Glajenta ♥ Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Jeg har ei jente med ganske lys hud. Har alltid brukt faktor 50 eller 30 på henne og hun har aldri blitt solbrent med det. Nå skal barnehagen kjøpe inn felles solkrem, Nivea faktor 20. Den solkremen har vel kommet rimelig dårlig ut i div. tester. I tillegg synes jeg det er lav faktor. Er jeg kjip hvis jeg tar med egen solkrem og ikke blir med på den felles solkremen?
DaTuMa Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Regner med grunnen til at det blir kjøpt inn felles er fordi en del unger aldri har solkrem i barnehagen....og at de ansatte da må "låne" av barn som har. Pluss at det er lettere for personalet å forholde seg til bare en krem. Hadde jeg vært deg ville jeg spurt barnehagen om de ikke kunne kjøpt en sterkere krem, hvis ikke ta med din egen
Charlotte1988 Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Jeg bruker 30 og smører ho før vi drar i barnehagen:-)
Heltefrøken Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Har egen stift med 50 faktor. Smør ungen selv før du leverer . Forøvrig synes jeg en felles er idiotisk da alle barn har forskjellig hud! Men de gjør det sikkert for at alle skal ha. Men jeg synes de burde ha gått høyere opp i faktor:) Men du er fortsatt forelder til barnet ditt selv om det går i bhg, så det er du som bestemmer om du skal ha egen solkrem til ungen eller ikke.
MammantilNurket Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Jeg synes faktor 20 er for lavt. Vi kjørte "sunblock" på "våre" smårollinger (1-3 år). Vi oppfordret foresatte til å sende med solhatt/hodeplagg og lette klær som kunne tas på som ekstra beskyttelse. Dersom de ønsket annen faktor/merke var det bare å ta med. Hvis jeg var deg ville jeg sendt med egen solkrem
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Begynner på solfaktor 30, men etterhvert som de har fått litt farge og gunnlag holder det godt med 20 og 15. Jeg smører de om morgenen, som et ledd i morgenstellet også har de en solkrem i sekken. Sunblock (50) brukte jeg bare da de var veldig små, fra andre sommeren gikk vi ned til vanlig barnesolkrem som har faktor 30. Men nå er det ikke sånn at ungene får dobbelt så god beskyttelse om de går fra faktor 15 til 30 altså, hvor ofte du smører og hvor mye du tar på er det viktigste. Kreftforeningen sier det holder lenge med faktor 15. https://kreftforeningen.no/Global/Brosjyrer/Forebygging/Sol/Barn%20og%20solbeskyttelse.pdf Faktor 15 på udekket hud Barna bør smøres med solkrem der huden er bar. Bruk en solkrem med middels beskyttelse, det vil si faktor 15 (angir UVB-beskyttelse) med UVA-beskyttelse. Det gir tilstrekkelig beskyttelse for norske forhold hvis du bruker riktig mengde krem. Ta hensyn til barnets hudtype og hvor dere befi nner dere https://kreftforeningen.no/forebygging/forebygging-i-skoler-og-barnehager/solvennbarnehager/ Anonym poster: e5c35c8db61f16d01ada0ca680a32a0f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Har lest mye om solkrem opp gjennom årene som mamma, og av alt jeg har lært meg, så skal faktisk faktor 15 være nok for alle barn her i Norge med mindre det er noe helt spesielt med huden deres. Det som er viktig er å smøre ofte nok og mye nok, altså bruke nok solkrem. Solkrem med høy faktor kan faktisk skade mer enn det gagner, og til samenlikning vil en normal t-shorte/kjole/tynn bukse ikke ha høyere faktor enn 15-20 og de færreste smører jo barna over hele kroppen og finner likevel klesplagget som god nok beskyttelse.... Anonym poster: ddaa968475a9403b7880d6ad62c392d3
Gjest sussie77 Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Jeg bruker solfaktor 30 på barna. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt med en egen solkrem. Hadde ikke likt at de brukte Nivea solkrem på barnet mitt heller, siden det er en krem som kommer veldig dårlig ut i test. Og tror heller ikke at den er fri fra skadelige stoffer.
Gjest Julia1984 Skrevet 9. april 2013 #9 Skrevet 9. april 2013 jeg har brukt faktor 20 på mine barn siden de var bitte små, og det har vært mer enn nok. Vi bor på Østlandet og mine har svært lys hud, i tillegg er vi ute masse. Aldri vært solbrent!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå