Gå til innhold

Levere i bhg med nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er de to pappaukene snart over, og da blir det jeg som må levere toåringen i barnehagen. Men hvordan?!

Babyen våkner som regel samtidig med oss andre om morgenen og illskriker gjerne til han får pupp (ikke lenge), og så spiser han lenge og vel. Så er det bæsjing og bleieskift og helst mer mat. Hvordan skal jeg da få tid til å få i storebror mat, kledd på ham og få ham klar for bhg? Han er midt i en teste grenser-periode, og ser gjerne sitt snitt til å stikke av/gjemme seg på utilgjengelige steder, nekte å spise frokost osv, så han er ikke alltid den mest samarbeidsvillige...

Noen som har noen praktiske tips eller erfaring med tilsvarende situasjon?

Jeg tenker at det er lurt å forberede mest mulig kvelden før, men noen ting må jo vente til morgenen.

Pappaen begynner tidlig på jobb, så han kan ikke avlaste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer til å gå veldig fint. Bare tenk som så at de fleste andre klarer det, så da klarer du det også :) Å gi konkrete råd er litt vanskelig, da alle barn er forskjellige.

Skrevet

Men du har jo all verdens tid! Ikke noe du må rekke, senk skuldrene!

Vi sto opp samtidig, mat til lille og påkledning til begge. Deretter mat til meg og storebror. Eldste var 2 år.

Nå minst begynner å bli trøtt igjen la jeg henne og så gikk vi i bhg. Da sov minste gjennom hele leveringen.

Anonym poster: 89560a152d09bbd86471df18aa6f5abe

Skrevet

Pappaen lager frokost til minsten og setter i kjøleskapet. Da er det bare for deg å ta ut å sette på bordet. Så kan du gi minsten mat mens han spiser.

Etterpå steller du dem begge på badet. Legg feks. babyen naken på et handkle på gulvet mens du kler eldste. Kle på ytterklær og så kan dere gå :)

Fungerte fint her iallfall. Og jeg har 5. Er mest styr i begynnelsen. Så lenge man holder hodet kaldt sel, er halvparten gjort ;) De lærer fort at de må vente på tur.

Skrevet

Puste dypt og la det være litt kaotisk en stund.

Det går seg til. Hadde nyfødt baby og en på 21 mnd, gikk veldig greit. Man lærer fort at ingen dør av sult selv om de må vente litt.

Alternativt så kan si la gutten spise frokost i barnehagen til dere får rutinene inn

Skrevet

For eksempel gjør du klar matboks og sekk kvelden før. La store gutten se på barne-tv med frokosten sin mens du ammer og steller baby. Når babyen har roa seg, kan du legge den i vogna/bilsete og kle på eldste. Innimellom får du i deg ei skive, f.eks mens du ammer. Å stelle deg selv kan du gjøre etterpå. Du har jo god tid, ikke stress. La det heller bli en rolig og hyggelig stund. Etter hvert kommer du inn i rytmen, (og ungene og) og det kommer til å gå kjempefint. Senk ambisjonene!

Skrevet

Legg frem klær, smør mapakker, gjør klar sekk.

Be pappaen lage frokost til den største og sett i kjøleskapet.

Sett frem mat til eldste mens du ammer minste.

Kle på minste, så eldste, og dra :)

Anonym poster: 147f6871d389c0ab728d6e52f795017f

Skrevet

Pappaen lager frokost til minsten og setter i kjøleskapet. Da er det bare for deg å ta ut å sette på bordet. Så kan du gi minsten mat mens han spiser.

Etterpå steller du dem begge på badet. Legg feks. babyen naken på et handkle på gulvet mens du kler eldste. Kle på ytterklær og så kan dere gå :)

Fungerte fint her iallfall. Og jeg har 5. Er mest styr i begynnelsen. Så lenge man holder hodet kaldt sel, er halvparten gjort ;) De lærer fort at de må vente på tur.

5 barn?

Respekt :P

Skrevet

Takk for svar, jeg ser jo at andre får det til, så det må jo være mulig :-) ...

Tar gjerne imot flere tips :-)

Skrevet

Fem barn?? Da er jeg imponert over at det i det hele tatt er mulig å komme seg ut i løpet av en dag! :-)

Skrevet

Spiste dere i pysjen FØR stell? Det synes ikke jeg noe om. Stå opp å stelle først, så frokost. Ikke er man sulten med en gang man våkner heller...

Anonym poster: 32b6454c0e873c8ce136ba9e633b4a93

Skrevet

Ser ikke akkurat frem til det jeg heller, selv om det ikke blir før i november for min del :P Har ei som skal i bhg. og en som skal på skolen, men når det gjelder barnehagen, så leverer og henter man bare når det passer :)

Skrevet

Det er bare en vanesak :) Har fire tette selv og husker godt panikken jeg hadde i starten for hvordan det skulle gå, men så går jo alt kjempefint. Som de andre skriver så er det beste å lage klart met mulig på forhånd, bruk gjerne tv litt som hjelp i starten og ikke føl at du har dårlig tid. Bare gi beskjed i bhg om at det kan være at du ikke får levert før det eller det klokkeslettet. Om en uke skal du se at du ikke lenger skjønte hva du stresset sånn for i dag ;)

Skrevet

Det går så bra så!

Jeg hadde skolebarn og da er det viktig å komme til et gitt tidspunkt(som regel 08.30)

Jeg vekket babyen rundt 07.15 hvis han ikke våknet selv. Ikke noe skummelt det? Er det forbudt?

Babyen fikk iallefall ingen skader av dette ;) Man må jo håndtere fler enn en ting og da blir det slik innimellom.

Anonym poster: 63c2bf69150180098f4ed58a4ae7c0ad

Skrevet

Spiste dere i pysjen FØR stell? Det synes ikke jeg noe om. Stå opp å stelle først, så frokost. Ikke er man sulten med en gang man våkner heller...

Hva som er galt med pysjen da? I helgene er det mer vanlig enn uvanlig at alle seks i familien vår er kledd i pysj/koseklær når vi spiser frokost, selv om klokken gjerne er 9-10 og barna har vært våken en stund. Så lenge man ikke skal i selskap så ser jeg ikke helt poenget i å måtte gå kledd på en bestemt måte for å spise?

Skrevet

Hva som er galt med pysjen da? I helgene er det mer vanlig enn uvanlig at alle seks i familien vår er kledd i pysj/koseklær når vi spiser frokost, selv om klokken gjerne er 9-10 og barna har vært våken en stund. Så lenge man ikke skal i selskap så ser jeg ikke helt poenget i å måtte gå kledd på en bestemt måte for å spise?

Vi liker at klærne man skal ha på i senga er rene og smulefrie, ikke med matrester osv. Her i huset står vi opp først, og så spiser vi osv. Koseklær er selvsagt lov, men det er jo ikke de klærne man sover i.

Skrevet

Vi liker at klærne man skal ha på i senga er rene og smulefrie, ikke med matrester osv. Her i huset står vi opp først, og så spiser vi osv. Koseklær er selvsagt lov, men det er jo ikke de klærne man sover i.

Folk får gjøre hva som passer best for dem. Da yngste var baby kledde jeg alle før frokost. Nå hender det vi spiser før vi kler på oss. (de tre yngste) Nattisene går veldig ofte til vask uansett, så det er ikke noen problem ;)

Skrevet (endret)

Jeg er på min 3. Dag i dag, etter far begynte på jobb igjen. Har gått overraskende bra, men har måttet ty til litt "juks" nå i starten ;)

På mandag våkna jenta på 2 først. Da sneik vi oss opp og rakk frokost og halve stellet før lillebror våkna og hylte etter mat. Dvs.. Vi fikk tatt vask, tannpuss og bleieskift.. Men rakk ikke kle på. Da ble det barnetv til jentas store glede (i bleie og pledd), mens lillebror fikk mat. Så stelte jeg lillebror, kledde på storesøster og slengte noen filler på me selv. Satt lillebror i bilstolen og så var vi klar :) Da sov lillebror seg gjennom hele leveringen og videre i vogga da vi kom hjem. Vi var på barnehagen 10:30.. Hehe..

Tirsdag rakk jeg hele frokosten og stellet av storesøster og meg selv før lillebror våkna.. Da var det bare å amme han, stelle han og kjøre avgårde.. Ja.. Det ble barnetv på jenta denne morgenen også :P hun vil helst oppå og over oss når jeg sitter og ammer.. Og hun har allerede skjønt at jeg blir litt "handikappet" når jeg ammer.. Så akkurat da pleier hun å springe rundt og amme (her ser dere et perfekt eksempel på ammetåke.. Det skulle stå rampe.. Ikke amme.. ). Denne dagen var vi i barnehagen 10:15 (wohoo! Progresjon)

I dag leverte pappan jenta da han reiste på jobb. I dag er det turdag og jeg har innsett at foreløpig så er det greit pappan leverer turdagene.. Slik at hun faktisk rekker turene mener jeg :P så blir hun eller hentet tidlig.

Planen er vel egentlig at jeg ikke skal ty til barnetv hver dag og etterhvert heller vekke jenta litt før, så vi er ferdig med alt til han våkner. Men foreløpig er det deilig å sove til hun båkner av se selv.. Så får vi heller ha en myk overgang med "juks" og litt ferdigsmurt frokost i kjøleskapet.

Ellers så legger jeg alt av klær, yttertøy og diverse klart kvelden før. Alt som kan spare meg tid. Men som ei oppi her sier.. Det er jo ingen stress med å låtte levere eldste tidlig.. Ta det med ro :)

Endret av HeltLykkelig ♥♥ Live+spire
Skrevet

Eller den dagen du sitter der med en nyfødt, og 2 skolebarn. Du har henta de 2 eldste, minste skriker, den ene skal avgårde på fotball mens den andre skal på korps. Og der snakker vi deadline. og mannen er borte og kommer hjem om en uke :)

Levering i bhg bør være null stress :)

Skrevet

Eller den dagen du sitter der med en nyfødt, og 2 skolebarn. Du har henta de 2 eldste, minste skriker, den ene skal avgårde på fotball mens den andre skal på korps. Og der snakker vi deadline. og mannen er borte og kommer hjem om en uke :)

Levering i bhg bør være null stress :)

Men nå har ikke Hi 2 skolebarn. Hun er i en ny situasjon og da trenger de fleste litt tid til innkjøring. Det er alltid noen som må klage på at andre klager fordi de selv mener de har det "værre". I mine øyne er det ikke mer stress med to skolebarn selv om man har deadline. De store fikser ting selv, det gjør ikke en toåring. Da har man streng tatt bare en baby man må passe på at er mett før man kjører avgårde. Og det bør vel ikke være så vanskelig ;) men såklart.. Det er vanskelig å forstå at andre trenger råd når man takler ting så strålende selv, eller hva? ;)

Anonym poster: 981cd8ff727e8ef7c3188cfc8ee45edb

Skrevet

Eller den dagen du sitter der med en nyfødt, og 2 skolebarn. Du har henta de 2 eldste, minste skriker, den ene skal avgårde på fotball mens den andre skal på korps. Og der snakker vi deadline. og mannen er borte og kommer hjem om en uke smile.png

Levering i bhg bør være null stress smile.png

Men nå har ikke Hi 2 skolebarn. Hun er i en ny situasjon og da trenger de fleste litt tid til innkjøring. Det er alltid noen som må klage på at andre klager fordi de selv mener de har det "værre". I mine øyne er det ikke mer stress med to skolebarn selv om man har deadline. De store fikser ting selv, det gjør ikke en toåring. Da har man streng tatt bare en baby man må passe på at er mett før man kjører avgårde. Og det bør vel ikke være så vanskelig wink.png men såklart.. Det er vanskelig å forstå at andre trenger råd når man takler ting så strålende selv, eller hva? wink.png

Anonym poster: 981cd8ff727e8ef7c3188cfc8ee45edb

Hahahah, den dagen jeg takler ting strålende da skal jeg være glad!

Her går det ei kule varmt hver eneste dag, og det er et stressmoment uten like. Men det går, det var poenget :)

Og litt "slapp av, det blir verre" :)

Skrevet

Jeg brukte å sørge for at det siste jeg gjorde før påkledning av ytterklær var påfyll av mm. Da slapp jeg og tenke at minste var sulten hvis hun skrek:) ellers har du fått mange gode råd ovenfor, det går så bra :)

Skrevet

Alt går seg til:0) Hadde en nyfødt, en på to år i Bhg og en på barneskolen. Ordne mye ferdig dagen før. Lage matpakke helst før barna vekkes. Stå opp i god tid, dess mer stress dess mer kaos og gråt.

Nå har jeg snart to skolebarn, et barnehage barn på tre år og en nyfødt.

Anonym poster: 8c518b4040179ffe2a1b5ac162b0784f

Skrevet

gjør så mye som mulig klart dagen i forveien, frokost, og barnetv for storebror mens du ammer er supert og ikke forbud, tannpuss og vask, enten kle på på badet eller ta klærne ut i stuen alt etter hva du ønsker kle på, dra :) ikke stress eller kjefte på storebror men heller oppfordre til at han klare og kle seg selv etter vært, har gjort det selv da tok vi buss til bhg. U CAN DO IT :)

Skrevet

Så ingen av ungene dine har gulpet, svettet osv? Interessant...

Anonym poster: 726beeaf808a8c8ec3cb1afbaf7571aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...