Mamma-til-Sander&Sofie Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Flere som sliter med plutselig lavt blodsukker? Har hatt dette ett par ganger nå,og det er super ubehagelig! Svimmel,kaldsvetter og utrolig slapp. Føles som jeg skal dette om hvert øyeblikk. Er i uke 36 nå.
Gjest Neriad Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Har du diabetes eller svangerskapsdiabetes? Hvis ikke, så har jeg hørt at slike brå svingninger i blodsukker kan komme av at man til vanlig spiser litt usunt, spesielt med alt for mye mat som gir stor blodsukkerstigning og påfølgende stor insulinstigning. Mye insulin gjør at kroppen raskt omdanner blodsukkeret til fett. Hvis man så plutselig ikke får så mye sukker/hvitt mel/frukt/brus/ris/potet som vanlig, eller hopper over et måltid så stuper blodsukkeret raskt ned i "kjelleren". Dette gjelder spesielt hvis man er overvektig. Man tror nå at såkalt hypoglykemi kan være første tegn på at man holder på å utvikle diabetes 2. Det finnes andre tilstander som kan gi hypglykemi, se her:http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodsukkerlavt.php Jeg ville tatt kontakt med legen for blodprøver.
Gjest Neriad Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Forresten: En ting som kan være forebyggende til du kommer til legen: Sørg for at alle måltider er godt sammensatte, altså at de inneholder protein (kjøtt, ost, egg osv) og litt sunt fett (margarin, olje, ost, m.m.). Da metter de lenger og blodsukkeret blir mer stabilt. En lunsj med f.eks. lyst brød med syltetøy og et glass juice til er nesten bare karbohydrater, og ikke bra for deg. Og spis ofte, aldri mer enn 3,5 timer mellom måltidene.
Mamma-til-Sander&Sofie Skrevet 9. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2013 Er ikke overvektig. Har lagt på meg 10 kg hittil i svangerskapet,og hadde et utgangspunkt på 65 kg. Har vært VELDIG glad i sukkerholdig mat de siste mnd,så kanskje ett legebesøk hadde vært på sin plass. Mener jeg hadde dette med første mann og.
Gjest Neriad Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Er ikke overvektig. Har lagt på meg 10 kg hittil i svangerskapet,og hadde et utgangspunkt på 65 kg. Har vært VELDIG glad i sukkerholdig mat de siste mnd,så kanskje ett legebesøk hadde vært på sin plass. Mener jeg hadde dette med første mann og. Nei, da er du helt i rute med vekta! Men kanskje du er på nippet til å få svangerskapsdiabetes? Men i uke 36 tror jeg ikke de gjør noe særlig drastisk med dette. Det blir nok mest kostholdsråd uansett. Tradisjonelle råd sier jo at man bør spise mat som inneholder mye lettomsettelige karbohydrater, men det er dårlige råd... En liten forsinking i måltidet, eller litt stress så man trenger ekstra næring -og blodsukkeret stuper... Å holde blodsukkeret jevnt med jevnlige måltider som er godt sammensatt og har lav GI er sunnere på sikt. Husk å spise nok! Du kan koste på deg å legge på deg litt ekstra nå de siste ukene uten at det blir noe problem.
Mamma-til-Sander&Sofie Skrevet 10. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2013 Ja var det jeg tenkte og, får tru at det ikke er det som er på ferde. Skal til jordmor igjen om 14 dager, så ser det ann til da. Være flink med maten,spise regelmessig og sunt så ser jeg ann om det kommer igjen. De gangene det har skjedd, så har det vært en stund siden sist jeg spiste,og da kommer blodsukkerfallet veldig fort! Så i utgangspunket er det grovt brød/knekkebrød, frukt og grønt som gjelder? Fisk/kylling som middag da? Takk for gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå