Gå til innhold

Første maten og når

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk din(e) barn den første maten og når og hva og hvorfor?

Mine 3 fikk alle grøt rundt 4 måneders alder. Nr 2 fikk det litt tidligere fordi jeg skulle bort med den eldste i noen timer og han var ikke helt glad i flaska. Så da hadde far noe å fore han med hvis han nektet flaska. Gutten var veldig sulten da jeg kom hjem og far passe stresset ;p

Da mine var baby så skulle man begynne med mat når de var 4 mndr. Nå vil man at de helst skal fullamme til de er 6 mndr, men lillegutten våkner etter 3 timer pga sult.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så vidt jeg vet ikke unormalt at så små barn trenger mat hver 3. time døgnet rundt. Vi begynte forøvrig med litt velling ved 5 mnd. Det var vel omtrent da vi begynte med smaksprøver på frukt osv også. Ville ikke ha annet enn litt fruktmos før fylte 8 mnd og da gikk det inn et par skjeer med grøt også. Så jeg tilnærmet fullammet til 10 mnd og deretter gradvis nedtrapping. Måtte slutte å amme ved 18 mnd pga sykdom, men da klarte hun seg fint uten.

Anonym poster: c53ae1dfa6cfe2f60f976bcd2823a236

Skrevet

Frarådes man virkelig med å begynne med grøt/velling/middag før 6 mnd?? Til våre to eldste (5 og 7 år) begynte vi med tyntflytende grøt allerede før 4 mnd og det gikk helt fint. Men så greide jeg heller ikke å amme lenger enn til de var 4-5 mnd da, så de måtte ha litt mer enn bare mme.

Anonym poster: 4342868b221fd36d64383dbb2812ec87

Skrevet

Her fikk han velling laget på grøt og MME fra han var litt over 3 mnd. Han begynte å drikke så ofte MME på kvelden, at jeg valgte å begynne med det. Han begynte å få smaksprøver av diverse fruktmoser litt før han var 4 mnd. Må innrømme at jeg ikke har fulgt disse "reglene" for når de skal ha hva. Han fikk middagsglass med klumper i før han skulle få det, fikk chili i maten når han var 8 mnd osv... Det har gått helt fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...