kan få det.

Skrevet

Hvis skolen skulle betalt for dette, ville jo skolen måtte nedprioritere noe annet. Solekjøkken, spesialundervisning eller noe annet. Er det greit, mener du? Skolen vår har i hvert fall dårlig råd og jeg ville opplevd det ganske urimelig hvis jeg fikk vite at mine unger fikk et dårligere tilbud fordi noen andres barn knuste ruter...

Skrevet

Hvor var de voksne som skal passe barna da?

Hvordan skal foreldrene kunne gripe inn når skaden skjer i skoletiden. Skal foreldrene nå måtte ansette noen til å følge med barna i skoletiden siden det ikke ser ut til å være skolen sitt ansvar.

Anonym poster: 88371b1ccf9d2c01ec93655645e43f8b

Gjest sug lut
Skrevet

Så du synes skolen skal ta fra mine barns skolegang og gi til dine barns hærverk? Neppe.

Skrevet

Før påske var det 6 gutter på 9 år som gjekk bort til bedehuset i skoletida og knuste ruter, desse guttane har vært hoss rektor og bedt om ynnskyldning og hoss dei som styrer bedehuset.

Nå fekk foreldra regning på 2500 kvar nye ruter ,arbeidspenger og opprydning.

Er det ikkje skolen som må stå til annsvar for dette, det skjedde i skuletida og skolen bør jo ha forsikring på slikt noe??

Skolen har lov og rett til det ja....

Det er ditt barn som har knust ruter... på tide å lære dem at slikt gjør man ikke...

Du som foresatt kan ikke løpe fra ditt ansvar her!

Skrevet

Foreldrene må betale det selv ja. Dersom min gutt hadde gjort noe sånt (noe han aldri kommer til å gjøre) så hadde han fint måttet betalt for det selv. Ned sparepenger og inndragelse av ukepenger/gaver.

Anonym poster: 6ae89ff53f34e87becd472b71e6f4f68

Skrevet

Hvordan skal foreldrene kunne gripe inn når skaden skjer i skoletiden. Skal foreldrene nå måtte ansette noen til å følge med barna i skoletiden siden det ikke ser ut til å være skolen sitt ansvar.

Nei men det din plikt som foreldre å læra barna hvordan enn oppfører seg å at det å ødelegge andres eiendom ikke er greit :)

Anonym poster: 2db3f429ddebdc16aabc99bd68738da7

Skrevet

Så da mener du også at hvis guttene hadde vært på besøk hos deg, altså ditt ansvar der og da, og så ødelagt noe, feks naboens bil med vilje, så skulle du såklart betalt for det og ikke foreldrene til guttene?

Anonym poster: 154400ec711e7acb8017b93faf50e611

Skrevet

Både du og barnet ditt må lære dere å ta konsekvensene av handlingene deres. Når unger (og voksne) endelig skjønner at herværk faktisk har en alvorlig konsekvens, så minsker sannsynligheten for at de gjør noe sånt drastisk.

Anonym poster: 5f35c8a514a0f0b2c7eeb45141de8bbf

Skrevet

Det er ingen som passer på barna på skolen på samme måte som i barnehagen. Når de begynner på skolen er det forventet at de ikke stikker av og at de har lært såpass at de vet at det ikke er lov å knuse ruter ol. Det er foreldrenes oppgave å sørge for at barna kan oppføre seg såpass. Skolebarn som begår herverk er foreldrenes ansvar, uansett om det skjer i skoletiden eller på fritiden.

Anonym poster: fdaff82ca4718f98ff340207846889dd

Skrevet

Niåringer VET at man ikke skal stikke av fra skolen og de VET at det ikke er greit å knuse vinduer. Det skal ikke være nødvendig å "passe på dem" som sådan. Guttene har, i tillegg til hærverk, brutt med skolens ordenregler.

Dersom Nurket hadde gjort noe slikt ville det fått konsekvenser i den forstand at han:

1) hadde måttet betale for skaden av egne lommepenger/sparepenger, eller som hun over skriver måtte selge spill eller utstyr.

og

2) ville fått inndragelse av privilegier/husarrest.

Det ligger ingen læringsverdi at foresatte "raker ut kastanjene" for disse guttene. Som pedagog, og snart mamma, synes jeg det er kjempeviktig at de får en negativ sanksjon som de merker.

Skrevet

Dette gjelder ikkje mitt barn , sitter i fau og har fått saken der , var usikker på om dette var lov av rektor og spørte berre litt rundt her. det var 3 gutter som startet det hele og sto for det meste men 3 kom helt på slutten og har ikkje knust noe men blitt stående for å kikke på , desse har da blitt lokka til å vere med og kastet ein stein kvar på ei allerede ødelagt rute, dette er blitt bekreftet av både rektor og andre elever, Det var mora til den eine av desse guttane som tok kontakt me fau og lurte på om dette var lovleg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...