Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Har ett barn som ikke har kontakt med sin far. Faren er dessverre en skikkelig drittsekk, så er igrunnen like greit at han er ute av bildet. Jeg har ny samboer nå som fungerer godt som far til mitt barn. Nå er det bestemt at vi skal til "syden" til sommeren Da trenger jeg pass til mitt barn. Fant ut på nett at begge foreldre måtte gi samtykke til dette. Hvordan finner jeg ut om jeg har foreldreansvar alene eller delt med faren? Vi bodde sammen til barnet var ca 1 år, var aldri gift. Jeg husker ikke om jeg skrev under noe.. Er så redd pappaen skal nekte å skrive under bare på pur f.. Kun for å spolere ferien vår :/ Anonym poster: 21150018149e6da3ee92250b35e1aa9e
Iiiiik Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Hvem som har foreldreansvar er vel registrert i Folkeregisteret? I et slikt tilfelle får du pass allikevel. Prøv først faren hvis han har foreldreansvar, hvis han nekter, tar du kontakt med politikammeret og beskriver problemstillingen. Det ordner seg.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Jeg er enig i at det burde la seg løse, og at faren ikke burde få ødelegge. Men, hvis det bare er å beskrive situasjonen for politiet, kan jo hvem som helst skaffe pass uten begge foreldres samtykke? Er ikke det skummelt?
Iiiiik Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Jeg er enig i at det burde la seg løse, og at faren ikke burde få ødelegge. Men, hvis det bare er å beskrive situasjonen for politiet, kan jo hvem som helst skaffe pass uten begge foreldres samtykke? Er ikke det skummelt? Joda, det er skummelt, men jeg har i hvert fall i jobbsammenheng flere ganger erfart at det ordner seg. Spørs jo sikkert litt hvor man skal dra osv, men jeg har vært med på at en mor fra Somalia fikk pass til gutten selv om faren nektet å skrive under. Da kunne hun dokumentere at faren ikke hadde hatt samvær med barnet på mange år og at hun hadde jobb i Norge, men hun dro jo utenlands med barnet til et sted det ikke er en selvfølge at man kommer tilbake fra. Er ikke like sikker på at de ville tillatt det hvis det var snakk om en far faktisk.
Irene Adler Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 (endret) Du får pass selv om barnefaren nekter å skrive under, det tar bare lengre tid, så begynn nå. Var dere folkeregistrert på samme adresse da barnet ble født? Og er barnet født etter 1.1.2006? I såfall er felles foreldreansvar automatisk. Endret 9. april 2013 av Irene Adler
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Takk for svar, litt mindre panisk nå.. hehe Da begynner jeg på folkeregisteret for å sjekke foreldreansvar. Har aldri tenkt på det før. Barnet er født i 02 så da gikk det ikke automatisk altså? Det er jo bra, tror ikke jeg var så dum at jeg frivillig ga pappaen foreldreansvar.. (si hva dere vil damer) Anonym poster: 930c08b551500fbebb3a7f22be21377f
Anonym bruker Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Pass får du selv om far setter seg på bak føttene Anonym poster: 326761e21c6709dee411782e4b592a43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå