Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 De kommer hjem klokka to, og så kommer jeg hjem klokka 3? Er det uforsvarlig? Da kan de spise matpakke og se tv? Anonym poster: e25b69a0ab45b254d7321cc01f4d08e9
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Jeg tror ikke det er så farlig å ha dem hjemme alene en time, men jeg ville likevel prioritert SFO om alle vennene går der. Min sønn på 7 får kutte ned til 50% fra høsten av, når jeg skal være hjemme med baby, men han vil gjerne være der litt siden "alle andre" skal. Anonym poster: 0d1d8dd20e571cc8ac00099b918dd19a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Spørs litt hvor dere bor, nabolag og slikt. Skoleveg, trygg? Hva gjør klassekamerater, eller venner i nabolaget? Slekt, besteforeldre eller voksne dere stoler på i nærheten? De må nok ha en telefon de kan nå deg med, i tilfelle... Med viktige nummer lagret og lett å bruke. Jeg ville i hvert fall ikke orket den utgiften for bare en time daglig for en andreklassing. SFO er mye dyrere enn barnehage her! Anonym poster: 23ba7dbdc5b4b7f2fd43db1a02c7ffd0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Her er det slik at 26 av 28 barn i førsteklassen til datteren min går på SFO. Ser at de som ikke går der faller veldig utenfor sosialt. Det er der barna leker, der avtaler de hvem som skal bli med hjem etc. De som ikke er tilstede går glipp av noe. Anonym poster: b583bd1d5c6c25766b2a1bb95d6422ef
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Vi kutter SFO på 1. og 2. klassingene våre neste år. Her er det litt unger i gata og innen de har spist og gjort lekser er ihvertfall noen hjemme! Vi kan kjøpe enkelt timer om det er noe spesielt. Jeg er stort sett hjemme når de slutter på skolen, men mormor bor i nabohuset så de kan gå dit evt. De har kanskje 500 meter å gå fra skole i eldre boligbyggefelt med mange pensjonister. Føler det er trygg vei! Anonym poster: ed160b6496e0e0a1b292189cacd47bab
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Kommer helt an på. Syns vel igrunn de er for små til å være alene men nå ble min førsteklassing 6 år i romjulen så hun er jo en del yngre enn mange andre:-) Har hatt halv plass SFO til henne men den er sjelden brukt. Er alene, men jobber natt så hun passes på natten av en student( venninne av min lillesøster) og jeg rekker følge på skolen. Sover mens hun er der, og som regel vil hun hjem etter skolen. Har ikke søkt om ny plass når hun begynner i 2.klasse. Vi har en del naboer med barn som heller ikke har SFO så de leker ute som regel hver dag etter skolen uansett;-) Vet at det har blitt en markant nedgang i antall på SFO her jeg bor. Anonym poster: e6b17f68b488a4d54e59deceaa6ce3e1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Her vi bor er SFO lite brukt ettersom skoledagene varer til 14.30. Av 1. klassingene er det kanskje 50% som bruker SFO, av 2. klassingene er det ca 25%, noen få 3. klassinger og ingen 4. klassinger. Hvis ungene har tilgang til tlf, slik at de kan nå deg, pluss at du er rimelig sikker på at de ikke begynner å fikle med fyrstikker, komfyr, stekeplater etc går det sikkert greit at de er alene den ene timen om dagen. Stor forskjell på modenheten hos barn i denne alderen, så se an hvordan dine barn ligger an. Anonym poster: f749b8b8bfb5d840fbba844361dd8cd8
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Her er det slik at 26 av 28 barn i førsteklassen til datteren min går på SFO. Ser at de som ikke går der faller veldig utenfor sosialt. Det er der barna leker, der avtaler de hvem som skal bli med hjem etc. De som ikke er tilstede går glipp av noe. Anonym poster: b583bd1d5c6c25766b2a1bb95d6422ef Leker ikke barna som er hjemme da? Kan ikke barn være sosiale hjemme? Synes det er trist når både barn og foreldre begynner å tro at det er bare ved å sende barna til en offentlig institusjon at de kan få møtt venner og leke... En vond sirkel... Anonym poster: 23ba7dbdc5b4b7f2fd43db1a02c7ffd0
