Gå til innhold

Når gå skoleveien alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en skolestarter til høsten og lurer litt på hva dere mener om når han kan gå alene til skolen? Han er av den litt forsiktige og oppmerksomme typen som ikke finner på noe galt og vil være fylt 6 år før han begynner.

Jeg har ikke målt skoleveien, men tror den er ca 1 km, kanskje litt lenger. Bruker ca 20-25 minutter å gå når jeg går sammen med ham den veien, han er ikke av dem som går så veldig fort.

Problemet er at jeg ikke synes skoleveien er så veldig trygg. To steder langs den er det byggeprosjekter på gang der skolebarna må krysse veier hvor store anleggsmaskiner kjører rundt, og jeg har fortsatt til gode å ha sett den vakten som liksom skal stå der og passe på barna når de passerer. Ett sted kommer man opp av en undergrunn og rett i en avkjørsel der det ikke er fotgjengerovergang og det er vanskelig for biler og se barna som kommer ut av undergrunnen. Et sted må de krysse en vei der det er lyskryss, og det er forsåvidt greit nok. Til slutt må de gå langs oppkjørselen til skolen der det ikke er fortau og det hele tiden kommer biler som tilhører lærere og foreldre som leverer sine barn. Dette er også greit nok, de kjører jo sakte fordi det hele tiden går skolebarn her. De må også krysse parkeringsplassen.

Gutten min har to eldre søsken som da vil gå i 4. og 6. klasse, og han kan evt gå sammen med dem av og til dersom de har lyst til å følge ham. De har jo egne venner de helst vil gå med og som går mye fortere enn lillegutten. Vi voksne har ingen mulighet til å gå med ham, det er rett og slett ikke tid nok siden vi har jobber og rekke, men vi kan kjøre ham.

Anonym poster: 9e8538b8f6c0dcc88cb72dc2927fec5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men hvos dere ikke får gått med eller kjørt han, betyr det at dere ikke er tilbake fra jobb innen han er hjemme? hadde ikke sendt en 6 åring alene nei og da til tomt hus? hadde heller latt han få bli på sfo til dere kan hente. :)

Anonym poster: f38903fe79bd78ba212efc401803bf4d

Skrevet

men hvos dere ikke får gått med eller kjørt han, betyr det at dere ikke er tilbake fra jobb innen han er hjemme? hadde ikke sendt en 6 åring alene nei og da til tomt hus? hadde heller latt han få bli på sfo til dere kan hente. :)

Jada, han skal på SFO etter skolen :) Og vi henter ham der. Det var mer når han kan gå til skolen jeg lurte på. Det er ikke noe problem for oss å kjøre ham til skolen, den ligger på veien til barnehagen hvor vi uansett må levere, men jeg tenker at skolebarn i utgangspunktet har godt av å gå i hvert fall en av veiene til skolen selv. Spørsmålet er bare når det er forsvarlig? Er jeg litt hysterisk dersom jeg føler for å kjøre ham til skolen i hele 1. klasse? Med mindre han kan gå med eldre søsken en og annen dag da.

HI

Skrevet

Beklager, jeg burde ha presisert at jeg mente å spørre om når han kunne gå til skolen selv, ikke hjem igjen :)

HI

Skrevet

Mange steder er det gågrupper der en voksen følger en gruppe barn. Det er veldig greit og sossialt. Ellers bør de eldre ungene enkelt og greit få beskjed om å følge yngste hvis de begynner samtidig. Det er en typisk ting jeg mener det er en selvfølge at eldre søsken hjelper til med.

Anonym poster: 085e826cfda56b0154ccff10254b4a2d

Skrevet

Mange steder er det gågrupper der en voksen følger en gruppe barn. Det er veldig greit og sossialt. Ellers bør de eldre ungene enkelt og greit få beskjed om å følge yngste hvis de begynner samtidig. Det er en typisk ting jeg mener det er en selvfølge at eldre søsken hjelper til med.

Anonym poster: 085e826cfda56b0154ccff10254b4a2d

De to eldste barn er veldig flinke med de to små og hjelper mye til, men det er faktisk ikke deres ansvar å få lillebroren sin trygt fram til skolen hver dag synes jeg. De kan kanskje ha en dag hver i uken de skal følge ham, men ellers så synes jeg faktisk at de store skal få lov til å gå med sine venner. Spesielt ene eldre søsken har hatt litt lite venner før og endelig fått flere, og da vil jeg ikke rive vekk noe så viktig som det sosiale i å gå med venner til skolen. De har ikke gågrupper her, men ellers hadde det selvsagt vært flott :)

HI

Skrevet

Har en førsteklassing selv, og vi har 1,3 km til skolen. Tror ingen førsteklassinger her går alene. Vi har imidlertid laget en følgegruppe sammen med andre familier i nabolaget, slik at vi bytter på hvem av foreldrene som følger fire førsteklassinger til skolen. Veldig mange som gjør det slik her. Det å gå til skolen er sunt, de får frisk luft, og dessuten er den sosiale biten viktig. Vi hadde en litt vanskelig skolestart med vanskelige leveringer, da hjalp det at jenta vår fikk gå sammen med de andre om morgenen.

Kanskje dere kan organisere noe med andre førsteklassinger? Ellers kan han gå med søsken noen dager og dere kjører noen dager.

Vet også om flere som kjører hver dag her, men det er jo lurt for barna å bli godt kjent på skoleveien. En eller annen gang skal de jo begynne å gå den uten voksne.

Anonym poster: 8029bb1f46d84a96cd05b6980b071596

Skrevet

Ikke noe å beklage, jeg ser jo nå at det står TIL skolen i hi ;) så jeg bekleger.

Men synes ikke du virker hysterisk. Jeg kommer heller ikke til å sende min alene i starten. Vi har og 1 km til skolen, på fin gangvei. Men synes 6 åringene er litt for små til å gå helt alene. I følge med andre/søsken/venner er det lettere å tenke seg at de skal gå uten mor/far da :) Du får kjenne på det selv, men jeg synes jo alt veiarbeidet hørtes ut som en utfordring og litt av en hinderløype. Hadde kjørt eller sendt han med den eldste dere har med beskjed om å følge med :) I allefall en liten stund fremover.

Gjest Julia1984
Skrevet

Har ikke lest svarene dine, men ville ALDRI latt en 6 åring gå den strekningen til skolen alene før, ja hold deg fast, 3. trinn.

Husk at barna er faktsik et år yngre enn de fleste av oss her inne var da vi begynte. Med å i bakhodet og i tillegg vite at det faktsik er først i 12 årsalder barn begynner å bli modne til å skjønne trafikkbildet!

I tillegg sier du at det er to steder hvor det kan være farlig...

Nei, kjør han!

Til sammen ligning, vi har en veldig trygg skolevei for vår gutt som begynner på skolen til høsten. Han er 5,5 når han starter. Vi går sammen med han 3 dager i uka, de to andre kjører vi. Jeg tar rett og slett ingen sjanser - derfor har vi heldigvis anledning til gå sammen med han 3 dager i uka, men må kjøre de to andre dagene. Jeg har anledning til å gå hjem med han 3 dager i uka. Synes det er viktig at de går mest mulig - men ikke alene!!

Gjest Julia1984
Skrevet

sorry skrivefeil....skriver fra iphone... ;o)

Skrevet

Takker for alle innspill så langt. Litt godt å høre at jeg ikke er helt hysterisk som ikke vil la ham gå alene når han er så liten. Ser en del som går i 1. klasse nå går alene og synes de er så små... Men det går jo sikkert fint. Selv tenkte jeg tidligst 2. klasse å gå helt alene, og kanskje ikke før i 3. klasse. Men da skal de være ferdig med byggeprosjektene også uansett.

Slike gågrupper der foreldre bytter på å gå høres veldig flott ut, men vi har som nevnt ikke mulighet. Jeg må være på min jobb senest 7.50 hver dag og mannen som har 25 min å kjøre til sin jobb og må levere i bhg må være på sin jobb rundt 8.30 og skolen startet kl 8.30.

HI

Skrevet

her kommer vår snart førsteklassing til å gå alene til og fra skolen med en gang han starter, men han har veldig trygg vei, da vi bor i samme gate, så han trenger aldri krysse veien.

Men den veien du skisserer, hadde jeg ikke turt å sende en førsteklassing alene. Min andreklassing går alene når han skal til venner som bor på andre side av sentrum, og må da krysse flere gangfelt o.l, men det er alt i sentrum med lave hastigheter.

Jeg tror nok også jeg ikke ville latt han gå alene før godt uti andreklasse i alle fall, og da forutsatt at han hadde fått "øvd" seg på ruta regelmessig frem til da. (spes på grunn av anleggstrafikken som ikke alltid er så veldig oppmerksomme, og på grunn av det uoversiktlige krysset)

Jeg hadde sett på det som en god løsning at de eldre søsknene har hver sin dag som de skal følge han, evt at han blir fulgt en dag i uka, men at storsøsknene rullerer på hvem som gjør det, slik at det blir en dag annenhver uke. Det er såpass lite at det ikke tar fra de det sosiale med å gå til skolen (som jeg absolutt ser poenget med). så kunne de jo evnt fått betalt en liten slant for det, slik at de hadde det som jobb, for å gjøre det mer attraktivt?

Anonym poster: d1ae049ce450172dda4ceb013f2018a1

Skrevet

her kommer vår snart førsteklassing til å gå alene til og fra skolen med en gang han starter, men han har veldig trygg vei, da vi bor i samme gate, så han trenger aldri krysse veien.

Men den veien du skisserer, hadde jeg ikke turt å sende en førsteklassing alene. Min andreklassing går alene når han skal til venner som bor på andre side av sentrum, og må da krysse flere gangfelt o.l, men det er alt i sentrum med lave hastigheter.

Jeg tror nok også jeg ikke ville latt han gå alene før godt uti andreklasse i alle fall, og da forutsatt at han hadde fått "øvd" seg på ruta regelmessig frem til da. (spes på grunn av anleggstrafikken som ikke alltid er så veldig oppmerksomme, og på grunn av det uoversiktlige krysset)

Jeg hadde sett på det som en god løsning at de eldre søsknene har hver sin dag som de skal følge han, evt at han blir fulgt en dag i uka, men at storsøsknene rullerer på hvem som gjør det, slik at det blir en dag annenhver uke. Det er såpass lite at det ikke tar fra de det sosiale med å gå til skolen (som jeg absolutt ser poenget med). så kunne de jo evnt fått betalt en liten slant for det, slik at de hadde det som jobb, for å gjøre det mer attraktivt?

Anonym poster: d1ae049ce450172dda4ceb013f2018a1

Det høres veldig lurt ut slik du skisserer det. Har tenkt på det selv. De store har jo alt en del ting de skal hjelpe til meg og gjøre i huset og med småsøsken, og dette kan jo bli et nytt punkt. Så får de heller forhandle ukelønnen opp litt ;) Neida, de er jo kjempeglade i lillebroren sin og vil sikkert synes det er koselig å følge ham av og til om jeg kjenner dem rett, men ikke hver dag nei.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...