Gå til innhold

Når mannen gir litt faen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann som på mange måter er alle tiders. Han setter familien først og tusler og styrer med noe her hjemme støtt, MEN jeg er syk og vi bor i en stor enebolig som trenger mye daglig rydding, ukentlig renhold og den er under renovering. Resultatet er at det ser ut som et helvete over alt og jeg bruker den lille energien jeg har på å forsøke være overalt på en gang. Jeg evner dessverre ikke lengre å jobbe systematisk og jeg strekker ikke til. Jeg er langtidssyk og vi har tre små barn. Jeg er mye fortvila over egen situasjon og har bedt han om to ting:

- Skaff noen til å vask hos oss! Jeg har forsøkt. Ei var ikke flink nok syntes han og andre jeg har skaffet har vært for dyre. Jeg har så foreslått en dyre hver 14. dg bare. MEN IKKE NOE SKJER :( I mer enn 6 mnd har jeg grått mine modige tårer, han lover å se på det og hjelper faktisk til mer også, men vi trenger hjelp synes jeg! Jeg må bruke overskudd på annet enn hus.

- Det andre er at jeg har bedt han skrive ei liste over alt som må gjøres av oppussing ute og inne og i hagen. Den laget vi tilslutt sammen... Så har jeg bedt han finne priser osv slik at vi kan jobbe systematisk å se å bli ferdig med dritten. Nå går alt på innfallsmetoden og det gir meg liten mulighet til å delta. Jeg klarer feks å male litt på gode dager, men det må dessverre planlegges... I over ett år har vi vært enige om denne listen, ikke noe skjer. Maser jeg, skal han se på det nok en gang.

Jeg har være så fortvila over kaoset her og utsikten på at vi aldri blir ferdige at jeg har tom sakt jeg akter flytte om det er slik som dette han vil ha det. Bo i et prosjekt som aldri blir ferdig. Han lover å se på det og ikke noe skjer...

Hvordan ville du tolket dette? Jeg begynner faen i meg lure på om han ønsker jeg pakker pipsekken å flytter (han benekter forøvrig det), men syns dere det er så urimelig å be om? Det hadde lette mye på hverdagsbekymringen min å vite at det minst hver 14 dg ble skikkelig ryddig og rent her og at huset lar seg sette i stand tidsmessig og kostnadsmessig om feks 2 år...

Anonym poster: af655bb11b36d0b6f0c804f10459d0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fremstår som jævlig sutrete. Du har bedt ham ditt og du har bedt ham datt. Hva med å gjøre litt selv? Skaffe vaskehjelp og sjekke priser bør du kunne klare. Eller er du for svak til å holde telefonen opp til øret?

Anonym poster: a4a5d510b8c8c5aaa86cecd4d527d95a

Skrevet

Jeg har en mann som på mange måter er alle tiders. Han setter familien først og tusler og styrer med noe her hjemme støtt, MEN jeg er syk og vi bor i en stor enebolig som trenger mye daglig rydding, ukentlig renhold og den er under renovering. Resultatet er at det ser ut som et helvete over alt og jeg bruker den lille energien jeg har på å forsøke være overalt på en gang. Jeg evner dessverre ikke lengre å jobbe systematisk og jeg strekker ikke til. Jeg er langtidssyk og vi har tre små barn. Jeg er mye fortvila over egen situasjon og har bedt han om to ting:

- Skaff noen til å vask hos oss! Jeg har forsøkt. Ei var ikke flink nok syntes han og andre jeg har skaffet har vært for dyre. Jeg har så foreslått en dyre hver 14. dg bare. MEN IKKE NOE SKJER :( I mer enn 6 mnd har jeg grått mine modige tårer, han lover å se på det og hjelper faktisk til mer også, men vi trenger hjelp synes jeg! Jeg må bruke overskudd på annet enn hus.

- Det andre er at jeg har bedt han skrive ei liste over alt som må gjøres av oppussing ute og inne og i hagen. Den laget vi tilslutt sammen... Så har jeg bedt han finne priser osv slik at vi kan jobbe systematisk å se å bli ferdig med dritten. Nå går alt på innfallsmetoden og det gir meg liten mulighet til å delta. Jeg klarer feks å male litt på gode dager, men det må dessverre planlegges... I over ett år har vi vært enige om denne listen, ikke noe skjer. Maser jeg, skal han se på det nok en gang.

Jeg har være så fortvila over kaoset her og utsikten på at vi aldri blir ferdige at jeg har tom sakt jeg akter flytte om det er slik som dette han vil ha det. Bo i et prosjekt som aldri blir ferdig. Han lover å se på det og ikke noe skjer...

Hvordan ville du tolket dette? Jeg begynner faen i meg lure på om han ønsker jeg pakker pipsekken å flytter (han benekter forøvrig det), men syns dere det er så urimelig å be om? Det hadde lette mye på hverdagsbekymringen min å vite at det minst hver 14 dg ble skikkelig ryddig og rent her og at huset lar seg sette i stand tidsmessig og kostnadsmessig om feks 2 år...

Jeg synes også dette ble mye sutring.

For familiefredens skyld ville jeg satt oppussing på hold litt. Er jo ikke sikkert han har overskudd, heller. Kanskje du bør senke forventningene dine? Han høres jo ellers ut som en flott mann og far.

Når det gjelder rengjøring får du bare ansette noen til å gjøre det. Skjær igjennom og ta ansvar. Har dere ikke råd til vaskehjelp, har dere vel ikke råd til å pusse opp heller?

Anonym poster: b6b5479b4bd1f532ca5f75c1b1e2021a

Skrevet

Synes forøvrig overskriften er misvisende. Høres ikke ut som en mann som gir faen i det hele tatt!

Anonym poster: b6b5479b4bd1f532ca5f75c1b1e2021a

Skrevet

Detta var et sutre innlegg synes jeg, overskriften passet ikke helt synes jeg. Kan du ikke prøve og gjøre litt selv da? Inviter venner på dugnad så kansje dere kan bli fortere ferdig med huset :) lykke til Hi :)

Anonym poster: 9f36919b81fabe6dbd981911d5602192

Skrevet

Jada, jeg beklager så mye! To år med sykdom gjør noe med en... Jeg har ansatt vaskehjelp som ikke var bra nok, jeg har hentet inn priser på ny vaskehjelp som er for dyre. Mannen min synes de er for dyre, ikke jeg! Nei, jeg ansetter ikke bare en ny uten at vi er enige da jeg ikke orker alt gnålet om det ikke blir som mannen forventer. Det var han som gnålet om at hun forrige slurva!

Hva oppussing angår så kan det ikke stå på vent dessverre, vet ikke om dere noen gang har totalrenovert et hus? Her må det gjøres litt hele tiden og det bør være en plan på det om vi noen gang skal bli ferdige og ha litt oversikt over hva det kommer på. Huset skulle vært ferdig for tre år siden og det er foreløpig en kostnadssprekk på 100 000 her, så det er ikke så rart jeg ønsker kontroll?!

Vi har inntekt på 1,5 mill i året, lån på 2 mill. Jeg trodde ikke vi hadde SÅ dårlig råd, men vet i grunnen ikke da det er helt håpløst å få oversikt...

Jeg gjør så godt jeg kan, det gjør sikkert gubben å, men hadde han spurt meg om to ting som for han var viktig hadde jeg faen meg gjort det! Hi

Skrevet

Herregud for ei sutrene liten kjerring du er. Ja DU Hi.

1) Du sutrer og maser om vskehjelp men gidder ikke å ordne en ny en pga du har gjort det hele 2 ganger og det ikke var bra nok. Slut å gnåle og søk rundt på nettet, ring og BESTILL.

2) Oppussing tar tid. Som oftest sprekker både budsjett og planlagt tid. Det DU gjør er at du setter deg ned, lager den listen og igjen bruker internett og tlf for å skaffe oversikt over priser.

3) Om der virkelig har 1,5 mill i året (noe jeg syns er usannsynlig men menn) så har dere ikke dårlig råd men dårlige prioriteringer. Tror kanskje ikke du har nok oversikt og insikt i økonomien deres.

Og for det siste så tror jeg mannen din er møkka lei av deg og maset og gnålet ditt. -han jobber nok 100% mens du henger rundt hjemme - syk eller ikke syk.

Du må ta litt ansvar selv og ikke forvente å få alt i hendene.

Skrevet

2 år med sykdom, og du er blitt slik? Ok sier jeg bare.. Her har jeg vært syk i flere år enn det, og har nok mine "mørke sider" jeg også, men det handler om å sette alt i perspektiv. Det sliter nok på han også, at du er syk, vi er ikke alene om sykdommen, det påvirker en hel familie. Dette med priser på det dere skal gjøre, det kan jo hende det er så lett som å ringe litt rundt og sjekke nettet? Ser ikke helt hvorfor mannen skal gjøre dette, når han jobber osv. Når det kommer til vaskehjelpa, så kan du jo sette opp en annonse og føre opp mannens nummer, så får han ta den delen med ansettelsen :) Mener ikke å kritisere deg, for jeg vet at sykdom generelt kan plage, har dager hvor jeg er så og si sengeliggende, men man må nesten bare gjøre det beste ut av situasjonen sin.

Anonym poster: 264b527833fcc4a1642ad6f85126d589

Skrevet

Så godt at dere fikk en flott dag da og innser det er andre som er værre enn dere! Jeg for min del fatter og begriper ikke hvorfor ikke mannen kan ta litt ansvar! Vi bor på et lite sted, det er ikke mange som tilbyr seg å vaske rundt her. Han vil ikke bruke penger på det, ønsker egentlig jeg skal gjøre alt, men hjelper altså nå til litt. Jeg synes uansett ikke det er holdbart da vi har annet å bruke energi og tid på. Vasking er en enkel ting å kvitte seg med! Men, når jeg ordner slikt på eget initiativ har jeg etter 15 år erfart at det bare blir misnøye derifra etterpå. Rart eller hva? Men sånn er han!

Dette husprosjektet er egentlig hans! Jeg har tilbudt meg å gjøre det, men dette skal han klare selv. Han sitter allerede på lister over hva som står igjen... Jeg hadde ingen ønsker om å flytte i nytt hus, men gnålingen medførte at jeg ga etter i håp om at han skulle få litt mere ro på seg. Det gamle huset vårt trengte også grundig vedlikehold, men gubben var lei hele stedet.

Jeg har oversikt over økonomien jeg, hvorfor tror du ikke det? Jeg mener vi bare må få en oversikt over hva som står igjen av utgifter på oppussing, ringe banken og få noen til å gjøre det for oss, men gjett hva?! Mannen er ikke enig!! Han skal gjøre det selv, så kom ikke å si stakkars han for at han jobber mye. Dette velger han selv!!! Hi

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen. Min mann er også sånn som sier han skal gjøre ting, men utsetter og utsetter det. Det meste blir glemt bort, og jeg er så utrolig lei av å mase og være den som hele tiden må pushe for at ting blir gjort. Jeg er ikke syk, men det betyr jammen meg ikke at jeg skal gjøre ALT hva husarbeid og husholdning angår. Vi er jo to om det!

Har ikke så mange gode råd, dessverre. Kanskje det hjelper om dere setter stramme tidsfrister?

Her har mannen blitt bedre med årene. Mye masing og mange diskusjoner har hjulpet, men det sliter en jo ut, og den energien har du nok ikke du som er syk? Håper det ordner seg for dere.

Lykke til!

Anonym poster: e83adee5960877baaa3284d94a9bffe2

Skrevet

min mann utsetter alt som er viktig for meg og, selv om det er ting HAN kan gjøre fra datan han sitter og spiller på hver dag.. så sier hanlikevel at det ikke er tid... DA ORDNER MANN SEG SELV!!!! hva hadde du måttet gjøre om mannen din ikke var der???

Anonym poster: 5fbbf715b5f368a18cf327b95d70b0a4

Skrevet

min mann utsetter alt som er viktig for meg og, selv om det er ting HAN kan gjøre fra datan han sitter og spiller på hver dag.. så sier hanlikevel at det ikke er tid... DA ORDNER MANN SEG SELV!!!! hva hadde du måttet gjøre om mannen din ikke var der???

Anonym poster: 5fbbf715b5f368a18cf327b95d70b0a4

Da hadde jeg ordnet meg selv, men SAMTIDIG SLUPPET ALL GNÅLINGEN ETTERPÅ! Hi

Skrevet

Du sier du har vært syk i over 2 år. Har det noen gang streifet deg at mannen din kansje kan være totalt utslitt selv?

Regner med at han både jobber 100%, og har mye å tenke på selv. Både med tanke på husprosjekt, hjemmeprosjekt og familie. Høres ut som du har en flott mann, men som ikke vet å sette pris på.

Jeg ville likt å høre hans versjon i dette ,,,,tror den hadde vært litt annerledes.

Anonym poster: fb0a70ccd70180106734e0d53b107596

Skrevet

Med inntekt på 1,5 mill og lån på 2 har dere råd til både vaskehjelp og oppussing!

Vi har samlet inntekt på ca 500.000 (jeg studerer), lån på 1,5 mill - og vi har nå råd til div utskeielser som ikke er noen selvfølge (hestehold f.eks.).

Slutt å syt og ta tak i tingene selv! Får du negative tilbakemeldinger fra mannen sier du klart i fra at det du har gjort er med tanke på familiens beste.

Anonym poster: 85a26ccb9b6e297dedddeedf0dba0a59

Skrevet

Jeg skjønner at du er syk og sliten, og at det ikke er spesielt festlig å høre på mannens misnøye når DU tar tak og faktisk gjør noe. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du lar han gnåle? Jeg hadde eksplodert, og virkelig latt mannen få vite hvor skapet står dersom han verken ville ta fatt på ting som måtte gjøres, eller fornøyd med hvordan tingene ellers ble gjort.

Hva tenker han selv om dette? Hvordan mener han problemet skal løses? Her må du bare i klartekst gi beskjed om hvordan stå er, hvordan helsa di er og hva du makter, og at dette klarer du ikke leve med stort mye lenger. Krev at han blir med å løse dette på en måte som begge kan bli enig om, og at om det bare blir som før, kommer du til å ta ansvar og hente inn hjelp utenfra (det har dere faktisk råd til med den lønna) - og UTEN misfornøyd gnåling fra sidelinja. Det nytter ikke å være sur og misfornøyd om man ikke gjør noe selv.

Anonym poster: cd21d08285761ed24211c354a20e7bfa

Skrevet

Dette høres ut som en sak for sinnasnekker'n :-)

Anonym poster: 2006a671dc4b14bf9fb12cf9ee2c1ddb

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ansatt noen til både å vaske og å pusse opp. Begynner mannen din å mase om hvor dyrt det er igjen eller annet så får du bare si til han at det var synd for han. Han hadde muligheten til å gjøre det på sin måte men gidda ikke, så da får du det på din måte. Kvinn deg opp og ta litt ansvar! :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Når mannen skal sette seg på bakbena på en slik måte, og utsette alt sammen, og det du prøver å utøve ikke er bra nok, så hadde jeg nok ansatt noen til å vaske, og gitt mannen beskjeden; er det ikke bra nok, så får du finne noen selv, men h*n blir til du har ansatt en ny! Ang oppussingen, så er det mye jobb det er snakk om her, gi han to valg: enten starter han å sjekke priser på innen uka er omme, så dere vet alt av det, og setter av tid neste uke til å føre opp plan på når hva skal kjøpes inn og gjøres, er ikke prislisten klar til søndag, så ansetter du noen andre til å gjøre jobben! Da tar han jo valget selv, enten får han fart i sakene, eller så lar han deg ta kontrollen her. Vet ikke hvordan syk du er, men det kan jo påvirke sykdommen din at dere bor i et oppussings prosjekt, og det bør jo da bli tatt litt hensyn til.

Skrevet

Noen av dere fremstår som latterlige! Hvordan kan dere påstå jeg ikke setter pris på mannen og at jeg er vanskelig? Han bor da sammen med meg høyst frivillig og det har han gjort i 15 år, her finnes ingen tvang. Jeg tror han har det veldig godt jeg, for jeg hater å mase, jeg bør tydelig bli flinkere til det... Ikke bestemmer jeg over øl inntak, antall bystyret osv som mange av dere andre sutrer om. Her er mulighet for å flytte om man ønsker det!

Dere skal vite at når man ramler ut av arbeidslivet kan man fort få lav selvtillit. Jeg har fått det, sammen med fedme pga denne dritt sykdommen gjør det meg ikke veldig høy i hatten! Jeg var annerledes før, mulig andre ikke lar seg påvirke av 2 år inaktivitet, men jeg gjør det!!!

Problemene rundt huset er nettopp fordi jeg ikke trenger enda en påminnelse eller ti om min utilstrekkelighet. Jeg ønsker at det er på stell og jeg vet vi har midlene til det, men mannen motarbeider. Jeg tenker følge rådene til enkelte av dere, takk!

Skrevet

Jeg hadde også satt noen tydelige tidsfrister for ham å skaffe vaskehjelp og hente inn prisoverslag. Hadde fortalt mannen at nå har han hatt to år på seg. Nå får han to uker til og etter det så kommer du til å gjøre ting selv. Om han blir misfornøyd med f eks vaskehjelpen så får han finne ny, men i mellomtiden beholder dere den du finner. Med en så god inntekt har dere fint råd! Skjønner at du blir lei sutringen hans og han har ingen rett til å klage når han har utsatt ting så lenge! Fortell hvor mye dette sliter på deg, han vil vel heller ha en blid kone som trives i et rent og ferdig oppusset hus enn slik ting er nå?

Anonym poster: 19f4d23e7b99d4ab87e1a62faf77da10

Skrevet

Så ekle dere er med henne! Håper det ordner seg for deg. Forstår godt at det kan være slitsomt med tre småbarn når du er kronisk syk og dere skal renovere huset. Du er heldig som har en mann som bryr seg, men han burde la være å klage på vaskehjelpen hvis han ikke kan gjøre det bedre selv.

Skrevet

Skjønner godt at du blir lei jeg. Men kanskje på tide å sette foten ned?

Bestill vaskehjelp! Så informerer du mannen om at du ikke orker å vaske mer. Så enten må han godta den vaskehjelpen du har bestilt, eller så må han ta vaskinga selv. Er jo lett for mannen å si nei til vaskehjelp så lenge han ikke må ta konsekvensen???

Anonym poster: 3e460eb3504481fa5c027f54f2b184bd

Skrevet

Klarer du ikke vaske litt engang? Hva sykdom er det? Greier du ta deg av ungene ?

Anonym poster: 5a21806466cad091fd2d7e6d0bde5ef8

Skrevet

Jeg tenker at kanskje mannen din har møtt litt veggen på et vis.. At oppgavene blir litt for store og for mange for han.

Har selv vært igjennom totalrenovering av et hundre år gammelt hus, og inni alle disse årene så har vi hatt perioder hvor oppussingen har kjørt seg fast, vi har blitt tappet for energi osv osv.

Regner med han er på jobb i tillegg?

Er lett at man kjører seg inn i et spor hvor man kun ser det negative med den andre parten, og det høres ut som om dere er litt der.

Du sier at du er så syk at du nesten ikke kan gjøre noe, dere har tre barn, en stor oppussing og du vil ha huset vasket hver 14 dag.. Jeg tror kanskje du gjør ting bare verre med å mase på han om å gjøre ditt og datt, det blir for mye som faller på hans skuldre.

Gi han litt tid hvor du ikke maser, hvor han også kan få slappe av og ta seg inn.

Ingen av dere tjener på at du maser og presser på en utslitt mann, det blir det bare dårlig stemning av som vil smitte over på barna også.

Og det aller verste du kan gjøre tror jeg er å true han. Men at du flytte fra han om han ikke gjør ditt og datt.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan ting har blitt jeg. I alle år har mødre klart seg selv uten vaskehjelp. Jeg er 27 år med snart to barn, mann og jobb. Jeg klarer allikevel å holde huset i orden. Det er vel å legge inn gode rutiner på ting. Rydd opp etter deg/dere med en gang. Ha minst en til to dager i uken hvor du invisterer noen timer i husarbeid og grundig vask. Ikke ha for mange ting rundt om i huset, siden det alltid vil gi et rotete utrykk. Enten må du tak i vaskehjelp selv, eller så får du svelge en kamel.

Anonym poster: bbfbd64d8798996f067f8306ab6db189

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...