Puma - sprekker snart! Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Her kommer 1.klassingen hjem etter skolen og nyter 1-2 timer m lek, lydbok, lesing alene etc før "resten av dagen" fortsetter. Virker som det gjør han godt. Må sies at han treffer unger stadig vekk på ettermiddagene..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #10 Skrevet 10. april 2013 Her går jenta i 1 klasse i SFO og skal også gjøre det hele neste år som 2 klasse iallefall. Sender henne i SFO først og fremst for det sosiale. Alle de andre jentene går på SFO og nesten alle guttene. Det er ingen å leke med i gatene her på dagen og alt av det sosiale skjer der, så da bruker vi penger på SFO.... Anonym poster: 6f754e822777674a64c9f63e0fa72269
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #11 Skrevet 10. april 2013 Har en annenklassing nå, hun har aldri gått på sfo. Det er somregel noen hjemme, men ikke alltid. Hun går hjem alene, eller med storesøsken om de er ferdig samtidig. Låser seg inn og ringer meg om ingen er hjemme. Vi fikk hustelefon når storesøster sluttet på sfo i førsteklasse, veldig greit å vite at det er en tlf i huset som alltid virker. Mobil går fort tom for strøm, glemmes her og der osv. Og på doro telefonen vi har så er det hurtignr, så bare å trykke på en knapp ringes det til meg. De må ikke huske nr. Ungene har alltid kost seg når de er hjemme alene, litt alenetid er godt. Mat ordner de seg om de er sultene, oppkuttet brød i matboken og frokostblandinger. Mat på komfyr osv må de vente til det er andre i hus. Vi bor nær skolen, det er noen pensjonister til naboer så det er igrunn alltid noen i nærheten om det skulle være noe. Ikke jobber jeg langt unna heller. Men snakket med jenta før hun skule begynne i første om hun ville gå på sfo, jeg måtte vite at hun ønsket å gå hjem fra skolen alene og være hjemme alene litt. Hadde hun ikke hatt lyst til det hadde hun vært på sfo. Jenta her blir ikke utenfor siden hun ikke går på sfo. Her lekes det med venner støtt og stadig og sjeldent det ikkeervenner på besøk eller de er ute og leker. Mange barn i gata, og de renner ned dørene hos hverandre. Hun har også med seg venner hjem støtt og stadig. Vi bor så nær skolen, så enkelt å ha med venner hjem. Ikke mye styr for å ha med venner hjem. Venner kan gjerne være med hjem etter skolen og bli hentet når foreldrene hadde hentet de på sfo. Da får de flere timer sammen, så tiden blir ikke for knapp. Men gjør det som passer dere, men viktig å høre hva barnet ønsker. Er barnet usikker så kan det være greit å ha sfo i starten og så kutte ut. Men hos oss har det fungert supert uten. Mitt tanebarn er førsteklassing i år. Han har heller ikke sfo. Tar bussen til og fra skolen, låser seg inn og koser seg hjemme til foreldrene kommer hjem. Eneste tid på dagen da det er litt rolig i huset så han storkoser seg. To småsøsken lager liv, så godt med litt alene tid. Han har mange aktiviteter han går på og venner bor i nabohusene, så han blir heller ikke utenfor av å ikke gå på sfo. Anonym poster: af38f9881dd68e4f7d24d369306d54fa
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #12 Skrevet 10. april 2013 Her er det slik at 26 av 28 barn i førsteklassen til datteren min går på SFO. Ser at de som ikke går der faller veldig utenfor sosialt. Det er der barna leker, der avtaler de hvem som skal bli med hjem etc. De som ikke er tilstede går glipp av noe. Anonym poster: b583bd1d5c6c25766b2a1bb95d6422ef Leker ikke barna som er hjemme da? Kan ikke barn være sosiale hjemme? Synes det er trist når både barn og foreldre begynner å tro at det er bare ved å sende barna til en offentlig institusjon at de kan få møtt venner og leke... En vond sirkel... Anonym poster: 23ba7dbdc5b4b7f2fd43db1a02c7ffd0 Jo, barn kan leke hjemme. Men da blir det alene ettersom alle jo går på SFO. Og SFO her er ikke en ren oppbevaringanstalt. De har dansegruppe, lesegruppe, turgruppe, sirkusgruppe, tryllegruppe etc. Barna vil være på SFO. De aller fleste går der også i andre og tredje klasse, og svært mange fjerdeklassinger også. Dette er i Oslo. Foreldre jobber fullt. Jeg ville ikke latt min førsteklassing gå hjem kl 13 og så vært alene til kl 16. Anonym poster: b583bd1d5c6c25766b2a1bb95d6422ef
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #13 Skrevet 10. april 2013 Her er det slik at 26 av 28 barn i førsteklassen til datteren min går på SFO. Ser at de som ikke går der faller veldig utenfor sosialt. Det er der barna leker, der avtaler de hvem som skal bli med hjem etc. De som ikke er tilstede går glipp av noe. Anonym poster: b583bd1d5c6c25766b2a1bb95d6422ef Leker ikke barna som er hjemme da? Kan ikke barn være sosiale hjemme? Synes det er trist når både barn og foreldre begynner å tro at det er bare ved å sende barna til en offentlig institusjon at de kan få møtt venner og leke... En vond sirkel... Anonym poster: 23ba7dbdc5b4b7f2fd43db1a02c7ffd0 Jo, barn kan leke hjemme. Men da blir det alene ettersom alle jo går på SFO. Og SFO her er ikke en ren oppbevaringanstalt. De har dansegruppe, lesegruppe, turgruppe, sirkusgruppe, tryllegruppe etc. Barna vil være på SFO. De aller fleste går der også i andre og tredje klasse, og svært mange fjerdeklassinger også. Dette er i Oslo. Foreldre jobber fullt. Jeg ville ikke latt min førsteklassing gå hjem kl 13 og så vært alene til kl 16. Anonym poster: b583bd1d5c6c25766b2a1bb95d6422ef
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 Her kutter vi SFO til neste år, da jeg skal være hjemme med baby, så vår andreklassing slutter, og vår snart førsteklassing får aldri begynt. førsteklassingen er litt lei seg for det, siden vennene hans alle skal gå der, men her er SFO ekstremt dyrt, så selv med søskenrabatt vil det bli over 5000 i mnd, og det er litt i overkant når vi ikek trenger. Deltidsplass er også veldig dyrt her. Jeg synes også det er trist at det blir slik at folk føler de "må" sende ungene på SFO for at de skal få lekt. Her er det heldigvis ikke alle som går på SFO, spes ikke i eldstes kull. Men jeg er ikke redd for at de ikke skal få lekt likevel, selv om yngstes venner vil gå på sfo. Vi kommer til å spør med hjem venner ofte, slik at de heller blir med han hjem enn på SFO, og på fritiden leker han jo ikke mindre likevel. (slike lekeavtaler på ettermiddagene går alltid på melding gjennom foreldrene uansett) Ang å la en første og andreklassing være alene hjemme, synes jeg det kommer ann på hvor vant de er til å være hjemme alene. Her har vår andreklassing vært alene hjemme halvannen time på ettermiddagen to dager i uka, har gått helt strålende. (Men han trives godt med å være alene hjemme) Vi kjøpte en billig "ungdomstelefon" til han, som ligger på fast plass, og som han ringer for å si ifra at han er hjemme, og kan ringe dersom det er noe spesielt. Aldri vært noen problem av noe slag. Anonym poster: 8765150df815591069308f744f7bb102
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #15 Skrevet 10. april 2013 De kommer hjem klokka to, og så kommer jeg hjem klokka 3? Er det uforsvarlig? Da kan de spise matpakke og se tv? Anonym poster: e25b69a0ab45b254d7321cc01f4d08e9 Vi skal ikke ha SFo til våre barn. Jeg skal være hjemme i perm. Pappa jobber natt. Og storebror går på ungdomsskolen og kan følge til og fra skolen enkelte dager. Anonym poster: 327e32bcb93f2dc9d21049051a47f1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå