Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Håper ikke jeg bryter taushetsplikta nå, men navngir jo ingen eller sier hvor det er. Jeg jobber som pleieassistent på et sykehjem hvor vi har flere pasientgrupper. En mann som jeg pleier å stelle ( Og det er ALLTID gruppa hans jeg får) er fæl med å komme med kommentarer av den slibrige sorten, klappe meg på rumpa og sist gang jeg var på jobb prøvde han å ta meg mellom beina. Før han rakk det tok jeg tak i hånda hans og fortsatte å vaske han. Så sa han "Ja, du er bra redd for at jeg skal kjenne på deg ikke sant"? også bare lo han. Bør jeg si fra noen steder, evt be om en annen gruppe? Jeg er kun vikar der. Vet jo ikke om han skjønner at det han gjør er ekkelt, han er jo lettere dement også. Tåler tullete kommentarer, men å prøve å beføle meg, det synes jeg er ekkelt.. Anonym poster: fcf8d16c8f6ad72c7406c236e63a41f1
DaTuMa Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Si til han at sånn oppførsel finner du deg ikke i. Hvis han ikke skjerper seg får han vaske seg selv. Sånne brukere krever klare grenser.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Ta dette opp med lederen din. Hvis brukeren gjør dette ofte, har lederen sikkert hørt om dette før, kanskje hn har en "plan" for hvordan dette skal håndteres? Hvis ikke bør du etterspørre det. Ingen skal bli antastet på jobb! Anonym poster: 2e168598fe99bf4fcb66e450a8fe7e8b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Ta dette opp med lederen din. Hvis brukeren gjør dette ofte, har lederen sikkert hørt om dette før, kanskje hn har en "plan" for hvordan dette skal håndteres? Hvis ikke bør du etterspørre det. Ingen skal bli antastet på jobb! Anonym poster: 2e168598fe99bf4fcb66e450a8fe7e8b Syns bare det er merkelig at alltid jeg som er ny får hans gruppe disse dagene jeg er på jobb?! Ingen har noen ganger "advart" meg om oppførselen hans. Jeg er ganske mye yngre enn mange av mine kolleger, har ikke hørt om at han har antastet noen av dem. Syns det hele er ekkelt, rett og slett. Elsker jobben min, men gruer meg til denne enkelt brukeren. Anonym poster: fcf8d16c8f6ad72c7406c236e63a41f1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Ta det opp med noen andre på jobb og hør om det bare er deg han er sånn mot. Hvis det er det, er det jo greit om du kan slippe å stelle han, hvis han er sånn mot de andre også, så kan du kanskje få tips om hvordan du bør takle det. Anonym poster: 83ccb1e237bada8376e1a58ecf4aba23
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Si klart fra til mannen at dette aksepterer du ikke! Det fungerer best er min erfaring. Jeg sier fra dersom noen har uakseptabel oppførsel. Man må ikke godta alt. Lykke til, dette greier du:-) sett deg i respekt ved det første uakseptable han gjør og hold fast på det!
NormaJean Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Da sier du til denne brukeren: Dette finner jeg meg ikke i. Jeg er her for å hjelpe deg, ikke noe mer. Nå kutter du ut ellers så må jeg forlate rommet. Har du noen gang sagt rett ut til mannen at han skal slutte? Hva sa han da?
Gjest SHOC Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Dette skal du skrive avviksmelding på HVER gang det skjer og levere til lederen din. Ta kontakt med verneombud eller plasstillitsvalgt. Krev at dere er to tilstede ved stell. Det er dessverre slik mange steder at de unge uerfarne som ikke tørr si noe blir sendt til "vanskelige" pasienter, de faste lurer seg unna. Dette må du gripe fatt i med en gang. Er pasienten tilregnelig begår han faktisk et straffbart forhold og kan anmeldes.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #9 Skrevet 9. april 2013 Nå vet jeg ikke om mannen er dement? Du skal si ifra til brukeren at du ikke aksepterer hans oppførsel, snakk med din sjef (sjefen bør snakke med brukeren) og skriv avviksmelding. Anonym poster: 56f7ed7945cc3e5fc952857729bb7b28
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #10 Skrevet 9. april 2013 Norma: Ja har sagt ifra til han før på en streng måte. Han sier ingenting, sitter der og later som ingenting. Shoc: Dette visste jeg ikke. Det skal altså skrives avviksskjema på? Jeg er ikke komfortabel med å være i samme rom som denne mannen alene, hvertfall ikke slik han oppfører seg. Han tester vel smertegrensene mine siden jeg er ny. Anonym poster: fcf8d16c8f6ad72c7406c236e63a41f1
☆☆☆ Skrevet 9. april 2013 #11 Skrevet 9. april 2013 Ta det opp på rapport, det er truleg ei kjend problemstilling og avdelinga har nok forskjellige strategiar for å handtere situasjonen. Du vil også kunne få vite om personen er tilregnelig og i stand til å ta ansvar for handlingene sine. Personleg synes eg det er ein uting å sende inn vikarar til personar med slike problemstillingar før dei er trygge i jobben, og uansett ikkje utan å bli advart først..
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #12 Skrevet 9. april 2013 Ta det opp på rapport, det er truleg ei kjend problemstilling og avdelinga har nok forskjellige strategiar for å handtere situasjonen. Du vil også kunne få vite om personen er tilregnelig og i stand til å ta ansvar for handlingene sine. Personleg synes eg det er ein uting å sende inn vikarar til personar med slike problemstillingar før dei er trygge i jobben, og uansett ikkje utan å bli advart først.. Takk! Har flere ganger vurdert å ta dette opp på rapport, men synes det er direkte pinlig å fortelle foran flere at en bruker har prøvd å beføle meg i skrittet. Skal på jobb igjen i morgen og om det samme skjer blir jeg nødt å si fra. Anonym poster: fcf8d16c8f6ad72c7406c236e63a41f1
☆☆☆ Skrevet 9. april 2013 #13 Skrevet 9. april 2013 Ta det opp på rapport, det er truleg ei kjend problemstilling og avdelinga har nok forskjellige strategiar for å handtere situasjonen. Du vil også kunne få vite om personen er tilregnelig og i stand til å ta ansvar for handlingene sine. Personleg synes eg det er ein uting å sende inn vikarar til personar med slike problemstillingar før dei er trygge i jobben, og uansett ikkje utan å bli advart først.. Takk! Har flere ganger vurdert å ta dette opp på rapport, men synes det er direkte pinlig å fortelle foran flere at en bruker har prøvd å beføle meg i skrittet. Skal på jobb igjen i morgen og om det samme skjer blir jeg nødt å si fra. Anonym poster: fcf8d16c8f6ad72c7406c236e63a41f1 Ta det opp allereie på morgonrapport, slik at du slepp ei like ubehageleg oppleving igjen. Enten ved at ein anna tek stellet eller at du får med deg nokon til å vegleie deg om det skulle oppstå ein ubehageleg situasjon. Kollegaene vil neppe sjå på deg som pysete eller sutrete av dette, meir truleg vil dei sjå at det krev mot å ta opp noko som er vanskeleg for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå