Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Vi venter vårt andre barn og det er under to måneder til termin. Huset der bombet ut og det er MYE som må gjøres. Soverommet vårt blant annet, har fungert som lager, og må tømmes og sorteres for å få plass til babyseng. I tillegg er det mange ting vi henger etterpå, opprydning av klær på badet etc. som må gjøres før babyen kommer. Jeg er 100% sykemeldt pga kraftig og funksjonsnedsettende bekkenløsning, og har fått grei beskjed av lege og fysio at jeg skal ta det med ro, ikke løfte, ikke vaske og støvsuge etc. Jeg har tatt dette opp med mannen flere ganger, sagt at vi (han hovedsakelig) må komme i gang, det er som sagt ikke fysisk plass til babysengen, og det er langt i fra klart her. Han ber meg bare slappe av og sier at han skal fikse det. Men jeg klarer jo ikke det! Jeg kan ikke bare sitte og slappe av og ta vare på meg selv når jeg vet at så mye må gjøres. Det ender med at jeg setter i gang selv og får store smerter. Har prøvd å forklare ham at det gjør meg stresset og jeg klarer ikke å slappe av ordentlig før alt er på plass. Jeg kan gjøre en del selv, men f.eks. flytting og montering av hyller og skap går ikke. Han blir nærmest irritert når jeg tar det opp, og sier det er gjort på en dag. Første tanke: Javel så GJØR det da?? Andre tanke: Det kommer til å ta ihvertfall en ukes tid å få gjort alt ferdig. Han har ikke riktig tidsperspektiv på det i det hele tatt. Jeg er så oppgitt, sliten og lei meg. Han fatter ikke at det gjør det verre for meg og babyen å ha det sånn som dette, og han tar ikke i et tak. Det går ikke an å ha besøk her engang nå pga. alt rotet som må flyttes og søppelet som må kastes. Jeg blir bare mer og mer sliten. Forrige kom før termin også og han mener denne gjør det også. Likevel prioritere han ikke dette. Noen med råd til meg? Anonym poster: ff3d3eaff4c238558af8390abdeef39c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Spør om noen andre har mulighet til å hjelpe deg, så kan mannen bare stille seg i skammekroken etterpå. Anonym poster: 9443c6641f7831bf3b9ed31e81740ed1
Himmel og hav Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Invitere til dugnad? Be noen gode venner eller nær familie om å komme en tur og hjelpe dere. Da kan dere får alt klart på en dag, og så serverer dere pizza og noe godt å drikke. Du kan ligge på sofaen og være arbeidsleder, og ev steke vafler, mens de andre sjauer og får alt i stand. Om ikke mannen går med på en dugnad, så kan du true med det, så kanskje han får ut finger'n
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Spør om noen andre har mulighet til å hjelpe deg, så kan mannen bare stille seg i skammekroken etterpå. Anonym poster: 9443c6641f7831bf3b9ed31e81740ed1 Det skulle jeg gjerne ha gjort, men det er som sagt på soverommet, mye av hans klær (gulvet er skapet hans...) osv. så det frister lite.. Kan prøve å "true ham" med det da, for han tror nok at jeg er troendes til å kunne be om hjelp. Takk for tips. hi Anonym poster: ff3d3eaff4c238558af8390abdeef39c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Invitere til dugnad? Be noen gode venner eller nær familie om å komme en tur og hjelpe dere. Da kan dere får alt klart på en dag, og så serverer dere pizza og noe godt å drikke. Du kan ligge på sofaen og være arbeidsleder, og ev steke vafler, mens de andre sjauer og får alt i stand. Om ikke mannen går med på en dugnad, så kan du true med det, så kanskje han får ut finger'n Ser ut som jeg må gå for trussel, he he. Der er for gale at det må til, men akkurat på det området er han håpløs. Jeg orker ikke å måtte tenke på sånt når babyen er født, da vil jeg tro det er nok med dagligdagse gjøremål som middagslaging, klesvask etc. hi Anonym poster: ff3d3eaff4c238558af8390abdeef39c
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Be han bære haugene med ting som skal sorteres bort til deg i sofaen, slik at du kan hjelpe han uten å få store smerter. Be han gjøre konkrete ting, f.eks. at han må ta den og den tingen som står på soverommet og flytte den dit eller dit. Høres ut som om dere er kommet inn i et vanskelig spor, og at det blir mest frustrasjon og elendighet ut av det hele. Prøv å finne løsninger slik at du kan hjelpe til uten å få vondt, og oppmuntre han, fortell hvor koselig det skal bli med ny baby etc etc.. Vinkle ting dit hen at han gleder seg og får lyst til å "bygge reir", istedet for at han føler ting blir skoflet over på han. :-) Lykke til. :-)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Be han bære haugene med ting som skal sorteres bort til deg i sofaen, slik at du kan hjelpe han uten å få store smerter. Be han gjøre konkrete ting, f.eks. at han må ta den og den tingen som står på soverommet og flytte den dit eller dit. Høres ut som om dere er kommet inn i et vanskelig spor, og at det blir mest frustrasjon og elendighet ut av det hele. Prøv å finne løsninger slik at du kan hjelpe til uten å få vondt, og oppmuntre han, fortell hvor koselig det skal bli med ny baby etc etc.. Vinkle ting dit hen at han gleder seg og får lyst til å "bygge reir", istedet for at han føler ting blir skoflet over på han. :-) Lykke til. :-) Tusen takk for svar, her var det mange gode tips og råd som jeg skal ta med meg. Kanskje lurt å prøve den retningen først, men føler jeg maser sånn at jeg nesten ikke tør å nevne det lenger. hi Anonym poster: ff3d3eaff4c238558af8390abdeef39c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 Endel små ting kan du kanskje gjøre selv?? F.eks rudde klær på badet; ta med deg en stol og sitt mens du sorterer og rydder. Organiser ting i hauger, så kan mannen putte ting i søpla når kan kommer hjem fra jobb. samme på soverommet; sett deg ned og begynn sorteringen. Plasser ting i hauger (gjerne på hans side av sengen) Anonym poster: 5eb12aacbc8d418bfea5f0b0405e6e13
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Endel små ting kan du kanskje gjøre selv?? F.eks rudde klær på badet; ta med deg en stol og sitt mens du sorterer og rydder. Organiser ting i hauger, så kan mannen putte ting i søpla når kan kommer hjem fra jobb. samme på soverommet; sett deg ned og begynn sorteringen. Plasser ting i hauger (gjerne på hans side av sengen) Anonym poster: 5eb12aacbc8d418bfea5f0b0405e6e13 Takk for tips. Tror jeg skal prøve på det. Sette klart litt søppel til han kommer hjem, he he. Så lenge jeg tar mye pauser så skal det gå greit å få gjort litt. Jeg må bare få slappet ordentlig av i noen uker før babyen kommer, for jeg er fryktelig sliten. Setter pris på alle svar. hi Anonym poster: ff3d3eaff4c238558af8390abdeef39c
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #10 Skrevet 9. april 2013 Kjenner meg litt igjen her, har en mann som utsetter alt; "skal ta det snart". Til slutt var jeg så frustrert at jeg klemte ut noen tårer av fortvilelse og da ble det fart i sakene Hadde en samtale da der jeg forklarte at hans utsettelser gjorde meg unødvendig stresset og at det ikke var bra for verken meg eller barnet. Det ble bedre, selv om han ikke skiftet personlighet over natten. Nå når junior er kommet er han helt eksemplarisk! Lykke til Anonym poster: 1d5494d5a14d600eb4a2e9b0d304c30d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå