Gå til innhold

Er så sint på legen!!! Langt, og hissig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll i dag, 35+6, for å sjekke vekst og leie. Lille har vært i sete hele tiden og det ble tidlig snakket om vending, røntgen og KS. Jeg var veldig spent i dag, ville jo gjerne at hun skulle snu seg selv :)

kom inn til jordmor og sparketest først, hun var fornøyd og sendte meg videre til legen. Han var ny for meg, har tidligere gått hos en dame, men det gjorde ikke noe for meg, fint at nye øyne ser, tenker jeg. Han begynte med å spørre etter bevegelser, og jeg sa at babyen har vært mer rolig de siste dagene. Så kikket han på skjermen og sa at det ikke var så rart, for hun hadde lagt seg i seteleie. Men det har hun da gjort hele tiden, sa jeg! Åja, har hun det ja, sa han. Jeg stusset litt da, for det står jo i papirene mine, og det var jo delvis derfor jeg var der...

Så tok han mål og vi gikk ut på kontoret hans igjen. Han sa at babyen vokste fint og at den bare kunne komme når den ville, og lykke til. Jeg ble helt satt ut, og spurte om hva vi skulle gjøre med leie? Nei, det var ikke noe å gjøre med, når babyer la seg i seteleie, var det fra naturens side alltid sånn at den ble mindre, nettopp for å kunne fødes normalt. Men skal dere ikke prøve å snu, spurte jeg. Nei, det var ingen vits, sa han. Men jeg kunne få en ny time i uke 39, hvis jeg ville, for å se hvordan babyen lå da. Så spurte han om jeg ville ta blodprøver, siden urinprøven hadde gitt utslag på ketoner.

Jeg sitter her og er så sint at tårene spruter!!! Gjelder ikke noe av det vi har lest om måling av bekken og vendingsforsøk?? Og av både den forrige legen og jordmor har jeg blitt fortalt at jeg kan velge KS hvis jeg vil. Jeg føler meg så lite ivaretatt og tatt på alvor, han hadde jo ikke kikket i papirene mine en gang!! Jeg skal ringe jordmor i morgen tidlig, dette må jo være en feil? Eller? Noen som har noen tanker? :)

Anonym poster: 3719e5fe882e1251aa238abcb3570019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han hørtes ut som en vasetas, og har ikke forstått riktig hvilken oppfølging du skulle ha. Jeg syns han skal henvise deg til avdelingen på sykehuset slik at de følger deg opp de siste ukene. Men hadde kanskje valgt å droppe den legen om du ikke føler du har krefter til å banke det inn i hodet hans, og tatt det opp med jordmor.

Skrevet

Men var du til lege på sykehuset??

Skrevet

Fastlegen kan mene så mangt, det er legen på sykehuset som bestemmer. Du skal Forøvrig sjekke hofter i uke 37 og en vekstestimering av barnet da, for å se om du kan føde. Vending er det nesten ingen som gjør lengre

Anonym poster: e3ef114c400042fd077d57e09b20bd81

Skrevet

Ja, dette var lege på sykehuset. Jeg skjønner virkelig ingenting, jeg vet at det er ulik praksis hva vending angår, men trodde ihvertfall at alle med kjent seteleie blir målt i forhold til størrelse på bekkenet? Eller har jeg tatt feil her?

Skrevet

Ja, dette var lege på sykehuset. Jeg skjønner virkelig ingenting, jeg vet at det er ulik praksis hva vending angår, men trodde ihvertfall at alle med kjent seteleie blir målt i forhold til størrelse på bekkenet? Eller har jeg tatt feil her?

Kommer vel an på om man har født før.

Ikke alle sykehus tilbyr vendingsforsøk og ikke alle lar deg velge ks ved seteleie. Hvilket sykehus tilhører du?

Skrevet

Men hva med å ringe sykehuset å høre med de? Altså, med en annen lege.... Si du ikke er fornøyd og føler deg urolig!

Skrevet

Jeg ville og snakket med en gynekolog på fødeavdelinga.

Anonym poster: a58cda453569765692f46319cc887987

Skrevet

Når har du kontroll igjen da? Jeg har vanlig jmkontroll på sykehuset i neste uke - uke 36, baby har ligget feil vei lenge. Om han fremdeles ligger med hodet opp blir det henvisning til ny kontroll for vurdering av fødselspesialist etter det. Ingen som har snakket om ks ellr vending el.l enda. Forrige snudde seg forøvrig med meg i uke 38. :)

Er du førstegangs? Da burde du selvsagt få mer oppfølging og målinger.

Skrevet

Har du født før? De måler ikke bekkenet da tror jeg.

Anonym poster: e6024509c11c1f7c55f7556105c89c2c

Skrevet

Vær sterk og tydelig i din tale! Ta heller ikke noe for gitt, at de vet... Siste barnet mitt holdt på å drukne under keisersnitt fordi idiotene ikke hadde fått med seg at barnet lå i sete... Tre barn har jeg, INGEN fødsler har imponert meg :( Det er som om de virkelig ikke har peiling :(

Anonym poster: 8a5481b377b855147b79bc145e1bf886

Skrevet

Vær sterk og tydelig i din tale! Ta heller ikke noe for gitt, at de vet... Siste barnet mitt holdt på å drukne under keisersnitt fordi idiotene ikke hadde fått med seg at barnet lå i sete... Tre barn har jeg, INGEN fødsler har imponert meg :( Det er som om de virkelig ikke har peiling :(

drukne under ks? Hvordan kan det skje da? Kutter de navlestrengen før de tar ut ungen?
Skrevet

At barnet ligger i seteleie merket de jo med en gang de kommer gjennom livmoren, da rompa popper litt ut istedet for hodet. De kutter jo heller ikke navlestrengen før hele barnet er ute, ergo det har ikke begynt å puste ennå. Det tar ikke noe lenger tid med sectio på seteleiebabyer enn på hodeleiebabyer. Hørtes ikke så troverdig ut...

Anonym poster: 01974e3b361ac4112647814c29023833

Skrevet

drukne under ks? Hvordan kan det skje da? Kutter de navlestrengen før de tar ut ungen?

Har ikke peiling på hvordan det fungerer, men jeg vet legen skrek under inngrepet til de andre: "Fader, ligger han den veien, det var det ingen som fortalte meg!" Så febrilsk jobbing, de løp deretter avgårde med ungen og fortalte han hadde svelget altfor mye vann, men at det gikk bra... Vet ikke annen måte å tolke det på enn at noe gikk galt under inngrepet.

Skrevet

Skjønner du er sint og fortvilet. Ring i morgen og forlang en ny time!!

Skrevet

Hvor stor var babyen din i dag da, og har du født før?

På sykehuset her sjekker de bare størrelsen på bekkenet om barnet er større en en viss størrelse og om man ikke da har født før.

Fleregangsfødende som har barnet i sete måler de ikke bekken på om barnet er normalt stort (det sjekker de på ultralyd).

Men setefødsel er jo en risikofødsel som skal ha ekstra oppfølging, anestesilege, kirurg på vakt o.l. skal vite at det kan skje ting fort og at det kan ende med hastesnitt.

Ta kontakt med jordmor du, hun kan henvise deg på nytt, og be om spesiell oppfølging (kanskje av en annen lege).

Anonym poster: 6e5cf8a5d0a3395c95e025b2e353cfd8

Skrevet

Her jeg jobber får ikke Anestesi noen forvarsel om det er en setefødsel på gang. Men gynekologen kommer når babyen forløses, så den blir ikke tatt imot av jm alene.

Anonym poster: 01974e3b361ac4112647814c29023833

Skrevet

Jeg hadde et lignende møte med en lege på sykehuset (bortsett fra at hun var veldig hissig i tillegg). På vei hjem fra sykehuset ringte jeg fastlegen min og bestilte time. Da jeg kom til ham ba jeg ham om å henvise meg til et annet sykehus i "nærheten". Han skrev en veldig sterk henstilling til det sykehuset jeg ønsket, og ba dem ta imot meg.

Jeg er veldig glad for at jeg ba fastlegen min om hjelp, for jeg fikk komme til det sykehuset jeg ønsket meg, og fikk datteren min ut på en måte som føltes trygg for oss alle.

Du kan også dra til gynekolog med privat praksis og be om utredning iht setefødsel, jeg gikk til en av dem også under svangerskapet, siden sykehuset jeg opprinnelig skulle sendes til har et dårlig rykte ;)

Anonym poster: 687e8ad1c746be5e2dca932fac6e8d22

Skrevet

Det er forskjellig praksis på ulike sykehus. Her tar de ikke bekkenmål, og man får føde opptil 4500g i seteleie. Ikke snakk om KS med mindre det er medisinske grunner.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Jeg er førstegangsfødende ja, og tilhører Elverum, babyen veier ca 2600 nå, i følge legen i dag. De har praksis her med vending, og det er dette, i tillegg til info om KS jeg har hørt om på alle tidligere kontroller. JM ville at de på sykehuset skulle ta over kontrollene mine nå, så jeg har ingen ny kontroll hos henne. Og legen i dag ville jo ikke at jeg skulle komme igjen, men jeg fikk altså ny time i uke 39, siden jeg absolutt ville. Jeg kommer til å ringe den jordmora på sykehuset som jeg har gått til i forbindelse med veksten, i morgen tidlig. Jeg kan jo ikke gå helt til termin med seteleie, uten noen som helst kontroll! Regner med at dette bare var en feil, men jeg kjenner at jeg er så lei meg og sliten nå i kveld, har grått og vært så sint i ettermiddag. Han ødela litt for meg, og det har jeg ikke tenkt å finne meg i! Dermed basta :)

HI.

Skrevet

De fleste steder i landet er det ikke praksis med verken vendingsforsøk eller røntgen av bekkenet. Eneste jeg fikk beskjed om (min snudde seg selv i uke 39) er at man alltid gir epidural ved setefødsel. Ellers skulle ut føde normalt.

Legen høres ut som en ufølsom dott, det er jeg enig i. Men de aller fleste barn som ligger i seteleie fødes på normal måte, bare med litt ekstra folk til stede på fødestua ;)

Anonym poster: b0646bd5ec681172d50f5903cf5bfea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...