Gå til innhold

Hjelp meg å velge hunderase.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere hatt rottweiler som døde av alderdom og etter at jeg ble alenemor til 2barn savner jeg veldig en hund i huset. To raser jeg har sett på er staffordshire terrier og chihuaua. 2 veldig forskjellige hunderaser,staffordshire er veldig barnevennlig men usikker på om jeg heller skal gå for en mindre rase. Noen råd?forslag på fine raser som ikke røyter ekstremt.

Anonym poster: 7a1016f4975aac74f189b0bddcb04739

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Staffordshire bullterrier synes jeg virker som veldig fine familiehunder. Eneste med disse som jeg har forstått er at de kan være veldig dominante slik at drt er viktig med riktig dressur. De er veldig snille med mennesker, men kan være agressive mot andre hunder.

Chihuahua er en ok rase det, men litt for liten etter min smak. Vil ikke ha en hund som man risikerer at brekker benet sitt fordi den hopper ned fra sofaen.....

Har selv ingen erfaring med noen av rasene så svarer bare ut ifra hva jeg har sett.

Andre forslag er pomeranien (røyter kanskje litt?) og mops :-)

Skrevet

Ville gått for Staffordshire, de er flotte og stillferdige. Chihuahua er skikkelig dølle hunder, og fryktelig gneldrete...

Anonym poster: 567db62f2784fa90964ade43489cda97

Skrevet

Jeg ville valgt pomeranian fremfor chihuahua hvis du skal velge liten hund.. De er ofte mye enklere å oppdra, og blir ikke like eiersyke som mange chihuahua'er kan bli. Etter min erfaring er de også mindre gneldrete, og passer bedre som familiehund.

Skrevet

Vi har staff og kan anbefale den på det sterkeste! Stille og rolig, bjeffer ikke, tåler lange turer(men krever det ikke), tålmodig og eeelsker barn og mennesker generelt!! Hun kommer ok overens med andre hunder, men er mer interessert i å hilse på mennesker. Guttungen og vofsen er bestevenner, og han kan gjøre hva som helst med henne!

Skrevet

Shih tzu er flotte familiehunder ! Kortklipt selvfølgelig ;-)

Anonym poster: 9792459901c85ef7469f21de908a7a30

Skrevet

Vi har staff og kan anbefale den på det sterkeste! Stille og rolig, bjeffer ikke, tåler lange turer(men krever det ikke), tålmodig og eeelsker barn og mennesker generelt!! Hun kommer ok overens med andre hunder, men er mer interessert i å hilse på mennesker. Guttungen og vofsen er bestevenner, og han kan gjøre hva som helst med henne!

Og de er veldig lekne, noe som er gull verdt med små barn. ;)
Skrevet

tror jeg ville gått for en litt større "liten hund" enn chihuauhuaen. Og en rase som ikke røyter er fint ja. Hva med:

bichon havanaise (syns de er fine)

lhasa apso

bichin frise

dachs (langhåret)

Den første du nevnte har jeg ingen erfaring med. Selv har jeg en blanding av disse rasene over her og en unge på 1,5 år. De går vedlig fint sammen :)

Skrevet

Stafforshire er den mest slitsomme hunden jeg har vært ute for. Greit at den er snill mot mennesker, men dominant ovenfor andre dyr og kan krasje helt med andre hunder. Rasen er også utsatt for en del sykdommer, og de tre jeg kjenner har klippekort hos veterinæren, hvorav en ble avlivet tilslutt. Kjenner ikke til hverken chihuahua eller pomeranien, men har hørt at de gneldrer mye og ofte skvetter inne?

Skrevet

Takk for mange tips:) jeg også kan tenke meg en litt større rase enn chihuaua. Har forelsket meg litt i staff så spørs vel om det ikke blir det. Tar gjerne i mot flere tips. Har sett på pomerianan men de røyter veldig mye.

Anonym poster: 9914ebc72e85e2a4cab1071a2e2d51cd

Skrevet

Alaskan klee kai, en fantastisk familiehund, så vel som vakthund ;)

Anonym poster: dc98f146508788cdb5903a219a1b8447

Skrevet (endret)

Takk for mange tips:) jeg også kan tenke meg en litt større rase enn chihuaua. Har forelsket meg litt i staff så spørs vel om det ikke blir det. Tar gjerne i mot flere tips. Har sett på pomerianan men de røyter veldig mye.

Anonym poster: 9914ebc72e85e2a4cab1071a2e2d51cd

Staff røyter like mye som pom ;)

Eneste forskjellen er lengden på hårene.. og faktisk mer behagelig med lange hårstrå enn de kore stubbene til staffene.. Jeg har pom og røyter kun mye 2 ganger i året, som de fleste hunder gjør..

Endret av Skeptisimo
Skrevet

Sjekk ut podengo! Har to stk! Perfekt gemytt å strl! De elsker både folk og dyr, og er ordentlig glad-hunder!

Anonym poster: 2dbdc908adc994c04c2e2059ac284c34

Skrevet

Jeg har tidligere hatt rottweiler som døde av alderdom og etter at jeg ble alenemor til 2barn savner jeg veldig en hund i huset. To raser jeg har sett på er staffordshire terrier og chihuaua. 2 veldig forskjellige hunderaser,staffordshire er veldig barnevennlig men usikker på om jeg heller skal gå for en mindre rase. Noen råd?forslag på fine raser som ikke røyter ekstremt.

Anonym poster: 7a1016f4975aac74f189b0bddcb04739

Chinese crested powder puff. Helt fantastisk rase. Ikke så stor, røyter ikke, fin familiehund. Både jeg og mannen har allergi mot hund, men vi har ikke reagert på puffen vår i det hele tatt.

Anonym poster: 29ec63cde7bc462cabb76ddd9906c264

Skrevet

Alaskan klee kai, en fantastisk familiehund, så vel som vakthund ;)

Sjekk ut podengo! Har to stk! Perfekt gemytt å strl! De elsker både folk og dyr, og er ordentlig glad-hunder!

Anonym poster: 2dbdc908adc994c04c2e2059ac284c34

Alaskan klee kai, røyter to ganger i året og det er når den skifter fra sommer til vinter/vinter til sommerpels...

Skrevet

www.kennelminstemann.no

Fineste hundene :) Og godt gemytt.

Anonym poster: 7c920d013e4e23341d02504bc9c76b90

Skrevet

Vi har en pomeranian, hun røyter veeldig lite. Med rett fór og litt pelsstell røyter de minimalt. Har også to barn, og hunden elsker dem :)

Anonym poster: 6c23d83f40a82a962b20a0b7214895b2

Skrevet

Anbefaler mops om man vil ha en glad klovn i hus som elsker barn, voksne og andre hunder. Nå finnes det flere linjer som er veldig friske og har sunne mopser :-)

Skrevet

Syns du sa du sku ha hund jeg. Ikke rotte.

Chihuahua er rotte. :P

Jeg hadde valgt rottwailer igjen jeg var jeg deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...