Gå til innhold

Enda en kveld over og unge har enda ikke sovna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg tror jeg holder på å bli sprø. Gutten på 11 mnd har alltid vært vanskelig når det gjelder soving. Han sover ikke mer enn 3 t sammenhengende på natta og vi har prøvd ganske mye. Prøvd eget soverom i flere uker uten forbedring. Så var jeg så lur at jeg avvente han smokken. Det har straffet seg nå gitt.

De siste ukene har han vært et mareritt å legge. Gråter med en gang han blir lagt ned. Han har vært relativt grei å legge til tross for soveproblematikken. Nå er det 5.natta han bare raser ved legging. Hva skal jeg gjøre? Ikke vil ha ha smokk, kos, synging eller noe. I går gikk jeg etter en stund med rasing og da sovnet han etter 2 min. Tenkte det samme gikk an i dag, men der tok jeg feil gitt. Dilemmaet er at om jeg lar han rase så kaster han opp til slutt og kan holde på i timesvis. Eller så er jeg redd han blir bortskjemt om jeg tar han opp. Hva er best å gjøre?

Til opplysning så står vi opp klokka 7 og han sover maks 90min fra rundt 0930. Neste dupp rundt klokka 14 og da i maks 30 min. Bør vi kutte ut en dupp og når bør da eventuelt den ene duppen være? Han er enda litt pjusk etter snart 2 uker med halsinfeksjon, men jeg er redd det har blitt en dum uvane for han å gråte ved legging. Huffameg, både han og jeg gråter. Jeg blir så frustrert når han ALDRI sovner og jeg gjør alt! Noen gode råd å komme med?

Anonym poster: e74f3e461ab3e046545bd8f1d249295f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan prøve å legge han senere, noen barn har mindre behov for søvn enn andre. For at dere alle skal få hvile, kanskje det er lurt å ligge sammen med han til han sovner. For en periode. Tror dere har havna i en ond sirkel, hvis legging har blitt negativt for dere alle. Ta kosen tilbake, denne babytida komner aldri igjen.

Anonym poster: bd633e748b197dfc98b8de7bcb602e57

Skrevet

Han merker garantert din frustrasjon! Vær hos han, ikke stresse denne leggingen slik at det blir kamp hver kveld. Bruk tid, ikke la han skrike seg i søvn.

Anonym poster: 291089fd2b8d3cb323594fc6c1215b4e

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Jeg har i ekstra vanskelige perioder tenkt «MÅ jeg oppnå noe denne runden? Kan jeg ta denne kampen senere, når både jeg og ungen er bedre rustet?» Og da hender det at jeg lar ungen «vinne», og fortsetter i ungens bane noen uker, før jeg prøver på nytt. Vi har aldri hatt kjempestore problemer på grunn av dette,.men jeg har jo da feks ofret noen kvelder med voksentid og heller lagt meg med ungen til han sovnet. Og så tatt opp kampen på nytt tre uker senere. Dette var hovedsaklig når barnet mitt var mindre, nå er han 2,5 og mye mer trassete og utspekulert (og herlig!), så nå har jeg måttet være mer streng og konsekvent på alle områder ;)

Men når han var 9 mnd-litt over ett år, hadde vi som sagt en del kvelder der jeg (vi) bare lå i senga med ham, eller ved siden av senga hans uten å si så mye.(kunne synge litt). Det ble bedre etter hvert :)

Endret av UndrendeUllteppe
Skrevet

Kanskje er han plaget med noe som han kjenner ekstra godt når han legges, f.eks, halsinfeksjonen du nevner, tannfrembrudd kan plage utrolig i perioder, separasjonsangst....

Ville ikke bare gått i fra når han raser, han kan kjenne seg utrygg.. Siden han våkner en del på natta enda, ville jeg absolutt ikke kuttet søvn på dagen!

Noen gråter alltid før de sovner, men "rase" er litt annerledes.....

Anonym poster: 018146f8ea8fd87992cdaf42b70a1cbf

Gjest Julia1984
Skrevet

Vær hos han, samsov om nødvendig. Han er jo så liten! Noen barn krever bare nærhet, gi han det! Han blir fort stor, lettere å inngå avtaler. Kos deg, nyt babytiden.

For all del, ikke la han skrike slik du beskriver - stakkars liten!

Skrevet

Min er også 11 mnd og har alltid vært vanskelig med søvn og sover veldig urolig. Vi gikk over til en lur for nesten en mnd siden, så nå står vi (han) opp seks. Litt for tidlig syns jeg for da vil han ha den første luren så tidlig. Rundt 10-12 eller 11-13, og da legger han seg for natten ca 19:00. Da er han stup trøtt. Dagduppen var tidligere før, men jeg brukte en uke hvor jeg fokuserte på å være hjemme på dagtid og "flytte" luren litt lenger. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å skyve på den første luren og droppe den andre. Jeg hadde nok prøvd å venne han til smokk igjen, evnt bare ved leggetid.. Jeg er fortsatt oppe rundt tre ganger pr natt og assisterer han i noe ( smokk, liggestilling osv) og håper det gir seg snart!

Skrevet

Har du sjekket ørene hans? Kan jo være at han plages med dem, siden han har vært syk...

Skrevet

Neineinei dere misforstår meg. Glemte å skrive at jeg har vært hos han hver natt til han har sovnet:) Han raser fordi om jeg er der. MEn i går ble jeg så lei av at han bare ikke kunne sovne. Han blir irritert om jeg stryker osv. I det hele tatt lager lyd. Så gikk jeg ut og da sovnet han raskt..

Skrevet

Noen barn sover dårligere på natten fordi de får for lite søvn på dagtid og dermed hele døgnet. Å legge inn en ekstra lur på dagtid kan til og med være verdt å prøve ;-)

Skrevet

Vær hos han, samsov om nødvendig. Han er jo så liten! Noen barn krever bare nærhet, gi han det! Han blir fort stor, lettere å inngå avtaler. Kos deg, nyt babytiden.

For all del, ikke la han skrike slik du beskriver - stakkars liten!

Jeg "lar" han ikke skrike. Tar han opp, men han blir bare rasende om vi ikke går opp i lyset igjen...

Skrevet

Huff mulig jeg er overfølsom, men begynner nesten å grine av det dere skriver. Jeg er en mamma som har både samsovet og vært nær barnet helt fra fødselen av. Helt i mot skrikekurer og alt. Føles litt vondt når dere skriver at jeg lar han gråte seg i søvn og at han er utrygg. Det er absolutt ikke tilfelle. Det var første gangen jeg gikk ut. Bare for at jeg skulle få noen minutters pause. Da hadde jeg hatt han x antall ganger opp i armene.

Skrevet

Huff mulig jeg er overfølsom, men begynner nesten å grine av det dere skriver. Jeg er en mamma som har både samsovet og vært nær barnet helt fra fødselen av. Helt i mot skrikekurer og alt. Føles litt vondt når dere skriver at jeg lar han gråte seg i søvn og at han er utrygg. Det er absolutt ikke tilfelle. Det var første gangen jeg gikk ut. Bare for at jeg skulle få noen minutters pause. Da hadde jeg hatt han x antall ganger opp i armene.

Ikke ta det så hard opp. Du er helt sikkert en fantastisk mamma. Alle mødre opplever å føle seg rådvill og fortvilet. Det er helt normalt og vil ikke være sisre gang. Jeg har vært mamma i 14 år og har tre barn. Man har gjort sine feil, erfaringer og man har lært. Synes det ser ut som du har fått mange fine råd. Les dem igjen i morgen, kanskje du ser annerledes på de da. Det ordner seg skal du se, husk at når det gjelder å være mamma, så finnes det mange sannheter og ingen fasitsvar. Er sikker på at du vil finne dine svar hos deg selv. Klem.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nei nei nei, det er bare vi som ikke har sett hele bildet. Det fungerte bra i går, da er det klart du prøver det samme i dag. Det er jo logisk :) da får du kanskje bare prøve deg frem, virker ikke som han vet helt selv hva han vil. Og sånn er jo disse barna noen ganger. Øreverk kommer forresten ofte i etterkant av halsvondt, og forsterkes gjerne om kvelden.

Og at han våkner på natten er ikke nødvendigvis avgjørende for om du kan kutte dagsøvn eller ikke. De sover vel ofte bedre på natten når man kutter litt dagsøvn (og de er klare for det)?

Skrevet

Vi har ei sånn jente - hun er to nå og det har alltid vært kjempevanskelig å legge henne. Det er nesten slik at vi holder på å legge henne, med synging, lesing, snakking etc og lirker og lurer, til hun liksom "finner ut" at det er ok å sove. Blir det feil blir det skriking til hun kaster opp og vi må starte på nytt...

Skikkelig slitsomt!

Anonym poster: 610711dcdb8219450797ce9f7bb4362b

Skrevet

Ja han vil sove for han har øynene igjen, men så vrir han seg fra side til side og mer og mer urolig. Så kommer sutringa og det ekskalerer til rasing uten at jeg får til å gjøre noe for å roe han ned...

Skrevet

Vi har alltid slitt med å få vår lille til å sove om kveldene. Hun er 1,5 år nå og det går bedre. Det var en periode i fjor sommer når hun var 11 mnd.hvor hun bare skrek hysterisk når vi la henne i sengen. Da ga vi opp og for å gjøre det enkelt trillet vi henne i søvn. Hver kveld nesten i hele sommer ble hun trille t til hun sovnet, så la vi henne over i sin seng. Det var en dårlig vane, men det funket.

Anonym poster: e8fd9c58a3916fcf11a305f38165c746

Skrevet

Min eldste var også veldig urolig, men henne la jeg armen over i senga og holdt forsiktig fast til kroppen slappet av og hun fikk sove. Ikke noe skriking der. Men den yngste nå blir helt krakilsk, og det er veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre. Samsoving funker ikke her heller. Får vel bare holde ut til det går over. Prøve å puste med magen og telle til ti x antall ganger hver kveld ;-)

Skrevet

Min eldste var også veldig urolig, men henne la jeg armen over i senga og holdt forsiktig fast til kroppen slappet av og hun fikk sove. Ikke noe skriking der. Men den yngste nå blir helt krakilsk, og det er veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre. Samsoving funker ikke her heller. Får vel bare holde ut til det går over. Prøve å puste med magen og telle til ti x antall ganger hver kveld ;-)

Ja blir telt til ti x antall ganger;P

Skrevet

Ja han vil sove for han har øynene igjen, men så vrir han seg fra side til side og mer og mer urolig. Så kommer sutringa og det ekskalerer til rasing uten at jeg får til å gjøre noe for å roe han ned...

Hva med sele?

Det høres fælt ut, men vi brukte sele på storebror til han var nesten to år

Han hadde så mye uro i kroppen at han ikke klarte å roe seg, selv om han var trøtt som en strømpe.

Skrevet

Jeg tolker det som om det er noe som plager han, siden han har øynene igjen og vil sove.. Ikke alle som tror på slikt, men har dere tenkt på homeopat? Det et jo ingen medisiner eller noe, men alternativ behandling. Det kan jo være at lille ha noe som plager han, som en Homeopat kan rette opp i. Grunn til at jeg nevner det, er fordi jeg gikk til en når datteren min var 3 mnd. Hun var urolig hele natten, og smågråt når hun sov. Hun fant aldri roen helt. Han sa at han trodde hun hadde en låsning i nakken som skapte et ubehag for henne. Vi var til en behandling, fikk time til flere, men hun ble bra samme natten. Det høres for mange merkelig ut, men alternativ behandling kan hjelpe mot så mye.

Så om du ikke er helt sikker på at det bare er gutten som er vanskelig, så kan du jo kanskje i alle fall snakke med en?

Skrevet

Avvent en baby med .smokken??? Stakkars liten :( Du har tatt den eneste trøsten fra han :( :( For hos deg er han en pest og en plage :(

Prøvd å gi han melk? Ikke uvanlig at de er sultne i den alderen

Anonym poster: cf3d796924767a44599164811a00414b

Skrevet

Avvent en baby med .smokken??? Stakkars liten sad.png Du har tatt den eneste trøsten fra han sad.pngsad.png For hos deg er han en pest og en plage sad.png

Prøvd å gi han melk? Ikke uvanlig at de er sultne i den alderen

Anonym poster: cf3d796924767a44599164811a00414b

For et fantastisk unødvendig svar.

Du burde faktisk skamme deg for å lire av deg noe slikt som dette til en fortvilt mamma. Det er da aldeles ikke synd i ungen fordi han ble avvent med tutten. Hun har da aldri sagt at han er en pest og en plage. Du burde slutte å fatte dine egne konklusjoner og heller faktisk lese det som skrives. Jeeez.

Meh! Er det eneste intrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest ditt innlegg.

Til HI: Det høres faktisk ut som om han plages med noe/har vondt når han legges ned. Ta en prat med helsesøster eller fastlegen. Tar han seg tl ørene eller munnen? Lykke til, detet er ikke noe morro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...